1. Skies of Arcadia (DC)

Skies of Arcadia (DC)

Mensen die mij hier zien, denken dat ik een gewone jongen ben, die hier op de bank een rollenspel aan het spelen is. Maar dat is niet waar, ik ben Vyse van de Blue Rouge piraten en ik woon op de planeet Arcadia. Of beter gezegd, in de Skies of Arcadia…

De wereld van Arcadia is lang geleden vernietigt door een meteorieten-storm die de Rains of destruction word genoemd. Grote rotsblokken bleven echter in de atmosfeer hangen en vormden zwevende eilanden. Op den duur begon er weer leven te verschijnen en duizenden jaren later was er weer een bloeiende welvaart op Arcadia. De grote afstand tussen de zwevende eilanden en de extreme weersomstandigheden hebben er voor gezorgd dat er grote verschillen zijn tussen de culturen.

Er gaan zelfs geruchten rond dat er nog onbekende beschavingen aan de andere kant van de wereld zijn.

Met vliegende schepen word er handel gedreven en oorlog gevoerd.

Zoals altijd zijn er ook hier mensen die macht hebben maar nog altijd meer macht willen...

Het verhaal begint met de entering van een vrachtschip van het koningrijk Valua door de Blue Rogues, een groep piraten die er een soort Robin Hood visie op na houden. Ze vallen alleen grote bewapende schepen aan en dan nog het liefst van de koninklijke armada.

Twee kinderen springen als eerste aan boord en met die sprong komen ze terecht in het grootste avontuur van hun leven. Aan boord van het schip bevrijden ze een meisje dat door de Valuaanse krijgers gevangen word gehouden. Zij blijkt op een speurtocht te zijn om erachter te komen wie de Rains of destruction de eerste keer heeft veroorzaakt en belangrijker, om er voor te zorgen dat het nooit weer kan gebeuren.

Uiteraard word ze geholpen door de twee kinderen om haar queeste te voltooien, zodat het trio de weide wereld intrekt en daar vele avonturen beleven.

De drie hoofdrolspelers (zie screenshot) zijn:

Vyse: De held van het verhaal. Een echt ‘Harry Potter’ type,

altijd klaar staan voor anderen, moedig en een echte leider.

Zijn vader is de leider van de Blue Rogues

en hij hoopt ooit net zoals zijn vader de kapitein van zijn eigen schip te worden.

Aika: Het meisje met de paardenstaartjes.

Een echte wildebras die al sinds ze kinderen waren bevriend is met Vyse.

Ze is een beetje de komische sidekick van de held,

maar dat zou ik niet durven zeggen waar ze bij staat.

Ze is brutaal en weet goed van zich af te bijten tijdens gevechten.

Fina: Een wereldvreemd meisje uit een vergeten beschaving.

Ze draagt vreemde, witte kleren die nog nooit iemand heeft gezien.

In het begin is ze bang voor mensen omdat haar geleerd is dat ze niet te

vertrouwen zijn, maar door met Vyse en Aika op te trekken leert ze al gauw

dat je niet iedereen over een kam kunt scheren.

Tijdens het avontuur kom je nog veel meer mensen tegen die je helpen,

maar de drie hoofdrolspelers zijn onafscheidelijk.

Bijna dan, want de twee vrouwen worden nog wel eens een keer ontvoerd

(wat is dat met vrouwen in RPG’s?? Leg ze aan een ketting!)

Je kunt maximaal vier karakters tegelijk in je groep hebben,

maar het komt ook vaak voor dat je het met minder moet doen.

Het battle-systeem, een van de belangrijkste elementen in een RPG, is van hoge kwaliteit.

Het zijn wel Random battles, dat wil dus zeggen dat je zo’n beetje iedere tien seconden word aangevallen door onzichtbare vijanden.

Hoewel het redelijk standaard turn-based gevechten zijn, zoals in vele oudere RPG’s, zijn er toch wat interessante toevoegingen. Zo moet je, als je magie e.d. wilt gebruiken, eerst zorgen dat de gezamenlijke ‘Focus’lijn vol is. Zo kun je bijvoorbeeld één karakter laten Focussen, terwijl de ander dan een magie aanval kan uitvoeren.

Een van de belangrijkste vernieuwingen is het kleur-systeem van de wapens. Tijdens gevechten kun je jouw wapen een andere kleur geven zodat je beter bent opgewassen tegen je vijanden. Rood staat bijvoorbeeld voor vuur, waarmee je dus gemakkelijker ijsvijanden kunt verslaan. Ook de magie kent kleuren en door het wapen van dezelfde kleur als de magie te gebruiken, gaat die magie sneller in level omhoog.

Het is het verstandigst om ieder personage een aparte kleur te geven, want dan gaat de hele groep in level omhoog

(zij het niet zo snel als degene die daadwerkelijk die kleur gebruikt.)

Een ander aspect is het gevecht tussen de schepen.

Deze verlopen turnbased, maar op een andere manier dan de gewone gevechten.

De schepen draaien om elkaar heen en voor iedere beurt krijg je een schema te zien waarop je opdrachten kunt invoeren. Ook hier speelt de Focus een rol.

Door het spel heen kun je bemanningsleden verzamelen die ieder zo z’n eigen voor en nadelen heeft. Zo kan een matroos je schip’s defense upgraden en de kokkin kan de bemanning genezen.

Vanuit een grafisch oogpunt is Skies of Arcadia een van de mooiste RPG’s ooit.

Het is volledig in 3D uitgevoerd, is zeer kleurrijk vormgegeven

en zijn alle technieken toegepast die toentertijd beschikbaar waren.

Zo is er een tempel in het bijzonder (waarvan ik helaas geen screenshot heb gevonden) die ik nog altijd prachtig vind, ondanks de kracht van de huidige generatie consoles.

Dit is de tempel of Pyrin, die in zeer hoge resolutie word neergezet en de stenen muren lijken echt van zandsteen gemaakt te zijn. Ook de wervelstormen en wolkendekens zijn adembenend om naar te kijken

Laadtijden zijn nooit langer dan 1 of 2 seconden en een ‘Now loading’scherm kom je in het hele spel niet tegen.

Verhaal technisch gezien steekt het spel ook zeer goed in elkaar, dat wil bij andere Japanse RPG’s nog wel eens rammelen. Zo kun je het verhaal net zo makkelijk volgen als een Harry Potter boek. Echte feiten, zoals zwaartekracht en hoe dat te overwinnen, worden hand in hand vertelt met zaken die alleen in sprookjes voorkomen, zoals grote draken en vliegende walvissen.

De gameplay van het spel is ook van een hoog niveau. Je loopt met het hoofdpersoon(meestal is dat Vyse) in 3D rond en kun je gaan en staan waar je wilt. Er valt een hoop te onderzoeken, zoals een zakdoek die aan de buitenmuur van het huisje van Aika hangt. Die verbergt een kijkgat!(Vyse, jij viespeuk!)

Als je gebouwen binnengaat worden de buitenmuren doorzichtig zodat je niet vast komt te zitten met de camera. Heb je alles op een eiland wel gezien, dan stap je aan boor van je schip en reis je naar het volgende, aangenomen dat je een schip in je bezit hebt, want vaak word dat nog wel eens neergeschoten (of de kapitein die je een lift gaf laat je ineens staan op een kade van een afgelegen eiland.)

Zo gebruik je door het spel zeer veel verschillende schepen tot je het ultieme battleship tot je beschikking krijgt. Als echte piraat heb je deze natuurlijk gestolen (zie sreen aan de rechterkant).

Laat er nu net aan boord van dit schip een experimenteel ‘Moon stone cannon’ zijn, waar er ook nog maar ééntje van bestaat en je hebt een ogenschijnlijk onverslaanbaar schip te pakken.

Later in het spel kun je jouw schip upgraden zodat het hoger en lager dan de wolken kan vliegen. Dit heeft als groot voordeel dat je geen random gevechten hoeft te doen, aangezien de gewone monsters niet zo hoog of laag kunnen komen. Sommige giga-monsters en andere schepen kunnen dit wel, maar die kun je van te voren aan zien komen en dus ook ontwijken.

Op dit punt van het spel is het wel handig dat je niet de hele tijd word lastig gevallen met random battles, want je moet nu de hele wereld afreizen om dingen op te halen en verloren gewaande schatten te vinden.

Deze schatten, die her en der verspreid zijn door het spel, kun je verkopen aan het museum, wat op bijna ieder eiland vertegenwoordigt word. Als je iets gevonden hebt, moet je het snel bij een museum melden,

anders is de kans groot dat iemand anders het al gevonden heeft.

Een andere manier van schatten jagen kun je doen door een ventje genaamd Pinta naar je VMS (VisualMemoryUnit), de geheugen-kaart van de Dreamcast, te downloaden .

Op deze mini-handheld kun je dan een microgame spelen waarin je schatten kunt verdienen die je later weer kunt uploaden naar het ‘grote’ spel.

Het ‘vibration-pack’ word zeer goed benut. Zo zie je in een filmpje een schip op je afkomen, hoe dichterbij het schip komt, des te harder gaat je controller trillen. Ook kan het wapen van Fina zichzelf upgraden door ‘chams’ te vinden. Hij zegt wanneer die in de buurt zijn door de controller te laten trillen en de VMS te laten piepen.

De soundtrack van de game word door een compleet orkest gedaan en er zitten bepaalde muziekstukken bij waar ik het koud van kreeg (vooral tijdens emotionele momenten in het spel). Teksten worden niet gesproken, afgezien van wat “oei’s” en “aargh’s”, maar komen in tekstvorm op het scherm.

Tot nu toe ben ik vol lof geweest over deze game.

Je vraagt je misschien af “Zijn er dan helemaal geen minpunten?”

Jawel, die zijn er wel, maar niet zo erg dat ik mij er aan stoor.

Zo zijn er momenten in de game dat je met je schip op zoek moet naar iets dat bijna niet te vinden is. Een voorbeeld hiervan is het zogenaamde ‘Dark rift’ in het zuidoosten van de wereld. Je moet langs een verticaal wolkendek heen en weer vliegen op zoek naar een klein gat. Ondertussen word je steeds naar die random battles getrokken. Dat heeft dan wel weer als voordeel dat je sterk genoeg word om de gevechten in de ‘Dark rift” te overleven als je die eenmaal gevonden hebt.

NOTITIE: Deze recensie gaat dus over de originele Dreamcast versie van het spel, welke helaas nauwelijks meer te krijgen is. Gelukkig is er een Gamecube versie genaamd “Skies of Arcadia Legends” welke nog wel bij de goede gameshop te vinden valt.

Deze Gamecube versie heb ik echter nooit gespeeld, maar hij schijnt grafisch iets minder te zijn dan de DC-versie, waarschijnlijk is de overzetting niet helemaal goed gelukt. Wel zit er in de ‘cube-versie een extra zijverhaal, maar dit schijnt te kort te zijn om te kopen als je de DC game al hebt.

Conclusie en beoordeling

None

Skies of Arcadia is de mooiste RPG die ik ooit gespeeld heb. Ik vind hem zelfs zo goed dat ik hem eens in de 2 jaar opnieuw speel, iets dat ik maar met weinig andere RPG’s doe. Ik begrijp dat sommige mensen de random battles niet echt diggen, maar ik heb mij daar nooit zo aan gestoord. Qua verhaal, gameplay en graphics valt alles op zijn plaats in dit mega-avontuur!
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Grafisch zeer mooi, Goede gameplay, Goed verhaal.
  • Minpunten
  • Soms is het lastig om te vinden waar je heen moet.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Vind het een beetje overdreven om op voorhand iemand al niet aan te nemen omdat hij/zij WoW speelt of heeft gespeeld. Je kunt iemand er altijd nog uitknikkeren. ;)

  • Wie zet zoiets nou op zijn CV? >_>

  • ja inderdaad wie zet nouw zo iets op zijn CV

  • Ja precies, wie zet nou zoiets op zijn CV…

  • Du-uh, werkgevers (grote bedrijven dan) screenen je naam op internet: google, facebook, enz.



    Geinig als je over de jaren je sporen hebt nagelaten onder je echte naam. :)

  • Guildleider kan goede leiderseigenschappen hebben…..

  • Ooohh dus daarom mocht ik Fortis niet overnemen…

  • @ hierboven



    lol

  • Welke baklap zet dat ook op z'n CV -_-'

  • haahahhaha op je cv zetten da je wow speelt :P

  • Ik wilde vragen welke baklap WoW in godsnaam dat op zijn CV zet, maar anderen zijn al zo lief geweest dat voor mij te doen.

  • Als ik WoW zou spelen dan ga ik dat ook echt niet op mijn CV zetten.

  • Hehe, geweldig.

  • dit is echt de grootste bullshit ooit

    omdat iamand een spel speelt krijg je mischien een slechtere baan?:S

  • je bent ook wel raar als je dat op je cv zet.

  • Bullshit. men guildies gingen altijd offline als hun baas kwam!

  • Ik begrijp dit vooroordeel wel, maar of het altijd even terecht is weet ik niet. Al zou ik dit nooit op mijn CV zetten.

  • triest :') Ik wil wel meer zeggen, maar dat kwam er ff niet meer uit

  • Dat kan jij lekker zeggen Jelle :) haha

  • Er waren gevallen bekend van mensen die juist WEL een baan kregen omdat zij guildmaster waren van een succesvolle guild en daardoor de benodigde leiding skills hadden. Vandaar dat het niet zo raar is dat meer mensen dit op hun CV zetten.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren