1. Kohan II: Kings of War (PC)

Kohan II: Kings of War (PC)

Toen ik het doosje van Kohan 2 : Kings of War voor het eerst in de winkel zag, dacht ik hmm goedkope Warcraft 3 clone. Toch was ik wel geïnteresseerd. ik besloot wat reviews te lezen en werd aangenaam verast, dit spel was duidelijk geen Warcraft clone, maar ik had het gruwelijk mis. Om maar gewoon met de deur in huis te vallen: Kohan 2 is anders dan de vele standaard RTS games zoals ‘’Warcraft’’ of ‘’Command and Conquer’’. Het is gaat dit keer niet om een basis bouwen, verdedigen en dan maar wachten tot je leger sterk genoeg om aan te vallen.

Je begint het potje met een settlement en een groepje units, het is te bedoeling om in je settlement verschillende gebouwen te maken om je economie te boosten en units te trainen. Dit klinkt vrij standaard, maar omdat het aantal gebouwen binnen je settlement en het aantal legers dat een settlement kan ondersteunen beperkt is , zul je gedwongen zijn andere settlements te stichten. Er zijn namelijk op de map een aantal vaste plekken waar je dit kan doen, in het begin zal je hiervoor wat neutrale beestjes moeten afslachten, maar naarmate het gevecht vordert raken deze plekken op, je zult dan nieuwe settlements moeten bemachtigen door ze van je vijand af te pakken. Op deze manier breekt er (in tegenstelling tot de eerder genoemde standaard RTS games) een gevecht om de map uit.

Ook deze gevechten verlopen niet op de standaard RTS manier, zo krijg je dit keer niet de controle over afzonderlijke units, maar heuse sqauds. Een squad bestaat meestal uit ongeveer zes units. Dit kan bijvoorbeeld een groep van allemaal archers zijn om je settlement te verdedigen, maar ook een groep met een combinatie van infanterie en cavalerie ondersteund door enkele healers, je kunt de squads namelijk zelf samenstellen. Op deze manier zijn er vreselijk veel mogelijkheden om legers samen te stellen. Dit zou een groot pluspunt zijn, als het niet gecompenseerd zou worden door het feit dat de verschillen tussen de zes verschillende speelbare races zo klein zijn, een gemiste kans, aangezien dit de replay waarde van het spel een stuk had kunnen opkrikken. Het lijkt nu wel of er alleen grafische verschillen tussen de races zijn.

Hiermee zijn we beland bij het volgende punt, de graphics, hier kan ik eigenlijk alleen maar positief over zijn. Alles is vormgegeven in een goeduitziende 3D wereld. De units en gebouwen zien er mooi ui en er wordt uitermate goed gebruik gemaakt van verschillende kleuren, dit in combinatie met heerlijke effecten zorgt voor een sfeervol geheel waardoor je echt in de game gezogen wordt. Al deze dingen samen zorgen voor zoveel sfeer, dat de redelijke muziek vrijwel niet opvalt en dus zowel geen negatief als positief effect heeft op het spel.

Wat wel als een minpunt gezien kan worden is de vrij korte singleplayer van Kohan 2, na een paar daagjes intensief spelen op de hoogste moeilijkheidsgraad (er zijn er maar 2) ben je er al doorheen, erg jammer, want een kort spel met weinig verschil tussen de races kan een dodelijke combinatie zijn voor een spel. Toch lijkt Kohan 2 er weinig last van te hebben, omdat dit alles voor een goede multyplayer modus niks uitmaakt, de kleine verschillen tussen de races zorgen juist voor een goed gebalanceerd spel, en van een campaign is in een online potje natuurlijk geen sprake.

Conclusie en beoordeling

None

TimeGate Studios voegt met Kohan 2 : Kings of war wat vreemde ingrediënten toe aan het normale RTS recept, toch smaakt goed. Kohan 2 staat garant voor een leuke speelervaring die je door de geweldige sfeer en intense online potjes niet snel zal vergeten. Een gewaagde, maar geslaagde actie.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Sfeer
  • Online gameplay
  • Squads en settlements
  • Minpunten
  • Korte singleplayer
  • Weinig verschil tussen de races

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren