1. Donkey Kong Country (GBA)

Donkey Kong Country (GBA)

Bij Donkey Kong Country denk ik altijd terug aan het jaar 1996, ik was 3½ en was net geopereerd aan mijn tweede openhartoperatie. Ik werd wakker en mijn broertje zij ‘’Dylan ik heb Donkey Kong gespeeld op de tv’’. En ik wilde dat natuurlijk zo snel mogelijk zien, één probleempje ik zat helemaal vast aan slangen en buizen etc. Dus moest ik maar wachten tot die kabels van me af mochten, toen ik eindelijk klaar was in het zieken huis kon ik met mijn broertje gaan spelen. En nu heb ik het spel op de GameBoy Advance.

Het verhaal

Donkey Kong zit rustig te luieren, totdat King. K. Rool al Donkey Kong’s bananen steelt. Hij haalt zijn maatje Diddy en gaat achter zijn bananen aan. Kortom, Donkey en Diddy gaan de jungle in. Het verhaal is niet echt spectaculair, maar daar gaat het hier ook niet om.

Graphics

De jungle ziet er gewoon prachtig uit. Donkey Kong ziet er al helemaal gedetailleerd uit, net zoals de Bad-guys en de wereld zelf. Elke wereld heeft zijn eigen achtergronden. Het mooie eraan vind ik, dat ze een speciaal 3D effect hebben wat het extra mooi maakt. Verder is er nog iets leuk wat me opviel: De natuuromstandigheden. Zo begin je in een ijslevel extra hard te sneeuwen. Nog een voorbeeld is: de regen in een level slaat ineens om in zonneschijn aan het einde. Over het algemeen: Grootse graphics voor die tijd.

Muziek

De muziek is aangepast aan de levels, dat zorgt altijd weer voor een goede sfeer. Een jungle-level wordt overheerst door Drums en snelle muziek, terwijl de water-levels rustige muziek hebben. Als je een tijdje van de controles af blijft begint Donkey Kong op zijn borst te slaan.

Of als je bijna van de afgrond af valt roept hij ‘’ohhahaah’’.

Gameplay

Donkey Kong Country heeft sommige unieke moves, maar ook enkele die we al kende.

Bekende dingen: Grijp 100 bananen en krijg een extra leven. En spring op het hoofd van je tegenstander. Er zijn ook dingen die ik niet snel zal vergeten. Er zijn wel meer dan 40 verschillende levels verspreid over zes verschillende werelden.

Je kan met twee verschillende karakters op je scherm spelen; Donkey en Diddy. Donkey is sterk, maar wat slomer, hij heeft wel sterke aanvallen. Terwijl Diddy snel en slap is, verder kan Diddy hoger springen. Ook al zijn zowel Donkey als Diddy op het scherm aanwezig, je kan maar één speler besturen. Via de select knop kan je wisselen. Een leuk extra-tje is dat je samen een level kan spelen. De ene is dan Donkey en de andere Diddy. Als Donkey (speler A) geraakt wordt kan Diddy (speler B) verder spelen. Nog iets leuks vind ik de bonuslevels. In elk level is een extra bonuslevel verborgen. Je kan hier bijvoorbeeld extra levens halen. Als je het spel 100% wilt uitspelen zul je dus heel wat bonuslevels moeten vinden.

Gelukkig hoeven Diddy en Donkey niet alles zelf te doen, want ze krijgen hulp uit onverwachte hoeken. Het zijn dieren uit de jungle die klaar staan om iedereen te helpen. Zo krijg je hulp van onder andere een zwaardvis, een kikker en een neushoorn, die je in sommige levels nodig hebt om bepaalde bonussen te kunnen ontdekken. Een groot minpunt wat vaak word genoemd is de simpelheid van het spel. Daar ben ik het wel gedeeltelijk mee eens. De bazen zijn erg simpel, meestal is één poging om hem te verslaan al voldoenden. De eindbaas kost mensen ook vaak niet meer dan 3 pogingen.

Conclusie en beoordeling

None

Ik vind dit een zeer mooi spel, het is ook in 6 weken tijd 6 miljoen keer verkocht. Het verhaal is simpel, maar heel het spel is simpel. De game speelt gewoon fijn. Soms is het spel iets te makkelijk, en het verhaal stelt ook niet veel voor. Maar door het verhaal ga ik er geen minpunt bij doen, de game is simpel dus het verhaal ook en dat vind ik er dan weer leuk aan.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • de graphics
  • speelduur
  • voor elke leeftijd
  • de helpende dieren
  • goede muziek
  • Minpunten
  • simpelheid
  • moeilijkheidsgraad

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Zonde van de moeite.

  • Zonde maar toch als je niks te doen hebt zou het best wel vet kunnen wezen :)

  • Wat een onzin met dat \"zonde\".



    Geweldig nieuws, de iPhone kan mooie graphics tonen, heeft een mooie interface en voorziet in een goede bediening. Kan een prima game worden.

  • Das gewoon echt zo sad, koop gewoon een psp of ds zeg….

    Ook al zou ik persoonlijk dit soort spellen alleen op een console willen spelen.

  • Geen PS3 helaas, dan is iphone wel ok.

  • Als ze de Iphone dan ook eens officieel gaan verkopen zonder dat klote T-Mobile zou het nog wat kunnen worden……

  • ziet er netjes uit voor een iPhone :D

  • Even in de gaten houden voor men Ipod Touch!

  • _O_ MGS op de iPhone! Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat de iPhone/iPod Touch zich kan meten met de PSP/DS.

  • @Waarom zonde: besteed ontwikkeltijd voor een MSG-game liever aan een waardig console-deel. Ik had het voor de DS (en PSP, ook al is dat een stapje hoger) ook zonde gevonden.

  • ok, ik wil een iphone :D

  • Meowmix, houd je mond gewoon. Bovendien is het lang niet de hele studio die daar aan werkt lijkt me. Ze zullen ondertussen ook wel bezig zijn met concepten voor andere platformen.



    MGS komt sowieso op mijn iPod Touch!

  • Ik betwijfel dat dit goed werkt, maarja =)

  • Weet niet wat ik daarvan moet vinden, ben in ieder geval benieuwd of de gameplay wel goed is.

  • @Wout0r:

    Dat verandert niks aan het feit dat die teaser =voor mij= een dozijn leukere / opwindendere dingen had kunnen betekenen dan een iPod-release. Het spijt me als je je daaraan stoort.

  • Ik wil een re-make van de eerste Metal Gear Solid!

  • Hmm…Ik weet t niet…

  • ik heb toch geen iphone

  • Haha leuk voor de mensen die dachten dat MGS voor de 360 kwam ;p

  • Aan de screens te zien, word het waarschijnlijk niks anders dan een simpele shooter waar bij je een mannetje aan moet tikken en snake schiet dan?



    Had toch stiekem gehoopt op een Acid deel.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren