1. Ground Control 2: Operation Exodus

Ground Control 2: Operation Exodus

Vier jaar geleden deden Massive Entertainment en Sierra Studios iets wat niemand verwacht had. Ze maakten van Ground Control een strategiespel met 3D-omgevingen en het lukte ze het te dopen tot een geweldig spel. Omdat de tendens in de markt toch is een goed spel een vervolgdeel te gunnen, verwelkomen we deze week Ground Control 2: Operation Exodus. Zonder twijfel ook een goed strategiespel, maar dat bepalen we vrijdag pas, in de recensie. Omdat veel van jullie onze recensies zo kort vinden, én natuurlijk vanwege de themaweek, gaan we vandaag wat dieper in op de achtergrond achter één van de weinige nieuwe strategietitels voor de PC. Lees je mee?

De speelwijze

Ground Control 2: Operation Exodus is anders dan de meeste strategiespellen. Niet zozeer in hoe het eruit ziet, maar vooral in de manier van spelen. In het spel is het namelijk niet de bedoeling urenlang een basis te bouwen, te zorgen voor een ijzersterke verdediging om het vervolgens op een aanvallen te zetten met honderden eenheden tegelijk. Integendeel, Massive Entertainment zorgt ervoor dat het écht noodzakelijk is tactisch te denken en met verschillende eenheden de aanval te zoeken.

Een missie begint met een aantal eenheden. De hoofdbedoeling is verschillende gebieden te veroveren. Er gaat geen tijd zitten in het verzamelen van grondstoffen, want dat bestaat simpelweg niet in Ground Control 2. Om nieuwe eenheden te vergaren, moet de speler aquisition points verzamelen. Met deze punten kunnen ook de reeds bestaande eenheden verbeterd worden.

De campagne is opgebouwd uit 24 missies. Allereerst is het mogelijk te spelen met de NSA, maar ook met de Virons Nomads, een nieuw ras waarvan de link met het verhaal niet meteen duidelijk wordt. Later meer over deze groeperingen.

Natuurlijk is Ground Control 2 ook met meerdere spelers via internet of een netwerk te spelen. Dit kan met maximaal acht spelers tegelijk en werkt via de speciaal daarvoor bestemde software ‘Massgate’. Dit programma zorgt ervoor dat de speler mee kan doen aan toernooien, verschillende spelers op kan zoeken en kan stijgen (of dalen) op de verschillende ranglijsten.

Een sprong in de tijd

Ground Control 2 speelt zich af in de verre toekomst, zo’n zevenhonderd jaar later dan nu en zo’n driehonderd jaar later dan het eerste deel. Om het hele verhaal te begrijpen, moeten we een sprong in de tijd maken. In 2093 werd de mensheid bijna helemaal uitgeroeid tijdens de 16-minuten oorlog. Zeventien jaar later, in 2110, was de Order of the New Dawn de eerste die de nucleaire schuilkelders verliet en begon met de wederopbouw van de beschaafde wereld. Veel groeperingen volgden, waaronder de Crayven Corporation.

In 2207 vond de mensheid de FTL-drive uit, waardoor de mensheid zich in de ruimte kon koloniseren. Dankzij deze uitvinding werden tussen 2208 en 2400 verschillende planeten leefbaar gemaakt. Op de planeet Draconis-5 werd een natie gevormd door Marcus Augustus. Hij kroonde zichzelf tot keizer en de regering van de Aarde durfde geen actie te ondernemen tegen Draconis. Dat zou namelijk wederom een grote oorlog betekenen.

Tussen 2422 en 2429 braken de onafhankelijkheidsoorlogen uit, omdat veel kolonies vonden dat de Aarde teveel belasting oplegde. De Aarde had bijna alle macht verloren en nog maar een paar kolonies in bezit. Hiervan maakte het keizerrijk Draconis gebruik. De Eerste Stellaire Oorlog zorgde ervoor dat Draconis meer dan vijftig kolonies onder het bewind had en dus het machtigste rijk was.

Wat Draconis echter vergat, is dat de ruimte bestond uit twee gedeelten; de Inner Sphere en de Outer Sphere. Tijdens de oorlog werden verschillende communicatieposten vernietigd waardoor het contact tussen deze gebieden onmogelijk was. De kolonies in de Outer Sphere kregen geen bevoorrading meer en hongersnood ontstond. Toch herpakten de kolonies zich in de buitenste ring, ondanks jaren van onrust en verdriet. Dit leidde tot de NSA, de Northern Star Alliance. Deze alliantie bestaat uit 23 van de 29 sterrenstelsels waaruit de Outer Sphere bestaat. De hoofdstad is Morningstar Prime, maar de alliantie kreeg veel meer grote steden en kweekte een gigantisch leger. Doordat er totaal geen informatie uit de Inner Sphere kwam, dachten velen dat de keizer zijn macht verloren had en dat de werelden in dat gebied allemaal vernietigd waren door interne conflicten.

Toch zou alles anders worden dankzij de Tweede Stellaire Oorlog. Immers, het keizerrijk was helemaal niet vernietigd en had slechts een nieuwe naam gekregen; Terra. De ruimteoorlog begon in 2699 en duurde 29 jaar. Het keizerrijk viel systematisch allerlei planeten aan en bombardeerde hen vaak eerst om vervolgens allerlei troepen te laten landen. De eerste veroverde planeet was Ariel Prime. Toen de meeste troepen van de NSA verspreid waren, liet de keizer zijn rechterhand Vlaana Azleea alle overgebleven kolonies afmaken. Daarnaast is hoofdstad Morningstar Prime nog steeds niet veroverd. De NSA zit in een hoek, maar de troepen van Vlaana zijn verspreid om overal orde te houden. En dan neemt de speler het verhaal over.

Deelnemende fracties

De Northern Star Alliance is een verzameling kolonies die zich verzet tegen het keizerrijk Terra. De belangrijkste planeet, Morningstar Prime, wordt aangevallen, maar heeft tot nu alle aanvallen nog weten af te slaan. Overigens was Morningstar oorspronkelijk een kolonie van de niet meer bestaande Crayven Corporation (mensen die het eerste deel speelden, kennen deze naam). De grondtroepen van de NSA op Morningstar Prime zijn samengesteld uit de taaiste mannen en vrouwen. Hun leiders zijn briljante tactici.

We meldden het eerder al, en zullen dat nu nogmaals doen: de speler neemt in dit spel de rol over van Jacob Angelus die de leiding heeft over de NSA, oftewel de Northern Star Alliance. Jacob Angelus groeide op als wees in Victoria City, en beschouwt het leger als zijn familie. Hij heeft zich zeer snel bewezen als een grote leider en zal nu de hoofdstad van de NSA moeten beschermen.

De Morningstar Prime wordt aangevallen door het keizerrijk Terra. Dit rijk voert een hard offensief tegen de buitenkolonies zoals de Morningstar Prime. Terra heeft als doel herovering van alle buitenkolonies en de hereniging van de mensheid in één keizerrijk. Daarvoor heeft het leger alles over, ook al moeten er grote planeten helemaal vernietigd worden. Om te zorgen dat dit allemaal op de juiste manier gebeurt, heeft keizer Marcus Augustus zijn trouwste dienares aangesteld.

Die dienares heet Vlaana Azleea en is officieel de rechterhand van de keizer. Haar gezicht is verminkt door het persoonlijke wapen van de keizer om aan te tonen hoe wreed en trouw zij is. Vlaana denkt dat ze een heilige opdracht heeft gekregen en verleent geen genade, aan wie dan ook. Overigens heeft bijna niemand haar persoonlijk ontmoet; ze vermijdt zoveel mogelijk het menselijk contact. Al haar opdrachten verlopen dan ook via de centurions Cezarus en Dracus.

De Virons maken het geheel compleet. Over dit ras is verschrikkelijk weinig bekend. Volgens de geschiedenisboeken heeft de mensheid een paar keer geprobeerd een samenwerking met deze wezens aan te gaan, maar dat is nooit gelukt. De Virons zijn reptielachtige wezens en in ieder geval tweebenig. Ze hebben zich gespecialiseerd in nano-organische technologie en zijn erg afkerig van andere rassen. Volgens ooggetuigen smelten de wezens zich samen op het slagveld om zo tot nieuwe, grotere eenheden te komen.

Hoewel het ras in twee verschillende clans is verdeeld, elk met zijn eigen militaire en geestelijke leider, heeft het één gezamenlijke leider. Dit is G’Hall Vi’cath. Hij handhaaft al tientallen jaren de orde binnen het ras. Eén van zijn opvallendste uiterlijke kenmerken is dat hij slechts één oog over heeft. Daarnaast spreekt G’Hall net als alle Virons erg weinig en geeft hij orders door korte gebaren. Toch is hij niet onaantastbaar meer. Verschillende bestuurders van de clans hebben onvrede uitgesproken over zijn te varen koers en volgens velen is hij verslaafd aan de drug Pronocol. Dat zou zijn macht in gevaar brengen, want drugsverslaafden worden bij de Virons niet geaccepteerd.

De systeemeisen

Minimaal:

Processorsnelheid: 800 MHz

128 MB RAM

32 MB AGP videokaart

1,5 GB vrije harde-schijfruimte

Aanbevolen:

Processorsnelheid: 1,5 GHz

Windows XP

256 MB RAM

128 MB AGP videokaart

En met deze laatste gegevens, hopen we genoeg achtergrondinformatie over Ground Control 2: Operation Exodus te hebben gegeven. Morgen blikt Daniël terug op het eerste deel uit de serie, een spel dat onverwacht toch zeer goed bleek te zijn. Op vrijdag volgt de recensie van het tweede deel, een spel waarover we alvast kunnen vertellen dat het zeer veel en goede achtergrondinformatie bevat en dat het ons nog niet teleurgesteld heeft.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ik heb de systeemeisen erbij gezet.

  • Die vallen best wel mee van een spel van zulke kwaliteit.

  • Alles gelezen te hebben, lijkt het me best een cool spel. Jammer dat mijn PC niet helemaal up-to-date is, waardoor ik nooit nieuwe spellen kan spelen op de PC :P.

  • ja ik vind de systeem eisen best wel laag ik had echt meer verw8.

    es checken of iemand em gebrand heeft.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren