1. Lost Planet: Extreme Condition (X360)

Lost Planet: Extreme Condition (X360)

Als er één probleem is waaraan je de laatste tijd niet kan ontkomen dan is het de opwarming van de aarde wel. Sla een willekeurige krant open of luister naar het weerbericht en je hoort wel iets over de hoge temperaturen, zoals de vele warmterecords die we maand na maand verpulveren. Naast het terrorisme is dat echt een probleem dat me wakker kan houden, zeker na het bekijken van ‘An Inconvenient Truth’ van Al Gore.

Lost Planet is en blijft een shooter en om die vervelende Akrid te verslaan moet je natuurlijk over de nodige vuurkracht beschikken. Daarom bevat het spel genoeg wapens, van de bekende machinegeweren en shotguns tot meer futuristische plasma- en energy-wapens. Verder zijn er in enkele levels Vital Suits aanwezig, wat trouwens een belangrijk onderdeel van het spel is. Je kan een VS het best vergelijken met een mech, wat meteen duidelijk maakt dat dit spel genoeg Japanse invloeden heeft om ook in Japan te scoren. Wat voor Microsoft toch ergens de bedoeling was. De grote ijzeren monsters zijn er in verschillende soorten en maten en beschikken elk over een aantal kwaliteiten. Die je maar best kan gebruiken tegenover de torenhoge vijanden en eindbazen aan het eind van elk level. Verder kan je de mechs ook naar eigen zin aanpassen, heb je liever een rocket launcher dan die gatling gun? Dan is dat ook mogelijk, je kan zelfs de gigantische wapens in je eigen handen nemen. Hierdoor loop je veel trager en kan je niet bewegen als je schiet, een dilemma want je hebt die enorme wapens nodig voor de sterkste vijanden.[p]Ik vernoem ze al in het vorige stukje, maar aan het einde van elke level krijg je een eindbaas voor de kiezen. Deze kolossale monsters en mechs hebben allemaal een vast patroon en het is aan jou om hun zwakke plek te vinden. Dit levert vooral indrukwekkende gevechten op, die je meermaals mag herstarten omdat je ze maar niet neer krijgt. Verder kon ik mij wel storen aan het feit dat je soms helemaal niet de tijd hebt om te bekomen van een rake aanval. Hierdoor lig je soms een aantal minuten op de grond en voor je goed en wel kan opstaan is het gevecht voorbij en mag je onherroepelijk opnieuw beginnen. Dit kan toch voor enige frustratie zorgen, zeker als je van nature vrij ongeduldig bent.[p]Naast de vermakelijke singleplayer is er ook een meer dan degelijke multiplayer aanwezig. Deze bevat vier verschillende spelmodes en acht verschillende maps (voor de Limited Edition bezitters zijn dat er negen) waarin je met maximaal zestien spelers het slagveld kan betreden. Veel nieuwe dingen hoef je niet te verwachten, naast de standaard deathmatch- en team deathmatchmodi, waarin je met maximaal vier teams tegelijk kan spelen heb je ook enkele modi die iets meer info nodig hebben. [p]In Post Grab moet je een aantal T-Eng datapost op de map veroveren en die beschermen om ze in jou team te houden. In elke shooter zit er wel een vergelijkbare mode en ook dit brengt dus weinig nieuws, maar is vooral aangenaam om te spelen. De laatste mode heet Fugitive, hier is een bepaalde speler de voortvluchtige en moet de rest op hem jagen. Aan de fugitive om zo lang mogelijk in de game te blijven, alleen op die manier kan die het potje winnen. [p][p]De angst dat de balans, door de aanwezigheid van de krachtigste wapens en mechs, ver te zoeken zou zijn is onterecht. Teamplay is de sleutel tot de overwinning en zelfs de sterkste VS krijg je op die manier al snel op de knieën. Ranked matches geven je ervaringspunten, waarmee je extra kleding en zelfs volledig nieuwe speelbare personages kan scoren. De multiplayermode is aanvaardbaar, maar kan zich uiteindelijk niet meten met de populairste spellen op Xbox Live (Gears of War, Rainbow Six: Vegas enz). Waardoor er na een tijdje steeds minder mensen online zullen zijn. [p]De laatste maanden is het echt genieten voor de 360-bezitters. Aan het lijstje grafische krachtpatsers mag je ook Lost Planet toevoegen. Het mag dan wel niet in de buurt komen van alweer Gears of War, de overweldigende explosies en gelikte animaties vieren hoogtij in deze game. De bewegingen zijn natuurgetrouw, let maar eens op de details als je een zwaarder wapen in je handen neemt en dit echt moet meeslepen terwijl je steeds dieper in de sneeuw zakt. De gevarieerde locaties zien er stuk voor stuk prachtig uit en zorgen voor dat ideale sfeertje. Jammer dat het er in de multiplayer allemaal net wat minder goed uitziet, maar echt storend is dat nergens. Ondanks de slecht ingesproken stemmen is het geluid, voor mensen met een degelijk surroundsysteem, echt genieten. Het spel heeft lang nietszeggende stiltes om dan plots in actie komen. Het draagt allemaal bij tot dat unieke sfeertje dat over de gehele game hangt. [p]">

[p]Lost Planet is en blijft een shooter en om die vervelende Akrid te verslaan moet je natuurlijk over de nodige vuurkracht beschikken. Daarom bevat het spel genoeg wapens, van de bekende machinegeweren en shotguns tot meer futuristische plasma- en energy-wapens. Verder zijn er in enkele levels Vital Suits aanwezig, wat trouwens een belangrijk onderdeel van het spel is. Je kan een VS het best vergelijken met een mech, wat meteen duidelijk maakt dat dit spel genoeg Japanse invloeden heeft om ook in Japan te scoren. Wat voor Microsoft toch ergens de bedoeling was. De grote ijzeren monsters zijn er in verschillende soorten en maten en beschikken elk over een aantal kwaliteiten. Die je maar best kan gebruiken tegenover de torenhoge vijanden en eindbazen aan het eind van elk level. Verder kan je de mechs ook naar eigen zin aanpassen, heb je liever een rocket launcher dan die gatling gun? Dan is dat ook mogelijk, je kan zelfs de gigantische wapens in je eigen handen nemen. Hierdoor loop je veel trager en kan je niet bewegen als je schiet, een dilemma want je hebt die enorme wapens nodig voor de sterkste vijanden.[p]Ik vernoem ze al in het vorige stukje, maar aan het einde van elke level krijg je een eindbaas voor de kiezen. Deze kolossale monsters en mechs hebben allemaal een vast patroon en het is aan jou om hun zwakke plek te vinden. Dit levert vooral indrukwekkende gevechten op, die je meermaals mag herstarten omdat je ze maar niet neer krijgt. Verder kon ik mij wel storen aan het feit dat je soms helemaal niet de tijd hebt om te bekomen van een rake aanval. Hierdoor lig je soms een aantal minuten op de grond en voor je goed en wel kan opstaan is het gevecht voorbij en mag je onherroepelijk opnieuw beginnen. Dit kan toch voor enige frustratie zorgen, zeker als je van nature vrij ongeduldig bent.[p]Naast de vermakelijke singleplayer is er ook een meer dan degelijke multiplayer aanwezig. Deze bevat vier verschillende spelmodes en acht verschillende maps (voor de Limited Edition bezitters zijn dat er negen) waarin je met maximaal zestien spelers het slagveld kan betreden. Veel nieuwe dingen hoef je niet te verwachten, naast de standaard deathmatch- en team deathmatchmodi, waarin je met maximaal vier teams tegelijk kan spelen heb je ook enkele modi die iets meer info nodig hebben. [p]In Post Grab moet je een aantal T-Eng datapost op de map veroveren en die beschermen om ze in jou team te houden. In elke shooter zit er wel een vergelijkbare mode en ook dit brengt dus weinig nieuws, maar is vooral aangenaam om te spelen. De laatste mode heet Fugitive, hier is een bepaalde speler de voortvluchtige en moet de rest op hem jagen. Aan de fugitive om zo lang mogelijk in de game te blijven, alleen op die manier kan die het potje winnen. [p][p]De angst dat de balans, door de aanwezigheid van de krachtigste wapens en mechs, ver te zoeken zou zijn is onterecht. Teamplay is de sleutel tot de overwinning en zelfs de sterkste VS krijg je op die manier al snel op de knieën. Ranked matches geven je ervaringspunten, waarmee je extra kleding en zelfs volledig nieuwe speelbare personages kan scoren. De multiplayermode is aanvaardbaar, maar kan zich uiteindelijk niet meten met de populairste spellen op Xbox Live (Gears of War, Rainbow Six: Vegas enz). Waardoor er na een tijdje steeds minder mensen online zullen zijn. [p]De laatste maanden is het echt genieten voor de 360-bezitters. Aan het lijstje grafische krachtpatsers mag je ook Lost Planet toevoegen. Het mag dan wel niet in de buurt komen van alweer Gears of War, de overweldigende explosies en gelikte animaties vieren hoogtij in deze game. De bewegingen zijn natuurgetrouw, let maar eens op de details als je een zwaarder wapen in je handen neemt en dit echt moet meeslepen terwijl je steeds dieper in de sneeuw zakt. De gevarieerde locaties zien er stuk voor stuk prachtig uit en zorgen voor dat ideale sfeertje. Jammer dat het er in de multiplayer allemaal net wat minder goed uitziet, maar echt storend is dat nergens. Ondanks de slecht ingesproken stemmen is het geluid, voor mensen met een degelijk surroundsysteem, echt genieten. Het spel heeft lang nietszeggende stiltes om dan plots in actie komen. Het draagt allemaal bij tot dat unieke sfeertje dat over de gehele game hangt. [p]">

Conclusie en beoordeling

None

Lost Planet biedt een leuke combinatie tussen de typische Westerse gameplay en Japanse invloeden. De singleplayer is kort, maar toch te genieten. Dit heeft het vooral te danken aan de intense eindbaasgevechten en de vele mechs die het spel rijk is. Aan variatie geen gebrek, wat zorgt voor een sfeervolle rit. De multiplayer heeft enkele leuke momenten, maar schiet toch vooral te kort als je de vergelijking aangaat met de grootmachten die in het eindejaar zijn verschenen. Hou er dan ook rekening mee dat deze game helemaal niet zou opvallen als het in die periode zou lanceren, de keuze om deze game in januari te lanceren is dan ook één van de beste die Capcom kon maken.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Graphics
  • Indrukwekkende eindbazen
  • Soundtrack wekt de juiste sfeer op
  • Combinatie van Westerse elementen met Japanse invloeden werkt verrassend goed
  • Minpunten
  • Multiplayer te zwak tegenover de Xbox Live-toppers
  • Slechte stemmen
  • Singleplayer is te kort

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Mss voor de budgetbak :D

    Ziet er nog redelijk uit…

  • hmm toch nog een mooi punt moet ik zeggen ^^

    Ziet er netjes uit

  • Krijg hem als het goed is morgen binnen :) Cijfer valt me mee..als ik naar andere sites kijk

  • Kreeg jij vroeger De griekse Mythologie in de vak; geschiedenis?



    Raar.

  • Lijkt me echt vet!

  • wacht wel tot ie in de budgetbak ligt.

  • vaag spel dit serieus in het begin weet je maar god niet wat je moet doen…

  • toch een redelijk cijfer niet te verwachtte

  • toch een redelijk cijfer niet te verwachtte

  • Ziet er redelijk goed uit. :)

  • @ MarilynRage

    Kreeg jij vroeger geen lidwoorden in de vak; nederlands?



    On topic: Ziet er best goed uit en leuk als je de mythe kent :)


  • Niets voor mij in ieder geval.

  • Wel leuk: Voor in de budgetbak

  • Wow, is deze nu al uit?! Ik had hem pas in januari/februari verwacht. Anyways wel een leuke H&S titel, misschien als hij wat goedkoper is.

  • Ziet er goed uit, maar ben niet van plan hem nu al te kopen.

    Misschien als hij wat goedkoper is…

  • Klinkt toffer dan ik dacht toen ik hem zag liggen.



    Misschien maar even kijken.

  • Klinkt eigenlijk best gaaf, die map is natuurlijk een groot minpunt. Maar voor de rest lijkt het me eigenlijk best te doen

  • Hmm miss wel halen

  • ziet er goed uit hoor

  • - Collision detection

    - Her en der wat grafische oneffenheden



    Deze 2 punten vindt ik niet zo erg maar ik vindt het wel heel jammer dat er geen minimap op het scherm te zien is.


Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren