1. Final Fantasy XII (PS2)

Final Fantasy XII (PS2)

Alles verandert behalve de Final Fantasy serie, die heeft jarenlang stilgestaan terwijl andere games wel meegingen met hun tijd.

Een van de zaken die schreeuwden om aanpassing waren de random battles die steeds meer als behoorlijk irritant werden bestempeld. Om de vijf (ik overdrijf dit een beetje) passen stuitte je plotseling op een onzichtbare vijand waarna het speelveld plaatsmaakte voor een gevechtsscherm. Wat volgde was een menugestuurd gevecht, waarbij iedere partij om de beurt een paar zetten deed. Degene met de meeste gezondheid, kracht of beste tactiek won.

Het was een kenmerkend onderdeel van de Final Fantasy serie maar als zelfs de echte liefhebbers zich aan dit systeem beginnen te ergeren, wordt het tijd om te veranderen.

Anders:

Final Fantasy XII is tot veler blijdschap op vele fronten aangepast, gemoderniseerd zo je wilt. Weg zijn de vaste camerastandpunten, weg zijn de random battles en weg zijn de statische gevechten.

Wat je krijgt is een gevechtsysteem dat veel lijkt op dat van het elfde (online) deel. Vijanden zijn tijdens je avontuur gewoon zichtbaar en niet langer verandert het speelveld in een gevechtscherm waar zich een statische strijd afspeelt.

Nee, nu vecht je gewoon op het spelveld en kun je dynamisch om je tegenstander heen lopen terwijl je, dat dan weer wel, vanuit een menuutje acties kiest. Die acties bestaan uit, aanvallen, witte magie, zwarte magie, Gambit (kom ik later op terug), mist of item. Vervolgens kies je een tegenstander (of metgezel) en je actie wordt uitgevoerd.

Alles mag dan heel anders en fris ogen, het menugestuurde vechten is dus nog steeds intact gebleven. En ergens vind ik dat bijzonder prettig. Het systeem werkt uitermate bevredigend, bij je keuze van een tegenstander zul je doormiddel van een blauw lijntje zien wie jouw personage aan zal vallen. Terwijl een rood lijntje laat zien wie jou in het vizier heeft. Zo kun je meteen je de grootste dreiging bespeuren en deze uitschakelen.

Als speler houd je op deze wijze het overzicht en kun je desgewenst ingrijpen als je het met een bepaalde actie niet eens bent. Dit zal overigens niet zo heel vaak voorkomen, met dank aan het Gambit systeem.

Gambit:

Dankzij het Gambit systeem kun je je metgezellen opdrachten meegeven die het avontuur aanzienlijk voor je zullen vergemakkelijken. Niets is zo frustrerend als computergestuurde personages die (in jouw ogen) verkeerde beslissingen nemen. In Final Fantasy XII zal dat vrijwel niet gebeuren, aangezien je deze personages doelgerichte opdrachten meegeeft.

Zo kun je ervoor kiezen om een personage die witte magie hanteert, altijd iemand te laten genezen als zijn gezondheid onder de vijftig procent valt.

Daarnaast kun je ze ook specifieke aanvallende acties laten ondernemen, zoals 'val de dichtstbijzijnde vijand aan' of 'val de tegenstander aan die de groepsleider onder vuur neemt'. De combinaties zijn eindeloos en met een beetje inzicht kun je op deze wijze een uitermate geschikt team samenstellen.

Prettig is ook dat je nooit aan één combinatie vastzit, je kunt dit ten allen tijden aanpassen. Wel zo handig als je het op moet nemen tegen een opponent die gevoelig is voor vuur. Dan kun je bijvoorbeeld de zwarte magiër opdracht geven om vuur te gebruiken. Het werkt even simpel als bevredigend.

Beter dan:

De afwezigheid van random battles en het Gambit systeem zijn slechts twee van de vele voorbeelden die aantonen in hoeverre Final Fantasy is veranderd en inmiddels past tussen de World of WarCrafts of Oblivions van deze tijd.

Ik durf dan ook te zeggen dat dit twaalfde deel Final Fantasy VII voorbij kan streven. Misschien niet zozeer wat betreft de impact die het verhaal op je heeft, maar wel om het feit dat de serie van een ouderwetse en enigszins voorspelbare tijdopslokkende RPG, veranderd is in een moderne goed geoliede RPG. Een avontuur waar de fans hun vingers bij af zullen likken en waarin nieuwkomers niet zullen worden afgeschrikt door saaie statische gevechten.

Volgende maand komen we uitgebreid op deze laatste Final Fantasy voor de PlayStation 2 terug en zal Steven bekijken of ik het bij het rechte eind heb, als ik beweer dat Final Fantasy XII het zevende deel kan overtreffen. Ik zie de fanboys al in de pen duiken...

Turkse bazaar:

Sommige omgevingen van Final Fantasy XII hebben wel iets weg van landen als Turkije en Marokko. Zo heeft de stad waar je je in het begin van het avontuur begeeft, en die bezaaid is met kraampjes waar marktkooplui om je aandacht schreeuwen, veel weg van een Turkse bazaar.

Dit vertaalt zich overigens ook in de kleding van de personages en het kleurgebruik die bijdragen aan het gevoel dat je daadwerkelijk in een andere stad bent aanbeland. Sterker, in een hele andere wereld.

Lijkt op...

Final Fantasy XII speelt zich af in de denkbeeldige wereld Ivalice, een wereld die in een aantal eerder uitgebrachte Square-Enix games ook al werd bezocht.

Zo spelen de avonturen van Vagrant Story (PSone) zich eveneens af in Ivalice en ook tijdens Final Fantasy Tactics (Advance) beleef je op Ivalice je avonturen. Hoewel het hier gaat om dezelfde wereld, staan de drie games los van elkaar.

Wel zijn er enkele overeenkomsten. Zo spelen de Judges uit Final Fantasy Tactics Advance een rol in het geheel. Voor wat betreft Vagrant Story is de overeenkomst iets minder duidelijk, hoewel er wel degelijk tijdens dialogen wordt gerefereerd aan de game en dan met name aan de Kiltia religie.

Conclusie en beoordeling

None

Ik durf gewoon de uitspraak te doen dat dit twaalfde deel wel eens de beste Final Fantasy game uit de serie kan gaan worden.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Schitterende vormgeving en personages.
  • Geen random battles meer!
  • Gambit systeem werkt bijzonder goed
  • Minpunten
  • uur geen sociaal leven meer.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Een nieuw level dat is het betere werk.

  • Dat character pack stond er al een paar weken op, en er is nu al en 2e character pack, voor dezelfde prijs.

  • Die nieuwe missie vind ik wel vet, die karakters interesseren me geen ruk. =P

  • 1 nieuw level…. kosten 10 euro…..sorry hoor, maar voor 30 euro heb je een volledige game platinum..

    ben benieuwd wie dat gaat neerleggen voor 10 euro..

  • Lol. Heb de game nog liggen hier, maar is van een vriend van me. Vind het maar een boutgame :(

  • Ah, er zijn dus toch nog mensen die meer willen van de grootste teleurstelling van 2008? :P

  • heu?! luke skywalker is toch al beschibaar?

  • Had liever gehad dat ze dit level meteen in de game gestopt hadden.



    @ Hermanske: In het eerste pack zat JediKnight-Luke, in het tweede pack Tatooine-Luke.

  • Applaus

  • Nice ga ik downloaden



    Offtopic

    waarom allemaal klagen over deze game! ik heb de game ook en er is niets mis mee je moet gewoon niet te veel verwachten van een game



    dan moet je jezelf de schuld geven niet de game

    wat kunnen jullie klagen




  • damn, ga k echt niet voor betalen

  • Zaten luke en obi-wan er dan niet in0.o?

  • Zaten luke en obi-wan er dan niet in0.o?

    Helaas niet :(

  • kost veel te veel

  • ik vind het maar niets!

  • vin het een leuke game maar ik heb 50 points te weinig voor da nieuwe level

  • dit is toch al een tijdje zo??

  • Echt kut dat je voor DLC moet betalen. :O

    Je betaald voor veel games 50 a 60 voor een spel van 7 a 10 uur en dan moet je nog iets van 10 euro erbij betalen.

    Echt Bull Shit :P



    maarja je hebt hier niks aan eigenlijk. :O


  • Dit is allemaal leuk en aardig maar ik kan het nog steeds niet vinden in de pss

  • Zag het gisteren op de 360.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren