1. Another Code: Two Memories (NDS)

Another Code: Two Memories (NDS)

In het nieuws ziet men het vaak genoeg, mensen die pijn lijden en verscheurd worden door verdriet. Vaak hebben mensen dan veel medelijden, maar hebben niet door dat er ook mensen in hun eigen omgeving zijn, die het soms nog moeilijker hebben dan de mensen op TV. Schijnbaar gelukkig, maar oh zo droevig binnenin. Dat probeert deze game dan ook duidelijk te maken, je moet niet arm of zwaargewond te zijn, om onmenselijke pijnen te doorstaan. Bereid je dus maar voor op een hartverscheurend avontuur. Het verhaal... van Ashley.

Zoals je vast al door hebt, is dit een game vol emoties en de toon wordt dan ook vanaf het begin van de game gezet. Jij speelt namelijk als een meisje genaamd Ashley en bent dertien jaar oud. Tragisch genoeg heb je geen ouders meer en word je opgevangen door je eigen familie en kennissen. Op een dag komt door ineens heel drastisch verandering in, je krijgt namelijk een brief van je "dode" vader. Hierin vraagt hij je om naar een afgelegen eiland te komen, want hij wil je doodgraag ontmoeten. Geshockt als je bent, wil je dan eerst ook niet gaan, maar na wat overtuiging van je familie besluit je toch te gaan. Al ben je totaal niet zeker of je nou de juiste beslissing hebt gemaakt. Niet veel later zit je dan ook op een boot, samen met nog iemand. Vlak na aankomst verdwijnt die persoon op mysterieuze wijze en komt je avontuur op gang.

Dit alles werd aangetoond in grafisch prachtige sketches, want van filmpjes kan je in deze game niet echt bepaald spreken. Dat is absoluut niet erg, want zo maak je eens kennis met een game die net dat beetje anders wil zijn dan de rest. Ook weten ze je door middel van een aantal meeslepende deuntjes geboeid naar die graphics te laten kijken, terwijl je door deeltjes tekst geïnformeerd wordt. Al zijn er in verband met het geluid, ook nog andere interessante dingen te vertellen.

Zo weten ze bij momenten een spannende en soms zelfs enge sfeer op te roepen door het gebruik van een paar kleine geluidseffecten. Een deur die krakend open gaat, het geruis van bladeren en nog een aantal van dergelijke geluiden. Ze weten je dus een gevoel te geven dat je niet direct zou verwachten bij een game als dit en dat is op zijn minst bewonderenswaardig te noemen. Zeker als je weet dat we hier te maken hebben met een point & click adventure. Het is de naam van dit genre trouwens meer dan waard.

Je maakt namelijk enorm veel gebruik van de stylus, sterker nog, je gebruikt hem bijna de hele game. Zo gebruik je hem om in de prachtige omgevingen rond te lopen en je weg verder te zetten in de game. Dat lopen gaat heel soepel, want je personage volgt heel nauwkeurig de bewegingen die je maakt op het touchscreen. Al wordt de stylus ook gebruikt om eventueel een puzzel op te lossen tijdens de game. De game heeft daar namelijk een gezonde dosis van in huis. Zo kan je bijvoorbeeld door met een potlood over een blokje papier te wrijven, al een heel deel verder komen in de game. Dat komt omdat er soms wel eens een antwoord op één van je vragen kan opstaan. De puzzels zijn wel niet altijd even simpel en kunnen dus best voor een grote uitdaging zorgen. Gelukkig krijg je daarvoor nog wat hints, die je heel goed van pas kunnen komen.

Deze hints krijg je van een spookje dat je in het begin van de game hebt gevonden. Het is de geest van een jongetje die een halve eeuw geleden gestorven is en zijn geheugen totaal verloren heeft. Dit verhaal draait dus niet geheel om Ashley, maar dus ook om een spookje genaamd "D". Tijdens de game krijgt D trouwen af en toe een flashback en zijn soms van groot belang bij het verder zetten van de game. Het is dus zeker aangeraden om op te letten tijdens de verscheidene dialogen. Deze dingen geven het avontuur natuurlijk nog wat meer diepgang en weten je geboeid te houden, ook al krijg je een stortvloed aan info te verwerken.

Die info kan je trouwens ook gewoon vinden in de vorm van een DAS-card. Deze card bevat meestal berichtjes van je vader en helpen je tijdens je avontuur. Je bekijkt die card trouwens op een soort DS die Ashley bij zich draagt. Hierop kan je trouwens ook zien welke items je bij je draagt en waar die eventueel voor kunnen dienen. Je vindt namelijk hopen voorwerpen die je wel ergens in de game zal nodig hebben. Al heb je soms een functie van de DS nodig om erachter te komen, hoe je een voorwerp juist moet gebruiken. Je kan namelijk foto's maken en er eventueel twee met elkaar vergelijken. Soms kom je dan tot de ontdekking dat er op één van de twee foto's iets ontbreekt en dat jij daar het voorwerp voor hebt om het op te lossen. Het duurt dus soms even voor je voortgang boekt in de game.

Dat is jammer genoeg maar schijn, want de game is al bij al een korte maar krachtige ervaring. Zo heb je de game na ongeveer een uurtje of acht al helemaal uitgespeeld en dat vind ik persoonlijk te kort voor een point & click adventure. Het feit dat het een game van dat genre is, maakt dan ook dat de game totaal geen replay waarde meer heeft. De game is gewoon te kort daarvoor en je weet dan ook nog alle oplossingen als je de game herspeelt.

Conclusie en beoordeling

None

Ondanks de te korte duur van de game en dat het geen replaywaarde heeft, is dit zeker een goede game geworden. Men weet je geboeid te houden tot het eind en laat je een unieke ervaring beleven. De stylus is overvloedig aanwezig in de game en is dan ook een heel strek punt in deze game. Het vele denken bij de puzzels zorgt ook voor de nodige uitdaging en weet je dan ook aan je DS te kluisteren. Het is dus zeker een aanrader voor de fans van de point & click adventures.
7,7
Score
77
Score: 75
  • Pluspunten
  • Prachtig en ontroerend verhaal
  • Stylus wordt goed gebruikt
  • Juiste sfeer
  • Veel puzzels
  • Fijne muziek
  • Minpunten
  • Veel te kort
  • Totaal geen replaywaarde

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Raar dit op de hoeveelheid missie's is namelijk niks aan te merken in deze game. Het is echter wel zo dat zijn bijna allemaal hetzelfde zijn en ik lees nou niet echt dingen waaruit blijkt dat men wat origineels heeft toegevoegd.

  • Joepie! Nog 3 uren rondrijden waarbij je telkens weer beschoten wordt…

    Die missies zijn toch praktisch allemaal het zelfde: ga daarheen, schiet mensen dood.

  • Wat had je dan verwacht: Ga daarheen en dans de samba met de Wii-Mote? ;)

  • nouja, een béétje afwisseling zou geen overbodige luxe zijn, toch?



    Of toch tenminste dat je acties (b.v. checkpoints uitroeien) ook daadwerkelijk effect zouden hebben.. Dat zou een veel betere toevoeging zijn geweest imo!

  • haha dat laatste cker,, maar je word er wel creatief van… elke x weer op een andere manier die punten te lijf gaan.

  • hopelijk komen ze ook op de xbox 360

  • Intel is geweldig! :D

  • vreselijk vette actie.

    Alleen ik vond FC2 na 4 uur spelen niks meer aan.

  • joeps, dacht hem op de Xbox te kopen

  • vind het echt een mooi spel maar idd zijn die checkpoints zo mega irritant

  • spijtig niet op de ps3

  • Komt deze content ook naar de consoleversies?

  • Mmmkay… great news..

  • idd hope dat ze ook op de 360 komen want klinkt wel style

  • 3 uur voor 2 missies …

  • Ach, waarom ook niet. Ik speel de game toch alleen maar online, maar leuke extra als ik hem nog wil gebruiken voor mijn retrogaming over 2 jaar.



    Intel schijnt deze game nogal erg veel te supporten. Ik kreeg FarCry 2 namelijk gratis bij aankoop van een Intel Quad Core.

  • deze missies zijn er al lang!



    deze heb ik al gespeeld met een unlock code :S

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren