1. Phoenix Wright: Ace Attorney (NDS)

Phoenix Wright: Ace Attorney (NDS)

Toen ik een tijdje geleden het nieuws aan het bekijken was, zag ik hoe een dief werd veroordeeld. Wat je niet te zien kreeg, was hoe de zaak werd onderzocht en hoe het er in de rechtbank aan toeging. Het enige wat er werd verteld was wat hij had gedaan en tot welke straf hij werd veroordeeld. Nieuwsgierig als ik was ging ik op internet kijken hoe het detectivewerk en de rechtzaak er aan toe gingen. Maar in plaats van een antwoord, kwam ik uit op een spel, genaamd ‘Phoenix Wright: Ace Attorney’.

In het spel speel je als Phoenix Wright; een beginnende advocaat. Je krijgt een rechtzaak voorgeschoteld, waarin de ex van jouw beste vriend wordt vermoord. Natuurlijk bied je aan om jouw vriend, die wordt verdacht, te verdedigen. Door met mensen te praten, omgevingen te onderzoeken en in de rechtszaal je beste beentje voor te zetten onderzoek je wie de moord heeft gepleegd en waarom.

Waarschijnlijk is het nu al duidelijk dat het verhaal in dit spel een grote rol speelt. En om maar gelijk met de deur in huis te vallen: het verhaal is geweldig! Ik ken geen spel, waarin zoveel plotwendingen voorkomen, waarin je zo erg in wordt gezogen en waarin de personages zo goed zijn uitgewerkt als Phoenix Wright. Zeg nu zelf, hoeveel spellen ken je waarin je wordt geholpen door een medium in training en een man tegenkomt die denkt dat hij eigenaar is van een restaurant maar in werkelijkheid een bootverhuurder is!

Elk verhaal stelt in ‘Phoenix Wright: Ace Attorney’ één hoofdstuk voor en elk hoofdstuk sluit je af met een veroordeling. Om tot deze veroordeling te komen, moet je twee verschillende dingen doen: detectivewerk en het verdedigen van jouw cliënt in de rechtzaal. Ik zal in het kort uitleggen hoe een zaak er over het algemeen uit ziet.

In het begin van elke zaak krijg je een korte introductie te zien, waarin duidelijk gemaakt wordt wie er vermoord is of hoe deze persoon is vermoord. Deze introductie wordt getoond zonder te veel informatie weg te geven, wat erg knap is Daarna begint het eerste deel van je werk: het detectivewerk. Je praat met mensen, stelt ze vragen en laat ze bewijsmateriaal zien. Dit bewijsmateriaal vind je door de moordplaats en andere plaatsen te onderzoeken. Dit gedeelte van het spel voelt soms nogal lineair aan. Je moet een bepaald stuk bewijs vinden voordat je een volgende stap mag nemen. Ondanks dat het af en toe lineair is, is het onderzoeken en praten erg leuk en blijf je doorgaan met spelen omdat het verhaal zó spannend is. Wanneer je genoeg bewijsmateriaal hebt gevonden begint het tweede en belangrijkste deel van het spel: de rechtszaak…

In een rechtzaak is je grote vijand de aanklager, vaak gespeeld door Miles Edgeworth. De aanklager roept getuigen op die een verklaring afleggen. Het is aan jou, Phoenix Wright, om in de verklaringen tegenstrijdigheden op te merken, waardoor de getuigen van slag raken en hun verklaring moeten aanpassen. Het vinden van deze tegenstrijdigheden is dan ook je belangrijkste en tegelijk moeilijkste taak. Soms vind je al tegenstrijdigheden door wat dieper op een onderdeel van de verklaring in te gaan, maar meestal moet je een stuk bewijsmateriaal laten zien dat alles compleet verandert. Het voelt zo lekker aan om een tegenstrijdigheid te ontdekken nadat je eindeloos hebt staan denken, om daarna de getuige en de aanklager helemaal gek te zien worden. Geweldig gewoon!

Wat ook helemaal geweldig is, is dat dit spel een grote dosis humor bevat. Dat er humor in dit spel voorkomt is erg verrassend, want in een spel waarin je moorden moet oplossen, verwacht je geen geintjes! De humor wordt doorgezet in het uiterlijk van dit spel, wat typisch Japans is. Hoewel de beelden niet het uiterste van je DS vragen, geven ze het spel toch een heel eigen sfeer. De omgevingen zien er duidelijk uit en de personages zijn geweldig grappig weergegeven. Je kan meteen zien welke emoties ze hebben, maar het minpunt is dan weer dat deze emoties ontzettend vaak worden herhaald. Over het geluid kan je precies hetzelfde zeggen als over de beelden. De muziekjes zijn enorm leuk en blijven goed hangen, maar doordat sommige van deze redelijk veel worden gerecycled, beginnen ze op ten duur te irriteren. Met de nadruk op sommige, want dit geldt niet voor alle muziekjes. Wat het geluid wel erg goed doet, is de spanning opbouwen, totdat het op een moment helemaal stil is. Daardoor wordt de spanning alleen maar groter. Zowel over de muziek als over de beelden valt dus te twisten.

Maar gelukkig blijft het dan ook bij deze minpunten. Doordat er vijf hoofdstukken zijn is dit spel voor de begrippen van een ‘point & click’ spel redelijk lang. Hoewel het eerste hoofdstuk maar een uurtje duurt en je het tweede hoofdstuk binnen een uurtje of drie hebt uitgespeeld, doe je over de volgende drie zaken een stuk langer. Deze speeltijd wordt vooral opgekrikt door het vijfde en tevens laatste hoofdstuk. Naast de lange speeltijd is deze zaak ook erg leuk doordat er optimaal gebruik wordt gemaakt van alle eigenschappen van de DS. Zo moet je vingerafdrukken onderzoeken door poeder te verspreiden en het daarna met je microfoon weg te blazen, kan je met een speciale vloeistof bloed laten verschijnen en natuurlijk ‘Hold it!’ en ‘Objection!’ roepen net zoals je in het hele spel kan doen. Naast deze microfoon en touch-screen elementen, bevat de vijfde zaak de meeste plotwendingen, de leukste personages en het meest verrassende einde.

Over het algemeen gezien is dit spel simpelweg een topper. Het verhaal is het beste wat ik ooit in een spel heb gezien: het zuigt je in het spel. De personages zijn goed uitgewerkt, maar hun emoties worden te vaak herhaald om interessant te blijven. Hoewel het hele spel op het visuele vlak een sfeer meegeeft, heb je nooit het gevoel dat de beelden het uiterste van je DS vragen. Dit lijkt erg, maar dat is het niet. Alles past bij elkaar en het ziet er goed en duidelijk uit. Over de muziek kan je eigenlijk hetzelfde zeggen, leuk, maar sommige stukken worden te vaak herhaald. Het hele principe van onderzoeken en praten, waarna je alles wat je hebt uitgevonden in de rechtbank presenteert is lineair, maar ontzettend leuk. En om daarna met behulp van al het gevonden bewijsmateriaal tegenstrijdigheden in de verklaringen van de getuigen te vinden geeft zo’n kik, dat het alles goed maakt. Phoenix Wright is gewoon een topper als je van lekker lange dialogen houdt, want die zitten erin!

Conclusie en beoordeling

None

Dit spel bewijst dat spellen niet alleen maar hoeven te bestaan uit grafische pracht en geweldige muziek. Het verhaal en het spelconcept kunnen véél belangrijker zijn. Hoewel dit spel op audiovisueel vlak niet uitblinkt, geeft het geheel wel een bepaalde charme aan het spel dat wordt doorgezet in het verhaal. Het verhaal in dit spel is zó briljant, dat het op dat vlak al bijna alle andere spellen achter zich laat. De personages zijn evenals het verhaal ook heel goed uitgewerkt, hoewel hun emoties vaak hergebruikt worden. Het geheel van onderzoeken, met mensen praten en dan alles in de rechtbank uitvechten is fantastisch en het geeft een kik wanneer je weer eens een tegenstrijdigheid hebt uitgevonden. Als je het niet erg vindt om grote stukken tekst door te lezen, heb ik heb nog maar één ding te vertellen: kopen!
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Het geweldige verhaal
  • De uitgewerkte personages
  • Laatste zaak
  • Tegenstrijdigheden ontdekken geeft kik
  • Audiovisueel erg goed, maar…
  • Minpunten
  • op audiovisueel vlak wordt ook veel hergebruikt
  • Het onderzoeken voelt soms lineair aan

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Klasse weer opnieuw beginnen! Ben blij dat ik die game niet heb :P.

  • Tja, dat is dan mooi facked up voor degenen die hem net bijna uitgespeeld hadden. Zo'n patch moet er niet komen, de game moet aan het begin gewoon goed zijn ..

  • Van die visuele problemen nog niks gemerkt en ik weet waar die fout zit met die muzieknoten (die puzzels in Banjo's huisje, toch?). Dus ik haal wel eerst alles muzieknoten. Want als ik nu opnieuw moet beginnen…heb net de 1e 3 levels op 100% gehaald, wel in slechte 2 uur. Maar ik speel liever door, dan dat ik eerst weer 2 uur moet over doen.

  • Haha, ik blij dat ik die game nog niet heb gespeeld:P

  • Ik ga hem vanmiddag maar eens kopen.

  • Tegenwoordig is het weer erg met first day patches en grote fouten in games (Tomb Raider op Wii, GTA IV op pc, Sacred II: first day patch van 500 MB en nu terug een van 600 MB, first day patch Fallout III, first day patch Fable II, first day patch FM 2009, …) Het is echt een ergerlijke gewoonte aan het worden.

  • Huh, kheb nergens last van. Ik kon die game gratis downloaden met die code en heb em nu al een week 100% uitgespeeld. :s

  • Dat is erg lelijk als je de game al bijna hebt uitgespeeld.

  • Dom, dat je weer opnieuw moet beginnen, maar toch zijn ze er wel redelijk snel bij.

  • Die patch moet je meteen downloaden als je het spel voor het eerst op start. Dus die patch was er woensdag al dus oud nieuws.

  • bagger voor de mensen die hem al bijna uit hadden :D

  • Of je hem nou al uit hebt of niet. Toch goed dat ze een patch hebben..

  • Gelukkig heb ik hem nog niet, maar misschien toch nog eens doen, vond hem altijd wel leuk op 64

  • Eindelijk hebben ze hem dan uitgebracht.

  • Jammer dat ik wel last had van die glitch. :(

  • ze moeten beter testen, dan zouden dit soort dingen veel eerder verwerkt kunnen worden

  • ooke

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren