1. Star Wars: Episode III Revenge of the Sith (NDS)

Star Wars: Episode III Revenge of the Sith (NDS)

Het komt wel eens voor dat je een spel cadeau krijgt, waar je ooit eens wat screenshots van hebt gezien die je alles behalve enthousiast maakten. Om niet onbeleeft te lijken ga je het spel toch maar spelen. Dit had ik met Star wars Episode III, Revenge of the sith. De screenshots die ik gezien had gaven mij een indruk van een sidescroller met amper bewegingsvrijheid en graphics die op een GBA niet zouden misstaan, maar voor een DS-spel onder de maat waren (ik kwam er later pas achter dat dit spel grootendeels vanaf de GBA overgezet is). Al met al liep ik niet echt over van enthousiasme.

Na het opstarten van het spel en de gebruikelijke credits opent zich het taalkeuzemenu. En hoe kan het ook anders bij een op een film gebaseerde game, onder aan de lijst staat ook de keuze "Nederlands". Ik selecteer snel "English" en ga verder om een eigen bestand aan te maken. Na dat gedaan te hebben kan ik eindelijk beginnen met het spel. Maar niet voordat ik heb gekozen met welke character ik wil spelen. Er zijn wel twee verschillende characters (Anakin en Obi-wan) die grootendeels dezelfde weg volgen en iets verschillende force-powers hebben. Ook mag ik nog even de moelijkheidsgraad kiezen. Nu denk je natuurlijk dat bij een hogere moeilijkheidsgraad meer vijanden met betere AI, en moeilijkere eindbazen horen. Dat zou nog wel eens een uitdaging kunnen worden. Maar nee, het enige verschil is het aantal extra levens waarmee je het spel begint. Na de Moeilijkheidsgraad op gemiddeld (Jedi) vastgesteld te hebben, omdat moeilijk (Master) nog niet beschikbaar is, mag ik dan eindelijk beginnen met de eerste missie.

De bewegingsvrijheid blijkt gelukkig toch wel wat mee te vallen, het is mogelijk om naar boven en naar beneden te lopen, wat toch een heel andere speelervaring geeft. De besturing loop ook redelijk goed, al gaat het rennen niet zo lekker (twee keer snel achter elkaar naar rechts drukken). De vijanden zijn allemaal vrij makkelijk te verslaan en moeten het duidelijk niet van de AI hebben. Een beetje rondspringen en slaan is genoeg om zonder kleerscheuren het grootste gedeelte van het level door te komen. Na de eerste twee levels zo rustig doorgesprongen te zijn komt er een gevecht met een "eindbaas". De eindbaas-gevechten hebben één simpele regel: Je kunt de baas alleen raken als je zijn aanval goed geblockt hebt. Dit heeft tot gevolg dat je een soort turn-based achtige gevechten krijgt die niet bepaald overlopen van actie en spanning. Na een tijdje zullen de aanvallen iets langer duren en dus ietsje moeilijker te blocken zijn, maar echt in de problemen kom je eigenlijk niet.

Gedurende het spel kun je door punten te verzamelen in elk level (je krijgt punten voor het aantal bonussen dat je vindt, de snelheid en je jedi-vechtstijl) nieuwe force-powers leren. Dit zijn er redelijk wat en ze kunnen ook handig zijn als je ze goed gebruikt. Je zou het spel makkelijk zonder kunnen spelen, maar de force-powers maken de gevechten toch ietsje leuker en makkelijker. Ook leer je 4 speciale krachten, die je alleen kunt gebruiken als je razernij-meter (focus-meter als je met Obi-wan speelt) vol genoeg is. Deze vult zich doordat je vijanden verslaat en force-powers gebruikt. De ultieme speciale kracht zorgt ervoor dat alle vijanden om je heen dood neervallen, maar deze kun je alleen gebruiken als de meter helemaal vol is (natuurlijk is de meter na gebruik van de kracht weer helemaal leeg).

Een aantal keer in het spel komt er een speciale missie voorbij. Dit houdt in dat je met een ruimteschip een bepaalde missie uit moet voeren. Deze missies zijn geheel in 3D, wat totaal niet bij de rest van het spel past. Overigens laten de graphics hier ook nogal te wensen over, bij de eerste missie (van Anakin) maakten ze me bijna aan het huilen. Wat de gebouwen van coruscant waar je tussendoor vloog moest voorstellen, was niet meer dan een blauwe muur. Ze hadden er toch minstens gebouwen op kunnen plakken? De obstacels varieerden van pilaren die iets weg hadden van flats tot gewoon rode blokken en een soort kippengaas. Er was niets dat me deed denken aan het coruscant uit de films. De andere missies zijn niet meer dan het kapot schieten van een aantal vijandige schepen die, net als de vijanden in het solospel, niet bepaald een goede AI hebben. Ze schieten af en toe op je, maar je wordt vrijwel nooit geraakt.

Conclusie en beoordeling

None

Is dit spel dan echt zo heel slecht? Het antwoord hierop is toch nee. Het is best een aardig spel en het speelt best lekker, maar het mist gewoon diepgang en kwaliteit om langer dan een week leuk te blijven. Het solospel is te snel afgelopen, en het hoogste niveau verschilt bijna niet van het laagste. De speciale missies en multiplayer zijn leuk bedacht en ook best leuk om te doen, maar de graphics zijn ronduit slecht en het past totaal niet bij de rest van het spel. Het is al met al geen flut-game, maar er had gewoon meer in gezeten.
5,7
Score
57
Score: 55
  • Pluspunten
  • goede besturing
  • veel force-powers
  • speciale missies
  • Leuke multiplayer
  • Minpunten
  • Het solospel is te snel over
  • slechte graphics
  • dramatische AI
  • geen verschil in moeilijkheidsgraad

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • worstelen, hoop dat die hier ook komt

  • ik doe het toch liever met de WWE worstelaars,.. vind die van TNA maar afgezwakte/afgedankte side shows >.<\" ik wil Undertaker en Rey Mysterio!

  • sleepygiant, WTF!? :O

  • Maak dan eens een fatsoenlijke game!

  • Sleepygiant zo erg is TNA nu ook weer niet…. WWE brengt niet veel beters op dit moment.



    Anywayz deel 1 was goed te doen hopelijk halen ze de fouten eruit in deel 2.

  • Lukt ze toch niet… 50 dagen om 116 miljoen euro te verzamelen is even moeilijk dat Amy Winehouse van de cocaïne afhouden…

  • ze halen het niet…

  • Als Midway dan nog leeft…

  • Lukt ze toch niet… 50 dagen om 116 miljoen euro te verzamelen is even moeilijk dat Amy Winehouse van de cocaïne afhouden…

    Jij kijkt te veel series als family guy.

  • Midway wordt mooi ondergesneeuwd deze kerst. :)

  • Lol Midway gaat toch wel rip .

    106mil schuld ofzo? DAt kan nooit meer goedkomen

  • Nee, kutontwikkelaar, kutgames in mijn ogen

  • Ik hoop dat ze het volhouden, deeltje 1 viel tegen, maar als ze het roster wat vergroten, wat meer modi erin en de fouten eruit halen, dan wordt dit wel een goede game hoor :D

  • Teveel Midway berichten de laatste tijd, sterf nu toch eens eindelijk.

  • Kansloos

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren