1. Call of Duty 2 (X360)

Call of Duty 2 (X360)

Fire in the hole! Na een goede oorlog game van Call of Duty is Activision verder gegaan met hetzelfde verhaal natuurlijk maar nu met betere graphics, geluid en gameplay. Tenminste dat beweerd Activision. Call of Duty 2 voor de Xbox 360! De game die je helemaal terug zou brengen in het verhaal van de Tweede Wereld Oorlog.

Russen, Britten en de Amerikanen gaan het tegen het Duitste leger van Hitler opnemen. Met de Russen ga je vooral aan de gang in hun eigen koude moederland, met de Engelsen een pak rammel geven in de woestijn en met de Amerikanen ga je een paar stukken van Europa heroveren. Je speelt dus in drie heel verschillende stukken en dit geeft de nodige variatie aan de game. Je missies in deze gebieden zullen verschillen van het veroveren van een heuvel tot het repareren van een communicatie-lijn en de Duitsers afhouden totdat de versterking arriveert. De verschillen tussen de missies zijn erg leuk en beter uitgewerkt dan in het eerste deel.

Je hebt in je kielzog een hele troep soldaten die ook af en toe wat Duitsers af zullen knallen en een deur zullen intrappen. Veel meer dan dat moet je niet van ze verwachten, want al het zware werk zul je toch echt zelf moeten doen. Het liefste schieten je maten een paar keer mis en gaan ze dan een beetje schuilen, totdat jij wat verder bent opgerukt om je vervolgens te volgen en dan eens een keertje raak te gaan schieten. Dit is eigenlijk ook waar je de meeste van je tijd mee bezig bent. Je rukt op, je gaat schuilen, knalt wat Duitsers af, rukt weer verder op en je teamgenoten zullen je altijd braaf blijven volgen.

De echte intensiteit van een oorlog komt natuurlijk door de totale chaos die er heerst. Kogels zullen constant om je oren vliegen en overal hoor je mannen om je heen schreeuwen terwijl de granaten gevaarlijk dichtbij je voeten exploderen. Je kameraden zullen ook bij bosjes vallen door de kogelregens uit de lopen van kruppstahl. Gelukkig kun jij wel meer dan een kogel opvangen. Je hebt in tegenstelling tot de meeste first person shooters geen levensbalk. Als je geraakt wordt dan worden de randen je van scherm rood en hoor je je hart bonzen. Het is dan tijd om even dekking te zoeken en eventjes te wachten, totdat het scherm weer normaal is en je je weg kunt vervolgen. Zo zul je dus honderden kogels kunnen absorberen, zonder dat je ook maar één keer doodgaat. Hoe hoger de moeilijkheidsgraad hoe minder kogels je kunt absorberen, voordat je scherm rood wordt en die volgende fatale kogel zich een weg door je lijf baant.

De grootste vooruitgang van de Xbox 360 zit hem in de brute rekenkracht die tot de beschikking van de games staat. Jammer genoeg maakt Call of Duty hier niet echt tot zijn uiterste gebruik van. De engine waar het spel op draait is een opgeleukte versie van die waar Call of Duty op draaide en die stamt af van de Quake 3 engine. Het is dus best een oud beestje en dat kun je op een aantal punten goed merken. Zo zijn de animaties een grote verbetering ten opzicht van de originele Call of Duty, maar zien ze er hier en daar toch wel een beetje vreemd uit. Dit merk vooral als iemand op een trap loopt. Ook zitten er geen ragdolls in, maar gewone sterfanimaties. De ragdoll techniek ken je misschien wel uit Half-life 2 of Battlefield 2. Hiermee laat je mannetjes op een realistische manier doodvallen en kunnen de lijken ook realistisch van een trap af vallen. Call of Duty 2 heeft dit dus niet en maakt gebruik van ouderwetse animaties. Als je het spel vijf minuten gespeeld hebt zul je dus al veel mensen op dezelfde manier zien sterven en in dezelfde houding op de grond zien liggen. Dit heeft ook tot gevolg dat lijken af en toe als een plank half over een kuil liggen of door een muur heen steken. Gelukkig zien de poppetjes er zelf wel goed uit door de mooie textures. De omgeving is vaak ook niet erg mooi. Zo zijn kraters vaak erg hoekig en zijn de rotsformaties van Eurodisney stukken overtuigender, omdat die wel rondingen bevatten. Iets dat wel heel erg mooi oogt zijn de rookeffecten die bijvoorbeeld van je rookgranaten komen. Die zijn op het grafische gebied zeker het meest indrukwekkend. Het is dus wel aardig, maar zeker niet van next-gen kwaliteit.

Het geluid van Call of Duty is misschien wel het allersterkste punt van de game. Harde, diepe knallen zullen je subwoofer doen schudden en de kogels die om je oren fluiten zijn echt een genot voor het gehoor. Voeg daar nog het constante geschreeuw van de mannen om je heen bij en de chaos is compleet. Je waant je echt in een oorlogsgebied. Bij dit soort games komt een surround set heel goed tot zijn recht en is dan ook bijna een must. Natuurlijk wordt er ook een militaristisch deuntje gespeeld in de meest dramatische stukken om de sfeer nog wat te verhogen. Het past prima, maar het was nog niet eens nodig geweest, de geluidseffecten zorgen al voor genoeg sfeer.

De Xbox 360 biedt nogal wat extra mogelijkheden door Xbox Live! Je kunt hiermee andere mensen vinden waarmee je kunt spelen en het houdt ook je single-player prestaties bij. Je krijgt voor bepaalde prestaties namelijk punten die worden opgeteld bij je gamerscore. Zo verdeelt iedere game duizend punten over een aantal prestaties. Zo krijg je bijvoorbeeld punten voor het uitspelen van de game. Het vreemde aan Call of Duty 2 is alleen dat ze de punten niet zo goed hebben verdeeld. Je kunt verreweg de meeste punten halen door alles op het moeilijkste niveau uit te spelen. Je krijgt voor het behalen van een missie op het moeilijkste niveau zestig punten en voor het uitspelen van het spel maar honderdvijftig punten. Het gekke is ook dat je voor de tutorial al meteen vijftig punten cadeau krijgt. Hier had men dus wel iets beter over mogen nadenken.

Het belangrijkste van Xbox Live! is natuurlijk dat je online tegen andere mensen kunt spelen. Dat kan in Call of Duty 2 met maximaal acht mensen, dat is natuurlijk best weinig. Het ergste is nog dat de maps waarin je speelt nooit gemaakt zijn voor acht spelers en je soms dus een ongeluk zit te zoeken naar een andere tegenstander. De maps bevatten heel wat hoeken en kieren, waardoor je al snel met fervente campers te maken krijgt. Gelukkig heeft Infinity Ward daar wat op bedacht. Als je neer wordt geschoten zie je namelijk je laatste vijf seconden door het vizier van je moordenaar. Zo weet je dus bij de volgende spawn waar die vervelende etter zat. Dit voorkomt in ieder geval al een deel van het campen en zul je je vaak moeten verplaatsen.

Conclusie en beoordeling

None

Call of Duty 2 brengt de sfeer van de Tweede Wereldoorlog op een spectaculaire manier over door intense gevechten met overweldigende geluidseffecten en aardige graphics. Sfeer is dan ook waar Call of Duty het van moet hebben. Het is gewoon duidelijk een verbeterde Call of Duty 1, waarbij het eigenlijk nergens echt grote stappen voorwaarts maakt. Gelukkig was het eerste deel heel goed, dus zijn ze met deze formule eigenlijk nergens de mist in gegaan. Het is alleen jammer dat ze er niet het maximale uit hebben gehaald. De graphics kunnen stukken beter en er wordt absoluut slecht gebruik gemaakt van alle opties die Xbox Live! kan bieden. Dit wordt dan ook opgelost met een mooie patch.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Variatie
  • Tweede Wereld Oorlog
  • Muziek
  • Minpunten
  • Graphics
  • te makkelijk soms
  • Xbox Live!

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Prima, de interface is goed zo, niets aan doen.



    De Xbox interface is er nu niet echt beter op geworden, dus hier geldt gewoon… If it isn't broke, don't fix it.

  • Dat is inderdaad wel het laatste wat ze moeten veranderen. De XMB werkt perfect imo.

  • Is inderdaad gewoon strak en netjes, geen poppetjes aub lol

  • @Aiii



    Ik vind van wel, vond de dramatisch lage resolutie van de vorige dashboard was al echt slecht! En vond de vorige veel te druk, en onoverzichtelijk, als je het eenmaal gewend ben maakt het niet zo veel uit nee. Dit nieuwe dashboard is veel overzichtelijker.



    Maar ja ze zouden bijvoorbeeld de filmpjes ook een beetje 3D kunnen maken, dat zou wel netjes zijn. Voor de rest vind ik het xmb beter dan het dashboard van de Xbox, en al helemaal dan de vorige versie met die blades.



  • XMB interface ziet er idd gewoon al goed uit.

  • Persoonlijk vond 'k NXE ook wel een vooruitgang, maar momenteel zie 'k niet echt een reden om de XMB aan te passen.

    PSN is dan weer een andere zaak, maar dat komt wel.

  • Het XMB werkt op zich prima. Maar bij friendlists vind ik het toch traag werken.

  • helemaal mee eens

    Het XMB op de PS3 is helemaal niks mis mee

  • Gelukkig maar, het is perfect zo :)

  • Vind het menu prima, alleen het laden van die Gamercards enzo mag van mij een stuk sneller. Uberhaubt het laden van de friendlist mag een stuk sneller. Daar moet nog wat aan getweaked worden.

  • ben t er mee eens.. alles werkt gewoon zoals het zou moeten, heerlijk! nee laat de xmb maar zoals t is :)



    en die poppetjes dingen van xbox360 zou ik nou niet bepaald blij van worden XD

  • Ik kan wel vinden wat ik wil vinden, maar het is echt lelijk! Te simpel.

  • alleen die card van je vrienden laden duurt wa lang

    voor de rest is het zeer goed

  • Te simpel?..yeah right. Je moet natuurlijk die kleurenzooi van de 360 hebben…..

  • Als de XMB wat sneller zou laden zou ik het zeker niet gek vinden.

  • in-game xmb kan nog wel wat vlotter verlopen

  • ja werkt perfect alleen het is verrot dat je niet je eigen muziek kan lusiteren tijdens gamen, moet ik weer mn knake boxjes op mn ipod aansluite -.-

  • XMB doet het behoorlijk goed.

  • Eigenlijk is de NXE een grafische versie van de XMB, er is geen verschil.

  • Ik vond de NXE wel een grote vooruitgang eigenlijk. Jammer dat Sony het niet wil doen, bij de huidige XMB krijg ik een beetje een 'offline-gevoel'. Ik weet niet waarom, en het ziet er leuk uit hoor, maar het is kaal (doch stijlvol). Ik vind XMB beter dan wat de 360 eerst had, maar nu de NXE er is, zie ik toch wel een duidelijk niveauverschil.



    Aan de andere kant, het werkt prima zo, dus waarom veranderen? Het gaat natuurlijk uiteindelijk toch om het gamen zelf en niet om hoe het eruit ziet. Zo vaak kijk je er niet naar.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren