1. Brothers in Arms: Earned in Blood (PS2)

Brothers in Arms: Earned in Blood (PS2)

Met oorlogsgames als Call of Duty en Medal of Honor zouden we bijna vergeten wat oorlog werkelijk inhoudt. De Tweede Wereldoorlog werd in games als een aaneenschakeling van belangrijke veldslagen en intense vuurgevechten weergegeven, iets wat enkel en alleen toevertrouwd is aan de ‘stoere’ jongens. Gearbox liet echter zien dat het er zo’n dikke 60 jaar geleden heel anders aan toe ging en men kwam in het voorjaar van 2005 met Brothers in Arms: Road to Hill 30. Een game waarin duidelijk werd hoe verschrikkelijk oorlog is en waar soldaten geen ‘superman’ bleken te zijn. En onder het motto ‘never change a winning team’ kwam nog geen half jaar later een vervolg, namelijk Earned in Blood.

Maar van een echt vervolg is niet te spreken, want de game teert voort op de successen van het eerste deel. Helaas komt dit nieuwe avontuur te vroeg en heeft Gearbox zich er te gemakkelijk van afgebracht. Verander de omgevingen en stop er een nieuwe verhaallijn in, zullen ze gedacht hebben, maar zelfs hierin schiet men tekort, want de verhaallijn is grotendeels bekend. Joe ‘Red’ Hartsock vertelt zijn verhaal (in een soort flashback) over de eerste vijftien dagen na de landing van D-Day. Red kennen we nog uit het eerste deel, waarin hij een aantal missies Matt Baker (het personage waarmee je het eerste deel speelde) vergezelde. In Earned in Blood kom je dus een aantal verwijzingen tegen naar Road to Hill 30. Enerzijds leuk om te zien hoe beide verhalen elkaar kruisen, maar anderzijds zorgt dit niet voor een nieuwe beleving waardoor de verhaallijn minder goed uit de verf komt. Je weet namelijk precies wat er gaat gebeuren en je leeft veel minder mee met de verhalen van de andere soldaten.

Gelukkig is Red na een tijdje baas over een eigen groepje soldaten, zodat je niet het volledige verhaal van Baker opnieuw beleeft. Helaas blijven de omgevingen veel van hetzelfde, want de bekende dorpjes en weilanden hebben we inmiddels wel gezien. Liever zie ik een compleet nieuwe setting, dan alles opnieuw weer mee te maken met enkele nieuwe routes. Dat wil overigens niet zeggen dat de game inspiratieloos is, want sommige levels weten toch iets nieuws te brengen en zijn verder goed opgebouwd.

Zo is er nu meer vrijheid om je vijanden nog beter te kunnen flanken. Er zijn meer obstakels om je achter te verschuilen en gebieden zijn groter waardoor er veel manieren zijn om je tegenstander perfect uit zijn schulp te trekken. Zo sneuvelt niet elke Duitser doordat jij hem via de zijkant aanvalt, maar wordt deze ook wel eens verrast via de achterkant. Dit wil overigens niet zeggen dat de game nu stukken makkelijker wordt. Integendeel zelfs, want Earned in Blood is soms frustrerend moeilijk. Vooral omgevingen die weinig ruimte bieden om goed te kunnen flanken, hebben veel geduld nodig. Bovendien is de vijand ook vaker bezig jou in een benarde situatie te brengen. Ze wisselen sneller van positie, communiceren beter en slaan op de vlucht wanneer ze merken dat jij het met een omweg probeert. Op deze momenten van zwakte moet jij direct toeslaan, of anders wel via je teammaten, die eveneens niet stil zitten en soms hun eigen beslissingen nemen, gevraagd én ongevraagd. Deze realistische manier van oorlog voeren voelt gewoon nog steeds heerlijk aan.

Vooral in de campagne zijn teammaten erg belangrijk. Je begint klein, met hooguit twee mannen aan jouw zijde, maar dit wordt naarmate de game vordert uitgebreid naar meerdere squads. Zo zul je bijvoorbeeld een tank orders geven, maar het leukste is om met twee squads te vechten. Hiermee zul je strategisch veel meer moeten nadenken over waar je beide groepen wilt hebben en of je één mee wilt nemen om de vijand van de zijkant te bestoken. Op deze manier kun je missies op verschillende manieren uitspelen. Dit verhoogt enigzins de replaywaarde, wat maar goed is, want helaas is de game net iets te kort. Men beweert dan wel dat er meer dan 42 missies zijn, er is maar een klein deel hiervan aan de campagne gewijd, wat gewoon doodzonde is.

Je vraagt je dan af waar die andere missies bij horen. Deze zijn verdeeld over de bekende multiplayermode en de nieuwe skirmishmode. De multiplayermode kent een aantal nieuwe mappen, maar de oude mappen van Road to Hill 30 zitten er óók in. Genoeg keuze en bovendien zijn de meeste mappen goed uitgewerkt: niet enorm groot, maar ook niet hartstikke klein en de balans van de verschillende wapens is goed. Het doel van elke map is meestal het opblazen van een bepaald object, of het wegbrengen van een pakketje. Dit zorgt ervoor dat je een leuk kat en muis spelletje krijgt, waarbij de ene moet aanvallen en de andere goed gepositioneerd moet verdedigen. Een mode die leuk is voor een tijdje, maar daarna snel verveelt, waardoor je al gauw neigt naar de skirmishmode.

In skirmish kun je zowel alleen als met z’n tweeën een aantal missies spelen. Vooral met z’n tweeën is dit erg vet, omdat je nu nog meer in teamverband kunt spelen. Missiedoelen zijn zelf in te stellen en variëren van het afleggen van een traject, tot het tegenhouden van Duitse óf Amerikaanse aanvalsgolven. Je kunt namelijk ook als Duitser spelen, zodat je de andere kant van missies tegenkomt. Dit alles maakt de skirmishmode een leuke toevoeging, waarmee je zeker nog wel even bezig bent.

Conclusie en beoordeling

None

Brothers in Arms: Earned in Blood is een zeer vermakelijke game, die net als het eerste deel de Tweede Wereldoorlog op een realistisch manier weergeeft. Helaas is de game niet iets te vroeg na Road to Hill 30 gekomen, zodat alles iets teveel van hetzelfde is. De campagne komt minder goed uit de verf, vooral door de verhaallijn die nét iets teveel op de eerste lijkt, waardoor het voorspelbaar wordt. Bovendien is de campagne niet bijster lang, maar biedt daarentegen wel voldoende weerstand. De game is namelijk een stuk lastiger geworden door de betere A.I. en het feit dat vijanden ook aan het flanken zijn geslagen. Met z’n tweeën is het eveneens leuk, met name de nieuwe Skirmishmode, want de gewone multiplayer is helaas niet diepgaand genoeg.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Realisme;
  • Meer manieren om te flanken;
  • Goede kunstmatige intelligentie van zowel vriend als vijand;
  • Leuke Skirmishmode.
  • Minpunten
  • Teveel van hetzelfde;
  • Campagne minder meeslepend en aan de korte kant;
  • Multiplayer vervalt in herhaling.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • ik hoop sony ook :)

  • groote plannen, mss een nieuwe Xbox

  • dit zeggen ze elk jaar….

  • Ja idd deftones elk jaar het zelfde verhaal!!



    Kijken of de E3 dit jaar beter wordt..

  • nieuwe doos eind 2010 begin 2011………….??

  • MEGATON: MGS naar de Xbox 360 :P

  • volgende week

    komt er ongeveer zelfde ma dan van sony ^^

    elk jaar zelfde ^^

  • Zolang de persbijeenkomsten maar niet zo tegenvallen als dit jaar (nintendo ik doel op jullie).

    Ik hoop op een nieuwe xbox, zonder verhittings en kras problemen.

    Launchgames: gears 3, nieuwe Halo en killer instinct 3.

    Uiteraard volledig backwart compatible, hahaha wishfull thinking


  • Net als vorig jaar zeker…

  • misschien zijn ze al wel bezig met het maken van de nieuwe xbox en kunnen ze spellen laten lopen op die nieuwe hardware, zou vet zijn!

  • Ben benieuwd hopelijk horen we ook wat over FF13-2(of zoiets)

  • Ow jee, nog meer spellen met het Alan Wake-syndroom.

  • De aankomende E3 kan toch niet slechter zijn dan de laatste.. dat is echt onmogelijk! Nintendo was echt shit, SONY ook niet indrukwekkend, Microsoft kwam ook niet in de buurt.

  • zolang ze maar niet alles spelle overneme van de ps3 want er komen zoveel games op de ps3 uit die microsoft voortaan overneemt

  • Blu-ray op xbox360….?

  • Hopen dat ook echt leuke plannen zijn.

  • Misschien houden dan die zeikers hun kop die al drie jaar op rij elk eindejaar zitten te zaniken van \"ja, dit eindejaar had de 360 goeie games, maar wat hebben ze volgend jaar? daar zie je niks meer en de PS3 gaat dan veeel betere games hebben etc etc etc …\"



    Persoonlijk hoeven ze wat mij betreft niet zoals sommige anderen al hypen van 3 jaar op voorhand, maar als het kan helpen …



    @ deftones en Easy Roy; dit artikel gaat niet over sony hoor.



  • Als de E3 dan nog wat is en niet dat er maar een paar vertegenwoordigers zijn met een of ander spelletje wat ons toch niet boeit.

  • @ Gemini: _O_



    Ik hoop op een comeback van de E3 :).

  • Xbox 720

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren