1. The Legend of Zelda: Twilight Princess (Wii)

The Legend of Zelda: Twilight Princess (Wii)

Waarschijnlijk zijn er weinig spellen waar zo veel over geschreven is als over de nieuwste telg in de Zelda reeks. Twilight Princess is uitgesteld om de Wii een knaller van formaat mee te geven bij de lancering. Hierdoor zouden de Wii functies en een breedbeeldmode er aan zijn geplakt, en niks toevoegen. Ook zou het spel grafisch en muzikaal achterhaald zijn in vergelijking met de Xbox 360. In principe stuk voor stuk geldige klachten, maar met deze redenatie wordt het spel zelf ábsoluut geen recht aangedaan. Hoe dan wel? Lees eventjes door.

Wat meteen opvalt bij het opstarten van Zelda: Twilight Princess is de ietwat onwennige besturing met de Wii-mote. Slaan, rondkijken en pijl- en boogschieten, alles voelt een beetje vreemd aan. Gelukkig lijkt de intro die zich (zoals gewoonlijk) afspeelt in een pittoresk dorpje hiervoor op maat gemaakt. In een rustig tempo raak je aan de hand van wat opdrachten voor mede-dorpsbewoners gewend aan de Wii-mote en is het eigenlijk wel bijzonder ontspannen, spelen met je handen zo uit elkaar, en speelt het bij nader inzien toch écht preciezer en fijner dan het ouderwetse werk.

Met een perfecte timing komt er dan een versnelling en ontpopt het spel zich tot een achtbaan met vele ups en downs in het spelverloop. Zelda staat er wellicht niet bekend om, maar het verhaal neemt de speler aan de hand en laat eigenlijk niet meer los tot het eind. Zodra Link in een wolf verandert en de kompaan Midna ontmoet vindt er een stroomversnelling plaats. Hoofdpersonen krijgen verrassend veel diepgang en de vertrouwde Zelda gameplay krijgt een kleine injectie originaliteit. Het wolf/mens mechaniek had verder uit gewerkt mogen worden, maar uiteindelijk is het zo'n klein gedeelte van het spel dat het nergens stoort.

Wat dan volgt is een aaneenschakeling van kerkers en verhaalwendingen. De eerste paar kerkers voelen nog een beetje cliché aan en laten niet al te veel zien van Nintendo's creativiteit. Maar na een paar uur schieten er toch echt woorden te binnen als “geniaal”, “meesterlijk”, “gedurfd”, “inventief” en een simpel doch uiterst doeltreffend “WHOAH!!”. Superlatieven schieten soms te kort als een uitzicht of kerker je weer eens bedelft onder een hoop sfeer. Of als een oplossing op een puzzel, die al twintig minuten onoplosbaar lijkt, zo voor de hand ligt dat je van schaamte niet meer weet waar je moet kijken. Dit is simpelweg Nintendo op haar best.

Een belangrijke manier om puzzels op te lossen kwam altijd met de items. Hoewel sommige favorieten uit vorige delen niet wederkeren zijn er tal van voorwerpen die hun plaats in kunnen nemen. In elke kerker is een nieuw item te vinden en elk item wordt vergezeld door uitdagende puzzels. Een nadeel van dit systeem is echter wel dat het gebruik van een item vaak gelimiteerd wordt tot de kerker waarin het gevonden is. Enkele uitzonderingen daargelaten.

Twilight Princess is trouwens behoorlijk lineair. Een wilde gok: de gewone verhaallijn laat zo'n 85 procent zien van hetgeen Hyrule te bieden heeft. Het is altijd wel mogelijk om kleine side-quests te doen met simpele beloningen, maar het is geen Majora's Mask. Gelukkig is dat helemaal geen probleem. Zonder te vervelen houdt de verhaallijn je toch al snel een uurtje of vijftig à zestig zoet met het doorspelen en in die vijftig uur kom je langs idyllische dorpjes, rustieke riviertjes en imposante bergen, waarvan sommige oude vertrouwde lokaties. Vooral de wat oudere Zelda spelers zullen bij sommige liedjes en plaatsen een heerlijk melancholisch traantje weg moeten pinken.

Ook zitten er in die vijftig uur al genoeg mini-games en bezigheden om twéé volwaardige spellen mee te vullen. Aan het eind van de queeste lijken zestig uur helemaal niet zo veel. Een 'was dat alles' gevoel, als het ware. Misschien is een moment van bezinning dan wel op z'n plaats. Een moment om even na te gaan hoe ontzagwekkend veel kick-ass momenten er voorbij zijn gekomen.

Dit alles klinkt bijna te mooi om waar te zijn en er zijn ook wel minpunten. Ten eerste hadden er best wat meer side-quests in gemogen en is het gigantisch mooie imposante grote Hyrule iets te leeg. Ten tweede krijg je meer rupee's naar je hoofd dan je in een derde wereld land kwijt zou kunnen, laat staan in je eigen zakken...Gelukkig zijn dit beide absoluut geen spelbrekers en blijft de grandioosheid van Twilight Princess compleet onaangetast.

Conclusie en beoordeling

None

Enkele minimale minpunten, compleet overschaduwd door een hele waslijst aan pluspunten. Pluspunten die bovendien vlekkeloos samenkomen. The Legend of Zelda: Twilight Princess staat ferm tussen de andere legendes uit Nintendo's beste serie. Helaas geen revolutie, maar een evolutie van jewelste die dit spel op gelijke hoogte brengt met Ocarina of Time in haar tijd. Competitie voor het Spel der Spellen. Eindelijk.
9,7
Score
97
Score: 95
  • Pluspunten
  • Locaties
  • Verhaal
  • Items
  • Besturing
  • Minpunten
  • Rupee's
  • Te(?) weinig sidequests

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • OMG! Jammer dat ik dit Chinese bedrijf niet genoeg vertrouw. De potentie in de serie is uiteraard enorm.

  • We zullen zien, Ea heeft de smaak te pakken met mmo's :P

  • Die games werden toch gemaakt door peter molyneux right?



    Kijken hoe ze het er zonder hem vanaf brengen..

  • ok goddamn vet, kheb de games veel gespeeld

  • even af wagten!

  • Lijkt me wel vel Dungeon keeper is de bom

  • Hell yeah, veel bij een vriend van mij gespeeld, kom maar!!!!

  • Dungeon Keeper was super :P Hopenlijk weten ze een waardig vervolg te maken van het spel :)

  • \"Het Chinese NetDragon … \"



    Gestopt met lezen. :)



    FUCK YOU EA , om niets met Bullfrog te hebben gedaan. Nog steeds 1 van de grootste schandalen in de game industrie.



    Dungeon Keeper 1 en 2 zijn wereldgames, een mmo hoef ik niet.





  • Bullfrog was echt wreed toendertijd en jammer genoeg verwaarloosd. Dungeon Keeper ownt zeer zwaar. GIEF remake Magic Carpet haha xD



    DK ftw! Gief!

  • Dungeon Keeper is echt een vette game, hoop dat ze het niet verknallen dan.

  • Omg Cool

  • Ik baal nog steeds dat ik mijn cd van deeltje 1 kwijt ben geraakt :(

  • Oh god nee toch, niet NetDragon…



    Dat word de zoveelste Diablo-kloon game van hun (Conquer 2.0 en Zero Online als voorbeeld)

  • Ik zit hier niet echt op te wachten, ze zullen de naam van Dungeon Keeper waarschijnlijk geen eer aan doen. Naar mijn mening is Bullfrog de enige die iets zou mogen doen met Dungeon Keeper, maar EA had helaas andere plannen.

  • Die game vond ik vroeger echt supervet…

    Laten we hopen dat ze deze MMORPG tot een mooi spel kunnen uitbrengen.

  • Dungeon keeper II was echt super vet, hopelijk wordt dit net zo goed.

  • Hopelijk is deze fantastische serie in goede handen bij NetDragon.. dat was het bij EA overduidelijk niet.

  • nooit gehoort van dungeon keeper :P

  • AAHH, Dungeon Keeper II is een van de beste spellen ooit! Ga 'm gelijk weer installeren ;)



    Ik ben heel erg benieuwd wat dit gaat worden en ga dit ook zeker in de gaten houden!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren