1. De Sims 2 (NDS)

De Sims 2 (NDS)

Het is sinds even de gewoonte van Maxis en EA om elk jaar één tot drie The Sims games uit te brengen. Deze volgen dan een bepaald thema zoals vakantie of uitgaan en bevat soms wat extra's om het geheel wat op te fleuren. Dit was ook niet anders bij De Sims 2. Je start een leven op, begint met werken en doet de dagelijkse behoeftes zoals naar het toilet gaan. Voeg daar ook nog eens het schoonmaken bij en dan hou je als Sim nog maar weinig tijd over, dit verspil je dan weer door je Sim te laten slapen. Persoonlijk had ik nooit verwacht dat deze versie voor de DS anders zou zijn.

In deze game speel je een man of vrouw die je zelf creëert en na een dwaze rit terecht komt in het woestijndorpje Strangetown. Op zich is het een gewoon dorp, bevolkt door een klein aantal inwoners. De auto waar je inzat blijkt echter zo kapot dat je niet weg kan uit Strangetown, dus besluit je rond te kijken of je een slaapplaats vindt. Je stapt een hotel binnen en in plaats dat de gastheer je begroet is het enige wat je ziet een slapende conciërge. Deze vertelt dat de vorige eigenaar op rare wijze toch is weggeraakt uit Strangetown en sindsdien het hotel geen gasten meer ontvangt. De burgemeester en een inwoonster van Strangetown komen op dat moment binnen en besluiten na lang overleg je het hotel toe te eigenen. Lijkt gemakkelijk, maar is het zeker niet.

Na zovele keren hetzelfde te hebben gedaan moet ik zeggen dat deze verandering van verhaallijn mij beter ligt dan ik zelf zou hebben gedacht. De normale verhaallijn die bij zowat elke voorafgaande Sim elke keer van dienst was, namelijk het starten van een virtueel leven en eventueel een thema volgen, is eindelijk verbroken. Het hotel dat je moet gaan onderhouden is natuurlijk vuil in het begin, dus dat wordt schoonmaken geblazen. Niet dat het veel uithaalt, want elke dag (de game heeft een klok die de tijd van je DS stipt volgt) ligt er wel opnieuw een plas water of een hoop stof. Ook moet je alles voorzien van stroom en gasten in je kamers krijgen. De stroom kan je voorzien door in de kelder de kachel te vullen met nucleaire staven. Het geld dat je in het begin bij je hebt is echter niet genoeg en hier wordt je opdrachtgever voorgesteld. Deze verschillen van een Italiaan tot een Gothicmeisje. Deze zullen je om de zoveel tijd vragen om iets te doen voor hen, wat kan verschillen van het kwijtraken van een bepaald voorwerp tot het laten bouwen van een kamer. Ook kan je zelf dingen laten bouwen zoals een kunstgalerij waar je zelf schilderijen kan maken of een casino.

Iets wat enorm speciaal is aan deze game is dat het zich compleet in 3D afspeelt. Maar weinig games hebben dit, aangezien die gebruik maken van eenvoudige kras -en wijsoefeningen. Helaas zijn deze driedimensionale beelden niet echt goed afgewerkt en zie je vaak een paar pixels die wat achterlopen. Het is hoe dan ook een dappere poging geweest en dit waardeer ik, aangezien de vorige Sims op handhelds bijna uitsluitend vanuit Top View werden gespeeld. Hier wordt ook duidelijk gebruik gemaakt van het Touchscreen en dit merk je ook tijdens het spelen. Zo gebruik je het om schoon te maken met een stofzuiger of om een waterpistool te hanteren om de aliëns nat te sproeien omdat ze geen water kunnen verdragen. Touchscreengebruik is er dus in overvloed, maar helaas wordt de game niet echt geholpen door het geluid. Deze bestaat uit een tiental geluiden die je met een apparaat per gebouw en kamer kan aanpassen. Na een tijd zet je automatisch het volume op nul, want het is in één woord afgrijselijk! Het enige wat je verder bezig kan houden tijdens deze game is het vrijspelen van de kamers. Eenmaal als je dat hebt kun je pas zeggen dat je de game helemaal uit hebt. Natuurlijk is er nog een optie!

De inwoners van Strangetown zijn namelijk nogal gevoelsmensen en hierin moet jij inspelen. Door de goede emotie op het Touchscreen in te drukken, moet je hen proberen op te beuren en meestal ligt hier een kleine beloning langszij. De optie om een liefdesleven te hebben is er ook, maar verder als wat gezoen en geflirt zal het nooit gaan. Ook kun je een winkeleigenaar helpen om weg te raken van de aarde, aangezien hij tijdens z’n landing is gecrasht en alle onderdelen verspreid zijn over de woestijn. Deze vind je door een metaaldetector te gebruiken, maar helaas heeft deze een limiet tot drie vondsten en ook kan je in een kluis die later in de game wordt gebouwd staven goud en zilver in geld omzetten. Een echte uitdaging is deze game niet, maar wel handig als je ooit een hotelmanager wil worden of wil weten hoe zwaar het wel is.

Conclusie en beoordeling

None

De game begint op het eerste zicht goed en biedt een andere uitdaging dan alle andere Sims op handhelds. helaas begint de frustratie na een tijd toe te nemen na de zoveelste stofhoop of het niet vinden van nog een nuclieare staaf. Ook de limieten die worden gezet op de metaaldetector en het liefdesleven helpen niet echt. Niettemin zal dit Simsdeel je gedurende een hele tijd kunnen boeien, mocht het managerleven je aanspreken.
6,3
Score
63
Score: 65
  • Pluspunten
  • Hotelmanager zijn
  • Verandering van normale gameplay
  • Opdrachten
  • Genoeg te doen tijdens elke dag
  • Speelt zich in 3D af
  • Minpunten
  • Slechte afwerkingen
  • Geluid niet optimaal
  • Limiet op de metaaldetector
  • Geen echt liefdesleven

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Even in de gaten houden, ziet er goed uit!!

  • woot!! dit ziet er echt heel mooi en vet uit!

  • ik heb de film van riddick gezien en die was goed, dus hier verwacht ik ook veel van.

  • kan niet wachten om deze te gaan spelen!

  • Volgens mij wordt deze echt bruut!!!

  • Ik was deze game allang weer vergeten.

  • Dat klinkt in ieder geval veel goeds.

  • Ziet er zeker mooi uit jah, heb de eerste game nooit gespeeld maar deze wil ik wel graag eens spelen.

  • Lijkt veel op de doom 3 engine?

  • dit lijkt me ook een vette game, staat nu op mijn verlanglijstje.

    alleen een ding klopt niet: Riddick ziet toch in het donker altijd alleen maar paarse dingen.

    maarja dat gaat dan natuurlijk niet in de game.

  • Waarom heb ik toch een slecht gevoel over deze game X.X\"

  • Ziet er allemaal erg goed uit.

  • ziet er goed uit

  • Vond de films best goed en heb de originele game niet gespeeld dus ik zal deze maar in de gaten houden.

  • ziet er mooi uit zit er over na te denken om te halen

  • Als hij al maar zo goed wordt als het origineel, dan hebben we een toppertje in de maak.

    Het origineel scoorde al 90% op PC en 88% op xbox.



    @ barry_the_best : zicht in het donker zoals het in het originele game was.


  • Waarom verkocht de game toendertijd niet goed? Lijkt me toch dat er aardig wat publiek is hiervoor.

    Die kereltjes doen me trouwens denken aan Killzone xD

  • Wordt een van de tofste titels van 2009, let maar op :)

  • Starbreeze! *klapklapklap* Starbreeze!*klapklapklap*

  • The Darkness is één van mijn favoriete current-gen titels, dus dit zit gebakken als je het aan mij vraagt

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren