1. SSX (PS2)

SSX (PS2)

Ken je dat spel nog? Het eerste deel uit een lange, nog steeds lopende serie. Ongeveer een week geleden heb ik hem weer uit de kast getrokken om gelijk aan een speelsessie van een uurtje of drie/vier te beginnen. En nog steeds is 'ie leuk om te spelen. Ik heb het hier natuurlijk over SSX.

Dit eerste deel van SSX, uitgebracht in het jaar 2000, is een topgame eerste klas. Voor de eerste generatie Playstation 2-games ziet het spel er zeer goed uit en ook de sfeer zit er lekker in. Dit komt vooral doordat elke speler die je kan kiezen ook écht karakter heeft. Maar ook de verschillende banen werken mee aan dit lekkere sfeertje. Elke baan is erg mooi vormgegeven en zit vol met afsnijdweggetjes en andere leuke geheimen.

Ook het ‘opklimsysteem’ wat in het spel zit, vind ik erg geslaagd. Hoe meer races je wint, hoe hoger je rang. Je wilt telkens je rang blijven verhogen, waardoor het spel zéér verslavend is. Naast deze punten is ook de besturing goed uitgewerkt. Voor het sturen kan je kiezen tussen de traditionele pijltjestoetsen en de analoge sticks. Mijn voorkeur gaat uit naar de pijltjestoetsen, omdat je hiermee je tricks het beste kunt uitvoeren. Ook zijn de pijltjestoetsen gemakkelijker te combineren met de achterste knoppen, waarmee je verschillende ‘grabs’ kunt doen. Door deze combinatie kan je de meest vette tricks uithalen.

Jammer genoeg bevat SSX maar 8 banen, inclusief 2 vrijspeelbare. Dit marginale aanbod zorgt ervoor dat het niet lang duurt voor je SSX hebt uitgespeeld. Verwacht ook geen sterke verhaallijn in het spel. Sterker nog: van een verhaallijn vind je niets terug. Vooral dat laatste vind ik erg jammer. Het spel zou namelijk nog zo veel leuker zijn geweest als je je midden in een verhaal begeeft.

Conclusie en beoordeling

None

SSX is een zeer geslaagde game voor de eerste generatie PS2-games, en EA Big heeft dan ook een goed klusje geklaard. Toch zitten er een aantal minpunten in SSX, maar deze wegen gelukkig niet op tegen de heerlijke gameplay en goede graphics. Een game die dus niet in je PS2-collectie mag ontbreken!
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Originele game
  • Goede sfeer
  • Lekkere gameplay
  • Minpunten
  • Geen verhaallijn
  • Weinig banen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • zo zo, 't gaat hard met de game industrie

  • Wel jammer opzich, maar ze waren toch niet echt de beste developers.

  • Gaat slecht met al dat ontslaan en sluitende studios

  • Hmm, niet al te best nieuws…:(

  • Kom met goede games ze zijn het zelf schuld (LAIR, kon misschien ook multiplatform)



    FRD: Haze (Ook alleen de co-op daarvan is leuk)

  • Gaat helemaal niet slecht de gameindustrie moet zichzelf wel terug betalen. Men krijgt niet wat ze willen en er komen teveel middelmatige games uit en daar wordt je op afgerekend.

  • Tsjah, Lair had een tof concept maar de uitwerking was op bijna alle fronten middelmatig tot ronduit slecht. Niet gek dan dat deze studio gesloten zou worden.

  • harde tijden…



    En dat heeft denk ik geen bal te maken met die crisis

  • Het is triest om dit te horen van allemaal studio's, maar aan de andere kant weet je dat ze volgend jaar weer nieuwe studio's oprichten en dan graag overgenomen willen worden door de grote uitgevers.

  • de game industrie zakt in elkaar, omdat andere makers matige title's maken!

  • was te verwachten

  • NEEEEEE!!! waarom,,,, waarom was het nou te verwachten? Ze hebben een middelmatige game staat niet gelijk aan gesloten deuren o.O





    Star Wars: Rogue Squadron II: Rogue Leader was zo geweldig +_+


  • @spartans



    Allemaal de schuld van Nintendo en hun Casual Games.

    Alleen deze games halen enorme winsten en halen de winstmarges van grote games onderuit.



    De 200 man die gemiddels nodig zijn voor een echte game (zoals GOW2, Farcry enz enz) zijn niet nodig voor bijvoorbeeld een brain training of laura's passie games !



    Aan brain training heeft bijvoorbeeld maar 1 programmeur gewerkt en in totaal zelf maar 15 mensen. (vertaling, puzzels, testen e.d.)



    Dus met zijn 49 Euro gaat de winstmarge natuurlijk door het dak, anders dan bijvoorbeeld voor een FarCry 2 waar meer dan 200 mensen aan hebben gewerkt (voor maar een tientje meer per spel)



    Wat ik 2 jaar gelden voorspelde komt dus nu uit, Nintendo verkloot de gamesmarkt met goedkope hardware en baggergames.



    Thanks !












  • @ Koppa : je kan het ook zo bekijken dat bepaalde veel te duur te programmeren hardware gewoon niet genoeg return geeft om exclusieve games te maken en dat de ongelukkige keuze van een vrij zwakke PS3-exclusive hun de das omdeed (net zoals bij Free Radical bvb die Haze in het begin wel multiplatform aankondigden).



    De Wii heeft alleszins voor een verschuiving gezorgd en de casual markt laten groeien. De hardcores zijn echter niet zomaar die casual troep gaan spelen en willen nog altijd goeie hardcore games.

  • @Koppa: er zit echt een steekje bij jou los niet? \"Nintendo verkloot de gamesmarkt blablabla\", serieus, ik lach me dood! Toevallig omdat er een markt is bijgekomen (casual) betekent niet dat hiervoor een andere markt is opgeofferd (hardcore). Next Gen programmeren kost veel poen, en een enkele fout kan je, als kleine developer, dan al de das om doen.

  • @ 7threst : in zekere mate heeft hij gelijk. het succes van de casual-troep van de wii laat sommige developpers voorkeur geven aan het produceren van casual troep ipv goeie hardcoregames.

  • @Gemini: misschien, maar dan kun je denk ik beter de beschuldigende vinger naar de desbetreffende developer wijzen ipv naar Nintendo. Reken developers maar af op de troep die ze uitbrengen. Die onzin van Wii equals shitty software heeft nou wel lang genoeg geduurd lijkt me.



    Daarbij, Alleen deze games halen enorme winsten en halen de winstmarges van grote games onderuit. is dit natuurlijk totale onzin. Het is niet zwart -wit, of-of, beide kunnen goed naast mekaar bestaan. Het is niet dat er opeens superveel 'hardcore'-titels verkocht zouden worden wanneer de 'casual'-titels er niet waren. Mensen die dergelijke games willen hebben kopen ze toch wel. De kosten voor development zijn gewoon de pan uit gerezen, en daar kun je Nintendo al helemaal niet de schuld van geven.

  • Nintendo is even goed schuldig wat de hoeveelheid casual troep betreft. Je kan moeilijk de vinger in 1 richting wijzen.

    N is maar al te blij met het soort casual troep dat nu uitkomt waardoor ze bakken toestellen aan al die gezinnen verkopen. Dat zie je trouwens terug in het soort titels die ze dit eindejaar zelf uitbrachten.

  • Natuurlijk brengt ook Nintendo troep op de markt, maar hen de schuld geven voor het feit dat developers het hoofd niet meer boven water kunnen houden? Da's gewoon onzin. En de zogenaamde 'casual'-vervuiling van de markt op rekening van Nintendo schuiven slaat ook nergens op, ten eerste doen MS en Sony hier net zo hard aan mee met respectievelijk Lips en Singstar bijvoorbeeld (eerlijk is eerlijk, niet in zo'n mate als Nintendo), en ten tweede zouden Microsoft en Sony maar wat graag in de schoenen van Nintendo staan. Het is gewoon business en daar dient geld in verdient te worden. Da's jammer voor mensen die het liefst alleen artistiek verantwoorde games met het predicaat 'hardcore' willen zien maar such is life. Intussen gaan er zulke enorme bedragen in de industrie om dat de kleinste fout, enkele slechte recensies of noem maar op al fataal kunnen zijn. Dat Factor 5 door velen vooral afgerekend wordt op Lair laat dit wel zien (ik weet niet of alleen deze game hier verantwoordelijk voor is, lijkt me eerlijk gezegd niet). Dit betekent dus ook niet zo snel meer een Turrican helaas. Daarnaast is het sowieso zonde wanneer een developer het niet weet te redden.

  • @ 7threst : er is verschil tussen casual-markt en wat je zo mooi casual-vervuiling noemt.

    Er moet zeker plaats zijn voor casual net zoals dat voor hardcore nodig is. En dat M$ en Sony in de schoenen van de Nintendo willen staan is zeker, maar daar gaat het niet over he. Het gaat er over of dat een goeie zaak is voor het gameswereldje.



    Bij de wii is momenteel volledig de balans weg tussen kwaliteit en troep maar toch blijft die troep goed verkopen. Ik vind dat enorm schrikwekkend voor de liefhebbers van goede games en Nintendo als platformhouder is daar even schuldig in als hun devs.



    P.S. ik ben niet van mening dat N verantwoordelijk is voor wat met Factor 5 gebeurde, volgens mij ligt dat aan andere redenen zoals te dure devkits en te weinig return van de PS3 met z'n lagere attachrate.




Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren