1. Tales of Symphonia

Tales of Symphonia

In mei 2003 maakte de Nintendo GameCube voor het eerst kennis met een echte Japanse RPG. Ondanks dat Skies of Arcadia Legends een goedkope conversie was, is het natuurlijk wel een zeer goed spel. En tot nu toe nog steeds de enige in zijn soort. Namco gaat hier dit jaar verandering in brengen met zijn Tales of Symphonia. Deze telg uit de ‘Tales of…’ reeks is ditmaal voorzien van een cartoon sausje zoals we dat kennen uit de laatste Zelda titel.

Mede hierdoor ontstaat er een authentieke sfeer waar je eigenlijk verliefd op moet worden om het te waarderen. Zoals in veel van dit soort RPG’s speel je met een Japanse puber. Ook dat moet je leuk vinden, maar uit ervaring blijkt dat het sowieso even moet wennen. De toonshading is niet zo goed als die van The Wind Waker omdat het geheel niet zo scherp en apart oogt. Echter, doordat de manga goeroe Kosuke Fujishima zich met de karakters heeft bemoeid, voelt het als een manga spel aan en dat spreekt over het algemeen een vrij grote groep spelspelende mensen aan.

Tales of Symphonia gooit de speler al snel in het diepe. Het verhaal ontpopt zich in de eerste paar uren meteen waardoor er weinig tijd over blijft om het spel saai te vinden. Dat is natuurlijk een goed teken, zeker voor de mensen die het genre nooit echt hebben kunnen waarderen. Het spel gaat over een meisje (Collet Brunell) dat binnenkort officieel de erfgename wordt van een godin die honderden jaren geleden het kwaad heeft verbannen. Collet moet dit ook doen, gezien het kwaad weer is opgedoken. De speler neemt de rol aan van een vriend van haar, Lloyd Irving. Hij en een vriend (Genius Sage) zullen op pad gaan terwijl het verhaal enkele wendingen aanneemt.

Het hele spel wordt begeleidt door prachtige filmpjes tussendoor om het verhaal te vertellen. Aangezien het spel twee disks beslaat, zullen we regelmatig een filmpje langs zien komen. Hoewel het spel overigens zeer cartoonachtig oogt, is het dus voorzien van een duister verhaal. Hierdoor is Tales of Symphonia niet zomaar een spel, maar kan het zich ontwikkelen tot een echte topper.

In de basis lijkt de RPG namelijk wel op Grandia II. De speler bestuurt alleen de hoofdpersoon en de computer stuurt de medespelers automatisch achter hem aan. Het is wel mogelijk om met meerdere spelers te spelen, maar dat komt alleen echt uit zijn recht in de gevechten. Tales of Symphonia draait namelijk vooral om gevechten, dat is duidelijk de hoofdmoot in het spel. Net als in Grandia II is te zien waar de vijanden zich begeven en moet de speler deze ontwijken, of juist opzoeken.

Tijdens de gevechten komt het ‘Multi-Line Lineair Motion Battle’ systeem om de hoek kijken. De spelers (menselijk of niet) rennen daarbij over een 3D veld, kriskas door elkaar en de vijanden heen. Om de beurt mag een speler een actie uitvoeren, tot er een bepaald team over blijft. Door de prachtige animaties en de leuke geluidseffecten zijn de gevechten erg leuk om te doen en niet eens saai om naar te kijken. De stap naar 3D maakt de gevechten, vergeleken met eerdere delen uit de serie, alleen maar beter.

Als we de sfeer, het prachtige verhaal en de intense gevechten bij elkaar optellen, kunnen we eigenlijk alleen concluderen dat dit één van de beste RPG’s van het jaar zal worden. Een spel om naar uit te kijken.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Kan niet wachten totdat deze game uitkomt!! (Iemand een idee?)



    Maar door die 2 discs…Wordt het spel niet duurder dan een 'normale' game?

  • Denk het niet, heb ik nog niet vaak meegemaakt dat een game duurder wordt wanneer je meerdere disks nodig hebt.

  • Enter the Matrix was toch ook maar 60 euro? En Zelda…

  • Ik kan eigenlijk niet meer wachten. Dit word wel een topspel samen met Baten Kaitos.

  • Ik wil dit spel ook ! Kan alleen niet wachten.

  • Ja, ja deze moet ik duidelijk hebben.

    Kben beniewd hoeveel speeluren je hier voor nodig hebt.



    Skies of Arcadia hbe ik 64 uur aan 'gewerkt'

    Deze heeft 2 disks……. :) 150 uur zo tof zijn :)


  • 150 uur …… als het niet eentonig word zou het wel tof worden ja.

  • O ik kan niet wachten om weer een goeie en lange rpg in mijn handen te hebben. Kom maar op!

  • Mwah, lijkt me eerlijk gezegd niet echt superdesuper. Baten Kaitos lijkt me wel vet met 2d achtergronden (véél sfeervoller) maar jammer genoeg heeft die een cardbattle systeem (wat me nog moet charmeren).

  • He die Battle mode systeem lijken op Grandia 2 battles. Maar daar kan je wel alle kanden op en het spel is niet van Namco maar van een andere ontwikkelaars die weet ik het niet meer ik hoop dat deze spel ook op PC CD-ROM kunnen verkrijgen maar ik wil deze game wel hebben waarmee ik een mooie avontuur mee kan beleven. Maar ik heb ook een spel die je ook een goede avontuur kunnen beleven genaamd "Legend of Dragoon" voor een PSX van ontwikkelaars Sony. Is deze spel ook op PSX of PS2 verkrijgbaar please vertel me.

  • Exclusief voor de GameCube.

  • @Mehmet: Grandia 2 is toch van Game Arts ?

  • Oh ja bedankt Remco ik had het paar uurtje vergeten. Dat Grandia van de Game Arts was thanks a lot. Maar zeg eens gamers die spel bewat toch een Battle system van die Grandia 2 toch. Want die spel heb ik op PC versie bij Turkye. Die spel heb ik sinds 1999. Alvanst bedankt

  • AAARRRRGG is al een tijdje geleden maar ik ben info aan het verzamelen! hehe dit spel moet ik eg hebben!! zoo cool gewoon..

  • Inderdaad, dit zal één van de beste RPG's van jullie jaar worden. Hoe ik dit weet? Ik kom uit de toekomst! en ik verveel me hier de pleuris. Games zijn er in mijn tijd in overvloed maar ze grijpen je niet meer zo als vroeger. Zoals Tales of Symphonia dat nog wel deed. Maar misschien ligt dit ook wel aan mij. Ik word ouder en ouder en naarmate de tijd verstrijkt ontglipt mij iets waar ik mijn vinger nog niet kan opleggen. Iets diep van binnen dat mij laat verdwijnen in game werelden en laat mij verlangen naar nieuwe dingen. Was het nog maar 2004, waar is de tijd gebleven..

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren