1. Luigi's Mansion (NGC)

Luigi's Mansion (NGC)

Luigi's Mansion was een van de launchtitels die door Nintendo zelf was uitgebracht. In tegenstelling tot de andere consoles van Nintendo, speelt nu niet Mario, maar zijn bange broer Luigi de hoofdrol. Zou dit wel een succes worden? Bij de launch was deze game erg goed verkocht! Maar was het ook een goede game? We zijn nu al inmiddels 5 jaar verder en heb ik deze game weer eens gespeeld. Natuurlijk heb ik deze game met plezier gespeeld.

Het verhaal

In dit spel heeft Luigi een groot landhuis gewonnen. Luigi zou dit samen met zijn broer 'Mario' gaan bezoeken maar die was nergens te bekennen. Toen Luigi eenmaal in zijn nieuwe huis was aangekomen, kwam hij er al snel achter dat er in het huis spookte. Heel langzaam gaat Luigi het huis naar binnen. Opeens komt hij een spookje tegen, die een sleutel achter laat en in een deur verdwijnt. Natuurlijk pakt Luigi de sleutel op en gaat dat spookje achterna. Eenmaal in de kamer komt het spookje tevoorschijn! Maar niet bang zijn Luigi! Er komt al hulp, genaamt proffessor Elvin Gadd. Als ze eenmaal zijn gevlucht naar het lab van Elvin Gad leer je hoe je spoken moet gaan vangen oftewel opzuigen met een stofzuiger. Daarna begint het echte werk. In het begin kan je alleen naar een kamer op de eerste verdieping. Hier kom je een paar spoken tegen die je moet opzuigen, dan krijg je een sleutel voor in een nieuwe deur. Met deze sleutel maak je een deur open en ga je naar de volgende kamer. Dit doe je het hele spel door. Dat klinkt toch wel erg saai en eentonig, maar dat is het niet. In een aantal kamers zitten echter ook tussen-bazen en mini-bazen. Een aantal van die bazen zijn onder andere een baby, een butler en een bodybuilder. Op een gegeven moment moet je ook een knop omzetten waardoor 50 Boo's worden vrijgelaten. Boo's zijn van die kleine ronde spookjes die je wel vaker in de mario reeks hebt gezien. Hiervan moet je er 40 vangen om bij de eindbaas 'King Boo' te komen. Voordat je daar aankomt, heb je iets meer dan 50 kamers te gaan. 50 voor de Boo's en een stuk of 5 Boo-loze kamers. Als je de eindbaas hebt verslagen mag je het hele spel nog eens doen, alleen dan in spiegelbeeld. En dat maakt het nog moeilijker.

Besturing

Luigi is makkelijk te besturen en de spoken zijn vrij makkelijk te vangen. Zelfs de bazen zijn makkelijk, al moet je af en toe wel een beetje puzzelen. De spoken opzuigen doe je met de R-knop maar voordat je dat gaat doen, moet je met je zaklamp op de spoken schijnen met de B knop, dan komt er een hart te voorschijn waardoor ze stil blijven hangen. Hierna kan je met de C-stick ronddraaien en je slang op en neer bewegen, wel op de tegenovergestelde richting anders kun je ze niet vangen. Verder kan je later in het spel ook ijs, vuur en water spuwen met de L-knop. Dit is handig om vijanden te verslaan die je niet gewoon kan opzuigen, maar die een speciaal element nodig hebben. Verder heb je een Gameboy-horror daar kun je de details van de spoken bekijken en sommige spoken zien, die je normaal niet ziet, deze Gameboy-horror kun je met de X knop activeren. Verder zit er in de Gameboy-horror ook nog een plattegrond van het huis op. Waardoor je natuurlijk niet kunt verdwalen, deze kun je activeren met de Y knop. Verder kun je met de A knop kastjes, lampen, kleerkasten, banken en meer controleren voor meer geld te vinden. Het idee achter de gameboy-horror is erg leuk, het is iets wat je niet zou verwachten in deze game. Dan zou je meer verwachten dat het een oud, half verscheurd blaadje is.

Graphics

De graphics zijn wel mooi gemaakt, alleen had er wel wat meer afwisseling in gemogen qua kamers. Ik vond dat sommige kamers veel op elkaar leken waardoor je vaak denkt dat je al in die kamer bent geweest. Luigi zelf is heel mooi en vrij normaal gemaakt met zijn wipneus en snorretje, de spoken zijn ook vrij mooi. Verder komen de schaduwen goed overheen met de kant waar het licht vandaan komt. Dat sfeertje in het huis maakt het heel erg speciaal, die hebben ze goed gemaakt. Je kunt het echt heel goed zien dat het een groot eng huis is, waardoor je ook als het ware Luigi's angst kunt voelen. Verder zijn de details ook goed gemaakt bijvoorbeeld bij de deuren, spinnewebben, kastjes, lampen enzovoort. Nu zeg je wel: details maken me echt geen reet uit. Nou dan heb je dat toch echt fout, want bij een eng griezelig spookhuis horen details bij.

Geluid

Het geluid is erg grappig en de manier zoals de muziek klinkt is ook erg grappig. Maar dat is toch meestal vrij standaard in deze game, toch komt het goed over hoe het spel is. Griezelige sfeer, maar heel erg komisch. Ook de geluiden die Luigi maakt zijn erg grappig om te horen. Als je de muziek niet hoort, begint Luigi een liedje te fluiten. Heel erg leuk gedaan door Nintendo. Verder kraken ook de vloeren als je er overheen loopt, piepen de deuren ontzettend en hoor je de lampen heen en weer zwaaien, net als in een echt oud verlaten huis. Dus met het geluid zit het ook wel goed.

Overige

Verder kun je nog alle mini-basen en grote bazen zien op de schilderijen, want die waren ooit ontsnapt! Dus als je ze hebt gevangen kun je eens lekker gaan rondlopen in de gallerij. De save plekken zijn ook erg goed verdeelt, altijd als het nodig is om te gaan saven, staat Toad er wel voor je klaar. Toad staat daar vanwege Peach die erg ongerust is over Mario, die ook in dat huis was gegaan maar nooit meer thuis was gekomen.

Conclusie en beoordeling

None

Luigi's mansion is een leuke gamecube game, ik heb me er geen moment aan verveeld, het is ook nog eens erg verslavend. De graphics zijn erg leuk, maar per kamer toch eentoning, de muziek is echt wel grappig het is erg leuk gemaakt. De besturing was goed gemaakt, het was makkelijk en ik kan het snel onder de knie krijgen. Verder was het verhaal ook erg interresant. Dus een aanrader voor de mensen die weer een gamecube game willen gaan spelen. Maar deze game was wel erg kort, dus ik had deze game snel uitgespeeld daarom krijgt deze game een 8+.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Luigi
  • griezelen
  • spookjes
  • mini-basen
  • graphics
  • muziek
  • Minpunten
  • kort
  • Eentonige kamers

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Nice one :)

  • Daarom heb ik ook altijd een controller mee op zak, als ik dan verdwaald ben, kan ik op die manier mijn huis weer vinden. :)

  • Erg netjes terug gevonden^^ Alleen jammer van de data, maarja… liever data weg dan 360 weg :)

  • haha ok pro :D



    Dit kan ook alleen maar in amerika -.-'

  • Lol @ GerarDOS

  • Wauw, wanneer komt de film?

  • Hahah

    maar er zijn ook nadelen aan:p

    toen ik op mijn controller drukte

    schoot de xbox van mijn broer aan in plaats van de

    mijnne:p



  • de tering :') Je moet er maar op komen om je controller aan te gaan zetten als je xbox gejat is :')

  • GerarDOS



    whaha :') xD

  • Geniaal _O_

  • Sherlock Holmes, eat your heart out.

  • domme dief, slimme student

  • Dus je controller 's nachts maar in de kluis doen dus….

  • Jaa, Zeker nice ;)

  • Only in America

  • geniaal, voor het geval dat mijn moeder de xbox verstopt :P

  • Geniaal! :D

  • Eerste regel in de handleiding voor dieven die een Xbox willen stelen: vergeet de draadloze controller niet! Wist zelfs niet dat dit kon..

  • LoL xD.



    Tog wel un slimme boy zeg xD

  • Dit nieuwtje had ik twee dagen geleden gesubmit :P Maar goed wel geniaal om zo je gestolen Xbox 360 terug te vinden:P

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren