1. The Elder Scrolls IV: Oblivion (PC)

The Elder Scrolls IV: Oblivion (PC)

Ik loop ergens in één van de vele bossen van Cyrodiil. Terwijl ik een beetje van de natuur probeer te genieten verschijnt er opeens een enorme marmeren poort voor mij. Uit deze poort verschijnt een vreemd gestalte die met een enorme hamer op mij begint in te hakken. Ik bescherm mij met een magisch schild wat ervoor zorgt dat de hamer uit zijn hand vliegt. Vervolgens schud ik een aantal magische spreuken uit mijn hand die ervoor zorgen dat mijn tegenstander wegrent. Maar dan hoor ik uit het niets een harde stem roepen: Ga eens je huiswerk maken, verslaafde!

Slechte cijfers op school, wallen onder je ogen en een overdosis aan cafeïne. Het zijn maar enkele van de vele symptomen van een Oblivion verslaafde. Het heeft ontwikkelaar Bethesda maar liefst vier jaar gekost om een opvolger op Morrowind te programmeren. Maar na jaren van wachten was het begin 2006 eindelijk zover en konden we na lang wachten kijken of alle hoge verwachtingen werden waargemaakt. Het begint in ieder geval goed met een mooi filmpje waarin keizer Uriel Septim (ingesproken door Patrick Steward) uitlegt dat het einde van zijn tijd is gekomen en daarmee een nieuwe, onzekere tijd op het punt staat te beginnen. Na dit mooie intro kom je in het scherm waar je het uiterlijk van jouw poppetje kan instellen. Op dit gebied overtreft Oblivion al zijn soortgenoten want het aantal opties is echt wel enorm. Om te beginnen kan je kiezen uit tien verschillende rassen uit alle uithoeken van Tamriel. Daarna kan je de kleur ogen, de grote van je neus, en zelfs de leeftijd van je character bepalen. Na deze plastische chirurgie ben je eindelijk klaar om te beginnen.

Nadat je de kerker uit bent en je keizerlijke opdracht hebt aangenomen zal er een kleine schok door je heen gaan. Nog nooit eerder heb je in een game zo ver kunnen kijken. Je ziet het water rustig voortkabbelen, ziet de herten rondrennen en een woeste barbaar op je af komen te rennen. Tijd om jezelf te verdedigen! De gevechten in Oblivion zijn eigenlijk vrij simpel maar tegelijkertijd best wel uitgebreid. Aan het begin van het spel kan je nog niets anders dan iemands aanval blokkeren, een korte aanval doen en een lange aanval doen die meer schade doet. Later in de game krijg je echter de beschikking over vele combo’s waarmee je zelfs iemand een korte vlucht door de lucht kan geven of het wapen uit iemand zijn of haar hand kan slaan.

Over het algemeen heb ik niets te klagen over het gevechtsysteem maar ik heb wel wat te klagen over de hoeveelheid grijze hersencellen van de inwoners van Cyrodiil. Het is iedereen duidelijk dat mensen in de Middeleeuwen nog niet zo slim waren als nu, maar om nou tegen een muur aan te gaan lopen is wel iets teveel van het goede. Op het eerste gezicht zijn de mensen best wel slim. Zo hebben ze allemaal wel een dagelijks schema met activiteiten zoals eten en een boek lezen. Dit is goed gedaan en geeft de wereld een realistisch gezicht. Het schoentje knelt hem echter bij de gevechten. Zo hebben vijanden nog wel eens de neiging achter objecten vast te blijven zitten. Het wordt pas helemaal leuk als jij op een steen gaat staan en de vijand vervolgens in rondjes om de steen rent.

Gelukkig zijn dit maar kleine minpuntjes ten opzichte van de waterval aan pluspunten. Om te beginnen is het spel ongelofelijk mooi. De mensen en hun kleding zijn goed gedetailleerd en vooral de harnassen zijn een feest voor het oog. Het word pas echter helemaal mooi als je de natuur gaat bekijken. Enorme bomen toren boven je uit en het zonlicht schijnt mooi door de blaadjes heen. Gras maakt het mooie plaatje compleet af. Als je dit allemaal aan de gang ziet denk je echt bij jezelf: Dit is de nieuwe generatie, dit is waar wij gamers jaren, misschien wel decennia op hebben gewacht. Ik denk zelfs dat we met Oblivion te maken hebben met één van de beste natuursimulaties van de afgelopen- en komende jaren.

Over het geluid ben ik gelukkig weer erg positief en dan vooral over de stemmen die zijn ingesproken. Ja ze hadden wat gevarieerder kunnen zijn en ja ze worden na verloop van tijd wat eentonig maar wacht eens even. We hebben hier voor het eerst te maken met een spel die maar liefst vijftig uur aan stemmen bij zich heeft. We moeten natuurlijk wel rekening houden met de prijs van het spel. Kijk, als Bethesda meer verschillende stemacteurs had ingehuurd dan zouden we richting een winkelprijs van honderd euro gaan in plaats van de vijftig of zelfs dertig euro die het spel nu kost.

En nee, zelfs hier houd mijn lofzang niet op. Ook op het gebied van speelduur is het allemaal in orde. Okee, het spel is wel wat korter dan Morrowind maar ik heb het er wel voor over als men lange opdrachten maakt. Een gemiddelde speler zal met de verhaalopdrachten zo’n vijftien tot twintig uur zoek zijn, wat toch wel lang is. Maar hiermee heb je slechts een kwart van het spel gespeeld. Naast de verhaalmissies kan je jezelf aansluiten bij verschillende gilden zoals de Vechters- of Magiërsgilde. Was het in zijn voorganger nog zo dat een uitgebreide opdracht een kwartier in beslag nam, in Oblivion ben je zo een uurtje bezig. De opdrachten zijn nu ook wat gevarieerder. In Morrowind kwam het namelijk nog wel wat (te)vaak aan op wapengekletter in plaats van een slimme strategie. In Oblivion zal je moeten nadenken om verder te komen. Zo kan je in veel opdrachten van de huurmoordenaars gilde, The Dark Brotherhood, een extra geldbonus verdienen door het slachtoffer door middel van een “ongeluk” om te brengen. Dit houd in dat je de meest vernederende kill mag uitvoeren zoals een opgezette dierenkop op iemand zijn hoofd laten vallen of iemand zijn drankje vergiftigen. Juist dit soort extra’s geven een enorme kick met als gevolg een verslaving.

Fouten zijn menselijk, en Oblivion is door mensen gemaakt dus zitten er ook enkele fouten in. Zo heeft het spel nog wel eens de neiging spullen te laat in te laden waardoor het landschap een beetje vervormd. Dit heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met het beperkte geheugen van de 360 waardoor de PC spelers (alweer) met de gebakken peren zitten. Over geheugen gesproken, Oblivion bevat een erg vervelende memoryleak die na ongeveer twee uur spelen zijn intreden doet. Dit houd in dat het spel langzaam gaat draaien. Het enigste wat dit probleem verhelpt is een koele herstart van Windows. Over het algemeen zit de code best goed in elkaar hoewel het spel toch wel een aantal kleine bugs vertoond. Af en toe heeft het spel de neiging naar het desktop te crashen maar deze momenten zijn schaars. Dit is mooi om te zien omdat Bethesda hier in het verleden *kuch*Daggerfall*kuch* vaak de fout in ging.

Conclusie en beoordeling

None

The Elder Scrolls IV Oblivion is een waar meesterwerk. Je kunt dit spel misschien het best vergelijken met een beroemd schilderij zoals bijvoorbeeld de Nachtwacht. Ik zou er nog zoveel meer over kunnen vertellen maar dat zal je zelf uit moeten zoeken. Het is wel jammer van de gebrekkige kunstmatige intelligentie van de mensen en de verschillende foutjes. Laat je echter niet afschrikken door deze fouten. Ondanks die minpunten blijft Oblivion één van de beste spellen ooit gemaakt.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Speelduur
  • Grafisch
  • Natuur
  • Opdrachten
  • Geluid
  • Minpunten
  • Kleine) Bugs
  • Kunstmatige intelligentie

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • SEGA Unleashed -> Sonic Unleashed

  • Wederom vandaag weer vette prijzen, ik denk alleen dat ik mijn stem nog ff vast houd…

  • LOL, SEGA Unleashed!!! niets voor mij ertussen :(

  • hopelijk win ik 1 van deze prijzen

  • jammer niets gewonnen nu zullen me vrienden toch nog moeten wachten om mij te zien in WoW gefeliciteerd winnaars =]

  • hoeveel geheugen is die USB stick eigenlijk???

  • Jammer, maar gefeliciteerd!

  • hmmm, moeilijk…

    zal ik vandaag stemmen of toch nog hopen dat er nog coolere prijzen voor me langskomen?

  • Yes! de vijfde dag, vette prijze. jammer dat ik de 1e dag al meedeed :P



    en alle winnaars gefeliciteerd maar weer :D

  • Dit is een wel erg coole prijzendag, stemmen mensen! Ik zou het wel weten als ik niet bij de Redactie zat…

  • Er word vandaag echt te veel weggegeven, ik wacht wel.

  • en ik heb mijn stem uitgebracht :P ik hoop echt op fable ;)

  • F**k zeg…ik heb noch 360 noch ps3….dus weer afwachten dan:P

    Waarom brenge ze zulke relaxe naruto-games niet uit voor de Wii *zucht*

  • hoeveel dage komen er nog..??

  • Nog héél even wachten..

  • Sonic Unleashed + Sega-USB stick gewonnen!! :D bedankt IG!!

  • Godsamme, mijn vriend die gister voor eerst op de site is gekomen wint WoW nog ook…

  • gefeliciteerd allemaal… ik heb de eerste ronde al meegedaan

  • Toch maar gestemd vandaag. Als ik naar de prijzen kijk die nog te winnen zijn is dit toch wel (voor mij) de beste dag.



    Voor jullie allemaal komen er nog veel vettere games hoor. Vandaag stelt niks voor in vergelijking met de komende dagen ;)

  • Balen niet gewonnen :( nouja, gefeliciteerd allemaal!! :D

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren