1. S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl (PC)

S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl (PC)

Lang, lang geleden, in een land hier ver vandaan werd er een game aangekondigd. Deze game zou Oblivion Lost heten en zou een soort superspel worden. Het spel werd steeds opnieuw uitgesteld en onderging een aantal grote veranderingen. Zo veranderde de naam in S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl en zou het nu gaan over Tsjernobyl. Waar, zoals iedereen weet, in 1986 een kernfabriek explodeerde. Uiteindelijk kwam op 23 maart 2007 de game dan toch uit. Volgens velen veels te laat, maar volgens anderen maakt het helemaal niks uit. We zullen het zien, op naar Tsjernobyl…

STALKER: Shadow of Chernobyl speelt zich af in Tsjernobyl in het jaar 2008. In het spel heet dit gebied de Zone. Naast de eerste explosie in 1986, is er daar in 2006 nog een explosie geweest die het hele gebied weer in een radioactieve walm gooide, maar ook zeldzame stenen achterliet. Een aantal mensen waren zeer geïnteresseerd in deze stenen en stuurden er mensen op af. Een aantal van die mensen waren de zogenaamde stalkers. Deze figuren zoeken het land af naar die stenen en uiteindelijk de grootste prijs. Middenin de Zone zou namelijk een steen liggen die al je wensen zou voorvullen.

Voor zover de achtergrond van deze game. Jij speelt, zoals te verwachten, ook één van die stalkers. In het begin van de game crash je met een truck in de Zone. Niet lang daarna word je gevonden door een andere stalker en word je naar het onderkomen van een man genaamd Sidrovich gebracht. Door de crash ben je helaas al je geheugen kwijtgeraakt, het enige wat je hebt aan informatie is een tattoo van het woord stalker en een PDA met erop dat je een man genaamd Strelok moet doden. Dankzij de tattoo wordt jou personage Marked One genoemd en je moet in de game op zoek naar deze Strelok. Daarbij zijn we ook meteen aangekomen met een slecht deel van deze game, het verhaal zit namelijk erg zwak in elkaar en heeft eigenlijk weinig waarde voor de game.

Nadat je uit het verblijf van Sidrovich bent gekomen heb je eigenlijk de kans om te gaan en te staan waar je wilt. Je hebt namelijk een enorme vrijheid in de Zone. Je kan kiezen om je missies te volgen en hogerop te komen in de wereld van Stalker, maar je kan er ook voor kiezen om een beetje doelloos rond te lopen en alles wat je vindt te verkopen aan handelaren. De Zone doet niet onder voor games als Oblivion qua grootte, je kan heel lang doen om van de ene kant naar de andere kant te komen en dat is volgens mij alleen maar een heel goed punt voor deze game. Het feit dat jij niet de enige bent die een beetje rondloopt in de Zone is ook een mooi iets. Er zijn namelijk ook nog talloze andere stalkers die naar schatten aan het zoeken zijn. Dat is iets wat de makers A-Life noemden.

A-Life houdt in dat de NPC’s hun eigen leventje leiden en ook hun eigen ding doen. Dit merk je al in het prille begin van het spel. Zodra je in het eerste dorpje bent zie je namelijk drie stalkers rond een kampvuurtje zitten. Deze stalkers zitten een beetje te kletsen en te eten. Het gesprek ziet er dan nogal gewoontjes uit, ikzelf had dat al wel in een aantal andere games gezien en was dan ook niet zo onder de indruk van het gesprek. Mijn mening daarover werd echter omgegooid toen er plotseling één een gitaar pakte en erop begon te spelen. Door het aanstekelijke deuntje begonnen de andere NPC’s rond dat kampvuur een beetje mee te wiegen en uiteindelijk betrapte ik mezelf ervan om ook mee te wiegen op het melodietje. Het A-Life kon je ook goed terugzien in een ander dorpje dat door bandieten was overgenomen, nadat ik met een groepje stalkers dat terug had overgenomen, maakten zij daar hun kamp. Toen ik later terugkwam merkte ik echter dat iedere stalker daar gedood was en de bandieten terug waren gekeerd.

Naast het A-Life systeem is de A.I. zelf ook nog eens fantastisch. De vijanden schuilen als je in een gevecht zit en zullen niet straal op je af komen lopen, zoals je nog wel eens tegenkomt in shooters als Call of Duty. De vijanden zijn daarnaast ook nog eens heel sterk en je moet echt een goede tactiek hebben voordat je het tegen vijanden opneemt. Meestal krijg je hulp bij gevechten en het is dan ook aangeraden dat je die hulp gebruikt.

De submissies in STALKER zijn helaas wel wat teleurstellend, natuurlijk zijn er wel heel veel submissies, maar toch zijn ze niet allemaal heel verschillend. De missies zijn namelijk in een aantal soorten verdeeld, de missies die je binnenin deze soorten krijgt zijn nooit erg afwisselend. Zo krijg je bij de soort: Kill stalker altijd ongeveer dezefde missies aangeboden. Na drie missies van elke soort heb je het wel al gezien. Wat meer afwisseling was dus fijn geweest. Daarnaast is het wel zo dat je door die missies meestal meer van het land leert kennen en geven ze wel de benodigde uitdaging.

De sfeer in STALKER is wel weer zalig te noemen. De achtergrondgeluiden brengen je echt de stuipen op het lijf en het feit dat iedere tegenstander jouw dood kan betekenen en dat er vele vijanden rondlopen dankzij het A-Life, maakt het er ook niet echt gezelliger op. STALKER is dus niet de meest ordinaire shooter en dat is maar goed ook. Ik denk dat de mensen persoonlijk genoeg hebben van het Call of Duty concept dat veel FPS games tegenwoordig hebben. In STALKER draait het lang niet alleen om het schieten, maar ook om de sfeer en het realisme. Dat realisme is namelijk heel prominent aanwezig. De wapens reageren precies zoals ze zouden moeten reageren en het is onmogelijk om je vijand echt goed te raken van een afstand groter dan 100 meter, behalve als je natuurlijk een sluipschuttersgeweer gebruikt. Het realisme is ook terug te vinden in het eten en drinken. Als je een lange tijd niet eet, dan zul je verhongeren en sterven. Als drinken heb je voornamelijk wodka en het is een feit dat als je daar te veel van drinkt, je stomdronken wordt. Zelfs dit is verwerkt in Stalker en zal je dus na te veel drinken niet meer raak kunnen schieten.

De hamvraag is natuurlijk of STALKER ook audiovisueel nog een beetje kan bijblijven met de titels van nu. Daarover heb ik een gespleten mening. De graphics zijn best wel mooi op de hoogste stands en zullen dan ook het uiterste van je PC eisen. Zeker full dynamic lighting is erg mooi en zorgt voor extra sfeer, je PC moet daarvoor echter des te meer persen. Als de computer het niet aankan, zul je het met een lagere stand moeten doen. Dit is echter bijna onmogelijk om aan te zien, omdat de graphics er daar gewoon te achtergesteld voor uitzien. Ook de audio is een twistpunt, de muziek is namelijk mooi gedaan. Het is daarnaast wel een groot punt dat de voice acting bijna compleet is verdwenen en je bij gesprekken dus naar hele lappen tekst staart. Ook zijn de bugs die er in zitten best wel rot te noemen, maar die halen gek genoeg niet het plezier in het spel weg.

Conclusie en beoordeling

None

STALKER is een hele goede game. Zeker als je aanneemt dat het door Oost-Europeanen gemaakt is en die staan nou niet echt bekend om hun goede spellen. De game heeft een origineel concept en is heel erg sfeervol. De vele bugs weerhouden je niet van het doorspelen en je zult het spel dan ook moeilijk kunnen wegleggen. Het is echter wel nog erg hooggeplaatst om te zeggen dat hij zich kan meten met de echte toppers op het FPS gebied, maar het komt er heel dichtbij.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Sfeer
  • Graphics op hogere stand
  • A-Life
  • A.I.
  • Origineel
  • Grote speelwereld
  • Veel missies
  • Realisme
  • Muziek
  • Minpunten
  • Hoge systeemeisen
  • Matig verhaal
  • Veel missies hetzelfde
  • Veel bugs
  • Bijna geen voice acting
  • Graphics op lagere stand

Dit artikel delen

Over de auteur

Limoenlichtje. Bladibladibla

Reacties

  • Yippie, dan komt deze tóch wel uit. :)

  • De Co-Op belooft vet te worden

  • Hij was toch gecancelled ?

  • Ik kijk er echt naar uit :)

  • Nee nooit gecancelled geweest alleen wilde Activision/Blizzard de game niet uitgeven (idioten!!)

  • Echt fantastisch dat deze nog is opgepakt. In de trailers ziet hij er echt sterk uit en in de reportage zijn ze heel positief

  • Trekt me niet

  • Dit beloofd zeker wat, spoken vangen met de maten.

  • zal geen topgame worden, maar lijkt me wel grappig

  • kan niet wachten. :D

  • Dacht ook dat ie gecanceld was!

  • Ben ik dan echt de enige die dit gewoon kansloos vind?

  • ik denk het wel :P zelfs mij lijkt het wel wat ;)

  • dit lijkt me wel vet worden:P

  • Zal wel weer een matige filmgame worden, maar beter iets dan niets.

  • Er komen begin 2009 toch aardig wat goede games uit.

  • Dope :)

  • vet, ik vind het nog best wel snel ook. ik had eigenlijk q4 09/q1 10 verwacht :D

  • Jippie! lijkt me een leuke game!

  • de co-op kan wel wat worden

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren