1. Magna Carta (PS2)

Magna Carta (PS2)

Ik kijk regelmatig op www.gametrailers.com voor trailers van nieuwe games. Zo’n 2 jaar geleden zag ik de trailer van Magna Carta en mijn interesse was meteen gewekt. De trailer deed qau kleur en graphics gebruik een beetje denken aan de Final fantasy serie. Het zorgde ervoor dat ik deze game ontzettend graag wilde hebben maar de vrees was dat hij niet naar Europa zou komen. Gelukkig is hij er en of de game ook het niveau heeft van de net genoemde Final Fantasy ga ik vertellen in deze review.

De trailer die ik had gezien was het beginfilmpje gemixt met gameplay beelden. De filmpjes zijn van goed niveau en zijn erg mooi. Ook de omgevingen en het kleurgebruik is goed gedaan. De personages zijn ook erg gedetailleerd weergegeven, ook al hebben de vrouwen overdreven grote borsten en ziet de hoofdpersoon er een beetje vrouwelijk uit. Toch zijn het aparte personages die mooi vormgegeven zijn. De wereld waar je in rond loopt heeft ook erg grote steden. De steden zijn eigenlijk veels te groot. Je kan soms wel 10 minuten onderweg zijn om van de ene kant van de stad naar de andere kant van de stad te lopen. En dat terwijl er eigenlijk niks te doen is. De steden zijn doods en er valt niet te beleven. Ook de NPC’s die er rondlopen hebben er niks te melden behalve natuurlijk handelaren en andere belangrijke NPC’s. De camera in de omgevingen werkt niet effectief. In elk stuk waar je loopt en in elk gevecht blijft de camera op een plaats en kan je hem dus niet van plaats veranderen. Zo wordt het lopen in omgevingen en de gevechten heel moeilijk gemaakt. Omdat de camera niet meedraait moet jij steeds heel onhandig draaien waardoor het lopen erg onnatuurlijk voelt. Zo keek ik meer naar de kaart die in de rechterbovenhoek staat, en lette ik niet op de omgeving omdat dit veel makkelijker liep. Ook kan je door deze vasstaande camera je vijanden niet goed zien door in de weg staande objecten zoals bomen of zelfs hele bergen. En is de kaart soms niet goed te zien door te lichte achtergronden.

Magna Carta gaat over de oorlog tussen de mensen en de Yason. Honderden jaren geleden kwamen de mensen op Efferia om hun eigen land te ontvluchtten. Maar de oorspronkelijke bewoners, de Yason, waren daar natuurlijk niet zo blij mee en zo begon de oorlog. De hoofdpersoon is Calintz die samen met zijn groep van huurlingen de Tears of Blood tegen de Yason vecht. Na een val van een brug komt Calintz in een grot terecht en ontmoet Reith, een meisje dat haar geheugen kwijt is. Samen gaan ze op pad om de wereld de redden van de Yason. Er gebeurt veel onverwachts en hoe verder je het einde nadert hoe spannender het wordt. De gesprekken en de gevechten verlopen heel erg langzaam waardoor het ook extra lang duurt voordat je eindelijk weer verder kan. De voice acting is van lage kwaliteit. Het is niet alleen zonder gevoel ook zitten er vreemde pauzes in, op het ene moment is er wel voice-acting en op het andere moment niet. Het is alsof er gewoon een paar dialogen zijn gekozen en de rest hebben laten vallen. Maar aan de muziek en het geluid is erg veel aandacht besteed. Zo heeft elk personage een eigen muziekje en zorgt de achtergrond muziek bij FMV’s en dialogen voor een goede ondertoon qua sfeer. Wat ik als laatste onder het motto sfeer nog even wil noemen zijn de laadtijden die erg frustrerend zijn. Na elk gevecht en bij het betreden en verlaten van een gebied komt er een zwart laadscherm die soms wel tot een halve minuut kan duren. Hierdoor gaat de game nog langzamer en verpest het de sfeer doordat elke keer de beleving wordt gestopt door een saai zwart scherm.

Voor zowel de mensen als de Yason is Chi erg belangrijk. Hier putten ze namelijk de energie uit die ze nodig hebben voor hun aanvallen. Elke aanval maakt gebruik van een soort Chi en in een omgeving zitten alle of een aantal soorten Chi. Chi staat voor alle elementen van de natuur. Totaal zijn er 8 vormen Zo is er in een vulkaan veel vuur en berg Chi maar geen ijs of water. Hier moet je dan ook op inspelen met de personages die je gebruikt. Dit systeem werkt erg goed en houdt de omgevingen en de gevechten erg afwisselend. Wat voor soorten er in een omgeving aanwezig zijn zie je door icoontjes in de linkerbovenhoek van je scherm. Hoe feller het icoontje van de bepaalde soort brand hoe meer er aanwezig is. Als een bepaalde soort op is dan kan je die niet meer gebruiken en moet je wachten tot het weer opgevuld is. Het is erg oneerlijk in gevechten dat vijanden wel een soort kunnen gebruiken die op is en jij niet. Ook zijn er lantaarnen aanwezig in een omgeving die de stroom van chi continu houden. Doormiddel van talismans kan je deze lantaarnen omzetten naar de Chi die jij het fijnst vindt. Maar je kan niet alle lantaarnen makkelijk vervangen want als je in zo’n lantaarn een soort doet die totaal het tegenovergestelde is van de lantaarn die er staat dan ontploft deze lantaarn. Eerlijk gezegd vind ik het lantaarnen systeem een beetje overbodig omdat je zoveel verschillende personages hebt dat je door te wisselen van personages makkelijk door een omgeving kan komen.

Als je rondloopt in de omgevingen waar vijanden rondlopen heb je drie standen. Deze standen hebben verschillende mogelijkheden. Je hebt de russtand waarin je healt. Maar terwijl je dit doet ben je erg kwetsbaar voor vijanden dus dit kan je beter uit hun buurt doen. Daarna heb je de snelle stand. Met deze stand heb je maar een kleine visuele cirkel om je heen waardoor je vijanden slecht kan zien, zij kunnen jou dus verassen met een aanval. Deze stand kan je het beste gebruiken als je snel door een omgeving wilt lopen waar alle vijanden al verslagen zijn. De derde stand is de gevechtsstand. Je hebt een grote visuele cirkel om je heen zodat je vijanden ver van tevoren kan zien en jij ze dus kan verassen met een aanval. Zodra je een vijand aanvalt of andersom, versplintert het beeld en kom je op een gesloten veld waar je het gevecht houdt. Alle gevechten verlopen turnbased.

Het gevechtsysteem zit goed in elkaar en zorgt ervoor dat je geconcentreerd bezig blijft. Het werkt met een Trinity circle. Dit systeem doet mij denken aan het systeem van Shadow Hearts. Je hebt een cirkel met drie plaatsen, in elk van deze plaats zit een X of een O die je op het juiste moment moet indrukken. Hoe beter je drukt hoe sterker de aanval is. Als je alledrie de knopjes op het juiste moment indrukt dan vul je de Trinity drive. Deze meter kan je activeren waardoor je aanval veel sterker wordt. Elk personage heeft een bepaalde stijl die is verbonden met een wapen. Een stijl heeft 2 tot 6 aanvallen die je uit kan voeren. Telkens als je een bepaalde knoppen combinatie van een bepaalde aanval goed of heel goed uitvoert kan je de volgende aanval doen. Hoe verder je komt hoe sterker de aanval wordt., maar als je mis slaat dan moet je weer helemaal overnieuw beginnen, ook ben je dan een beurt kwijt. En dit kan soms erg frustrerend zijn omdat dit in een klap het gevecht heel moeilijk kan maken. Niet allen ben je een beurt kwijt ook je Trinity drive staat weer op 0. Rustig een zakje chips eten tijdens deze game zal er dan ook niet bij zijn want tijdens het gevecht moet je echt geconcentreerd bezig zijn. Anders maak je snel fouten. Dit houdt het spannend maar is tegelijkertijd ook een bron van irritatie.

Conclusie en beoordeling

None

De vast staande camera, langzame dialogen, Trinity circle en de laadschermen zorgen voor een berg van frustratie. Maar het mooie verhaal, de goede personages en de sfeer loodsen je door de game heen. Dit is een game voor iemand die tegen veel frustratie kan en bereid is hard te werken voor een einde. Omdat het gevechtsysteem erg origineel en uitgebreid is wordt het af en toe nog spannend ook. Maar de pure frustratie die je af en toe voelt en de ellende van 150 uur gameplay (zonder enige sidequests) maakt het een game die ik alleen aanraad aan doorzetters.
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • Filmpjes
  • Graphics
  • Verhaal
  • Minpunten
  • Laadtijden
  • Camera
  • Frustratie in gevechten

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • damnit, erg jammer TimeSplitters 3 was echt een erg leuke game

  • Boehoe :(



    David Doak misschien weer terug naar Rare?

  • Ik hoop dat TimeSplitters 4 niet wordt gecancelled, vond Haze trouwens ook wel een grappige game. :)

  • David Oak heeft samen met Steve Ellis Pumpkin Beach opgezet

  • Hmm. Codemasters is er snel bij.



    Nooo… the monkies! The monkies! :'(

  • Damn dit is echt kut..

  • geen shock ofzo, zat er wel aan te komen

  • Maar niet alleen de huidige kredietcrisis is daarvan de schuldige, ook wordt er gemeld dat door het tegenvallende Haze inkomsten terugliepen.

    Het was mss geen echt goed game, maar had 'm dan ook niet exclusief gemaakt voor het toestel met de laagste userbase en had gewoon de PC- en 360-versies uitgebracht.



    Eerst Factor 5, nu Free Radical … zien we een verband? :-(



    Hopelijk pikt iemand ze op.




  • weeral, haze was nu ook geen topgame he

  • lol ubisoft heeft frd genekt

  • Damn, hoewel Haze geen topper was naar ik begrepen heb wel erg jammer. Zeker de Timesplitters reeks was erg goed.



    En overigens knap lullig voor de werknemers op een dergelijke wijze ontslagen te worden. Gelukkig krijgen een aantal meteen weer een baan, maar anders ben je dus net voor de Kerst zonder vooraankondiging je baan kwijt. Geef dan van te voren aan dat het bedrijf gaat sluiten zodat mensen de tijd krijgen een nieuwe baan te vinden (hoewel zo te horen dat wel gaat lukken voor de meesten gelukkig).

  • @ Asgorath



    Ja, inderdaad is dit sneu. Zo vlak voor kerst. Maar heel erg tof van Codemasters en Monumental om daar gewoon mensen meteen weg te plukken.

  • godver Timesplitters leek me echt vet

  • Nee!!

    nu gaat timesplitters 4 niet meer uitkomen! ze hadden beter haze links kunnen laten liggen, echt jammer dit.

    nu gaat in HD met duckman drake spelen in TS:4 ook niet meer door..

  • I want monkies…

  • tja haze viel nogal tegen

  • Het zat er aan te komen na Haze, maar desondanks is het erg jammer.

  • Ik heb nooit een spel van hun gespeeld, dus voor mij maakt het niet uit!

  • haze was echt wel een heel slecht spel

  • Timesplitters :'(

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren