1. Crackdown (X360)

Crackdown (X360)

Een paar jaar geleden kocht ik een PS2 omdat ik zeer onder de indruk was van GTA3, een game vol vernieuwing en een game die mij ook nog eens tientallen uren wist te vermaken. GTA: Vice City is de opvolger geworden en ook deze game wist mij de nodige uren te amuseren. Helaas brachten andere soortgelijke games maar weinig vernieuwing waardoor ik steeds minder interesse voor games uit dit nog vrij nieuwe genre kreeg. Ook Crackdown wist mij in eerste instantie niet te bereiken, maar naarmate er meer informatie vrij kwam begon ik naar deze titel uit te kijken. Wat is het eindresultaat van deze titel geworden?

Het begint allemaal bij het verhaal. Pacific City, de stad waar deze game zich afspeelt, is in de macht van een aantal criminele bendes. Omdat de politie niet in staat is hier wat aan te doen is er na veel onderzoek een genetisch gemanipuleerde agent het leven in geroepen waar jij de controle over krijgt. Het is dan ook aan jou de taak om een aantal belangrijke leiders van het leven te beroven. Je zult het niet geloven, maar ik heb zo juist het gehele verhaal dat in Crackdown aanwezig is bekend gemaakt. Het grootste minpunt aan Crackdown is dan ook het flinterdunne verhaal.

Het verhaal mag dan wel flinterdun zijn, maar het is gelukkig wel de moeite waard om deze game tot het einde te spelen. Je beschikt namelijk, zoals wel vaker het geval is bij genetisch gemanipuleerde agenten, over een aantal speciale krachten. We maken dan ook de sprong van het grootste minpunt aan deze game naar het grootste pluspunt aan deze game. Dubbelzinnig omdat het maken van sprongen een van de speciale krachten is die deze game zo uniek maakt. Het is dan ook heerlijk om van gebouw naar gebouw te springen en ondertussen te genieten van het heerlijke uitzicht in deze game.

Kaboooooooom!

Een andere speciale kracht is dat je enorm sterk kan worden. Naarmate de game vordert zul je namelijk steeds zwaardere objecten vast kunnen pakken. Zo is het op een gegeven moment mogelijk om auto's op te pakken en bijvoorbeeld op een hoop neer te gooien. Het leuke aan zo'n stapel is dat je, bij de toevoeging van een granaat, een gigantische explosie krijgt te zien die een waar genot voor je ogen is. Andere misschien wat minder speciale krachten zijn het rijden, het maken van explosies en het afvuren van wapens. Ook deze krachten zijn de moeite om te trainen. Wanneer je bijvoorbeeld veel gebruikt maakt van je auto kun je op ten duur betere auto's uit het hoofdpunt van de politie halen.

Ik had het er net al over dat de explosies een genot voor het oog waren, iets wat ook zeker geld voor de rest van de graphics. Al valt daar over te discussiëren omdat de grafische stijl die Crackdown kent waarschijnlijk niet bij iedereen in de smaak valt. Grafisch doet de game namelijk aan een stripboek denken en zijn de graphics nog het best te vergelijken met een cell-shaded titel. Toch zijn de graphics zeker vernieuwend te noemen wat dan weer een groot pluspunt is.

Conclusie en beoordeling

None

Uiteindelijk ben ik zeker te spreken over deze titel. De game kent veel pluspunten en is zeker vernieuwend te noemen. Helaas zijn er ook wat minpunten te bekennen zoals het flinterdunne verhaal waardoor het net allemaal wat minder is. Aan het eind van de game word de hint gegeven naar een tweede deel in de serie dus laat dat een tip zijn voor de ontwikkelaars. En tot het volgende deel er is vermaak ik me in ieder geval nog wel met de online mode.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Een unieke sfeer
  • Speciale krachten zijn vernieuwend
  • Online Co-Up
  • Explosies
  • Minpunten
  • Flinterdun verhaal
  • Geen splitscreen mogelijk

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • 8 maanden. :o Moet er niet aan denken als ik 8 maanden gewerkt heb aan iets dat het dan voor niets is geweest.

  • Ja lijkt me inderdaad balen. Zou dit ook door de financiële crisis komen?

  • 8 Maanden…. dat is heel wat ja

  • Balen man.

  • Ach ja als het een goed project was dan zouden ze het niet cancellen.

  • pff.. acht maanden voor niks

  • Lollige shit en net goed. Eerst Nintendo compleet afbranden na Nintendo te hebben verlaten en nu op de rand van de afgrond staan na het wanprodukt Lair.



    Kan aansluiten in het rijtje Rare, Sillicon Knights etc.

  • En zo blijven er steeds minder over.

  • De crisis slaat de laatste tijd hard toe.

  • Ouch!

  • lair was niet goed uiteindelijk, dus ben benieuwd of dit project wel goed was, zo ja, dan wordt het wel ergens opgepakt

  • tallon 4 nl heeft een goed punt daar…



    misschien kan daar een mooi column over geschreven worden, dus waarom second party developers van nintendo zo slechte games maken als ze nintendo verlaten?

  • Volgens eerdere geruchten zou Factor 5 samen met Brash aan een nieuwe Superman-game werken.



    - ik hoop dat het deze game was x3

  • NOOOOOOOOooooooooooo!!!!





    Ach ja…


  • ben benieuwd welke game

  • dit is juist kut, alle kleine bedrijven gaan failliet en de grote zoals EA(BAH!!) blijven over. ik wil er niet eens aan denken.

  • @ Makaveli the don

    tegenwoordig levert ea best wel redelijke games heur , mirrors edge , rockband , battlefield (de hele serie ^_^)

  • @ Towkuzz: Right…had tot voor kort een hekel aan EA, maar het nieuwe beleid werpt zijn vruchten af. Vond Dead Space zelfs dé verrassing van 08.

  • Dacht even dat het level 5 was. Gelukkig van niet dus :D

  • tallon 4 nl heeft een goed punt daar…



    misschien kan daar een mooi column over geschreven worden, dus waarom second party developers van nintendo zo slechte games maken als ze nintendo verlaten?



    Dat is heel simpel, want Nintendo zit altijd dicht bovenop de ontwikkeling van hun second party developers als ze een game voor een Nintendo console maken.



Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren