1. Call of Duty: Finest Hour (NGC)

Call of Duty: Finest Hour (NGC)

Shooters op de Gamecube, daar zijn er weinig van. De enige echte shooters die ik nu zo voor me zie, die exclusief op de Gamecube te spelen zijn, zijn Geist en de twee Metroid delen. Maar gelukkig zijn er nog alternatieven zat. Zo heb je de Medal of Honor games van EA, die bijna altijd ook op de Gamecube komen. Maar waar velen op zaten te wachten, was een Call of Duty op de consoles. En dat gebeurde ook in 2004. Wegens het grote succes van Call of Duty en United Offensive op de PC, konden we nu ook met Call of Duty: Finest Hour op de consoles de Tweede Wereldoorlog op verschillende fronten meemaken. De hamvraag alleen was: Kan dit deel van Call of Duty ook net zo succesvol worden op de consoles als op de PC? Het antwoord zul je weten na het lezen van deze recensie.

Het eerste wat ik kwijt wil, is dat we nu niet te maken hebben met een simpele port van Call of Duty. Finest Hour is namelijk een heel ander spel. Oké, het speelt zich nog steeds af tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar je krijgt andere levels, personen en wapens ten opzichte van Call of Duty op de PC. In Call of Duty zul je zoals vanouds de Tweede Wereldoorlog meemaken in de ogen van drie soldaten, namelijk een Rus, een Brit en een Amerikaan. Je begint in Rusland als een Russische soldaat tijdens de slag om Stallingrad. Dit level deed me herinneren aan het Stallingrad level wat je ook al voorgeschoteld kreeg in Call of Duty op de PC. Dit level beschouw ikzelf als één van de mooiere levels in het hele spel, vanwege de grootsheid van het level en gewoon die grote aanval. Je zult behalve als een Russische soldaat ook nog als sluipschutter en tankcommandant fungeren. Als sluipschutter zul je een tankfrabiek moeten beschermen en als tankcommandant een Duits vliegveld aanvallen.

Nadat je het bloedbad van Stallingrad hebt overleefd, kom je meteen in Noord-Afrika terecht. Midden in de nacht ga je als een SAS soldaat een dorpje aanvallen, dat ingenomen is door de Duiters. Deze missies zijn wat kleinschaliger, dus verwacht hier geen groot offensief eerder een stealth-missie, want zodra je het vuur opent komen er van alle hoeken Duitsers opdagen. Na het nachtoffensief, zul je nog achter een machinegeweer, gevestigd aan een jeep rondscheuren op het Afrikaanse zand en moet je nog een fort belegeren. Heb je Afrika ook overleefd? dan kom je meteen in Duitsland terecht, waar je als Amerikaan Duitsland binnenvalt. Hier zul je belangrijke missies spelen, zoals de aanval op Aachen, de eerste grote Duitse stad die viel onder de geallieerden en de laatste brug van de Duitsers aanvallen. Ook in Duitsland zul je nog achter een tank mogen plaatsnemen en een spoor van vernieling achterlaten.

Je krijgt dus genoeg missies in Call of Duty: Finest Hour, maar er is één groot kritiekpunt: Er zit helemaal geen verhaallijn tussen de drie soldaten. Als je een campagne hebt uitgespeeld, moet je meteen ergens anders vechten. Elke campagne wordt dan wel voorgeleid door historisch beeldmateriaal en enkele geluidsopnames van de soldaten die je zult spelen, die hun levensverhaal vertellen.

Zowaar elke Call of Duty puilde uit van authenticiteit en dat doet dit deel ook. Verschillende bekende en onbekende wapens uit de Tweede Wereldoorlog zul je zelf ook vasthouden. Zo heb je de vertrouwbare Thompson, M1 Garand en PPSh, maar ook onbekende wapens, zoals de Russische DPM. Ook aan voertuigen geen gebrek. Zo zul je een Sherman tank bemannen en Stuka's uit de lucht schieten. De missies in Call of Duty: Finest Hour zijn best wel leuk. Ook in dit deel moet je soms iemand beschermen, dan weer iets opblazen enzovoort. De verplichte kost dus, ook al heb ik in sommmige missies me moeten vermannen, omdat die missies erg frustrerend waren.

Als je op grafisch gebied kijkt, ziet Call of Duty: Finest Hour er helemaal niet zo mooi uit. De Gamecube kan betere graphics tonen als wat we nu te zien krijgen. De game zit vol met lelijke omgevingen, vreemde animaties van soldaten en er zitten zelfs vervelende bugs in de game. Zo is het mij wel eens opgevallen dat je richt cursor of een naam van een soldaat nog in het tussenfilmpje te zien is. Dit is toch wel een grote slordigheid die makkelijk verwijderd kon worden. Audiovisueel daarentegen is er niks mis met deze game. Verschillende grote orkesten en koren zorgen voor de mooie achtergrondmuziek. Ook aan de geluiden van wapens en voertuigen is niks mis mee. Terwijl je rondloopt in deze verwoestende oorlog, hoor je het geratel van machinegeweren, het gekrijs van Katyusha raketten en de rupsbanden van opkomende tanks.

Maar er zijn nog meer minpunten te vinden. Zo heeft Finest Hour ook hetzelfde probleem als zijn voorganger, namelijk de korte singleplayer. Binnen een paar dagen heb je de laatste Duitser neergeschoten en is de wereld voor de zoveelste keer gered van de ondergang. Maar wat waarschijnlijk het grootste minpunt is, is het feit dat er geen multiplayer beschikbaar is voor de Gamecube. Op de andere consoles heb je wel beschikking tot mulitplayer en online, maar de Gamecube moet het doen met de singleplayer en een paar filmpjes waarin de productie van Finest Hour word vertoond. Een gemiste kans, want daardoor zul je Call of Duty: Finest Hour niet meer zo vaak spelen.

Conclusie en beoordeling

None

Call of Duty: Finest Hour heeft het niet waargemaakt door ook op de consoles een succes te worden. Door de vreemde bugs, de wat mindere graphics en het ontbreken van multiplayer is Finest Hour toch wel het minste deel uit de Call of Duty reeks. Als je echt een oorlogsfanaat bent en je hebt een Gamecube, dan is er misschien een reden tot kopen, anders kun je je geld aan iets beters besteden, zoals een goede oorlogsfilm.
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • Authenticiteit
  • Sommige missies zijn wel leuk
  • Geluid en muziek
  • Minpunten
  • Grafisch kan het beter
  • Er zit geen verhaallijn in het spel
  • Vreemde bugs
  • Geen multiplayer

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Lijkt me een strak plan Capcom.

  • zien we niet zo erg veel, maar ik denk wel dat dit beter is.

  • Nog nooit van gehoord

  • Ze doen hun best maar. :)

  • Jammer, zag net de trailer en het ziet er wel humor uit!!

  • nooit van gehoord…

  • jammer voor bionic games :P

  • Och ja dit was die allemachtige hardcore game die Capcom met veel trots en bombarie had aangekondigd. En gelijk daarna met de grond gelijk gemaakt xD

  • standaard tekenfilm-achtige uiterlijk van de game

    Dat is wel zo…

  • nog nooit van gehoord :( kan iemand me uitleggen wat het is ?

  • Verstandige beslissing.

  • vind de character designs die bovenaan staan wel stoer eigenlijk….

  • ik ga die game toch niet halen

  • Sympathiek.

  • Het feit dat ze dit doen betekent dus eigenlijk dat ze wel moeite willen doen.

    Dat is goed nieuws, en nu maar hopen dat er iets beters voor in de plaats komt. :)

  • Ik hoop dat die voormalige werknemers talent hebben en niet zijn ontslagen vanwege het leveren van rotzooi : /



    IMO kan het alleen maar beter worden als wat het eerst was met die game… zag er nogal TE tekenfilmachtig uit.

  • Vond het juist wel grappig..

  • LOL



    Wel goed te begrijpen, die artstyle leek nergens op :)

  • slimme beslissing

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren