1. Lara Croft Tomb Raider: Legend (X360)

Lara Croft Tomb Raider: Legend (X360)

Vroegâh toen ik nog een klein jongetje was, droomde ik om over de wereld te reizen. Verre oorden bezoeken en de mensen leren kennen leek me fantastisch. Nu pakweg 10 jaar later, in de pubertijd, denkt onze jonge onderzoeker in mij heel anders. Hij denkt aan mooie dames in strakke pakjes die in mooie oorden aan het hupse zijn…. Deze jonge onderzoeker wordt nu geprikkeld door het nieuwe spelletje Tomb Raider Legends.

De verwaarloosde Tomb Raider franchise is als een koud kliekje op het bord van Crystal Dynamics gegooid. Ik was er eerst nogal sceptisch over omdat Core design hiervoor echt slechte spellen hebben gemaakt, met als dieptepunt Tomb Raider the angels of darkness. Het was ook begrijpelijk dat Eidos het spel aan een andere ontwikkelaar overbracht. Het eerste wat me opvalt in deze Tomb Raider game is dat Lara zich heel soepel laat besturen. Geen onderbrekingen meer om te kijken waar je naartoe gaat klauteren of springen, je springt er gewoon naartoe en de game vergeeft een kleine afwijking. Dit is wel eens anders geweest, want in de eerdere delen moest je passen en meten voordat je überhaupt een kans maakte ergens aan vast te klampen. Voor de rest is het klimmen gewoon ontzettend goed uitgevoerd. Lara heeft een aantal nieuwe moves tot haar beschikking gekregen. Het is erg fijn dat door die nieuwe moves de besturing niet te ingewikkeld is geworden en dat het makkelijk is op te pakken. Moeiteloos trotseer je de hoogste bergen in Nepal gevolgd door een zinderende strijd tegen een tijger in Bolivia.

Niet alleen zijn Lara’s moves op de schop gegaan... Zelf heeft ze het ook ondergaan. Ze heeft een bezoekje gebracht bij haar plastische chirurg en is met kleinere jongens (je weet wat ik bedoel) thuisgekomen. Dit is erg slim van Core design om haar uiterlijk te veranderen, omdat ze nu een echte frisse start kunnen maken. Die frisse start kun je niet zeggen van de puzzels, een belspel op de televisie biedt meer uitdaging dan die in Tomb Raider. Het is meestal een kwestie van kistjes schuiven op een tegel. Kortom de puzzels zijn echt anno Tomb Raider deeltje een! Gelukkig zijn er niet zoveel puzzels want het merendeel is klauteren en actie! Over de actie gesproken die is vrij divers: Je kunt nu niet alleen knallen met verschillenden pistooltjes maar ook fysieke aanvallen uitvoeren. Je kunt bijvoorbeeld iemand omver sliden, een trap verkopen of zelfs je benen op hem afzetten en hem in slow motion kapot schieten voordat jij op de grond terug bent! In een zwaar schietgevecht kun je tevens objecten in je omgeving vernielen, wat dacht je van een brug waar een vijand op staat of een los rotsblok. Erg leuk en aardig allemaal maar het is helemaal niet nodig. De meeste vijanden slaan nog geen deuk in een pakje maandverband. Ze staan er maar een beetje te lummelen totdat jij een aantal kogels in hun borstkassen schiet. Eer dat ze je doorhebben liggen ze al levenloos op de grond.

Maar Tomb Raider ging ook niet echt om de actie het was meer een mengelmoes van allerlei dingen. Core Desing besloot daarom om er actie scènes in te stoppen. Je kent het allemaal wel: je ziet een filmpje en je moet op het juiste moment een bepaalde knop indrukken. Je prestaties bepalen de afloop van het filmpje, oftewel dood of levend. Dit is zeker een leuke toevoeging en houdt je scherp tijdens de filmpjes. Wat ook nieuw is zijn de delen waarin je rijdt op een motor. Het is erg arcade maar toch vrij leuk en zorgt voor wat variatie. Het is geen motor gp maar gewoon gassen en andere mannetjes op motoren beschieten. Het wordt allemaal zeer spectaculair in beeld gebracht, met name de sprongen op schansen zijn een lust voor het oog. Het grootste gemis in deze Tomb Raider is dat hij zo snel eindigd. Een goede onderzoeker heeft het spel in een krappe 7 uur wel uitgespeeld. Het spel bevat ook weinig om voor terug te komen. Je hebt bepaalde spulletjes die je kunt verzamelen in de levels maar dit is niet echt een reden om het te herspelen. Je hebt ook nog het alom bekende villa die in elk deel aanwezig was, maar ook daar ben je snel op uitgekeken.

Conclusie en beoordeling

None

Tomb Raider laat mijn onderzoekershartje sneller klopper. De geweldige en diverse omgevingen en de vernieuwingen die Core Design heeft doorgevoerd maken dit tot een zeer degelijke titel. Het is spijtig dat het spel vrij kort is en dat je weinig hebt om voor terug te komen. Maar het spel is toch wel een fantastische one night stand.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Adembenemende omgevingen
  • Motor rijden
  • Speelt lekker soepel
  • Alle andere lichte verbeteringen
  • Minpunten
  • Kort
  • Puzzels

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Mijn tweede werkstuk van de HAVO heeft ook nog steeds een speciaal plekje in mijn hart.

  • Splash Damage, jammer dat ze (met ET:QW) niet nog zo een goede MP hebben kunnen maken als Wolfenstein: Enemy Territory, beste opzet voor een MP IMO.



    Dat deze man is aangesteld boeit me niet zo als ze maar met een Wolf: ET2 multiplayer ofzo gaan komen, voor consoles.

  • Ja.. Leuk voor hem xD



    Ken de man niet en ken het bedrijf niet waar die heen gaat :P

  • Positief

  • @ easy roy

    lol idd

  • Okee dan. Hopelijk komt er iets goeds uit zijn vertrek!

  • zeg me heel maal niets ?

  • Richard werkte eerder aan games zoals The Movies voor PC en de twee delen van Syphon Filter voor de PlayStation

    Dit zijn nou ook weer niet echte fantastische games…

  • De Syphon Filter-delen op de PSP werden goed ontvangen. Fantastisch, nee, vermakelijk, ja.

  • Ja den ouwe Syphon Filter op de PSX met Gabe Logan was idd wel de max toen! :D

  • Ik ken die man niet. Wel Syphon Filter en ET.

  • CerandoX



    Persoonlijk vind ik QW veel en veel beter dan Wolfenstein, meer tactiek. minder spamming en heerlijke mappen.

  • Nee ik vind QW minder, maar ja smaken verschillen.

  • The movies…. ik zat allereerst meer te denken aan iets van Fable, maar dat zal wel aan mij liggen

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren