1. Trapt (PS2)

Trapt (PS2)

Na het spelen van Trapt had ik nachtmerries. Een jong mooi meisje in de hoofdrol. Achter dat schattige uiterlijk zaten ook wat mindere kantjes verborgen. Sadistische neigingen bijvoorbeeld. Als ik haar wou krijgen moest ik voorbij een hele reeks valstrikken, met als resultaat dat ik meestal niet verder kwam dan een rotsblok op m’n hoofd. Op dat moment schrok ik zwetend wakker, dit soort spellen moet ik in de toekomst echt vermijden.

In het echte spel zijn de rollen omgekeerd. Daar ben jij de mooie prinses Allura. Op een dag wordt haar vader, de koning, vermoord. De echte dader, zijn vrouw en stiefmoeder van Allura, schuift de schuld in de schoenen van het meisje. Al snel gaat ze samen met dienstmeid Rachel op de vlucht. Ze komt terecht in een kasteel, wat niet meteen de juiste keuze blijkt te zijn. Allura’s rechterarm wordt in bezit genomen door de demoon ‘Fiend’. Vanaf dat moment beschikt ze over speciale krachten, met haar arm kan ze valstrikken plaatsen en activeren. Handig met een bende idioten achter je aan, die alleen maar uit zijn op de geldprijs dat op je hoofd prijkt.

Dit clichématig verhaal met een boosaardige stiefmoeder en ongelukkig meisje klinkt best aardig. Ware het niet dat het volledig uit de doeken wordt gedaan door saaie tussenfilmpjes die bol staan van lelijke graphics en matige animaties. Pluspunt zijn de originele Japanse stemmen, maar die worden meteen naar beneden gehaald door de slechte vertaling.

In de eigenlijke gameplay staat Allura’s arm centraal. Het spel is opgedeeld in verschillende levels waarin telkens een aantal indringers, die trouwens beschikken over een lachwekkende A.I, wachten op de meest gruwelijke dood. Een druk op de cirkeltoets geeft een simpel overzicht van de kamer, waarna jij van elk soort valstrik (grond, muur en plafond) maximaal één mag plaatsen. Deze krijgen allemaal een plaatsje op één van de overige actietoetsen. Wanneer een vijand op één van de valstrikken staat, druk je op bijbehorende toets om deze in werking te stellen.

Meestal zijn ze niet van de eerste keer dood, waardoor een nieuwe reeks valstrikken de enige oplossing is. De echte doorzetters en sadisten onder ons kunnen het systeem zo onder de knie krijgen dat je een combo kan veroorzaken. Bijvoorbeeld valstrik één zet je tegenstander klem en valstrik twee maakt hem genadeloos af. Door het gebruik van dit soort combinaties krijg je ook een hogere score. Zo krijg je steeds beschikking over nieuwe traps of upgrades zodat ze steeds doeltreffender worden. Er zijn genoeg vallen om je enkele uren bezig te houden, maar het is maar de vraag of er ook maar iemand is die het zo lang kan volhouden.

Timing en inzicht zijn misschien wel de twee belangrijkste elementen tot succes, toch gaat het vooral mis en dat heeft niets met de kwaliteiten van de speler te maken. Het is vooral de mislukte camera die steeds roet in het eten gooit. Zo draait deze constant in de verkeerde richting, om van de framerate nog maar te zwijgen. In Trapt wordt de omgeving ook voortdurend ingeladen en dat gaat gepaard met enorm lange laadtijden. Dat haalt de hele ervaring ook al snel onderuit, jammer want deze game is echt origineel te noemen. Alleen de afwerking faalt in alle opzichten.

Ook op grafisch gebied valt er heel wat te klagen. Het ziet er allemaal wat donker uit en dat mag nu eenmaal bij het sfeertje passen, het werkt voor geen meter. Slechte belichting en trieste animaties, zelfs voor de bejaarde PS2-begrippen is dit teleurstellend. De muziek doet zijn ding wel en wekt de spanning op de juiste momenten op. Toch kan dit laatste het spel niet redden van zijn ondergang.

Conclusie en beoordeling

None

Het sterkste punt van Trapt is zonder twijfel de originele opzet, maar de uitwerking bevat een heleboel fouten. Matige graphics, slechte animaties, irritant cameragebruik en te lange laadtijden maken van deze game een echte hel om te spelen. Je zou voor minder nachtmerries krijgen…
4,3
Score
43
Score: 45
  • Pluspunten
  • Origineel concept
  • Japanse stemmen!
  • Muziek doet zijn ding
  • Minpunten
  • Matige graphics
  • Irritante camera
  • Laadtijden
  • Langdradige tussenfilmpjes
  • Slechte animaties
  • Lachwekkende A.I.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Nice… leuk voor de 360'ers

  • Ok, grappig..

  • Dat niet betalen spreekt mij wel aan. Vrijspelen is idd beter idee.

    Free your Avatar lijkt mij vrij nutteloos, maar wie weet.

  • Wel vet dat ze die avatars zoveel aandacht geven enzo.

  • Unlocken! Eindelijk een excuus om met die achievements te kloten ;-)

  • Ehh, waarom wil ik eigenlijk dit soort dingen?

  • Waar Microsoft wel interesse in heeft, is dat gamers kleding kunnen vrijspelen via games.

    Dat zei ik een half jaar geleden al, ik heb duidelijk m'n job gemist :p



    é@Jokes : alsof je daar een reden voor nodig hebt ;-)


  • 'vet ttt eindelijke eens wat kleur aan de xbox360:P

  • Hee dat je speciale kleding kan unlocken met games is toch bes wel grappig. Kan je ten minste een game char creëren

  • zotjes!!!!!!!!!!!!!!!!

  • Avatars… Ach, wat heeft het leven toch voor zin?

  • grappig

  • Ik zag gister het \"Happy Season\" dashbord. Erg leuk gedaan! Ga zo door Microsoft!

  • Grappig, maar toch niet helemaal 't kerstkaartje wat ik naar bekenden wil sturen :P

  • Vroegah deed men een spel in zijn console en kon men gamen! Maarja, leuk voor de casuals onder ons.

  • Stoer :D, waarom eigenlijk Free Your Avatar?

  • we zullen wel zien

  • Oke :P

  • Nintendo verzint de Mii. Microsoft kopieert het idee en doet het vervolgens echt goed. Avatars zijn ideaal om geld los te trekken bij de consument. Zodra er Fable of Gears of War kleding beschikbaar komt ben ik de derde die het koopt :P

  • okee, wordt misschien wel wat

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren