1. Crash Bandicoot: The Wrath of Cortex (NGC)

Crash Bandicoot: The Wrath of Cortex (NGC)

Nadat Crash Bandicoot vorige keer met Dr. Neo Cortex en Uka-Uka had afgerekend, dacht hij dat het voor eeuwig gedaan was, maar ze komen terug. De gestoorde, maar enorm intelligente professor Neo Cortex heeft namelijk de oerelementen verenigd en samen met zijn talrijke handlangers probeert hij na jaren af te rekenen met die duivelse rat die hem altijd te slim af is. Kan Crash Bandicoot de elementen bedwingen of moet hij bezwijken onder de macht van misschien wel de slimste mens op aarde?

Dr. Neo Cortex heeft dus een zeer gevaarlijk poeder ontwikkeld waarmee hij Crunch, ook een rat, kan creëren. Crunch is namelijk een SuperBandicoot, want hij is vervaardigd uit de vier oerelementen: Lucht, Aarde, Vuur en Water. Crash Bandicoot zal serieus uit te hoek moeten komen als hij niet wil gedood worden door Crunch. Echt sensationeel is het verhaal niet en het is meestal ook vrij voorspelbaar aangezien er namelijk nergens een plotverandering optreedt. In totaal zijn er vijf werelden met telkens vijf levels en één eindbaas. Elk element heeft dus zijn eigen wereld en ook Dr. Neo Cortex himself heeft een aparte wereld voor zich. Ook is er nog een speciale wereld die je enkel kan spelen als je de vijf eerdere volledig hebt uitgespeeld.

In principe zijn er dus genoeg levels om je te vermaken. De eerste werelden zijn natuurlijk helemaal niet moeilijk, maar naarmate je vordert in het spel begint het aardig moeilijk te worden. Vooral de laatste zijn erg moeilijk, maar zorgen dan ook voor een uitdaging. Als je een level gewoon doorloopt en tot het einde geraakt, dan ontvang je een paars kristal, die het minimum zijn om het spel te voltooien. Naast de gemakkelijk te verdienen kristallen heb je ook nog de edelstenen die je kan verdienen door verborgen, maar meestal makkelijke bonusstages te winnen. Als dit nog niet genoeg is, zijn de relikwieën een goede feature. Wil je een van deze verdienen, dan zal je een level moeten doorlopen binnen een bepaalde tijd. Toch is dit niet altijd zo leuk omdat het echt enorm frustrend kan zijn als je er net niet geraakt. Om het spel gewoon op het minimale uit te spelen, ben je niet meer dan een kleine dag bezig, maar als je alle edelstenen en relikwieën wil hebben, zal je toch heel wat moeite moeten doen.

Ondanks de redelijk korte speelduur zijn de platformlevels tamelijk leuk. De levels liggen vol met appels en dozen. Als je honderd appels verorberd hebt, dan win je een leven, maar door de vele TNT- en NITRO-dozen kan dit aantal vaak snel dalen. Een extra leven is tevens te verkrijgen door een Crash-doos kapot te rammen. Naast de gewone dozen met appels, heb je ook nog schakelaardozen die extra dozen laten verschijnen. De doos die je het liefst ziet komen, is de Aku Aku-doos aangezien deze je beschermen tegen klappen. Om relikwieën te winnen zijn er nog speciale tijddozen met een getal van één tot drie op. Als je een van deze dozen opent, wordt de timer even stil gezet. Ondanks deze dozen kunnen de tijdlevels heel erg moeilijk zijn omdat er amper Aku Aku-dozen te vinden zijn, waardoor je bijna meteen sterft.

Naast al deze dozen en dergelijke, heeft Crash ook verschillende gedaantes. Zo kan je natuurlijk gewoon Crash spelen, maar ook kan je je verplaatsen in een zweefvliegtuigje, een soort helikopter, een jeep en zelfs een onderzeeër. Jammer genoeg kan je zelf niet kiezen wanneer je welk vervoermiddel wilt gebruiken. Het zou immers een extra dimensie gegeven hebben. Naast Crash speel je ook af en toe met zijn jongere zusje Coco. Ook bij de vijand zit er heel wat variatie, zo hebben we natuurlijk Dr. Neo Cortex en Crunch, maar ook ondergeschikten zoals Dingodile, Tiny the Tiger en Dr. N. Gin zijn hier van de partij.

Dit is allemaal heel goed, maar audiovisueel is Crash Bandicoot: The Wrath of Cortex helemaal geen topper. Niet dat het er uitziet zoals een game van 25 jaar geleden, maar men had misschien beter kunnen doen. Crash ziet er in de levels tamelijk goed uit, maar de tussenfilmpjes zijn niet wat het moet zijn. Ook het geluid is niet optimaal, je hoort steeds hetzelfde geluid als je een doos open kraakt of wanneer je een vijand afmaakt. De controls zijn goed, maar ook niet van een enorm hoog niveau. Sommige voertuigen zijn niet allemaal even gemakkelijk te besturen, maar na een tijdje heb je dat wel onder de knie. Net zoals bij de Wii, telt het bij de Gamecube vooral om de gameplay en de soepele controls, en niet om de grafische kwaliteiten van games. Zo is Crash Bandicoot een goed voorbeeld.

Conclusie en beoordeling

None

Crash Bandicoot: The Wrath of Cortex is een goede platformgame met soepele controls en een leuke gameplay. Ook de verschillende voertuigen en vijanden zijn erg goed gedaan. Toch slaat de game de plank toch wel een paar keer mis. Zo is het verhaal helemaal niet spannend en scoort de game op audiovisueel vlak ook niet goed. Algoed hebben ze de redelijk korte speeltijd een beetje kunnen uitrekken door de verschillende edelstenen en relikwieën. De nieuwe Crash Bandicoot is leuk, maar na een tijdje mist het toch wel enkele belangrijke punten.
6,7
Score
67
Score: 65
  • Pluspunten
  • Aangename platformer
  • Soepele controls
  • Voertuigen
  • Vijanden
  • Edelstenen
  • Minpunten
  • Verhaal
  • Graphics
  • Korte speeltijd
  • Relikwieën

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • \"Over de andere game is nog weinig bekend, er is wel verteld dat het om een racegame zal gaan en een kruising tussen Mario Kart en Forza wordt\"



    Bahaha, ook bizarre creations is het spoor kwijt en gaat casual meuk maken?

  • Bondgame met Racen………Lijkt me geen goede keuze

  • \"Over de andere game is nog weinig bekend, er is wel verteld dat het om een racegame zal gaan en een kruising tussen Mario Kart en Forza wordt\"



    ok…dus eerst een dure sportauto kopen, dan 2 uur bezig zijn met tunen voor de perfecte afstelling over vervolgens in de laatste bocht te verliezen omdat je een blauw schild op je kop krijgt… lijkt me leuk…8-).



    En een Bond game met meer racen. Het hoort er wel bij, maar ik vind dat het niet de overhand moet hebben in de game.



  • Meer race-elementen. Okee dan weet ik genoeg, die hoef ik niet.

  • *Kuch* ongefundeerde uitspraken *kuch*

  • Forza met powerups :P

  • James Bond klinkt een beetje als meuh, meuh? Zal wel weer een jaarlijkse gewoonte worden al was de recente Bondgame nu niet slecht te noemen maar toch totaal niet van het niveau van andere eindejaarstoppers in het genre.

  • Vet!

    Als het maar veel van Mario Kart weg heeft, dan is het goed!!!

  • hoe vet iemand in forza met schildpadschilden bekiogenlen _0_



    die bondgame laat ik waarschijnlijk aan me voorbijgaan

  • bond en racen gaan denk ik niet in de smaak vallen

  • Die vorige bond race game vond ik enorm bagger.. ik ben benieuwd

  • Third person… Blegh… Ik wil weer een nightfire of iets dergelijks.

  • LoZFreak

    En een Bond game met meer racen. Het hoort er wel bij, maar ik vind dat het niet de overhand moet hebben in de game.



    Ben het volledig met je eens.


  • Bond-game die zich meer op race-elementen wil gaan richten. Jammer, gemiste kans.

  • Moet Quantum of solace nog kopen!

  • een kruising tussen mario kart en Forza?



    what the hey, gaan we hallucinerende paddo's kunnen afschieten met een Aston Martin DB 9 ofzo?



    leuk om zien hoe Activision ook Bizarre gaat uitwonen als een heroinehoer.



  • Dit wordt natuurlijk weer drie keer niks…..

  • Mario kart en Forza. My ass, dat kan dus niet echt dacht ik. Mario kart is onrealistisch en FUN, Forza is realistisch en simulatie. Bijna 2 tegenpolen… Zucht.



    Veel succes met Bond, Beenox (ontwikkelaar Wii, waarom niet gewoon Treyach?) heeft het helemaal verneukt. Hoop dat ze er nu wat moois van maken.

  • er is wel verteld dat het om een racegame zal gaan en een kruising tussen Mario Kart en Forza wordt.

    Dat zou nog wel eens een mooie game kunnen gaan opleveren.

  • als je een beetje nadenkt dan weetje ook wel dat je niet met een ferari een schildpad op een lamborgini gaat afsturen. ze bedoelen volgens mij gewoon dat het een mix gaat worden tussen realisme en arcade. een beetje zoals project gotham racing. daar waren ze al goed in met die games en ik denk dat die race game toch een beetje die kant opgaat. En wat betreft james bond vind ik het echt leuk als er race missies/elementen in voor komen, maar het moet zoals eerder gezegt echt niet de overhand gaan nemen. ik zit meer te denken aan een mix tussen aktie, stealth en race missies. een beetje everything or nothing dus. die was ook third pirson. alleen dan moet je nu wel zelf kunnen richten.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren