1. Mario & Luigi: Partners in Time (NDS)

Mario & Luigi: Partners in Time (NDS)

Mario & Luigi are back! En ze zijn klaar voor een nieuw avontuur. Je hebt toch ook wel eens het gevoel gehad om naar het verleden te reizen? Om te zien wat er vroeger is gebeurd in je stad? Of gewoon om nieuwschierig te zijn? Nou stel je maar eens voor dat Princess peach dat laatste in gedachte had. Wat gebeurd er dan?

Mario en Luigi zijn terug met een nieuw verhaal waar ze natuurlijk weer Princess Peach moeten gaan redden. Je kent natuurlijk nog wel Professor E.Gadd van Luigi’s Mansion. Hij heeft namelijk een nieuwe uitvinding gemaakt, de tijdmachine. De prinses is erg nieuwsgierig en wilt wel eens een kijkje nemen in het Mushroom Kingdom van tig jaar terug en stapt ze in de tijdmachine. Een paar seconden later komt de machine kapot terug. Als de deuren open gaan springt er een monster uit! De prinses is weer eens verdwenen en dan kan het grote avontuur beginnen! Dan gaan Mario en Luigi maar eens een reisje naar het verleden brengen. Hier hebben ze geen tijdmachine voor nodig, want door de tijdreis zijn er portalen naar het verleden geopend. Als Mario en Luigi eenmaal in het verleden zijn aangekomen merken beide kerels dat het Mushroom Kingdom wordt aangevallen door een buitenaards ras, beter bekend als de Shroobs. Shroobs lijken op Toads, alleen dan een stuk lelijker en sterker. Daarnaast hebben ze ook hun eigen koningin meegenomen. Het gaat hier dan niet alleen om Mario en Luigi, ze hebben ook hun jongeren versie meegenomen. Baby Mario en Baby Luigi.

Als je eenmaal begint, begin je in het kasteel van Princess Peach waar door de tijdmachine allerlei gaten naar het verleden heeft gemaakt. Elk gat kan je terug voeren naar de tijd van het Mushroom Kingdom, de status van de gebieden in de tijd van de volwassen Mario & Luigi zul je dus niet kunnen bezoeken. De gebieden die je verkent zijn erg divers en mooi van opzet. Zo heb je bijvoorbeeld Yoshi's Island, wat vele Mario-fans zullen opvallen. Het is in elk gebied de bedoeling om een soort van quest te doen. Je komt in een gebied terecht en vaak is er iets aan de hand dat opgelost moet worden, voor je verder kunt met de hoofdquest. De werelden zijn verder bezaaid met items, vijanden en veel puzzels. De puzzels zijn aangepast aan de technieken die je op dat moment bezit, wat betekent dat backtracking niet in het spel voorkomt. De Mario-figuren leren een hoop technieken om zich te verplaatsen in het paddenstoelen koninkrijk die nodig zijn om puzzels op te lossen. Zo kun je de baby's lanceren op hogere platformen, of kun je ze pletten zodat ze door kleine gleufjes passen. Natuurlijk zijn er ook moves bij van het vorige deel. Het viel me trouwens op dat de humor wat erin werd gebruikt er leuk was. Het afzeiken van Luigi wordt, hoewel in mindere mate, doorgezet in dit deel. De conversaties zijn echter een stuk grappiger geworden. De makers hebben dit keer gekozen voor slapstick-humor, wat helemaal niet verkeerd is. Iemand met een beetje gevoel voor humor lacht het uit om de droge gezichtsuitdrukkingen, animaties en geluidjes. Deze combo van komedie is gewoon perfect en simpel. Dus de meeste mensen met een beetje humor zullen deze hele game met een brede lach spelen.

In deze game van Mario kom je niet dezelfde tegenstanders tegen. In de te betreden gebieden lopen vijanden gewoon rond. Als je tegen een vijand aanloopt, springt het spel over naar het vechtscherm. Je kunt de vijand ook voor zijn door op hem te springen, dan begint de tegenstander met minder levenspunten(wat erg goed is gemaakt). Je tegenstanders komen in allerlei soorten en maten. Sommige ken je vast nog wel uit de oude Mario platformgames en andere zijn ontsproten uit de fantasie van de ontwikkelaar. Zo kun je in het vechtscherm meerdere soorten moves doen. Zo kunnen onze helden een standaard sprong op het hoofd van de tegenstander doen, later zul je ze ook kunnen laten slaan met een hamer. De Bros Moves uit het vorige deel zijn verwijderd en als vervanging kun je nu met aanvalsvoorwerpen aan de slag. Je hebt nu bijvoorbeeld ook rode en groene schilden.

Hier draait het vechten puur om de timing en techniek. Vijandelijke aanvallen kun je ontwijken door op het juiste moment op de juiste knop te drukken. Mario bestuur je in het gevechtsscherm bijvoorbeeld met A en Luigi met B. Als Mario wordt aangevallen moet je dus op A drukken. Wie de timingkoning is kan zelfs een tegenaanval doen als de vijand aanvalt. In het begin is dit nog relatief simpel, maar later als de tegenstanders sterker worden zul je steeds meer moeite krijgen met het ontwijken van aanvallen. Na een gevecht krijg je standaard een dosis ervaringspunten en soms een paar items. De Mario-clan stijgt namelijk ook in levels. Hun statistieken bestaan uit onder andere levenspunten, kracht, verdediging en de grootte van hun snor. Hoe groter de snor, hoe meer korting je krijgt in de winkels op voorwerpen. In de winkels, die schaars aanwezig zijn, kun je aanvals- en geneesvoorwerpen kopen met muntjes die je op je avontuur ruimschoots vindt. Ook kun je outfits voor onze helden aanschaffen. Deze outfits geven weer een boost aan de statistieken van de figuren. En als dat nog niet alles is zijn er ook nog badges te vinden en te kopen. In deze badges zitten unieke vaardigheid skills die je wel nodig zult hebben in deze game.

Wat nou jammer is aan deze game, is dat er niet veel gebruik wordt gemaakt van de besturing, maar dat is dan ook helemaal niet nodig. Waar het wel heel veel gebruik van maakt is het tweede scherm. Dit scherm wordt voornamelijk gebruikt als map. Nu kun je zeggen dat dit wel een hele standaard toevoeging is ten opzichte van andere DS-games, maar gamers die bang zijn een gebied over te slaan en zo geheimen te missen, kunnen rustig aan alle gebieden onderzoeken. Tevens wordt het tweede scherm tijdens gevechten gebruikt als verlenging van het speelveld. Sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld vliegen, of een aanval van jou gaat via het tweede scherm. Het is een leuke toevoeging waar de makers goed mee omgegaan zijn. De besturing is dan wel simpel van opzet, maar redelijk verwarrend in de uitwerking. Als je door de wereld loopt zitten de baby's gewoon op de rug van Mario en Luigi. Je kunt ze ook los besturen (wat vaak nodig is bij het oplossen van puzzels). Pas in het gevechtsscherm wordt het verwarrend. Alle figuren hebben namelijk een knop aangewezen gekregen: A, B, X en Y. Zodra je aanvalt met voorwerpen zul je bepaalde combo's moeten uitvoeren. Tijdens een combo verschijnt er bijvoorbeeld een figuur in beeld en als je het desbetreffende knopje indrukt, dan zal dit figuurtje zijn aanval doen en gaat de combo verder. Dit gaat steeds sneller en sneller, tot het niet meer bij te houden is. Dat laatste is juist goed, want anders duren combo's eeuwig, maar omdat de figuren op elkaar lijken zul je in het begin erg veel op de verkeerde knop drukken. Het is meer een kwestie van wennen, hoe langer je het speelt, hoe beter je het onder de knie krijgt.

Conclusie en beoordeling

None

Mario & Luigi. Wat een perfect duo, dat kan ik ook weer zien in dit spel. Helaas is het weer hetzelfde verhaal, weer Peach redden. Maar dat had me niet kunnen weerstaan om deze game te spelen. Ze konden misschien wat meer gebruik maken van de besturing, de muziek was wel redelijk in orde. Wat ik erg goed vond was de humor van Mario & Luigi. Ook waren Baby Mario en Baby Luigi er leuk om mee te spelen. Het spel verveelde me geen enkele minuut. Vandaar een goede 8 half.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Baby Mario en Baby Luigi
  • Puzzels
  • vijanden
  • Humor
  • Geluid
  • Outfits
  • Badges
  • Minpunten
  • Besturing
  • Weer Peach redden

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • boeiend

  • driver lang niks over gehoord

  • Hopelijk weten ze het oude niveau weer te bereiken.

  • Driver was echt vet op de PSX

  • (Driver is een populaire serie en Reflections valt al een paar onder Ubisoft)



    Een paar jaar Jelle :).

  • Alleen de eerste Driver op de PSX en de PC was super vet!

    Vanaf Driver 2 begon het saai te worden.

  • hopelijk is het weer zoals vroeger, driver 1&2 waren super maar driver 3 suckte naar mijn mening

  • Dit zijn games die niet meer kunnen in deze tijd.

    Driver was Top op PSX.laat dit spel maar niet kommen

    word het net zo slecht als de vorige deel…

  • ken ik niet..

  • Driver op de PSX was echt een top spel! Daarna heb ik me niet echt kunnen vermaken met andere Driver games, buiten Parallel Lines, Ik ga dit spel zeker in de gaten houden!

  • Interessant

  • ze zijn vast al heel lang bezig met de game vandaar dat we er lang niet meer over hebben gehoord

  • Ben benieuwd

  • als hij mooie graphics krijgt.. etc.. dan heb k nog wel eens kans dat k hem wil proberen..

  • Ze verdienen nog wel een kans, de eerste 2 Driver's waren gruwelijk vet.

  • Dit is een leuke verrasing! Maar het moet geen flop worden nu.

  • Da's toevallig! Vandaag zat ik op de bus net te denken waneer er een nieuwe Driver uit zou komen XD

    Ik ben benieuwd!

  • Wat zijn er toch weer een hoop slechte race-games op de markt.

  • lol driver leeft nog :D

  • lol was deze serie dan al niet dood? 5 jaar geleden voor 10 euro voor pc gekocht en heb het wel dood gespeeld. Nu afwachten of dit spel op kan concureren tegen andere race games.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren