1. Lumines (PSP)

Lumines (PSP)

Lumines™, één van de meest verslavende games, heeft bij vele al eens in hun psp rondgedraaid. Bij mij was dit nog niet het geval. Daar moest dan maar verandering in gaan komen. Nadat ik dit spel even gespeeld had bij een vriend van mij, begon ik het zowaar leuk te vinden. Puzzel-games zijn nou niet echt mijn ‘ding’, maar de style van deze game trok mijn aandacht meer als genoeg om toch een poging te wagen. Ik sprong op mijn vaders fiets (geloof mij, ik overdrijf niet, die fiets is echt huge!) en zette koers naar ons plaatselijke winkelcentrum. Aangekomen bij de 'Olifant in het Roze pakje-winkel' liep ik naar binnen. Na het checken van de rekken kwam ik tot de conclusie dat ‘ie er niet meer was, kut. Dan maar even vragen aan die br33zah achter de kassa. Uiteindelijk kreeg ik dan toch het spel in bezit, het kostte wat moeite om rustig te blijven toen het meisje voor de derde keer vroeg hoe het spel ook al weer heette, maar na een kleine tien minuten had ik hem dan toch! Weer thuis aangekomen pakte ik mijn nieuwe aanwinst en stak ‘m in mijn mooie, glanzende psp. Het schijfje begon te laden en de psp startte het spel.

Ik maakte een profiel aan, koos m’n avatar en begon de ‘challenge-mode’. De kleuren spatte van het scherm af, de beat klonk lekker door mijn in-ears en de blokjes verdwenen stuk voor stuk met de juiste combinaties. Even dacht ik dat ik, zal ik het zeggen… briljant was, maar na een klein half uurtje te spelen brak het zweet me bij elk nieuw aankomend blokje meer uit.

De blokjes hebben twee kleuren (of 1 als ‘ie compleet uit één en dezelfde kleur bestaat). De bedoeling is dat je de kleuren bij elkaar ziet te krijgen in groepen van vier of meer en zo laat verdwijnen van je speelveld voor punten én natuurlijk ruimte voor de aanstormende nieuwe blokjes. Bij elk speelveld(skin) die je cleared, krijg je die skin (hoeveel skins er in totaal zijn weet ik niet aangezien ik het spel tot op de dag van vandaag nog steeds niet heb uitgespeeld). De blokken verdwijnen zodra de zichtbare ‘tijdlijn’ van de beat over het scherm heen gaat. Als je dit niet op het juiste moment doet is het mogelijk dat je halve blokjes overhoudt en dus punten misloopt en kostbare ruimte.

Zodra je wat langer speelt wisselen de achtergronden, blokjes en muziek zich subtiel af. De game bouwt zich met elke overgang van skin op en gaat dus, a lá Tetris™, steeds sneller. Na een serie van telkens sneller vallende blokjes gehad te hebben, krijg je vaak even een welverdiende rust met een wat simpelere skin.

Dan is er ook nog de ‘versus-mode’. Deze kan je spelen tegen iemand anders of tegen een computerbestuurde tegenstander. Tegen de computer vond ik niet zo heel bijzonder, maar tegen een vriend/vriendin is toch gelijk al een stuk leuker. De mainfocus van de game ligt denk ik toch bij de ‘challenge-mode’ waarbij je dus skins vrijspeelt (aangezien de multiplayer-modus nou niet bepaald uitgebreid is). Deze skins kan je stuk voor stuk terugspelen in de ‘skin-mode’ waar de gameplay zich op de door jouw geselecteerde skin focust.

De game neemt wél veel tijd in beslag. Wanneer je namelijk je eerste high-score hebt gehaald, en deze wilt verbeteren, moet je dus compleet overnieuw beginnen en dus elk speelveld weer doorstaan om zo tot hetzelfde niveau te komen. Als je nagaat dat je na anderhalf uur eindelijk je high-score hebt gehaald, snap je dat je deze niet eventjes 1-2-3 verbeterd.

Ik zet mijn psp uit en ga slapen met een goed gevoel, want dat geeft deze game ! Nadat ik een kleine vijf minuten in mijn bed lig (don’t worry, ik ga niet teveel in op details) doe ik mijn ogen dicht. Oh, nee! Tot mijn verbazing zie ik allemaal blokjes! Stuk voor stuk werk ik ze weg, deze game is de eerste game die mij slapeloze nachten heeft gegeven. Verschrikkelijk, maar het zeker waard!

Conclusie en beoordeling

None

Lumines is één van de toppers voor de psp die je echt niet mag missen. Als je dit spel ergens ziet voor 19,- euro, laat hem dan niet liggen en neem hem vooral mee! Het grafische stijltje van de game gecombineerd met de uitstekende, verslavende gameplay en de toffe beats is een combinatie waar menig psp-bezitter van zal smullen.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Gameplay is next-gen tetris
  • Toffe beats
  • Grafische style spat van je scherm
  • Ongelooflijk verslavend
  • Minpunten
  • Slapeloze nachten(?)
  • Matige multiplayer modus

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • eindelijk

  • De Jaspers!

  • Als je nu een Xbox 360 wilt halen moet je gewoon voor de Elite gaan, simpel!

  • Meet Jasper.

  • lekker chippies

  • Cheetos

  • nice van MS!

  • Alleen wanneer liggen de Jasper Chipsets in onze winkels ?



    Kunnen we dat ergens aan zien ?

  • lol cheetos

  • Met dit soort berichten wordt het voor mij alleen maar duidelijker dat Microsoft de 360 gewoon veels te vroeg heeft uitgebracht. Zonder uitgebreid te testen hebben ze dit ding op de markt gegooid en nu blijven ze met verbeteringen komen. Natuurlijk prachtig voor de X360 bezitters, maar je kan wel begrijpen dat degenen die in het eerste jaar een 360 hebben gekocht zich aardig genaaid voelen. Want willen zij zo'n verbetering hebben moeten ze er nog voor betalen ook. Ik ben absoluut geen fanboy en speel net zo lief op de 360 van mijn huisgenoot als mijn eigen ps3, maar ik vind dit echt een verschrikkelijke manier van Microsoft om dit de consument aan te doen. Ze wilden Sony en Nintendo aftroeven door eerder op de markt te komen en dat is niet ten goede gekomen voor de consument. Zoals ik al zei ben ik absoluut geen fanboy, maar ben wel iemand die microsoft echt een verschrikkelijk slecht bedrijf vind als het op console gaming aankomt

  • @ lazylen



    ik geef je helemaal gelijk, dat is altijd zo al geweest en niet alleen xbox hoor…

  • @layzen



    Sony bracht ook steeds nieuwe revisies uit van zijn PS2 en nintendo doet ook hetzelfde met zijn Wii en de DS.

    Dus je verhaal raakt kant nog wal


  • Nog deze maand in de winkels zal wel niet.

  • Dat is wel netjes van Microsoft.

  • @ lazylen:



    het is niet meer dan normaal dat ze met nieuwe verbeterde versies afkomen. Das is zo geweest met elke console: nintendo's bakken, de playstation bakken en ook de oude xbox…

    Het is niet meer dan normaal zie het als een extra service…


  • Toch hebben ze hem wel te vroeg op de markt gebracht. Ze hebben hem niet fatsoenlijk door de laatste fase van de ontwikkeling geloodst, met al de rode ringetjes als gevolg. Maar buiten dat is het normaal dat een fabrikant een product door ontwikkeld naar steeds betere versies en die ook op de markt brengt. Daar is niks mis mee.

  • @ Koppa

    andere voeding (150w) en andere stekker ;-)

  • @ lazylen



    Microsoft verbeterd zijn console tenminste, Sony haalt er van alles uit en durft er dan nog de hoofdprijs voor te vragen !!! grapjas…

  • wow 256mb :O dat is veel xD

    ik ben geen fan boy ofzo, maar dat is wel een dikke + voor de ps3 :p

  • Ik dacht dat ze tijdje terug hadden gezegd dat er voorlopig geen nieuwe Xbox 360 meer uit kwam?

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren