1. Fable: The Lost Chapters (PC)

Fable: The Lost Chapters (PC)

Weet je nog in 2004? In 2004 kwam een goede RPG op de Xbox met de naam Fable. Het was een groot succes en het spel werd goed verkocht. Xbox gamers waren erg enthousiast en hebben deze game tot in de late uurtjes gespeeld. Nu is deze geweldige RPG op de PC! Maar zal deze game aan alle goede eisen voldoen van een RPG-game? Zal Lionhead Studios hier een groot succes mee maken of word deze game een grote mislukking voor Lionhead Studios?

Het verhaal speelt zich af in een klein dorpje genaamd Oakvale en je kleine zusje is jarig, alleen ben je vergeten om een leuk cadeau te kopen voor haar. Wat is dan de beste manier om het op te lossen? Voor elke goede daad die je in het dorpje verricht, krijg je wat goud van je vader. En wat je dan van dat goud kunt gaan kopen is chocolade! Natuurlijk de beste manier om je kleine zusje blij te maken. Je kunt je wel bedenken dat we hier te maken hebben met een vrolijke RPG. Overigens een RPG die er stuk beter uitziet op de PC dan op de Xbox, de graphics zijn een stuk helderder en scherper op de pc, terwijl de sfeer hetzelfde is gebleven. Verwacht echter geen mooie engines waarbij alles kapot kan en verplaatst kan worden. Bovendien zijn er vrij veel plekken waar je niet kan komen doordat je door een onzichtbare muur wordt tegengehouden. Dit is niet zo vervelend in dit spel.

Deze mooie en vriendelijke intro is dan ook meer bedoeld voor de inleiding van het verhaal en om met de controls leren om te gaan. Fable is namelijk een third-person game, waarbij je de camera achter je personage kan bewegen door je muis te bewegen. Het lopen gaat via de algemeen bekende WSAD-methode, het is ook mogelijk is de pijltjestoetsen te gebruiken. Elk object waarmee je iets kan doen wordt opgelicht, en door op tab te drukken krijg je interactie(praten bijvoorbeeld) met dat object. Maar goed, zodra je de chocolade aan je zusje hebt gegeven, wordt het dorp onverwachts overvallen door bandieten en wordt het grootste deel van je familie vermoord. Als je daar helemaal alleen bent, komt er een man genaamd Maze, hij neemt je mee naar het grote Heroes' Guild. In de grote wereld van Fable speelt Heroes Guild een hele grote rol. Bij elk probleem, groot of klein, wordt er een hero ingeschakeld om het probleem op te lossen. Hero word je niet zo snel, nadat je door Maze bent meegenomen begint er een basistraining waarbij je de fijne kneepjes van de besturing van Fable doorkijgt. Zo leer je de drie basisprincipes van het knokken in Fable; vechten, schieten, en will. Vechten gaat vrij makkelijk. Door op de Q te drukken neem je het wapen ter hand, en door op de linkermuisknop te drukken deel je een mep uit. Ook wordt je geleerd hoe je een specifieke vijand kan targetten(mikken), iets wat overigens af te raden is. De camera in Fable is namelijk prima als je zonder het targetten werkt. In Fable is het namelijk ook mogelijk personen neer te slaan, en sommige koopmannen hebben de neiging om aangevallen te worden door bepaalde monsters. Het wil vrij vaak voorkomen dat je per ongeluk een koopman target en neerslaat, terwijl dat niet je bedoeling was. Bovendien gaat de camera in targetmodus moeilijk doen wanneer er veel vijanden in beeld zijn. Gelukkig is het spel ook prima te spelen zonder deze target modus. Vijanden worden namelijk als rood gemarkeerd en meteen aangevallen. Soms kan dit tot wat stress lijden. Schieten in Fable kan met kruisbogen en handbogen. Gericht schieten kan door een specifieke vijand rood op te laten lichten (door de camera op hem te richten), of door het target systeem te gebruiken. Opnieuw heeft de eerste de voorkeur, want ook hier heeft het target systeem dezelfde mankementen. Leuke feature aan het schieten is dat je ook kan inzoomen; handig om vijanden verder weg te spotten en neer te schieten. Will is het laatste wat je leert. Will is in feite niets anders dan magie. Een voordeel tegenover de xbox-versie, waarbij je meerdere handelingen uit moest voren om magie te kunnen gebruiken, is het gebruik van hotkeys. Nummers één tot en met negen zijn vrij te gebruiken, wat ook erg handig is.

Na het voltooien van al deze oefeningen mag je naar buiten en mag je jezelf met trots een Hero noemen en missies gaan doen. En dan begint het spel pas echt. Een (verplicht) lange intro dus, maar als je het spel voor het eerst speelt zeer de moeite waard. Zodra je als Hero gekroond bent krijg je meteen je eerste missie. De meeste missies krijg je in de Heroes' Guild, alhoewel er ook een hoop sidequests zijn die je via speciale personen in de steden en dorpjes aangereikt krijgt. De quests zijn opgedeeld in drie kleuren: goud, zilver en brons. Gouden quests zijn quests die je verplicht uit moet spelen om het spel uit te kunnen spelen; zilveren quests zijn opdrachten die je krijgt via de Heroes' Guild maar die optioneel zijn en als laatste zijn de bronzen quests opdrachten die je van overige personen krijgt.

Je character ziet er op het begin best wel saai uit en heb je besloten om wat kleren te gaan kopen, hiervoor heb je geld nodig. Uitrusting, wapens en verschillende etenswaren of potions kunnen bij koopmannen gekocht worden. Je kunt ook bepaalde betoveringen op je wapen kan loslaten en je wapen derhalve sterker kunnen maken. Grappig is dat de prijzen van koopmannen niet overal gelijk zijn, en je dus winst kan maken door spullen in het ene dorpje te kopen en in het ander te verkopen. Bovendien zijn er merchants die je haar en baard in een bepaald model kunnen knippen of tattoos op je rug kunnen zetten. In dat verband kan er zelfs meer met je uiterlijk: word je veel geraakt tijdens gevechten krijg je littekens, gebruik je veel zware wapens krijg je bredere armen, eet je te veel taart, dan word je natuurlijk te dik.

In de game heb je ook een status genaamd de reknown status, dit is eigenlijk gewoon je reputatie.Naarmate je er meer van opbouwt word je door personen sneller herkend en wordt er eerder naar je geroepen. Je reknown status is eigenlijk niets meer dan een gimmick; je character wordt er niet direct beter of sterker van. Het helpt je wel bij het regelen van chickies: de vrouwen houden wel van een brede gast die luistert naar de naam deathbringer. Ook krijg je good of bad points. Ook deze bepalen voor een groot gedeelte je uiterlijk. Ben je enorm goed krijg je een mooi aureool boven je hoofd en vliegen er vlindertjes om je heen, ben je extreem slecht gloeien je ogen rood op en krijg je hoorntjes op je hoofd. Overigens is het moeilijk om puur slecht te spelen. Verscheidene missies verplichten je namelijk bepaalde vijanden te verslaan waarvoor je standaard good points krijgt Wat niet leuk is want ik speel het liefste de slechte.

Voor je missies te voltooien krijg je experience(ervaring). Als je vijanden verslaat krijg je an sich. Leuk hieraan is dat als je meerdere vijanden verslaat zonder zelf geraakt te worden je een 'combat multiplier' opbouwt, waardoor je meer experience krijgt. Experience is opgedeeld in vier vormen: general, strenght, skill en will. General experience krijg je altijd, verder krijg je experience aan de hand van welke skills je gebruikt. Gebruik je veel magie krijg je ook will experience, gebruik je je zwaard krijg je strenght experience, enzovoorts. Bij het opwaarderen van je character wordt eerst de experience gebruikt in die klasse, daarna wordt aanspraak gemaakt op de general experience. Overigens ga je dus in Fable niet level-up, je verbetert gewoon je skills en dat lijkt ook veel op level-up.

Conclusie en beoordeling

None

Fable zou veel nieuwe goodies in de game krijgen dan de Xbox versie. Dit valt helaas tegen want er zijn niet zo veel missies bij gekomen. Een andere tegenvaller is dat er nauwelijks (of zelfs niet) nieuwe wapens en uitrusting zijn toegevoegd. Zo is het krachtigste wapen van het spel nog steeds halverwege te koop en zetten de demon doors (deuren waarvoor je iets speciaals moet doen, bijvoorbeeld dik zijn of heel evil zijn) en silver key chests daar niks tegenover. Dit maakt het spel, zeker als je het spel kent, behoorlijk ongebalanceerd. Niettemin blijft een Fable een hartstikke leuk spel. De sfeer in het spel is heerlijk getroffen, met mensen die je naam roepen, huizen die je kan kopen, vrouwen met wie je kan trouwen (en voor de geilerikken ook kan sexen). De graphics en het geluid maken de sfeer helemaal af. Ook de controls zijn op de PC-versie prettiger dan op de xbox, hoewel je hiervoor misschien wat keys moet veranderen. Hoewel de extra content dus niet voor een extreme uitbreiding van het origineel zorgt kan je je er wel een paar uur meer mee vermaken. Dat zorgt ervoor dat de PC bezitters, die Fable nog nooit hebben gespeeld op de xbox, deze titel echt eens moeten bekijken. De ervaring is misschien kort, maar wel erg leuk en mooi.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Verhaal
  • Missies
  • Good & Bad
  • Graphics
  • Wapens
  • kleren
  • Minpunten
  • Target systeem
  • paar bugs
  • Vrij kort

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Mag dan wel van Square Enix zijn maar dit ziet er uit als S*#t

  • Helaas, dan maar weer verder met Valkyria.

  • nee dank je !!

  • Voor 25 euro gekocht gister via Play.com. Zie ik het maar als een budgetgame voor als ik me echt verveel:P



    Maar tsjaa, hopelijk wordt het nog wat met SE. Tot nu toe vind ik het na VII al redelijk berg afwaarts gaan met dat bedrijf.

  • Persoonlijk vind 'k het verhaal best wel ok tot nu toe, maar ik heb natuurlijk het einde nog niet gezien (wat is dat trouwens met japanners en eindes? Anime heeft ook zelden een sterk einde).

    Na het leegmaken van m'n cache en voorinstalleren op m'n HD waren zelfs de technische fouten (belachelijke laadtijden en texture pop-up) nog te vreten.



    Zonder die texture pop-up en, frame-rate-issues en al dat geflikker had dit gerust een 8- kunnen zijn wat mij betreft.

    Nu kan ik helaas alleen maar akkoord gaan met de score. Ik hoop dat SE meer moeite gaat doen met de U3-engine voor de PS3-versie, maar we weten uit ervaring dat die engine sowieso al moeilijker loopt op de PS3.



    Van deze kwaal hebben meerdere Japanse RPG’s last die op de Xbox 360 zijn uitgekomen.

    Schrap dat van de Xbox 360 maar. Lost Odyssey had bvb wel een vrij degelijk verhaal, maar de japanse RPG's zitten tegenwoordig allemaal tot de nok vol met cliché's en cliché-personnages, en niet alleen op 360. FFXII anyone? :-/

    Gewoon een ziekte waarin 90% van het genre ziek is. Het lijkt wel alsof de japanners behalve grafisch helemaal niet mee kunnen volgen met de nieuwe generatie van games. Ze lijken te zitten vastgeroest in een oud patroon.



    @ menage : FFVIII was wat mij betreft het begin van de teloorgang. Gelukkig waren er nog games zoals Xenogears en Vagrant Story.









  • Aii die komt hard aan!

    Had gehoopt op een goede, nou ja misschien toch ooit eens uit de budgetbak vissen.

  • Matige shit dus weer.



    Vooral de technische mankementen doen geen deugd aan het genre.



    Maandag heb ik Persona 4 binnen, last-gen >>>>>> next-gen wat betreft RPG's, no f*cking question about that.



  • Zonde. De visuele stijl is wel heftig. Ik koop hem evengoed. Ik heb echt behoefte aan meer jRPG's deze generatie!

  • Ik hou het voorlopig maar even vol met de port van Chrono Trigger op de DS (wat een tof spel is dat).



    Last remnant maakt ook gebruik van een westerse engine, terwijl SE gewoon eigen engines moet maken.



    @Gemini FFXII scoorde overal hoge cijfers, ook al was het verhaal daar ook slecht en de personages. Maar het battlesysteem (ook al is het een hate or love it battle systeem) was erg goed.



    Snap ook niet waarom hier als pluspunt diepgaand vechtsysteem in staat, want ik las in andere recensies juist dat het vechtsysteem juist oppervlakkig of in ieder geval makkelijk was.



    Alle next gen JRPGs zijn imo tot nu toe gewoon een failure. Alleen Valkyrie Chronicles is misschien een beetje behoorlijk.



    Het is wachten op misschien WKC of anders gewoon FFXIII.









  • @ Gemini: JRPG's zitten inderdaad vastgeroest aan een oud patroon. Het genre moet nodig vernieuwen, zeker op gebied van verhaalvertelling en cliché-vermijding

  • @ Legendary : een score die volgens mij vooral ingegeven was door drie facetten.

    - Grafisch top voor een PS2

    - Het gevechtsysteem dat door velen verkeerdelijk als vernieuwend werd bestempeld.

    - Een hoofddeel van de reeks Final Fantasy laag scoren is gewoon not done.



    anyway, mss beter om die discussie niet weer es op gang te trekken ;-)



    @ Dariofrigo : weet 'k, maar voor sommigen is die herkenbaarheid dan weer een deel van de charme. Waarom was die megaman 9 zo populair? Zeker niet vanwege de vernieuwing ;-)



    Wat mij betreft mogen ze al es beginnen met van de verwijfde 14-jarige hoofpersonnages af te stappen. Dat is al de helft van het werk.








  • @Gemini



    \"Een hoofddeel van de reeks Final Fantasy laag scoren is gewoon not done.\"



    Helemaal mee eens. FFVIII, X en in minder mate XII waren in mijn optiek niet zo goed. Vooral de eerste 2 zijn langdradige emo-fanboy producten met meer slap geouwehoer dan diepgang en de verhalen waren ronduit belachelijk. FFXII zal vast wel goed geweest zijn, maar het vechtsysteem lag me voor geen meter.



    De enige FF waar ik nog lol aan beleefde was XI, die nam zichzelf wat minder serieus en had nog leuke gameplay.



    Ik heb ook nooit begrepen warom Lost Odyssey minder scoorde in de pers. Als er iets ooit op een goede oude FF leek met wel een goed verhaal en minder zeikerige karakters dan is het die game wel. Voor de next-gen systemem eker de beste (al heb ik Valkyria nog niet gespeeld, wel de demo, die deed me weinig)







  • Ach ja, elke Final Fantasy deel dat na deel VII is gekomen heeft veel kritiek gekregen van een deel van de fans omdat ze allemaal zo verschillend zijn, en elke fan zijn unieke visie heeft op de serie, en hetzelfde gebeurt bij de RE's, Zelda's en vrijwel elke serie dat zo'n een grote en diverse fanbase heeft.



    Het verhaal van FF XII, mag dan onder het niveau van FF IV t/m FF X zitten, maar hij blijft nog altijd beter dan die van 90% van de RPG's, en de game kent tenslotte zijn momenten.

  • Heb Valkyria nu bijna uit, als je FF tactics goed vindt is Valkyria een absolute aanrader. Ik durf zelfs te zeggen dat Valkyria beter is dan FF tactics.



    Las net dat de PS3 versie van The Last Remnant pas in juni uitkomt? Ik hoop dat ze flink wat minpunten kunnen wegwerken want eigenlijk lijkt The Last Remnant me best een vet spel. Ik schijt er echt van dat er zo weinig goede jRPGs uitkomen hier in europa. Na Valkyria maar is een rpg importeren, Etenal Sonata en Disgaea zijn wss niet de beste rpgs maar je moet wat.

  • @menage:

    Dan zou ik nog maar eens een keer VIII en X spelen als je de Engelse taal beter onder de knie hebt. Het is juist ronduit belachelijk om die verhalen af te kraken.



    Ik hoop echt dat deze spellen niet top zijn omdat het 'betere' personeel allemaal aan XIII/Versus XIII werken en dat die games ons overdonderen. Als (Versus) XIII ook zo matig zijn als BD/LO/IU/LR zou ik een hele verdrietige peon zijn.


  • @ Takari : en welke opmerkingen heb je dan over mijn engels? -_-





    Ben je emo of een meisje? (eerlijke vraag, geen aanval)


  • @Gemini/Takari



    Hij bedoelde mij, ten tweede heeft dat niks met mijn kennis van mijn Engels te maken, maar dat ik me niet kan vinden in een verhaal over een fucking weeshuis met een heks als moeder die de wereld wil vernietigen en een stupide verhaal over een surfdude die een 100 meter hoge Godzilla look a like als vader heeft. Sorry als ik de nuance verlies, maar dat is gewoon van die Japanse emo bullshit.



    Ga toch fietsen, ik had een 10 voor Engels en spreek niks anders op mijn werk. Leer jij nou maar wat een goede verhaallijn is is.



  • @ menage : ik weet dat hij het over jou heeft, maar ik vind die twee delen ook nogal tegenvallend. Niet alleen het verhaal, maar ook de lead-characters (niet dat ik zelf beter zou kunnen verzinnen).

    Dit was dus een soort \"verdediging\" naar jou toe want als het bij jou aan je engels ligt mogen ze es uitleggen waar het bij mij (en vele anderen) aan ligt :p

  • @Gemini



    Hehe, ok dan:P

  • FFVIII is sowieso de beste FF. Maar als je niet van 'emo' houdt moet je geen Japanse spellen spelen. Zit vol met 'emo'. Ik noem dat (soms een diepgaand verhaal). Maar ik vind squall juist geweldig. Hoe heerlijk asociaal die was en langzaam steeds losser werd dankzij Rinoa. Was vet. Verder was de gameplay zeer vermakelijk en de FMV's… unrivaled toen dat spel uitkwam.



    Squall en cloud heersen. Tidus vond ik niet veel aan. Auron was 10x beter. Zidane vond ik ook niet heel erg goed, maar FF9 heeft vivi en amerant en is dus ook goed voorzien. Alleen FFXII sucks werkelijk qua personages. Maar het battlesysteem vond ik in ieder geval superverslavend of het nu nieuw is of niet (wie gebruikt er nog meer gambits?).

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren