1. Final Fantasy XII (PS2)

Final Fantasy XII (PS2)

Een compleet nieuw vechtsysteem, een Gambit en license systeem, nieuwe gezichten, een nieuw en boeiend verhaal, veel vijanden en vooral een hele berg quests. Net vernoemde punten zijn de ingrediënten van Final Fantasy XII voor de Playstation 2. Niet alleen de laatste Final Fantasy game voor deze console, we hebben er ook nog eens erg lang op moeten wachten. Waar onze Japanse en Amerikaanse vrienden hier al lang mee aan de slag zijn kregen we wel het gevoel genaaid te zijn. Dit gevoel stak meer en meer de kop op toen bekend werd dat we geen vette Collectors Editie kregen en dat we ook enige extra op onze buik mochten schrijven.

Laat ik beginnen met het verhaal. Waar de intro’s van de Final Fantasy delen meestal om te smullen zijn bleven we de laatste delen een beetje op onze honger zitten. Het kampvuur van FFX was nu niet echt spannend te noemen en ook het concert van Yuna uit FFX-2 deed me niet op het puntje van m’n stoel zitten (ook al was het liedje op zich niet slecht). Final Fantasy XII kiest ervoor om je gelijk in de actie te droppen. Na een korte tutorial en kennismaking met je medespelers staan de eerste “Imperial Guards” voor je klaar. SE heeft er niet voor niets voor gekozen om het vechtsysteem vanaf moment één naar voren te duwen. Je krijgt in het verdere verloop van de game namelijk nog genoeg andere zaken om je in te verdiepen dat je met het vechten niet veel moeite zou mogen hebben. Straks meer hierover. Wanneer je de intro hebt doorlopen maak je kennis met de hoofdrolspeler genaamd Vaan en zal je meteen worden geconfronteerd met de oorlog tussen twee grootmachten. Archadia en Roseria met Dalmasca tussenin maken deel uit van de storyline. De personages waar je zelf mee op pad gaat vinden hun afkomst terug in Dalmasca. Het lijkt dan ook logisch dat je voor deze macht ten strijde gaat trekken. Of misschien toch niet?

Het vernieuwde vechtsysteem krijgt van mij alle lof. Op bepaalde hectische momenten kan het, het overzicht doen verliezen, maar uiteindelijk valt dit wel mee. Het lijkt een beetje weggekaapt uit een MMORPG met een verschillend sausje erover. Nu je de vijanden effectief over de spelwereld ziet bewegen zorgt dit er natuurlijk ook voor dat je er hoofdzakelijk zelf voor kiest of je vecht of niet. In bepaalde situaties zul je bijvoorbeeld gedwongen worden om de Flee knop in te drukken omdat bepaalde vijanden nog te sterk zijn voor jou level (of het level van je party). Kom je tegenover een baas te staan dan zal niet alleen het vernieuwde vechtsysteem zijn werk moeten doen, maar zullen ook de zogenaamde Gambits een grote rol spelen in het verloop van het gevecht. Gambits moet je zien als het geven van opdrachten aan je medespelers. Zo kan je de opdracht geven om de dichtstbijzijnde vijand aan te vallen of om dezelfde vijand aan te vallen die de partyleader te lijf gaat. Tel daarbij op dat je ook nog eens kan kiezen met wat die speler aanvalt en je kan een tactiek uitzetten zoals nooit voordien het geval was. Al snel zal je daarom iedere member binnen je party een vaste opdracht geven. Die zal aanvallen met z’n zwaard, die zal z’n magie gebruiken en die zal instaan voor de back-up aldus healen, etc. Hoewel het een must is een deftige party achter je te hebben staan vind ik de binding met je overige teamleden die ik in Final Fantasy X wel had een groot gemis. Nergens bouw je doorheen de game echt een band op met een personage en als dat al het geval is dan zal het met Penelo zijn.

Naast het Gambit systeem is een andere nieuwigheid het licensesysteem. Hoewel sommige gamers het nodig vinden de game te proberen doorlopen zonder gebruik te maken van dit systeem vind ik dat goed gebruik ervan noodzakelijk is om de game op een snelle en zorgvuldige manier uit te kunnen spelen. Het komt er in het kort op neer dat je voor iedere techniek, ieder wapen of iedere bescherming een licentie moet hebben. Met andere woorden, als je de magie water koopt in de magieshop kan je die niet gelijk gebruiken. Je moet eerst de nodige licentie(s) hebben gekocht om van deze magie gebruik te kunnen maken. Overige extra’s aan het license board vinden we terug in de vorm van meer HP, potions die meer healen als ze door het desbetreffende partylid worden gegeven, meer Gambit slots, etc. Als we het even nader gaan bekijken dan kunnen we zien dat het licentie systeem eigenlijk wel iets weg heeft van de Sphere Grid uit FFX, maar dat neemt niet weg dat het toch net nog iets meer diepgang in de game weet te stoppen.

Conclusie en beoordeling

None

Na het uitspelen van deze Final Fantasy XII moet ik drie dingen vaststellen. Het eerste is heel eenvoudig wat iedereen wel al wist, Square-Enix wil vernieuwen en dat is zeker geen slechte zaak. Een frisse wind zorgt voor nieuwe ervaringen en ze tonen met FFXII dat ze nog steeds in staat zijn sublieme RPG’s te ontwikkelen. Als tweede dat ik moet vaststellen dat deze Final Fantasy net wat minder gebondenheid heeft dan bijvoorbeeld FFX en als derde dat ik me weer heel kostelijk heb vermaakt. Met dik honderd uur op de teller, alle side-quests, hunts & hoofdverhaal uitgespeeld te hebben is het wachten op de volgende FF, maar dan op de Playstation 3. Final Fantasy XII heeft het Playstation 2 tijdperk voor Final Fantasy met klasse afgesloten, het is tijd om naar de volgende generatie uit te kijken.
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Gambits
  • License Systeem
  • Hunts
  • Visueel de mooiste FF tot nu toe
  • Minpunten
  • Mindere "relatie" met je teamleden

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Dat trekt mijn computer wel, ga ik deze toch eens voor PC halen, scheelt weer 15 euro

  • Erg jammer dat veel PC-versies later komen dan de console-versie.

  • doen we wel even meenemen tegen de tijd dat hij uit is.

  • valt mee

  • processor=check

    videokaart=double check^^

    ram=precies genoeg:P

    en de rest heeft iedereen wel in z'n pc zitte:P

  • Nu graag de minimum systeemeisen voor de laptop. Momenteel kan ik dit onmogelijk afspelen.

  • Mijn PC barst spontaan in huilen uit.

  • kopen????

    tis een single player game dus ik download het liever gratis.

    eenmaal uitspelen en je speelt het spel niet zo veel meer.

    45 euro naar de knoppen

  • makkie

  • Geloof maar niet dat je het met deze systeeminstellingen deftig kan spelen. Altijd tricky die minimum req's meestal zijn ze op minimum echt nauwelijks tot niet speelbaar.

  • Gelukkig niet zo zwaar :D

  • @TomPSP



    Waarom denk je dat ze pc versies later uitbrengen? Vanwege piraterij. Ze maken eerst winst op de consoles en daarna pas gaan ze de PC versie uitbrengen.

  • @nighttiger



    is helemaal waar. Maar bij de pc versie kunnen ze dan de fouten repareren gelijk die in de console versie zitten/zaten :)

  • mijn com zou hem net aan kunnen of niet, want weet niet of ik shader 3.0 heb :P waar kan je dat zien? Welke Shader je heb

  • Dat zal zelfs mijn PC nog lukken.

  • easy, maarja ik koop die shit wel voor me ps3

  • prachtig, mijn pc past er net in

  • @ Goomba-nl



    Als je weet welke videokaart je hebt kan je de naam even bij google intikken en dan zal je het wel snel vinden ;)

  • 3.0GHz



    O_o…

  • Hebbes! :) Maar wat zijn de aanbevolen dan? :P

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren