1. DRIV3R (PC)

DRIV3R (PC)

Sinds de start van mijn gamecarrière heb ik een speciale neus voor slechte games opgebouwd. Ik zie bijvoorbeeld aan de plaatjes of zelfs een simpele trailer het verschil tussen top en flop. Nu heb ik speciaal voor de games die er wel tussendoor glippen een remedie in de vorm van Betsy, de Piranha. Betsy is dol op de plastic hoesjes die om games en DVD’s zitten. Nu was Betsy nogal hongerig dus besloot ik speciaal voor haar Driv3r uit de budgetbak te halen. Zal het lot Driv3r gunstig gezind zijn? Of zal Betsy een lekker toetje krijgen?

De geschiedenis van Driv3r is eentje die lang is en vol met hype zit. Ergens in 2003 werd Driv3r aangekondigd en het moest de ultieme GTA killer worden. Het spel zou geweldige graphics hebben, een fantastisch verhaal bevatten etcetera etcetera . Wat de hype nog meer deed koken was het meespelen van talloze Hollywood acteurs en regisseurs. De hype bereikte pas echt zijn hoogtepunt begin 2004 toen regisseur Ridley Scot drie korte films maakte gebaseerd op Driv3r. De filmpjes zagen er gelikt uit en deden de hype oplopen tot het kookpunt. Toen kwamen alleen de slechte recensies…

Driv3r begint met een mooi filmpje waarin FBI flik Tanner word neergeschoten. Net zoals in de vorige Driver games is hij ook nu weer het hoofdpersonage. Na dit fimpje waarin je ziet dat hij een hartstilstand krijgt spoel je een paar weken terug in de tijd. Al deze filmpjes zijn goed in elkaar gezet en zien er levensecht uit. Mijn verbazing was dan ook groot tijdens de overschakeling naar ingame. Waarschijnlijk leeft ontwikkelaar Reflections nog in de vorige eeuw want de aloude pixelbomen zijn herboren! Opzich is dit niet heel erg als de rest van de game er maar goed uitziet. Helaas werd ik daar ook niet erg vrolijk van. Pop up is in de wereld van Tanner nog steeds een bekent verschijnsel maar is in Driv3r erger dan je ooit hebt gezien. Vooral als je op een boulevard rijd zie je dit verschijnsel zeer goed. In Grand Theft Auto heb je tenminste nog mooie heightmaps die de pop up verbergen. In Driv3r zal je het moeten doen met een bordkartonnen achtergrond die ook werd gebruikt in Doom. Het enigste wat wel best te pruimen is zijn de lichteffecten. Verwacht niet iets hoogstaand maar de schaduwen zien er leuk uit en hier en daar gebruikt men wat pyhsics. Tegelijkertijd vreet Driv3r behoorlijk wat cpu cycles op voor een normale Playstation 2 port. De framerate raakt zelden boven de 30 en framedrops zijn eerder regel dan uitzondering.

Grafisch is dit spel dus het enfant terrible maar slechte graphics kunnen toch een goed verhaal vertellen. Kijk maar naar Half-Life. Helaas schiet Atari hier alweer naast het goal. Op het eerste gezicht lijkt het verhaal tip top in orde. Tanner moet een bende autodieven oprollen die speciale klusjes doen in Miami, Nice en Istanbul. Helaas heeft Driv3r echter last van een lekende benzine tank. Het verhaal schiet als een dolle stier uit de startblokken maar heeft na minder dan de helft van het spel geen benzine meer over. Hierdoor zijn vooral de laatste missie enorm ongeïnspireerd en zelfs saai. Jammer, want vooral de voice acting is één van de beste in de videogame geschiedenis. Talloze Hollywood acteurs hebben hun stem aan het spel geleend zoals Michael Madsen uit Reservoir Dogs.

Over naar de gameplay waarmee het al niet veel beter mee gesteld is. De storyline is al duf en saai maar is ook nog eens belachelijk kort. Je kunt dit spel, als je goed je best doet tenminste , binnen één middag uitspelen. Ik hoor je denken: Maar daarna kan je toch wat sidequests gaan spelen? Fout, in Driv3r zijn er geen activiteiten na de Storyline. De missies volgen elkaar zonder tussenpozen op en er is dan ook geen mogelijkheid om tussen de missies door de steden te rijden. Het is wel mogelijk om buiten de missies om door de steden te rijden (Take a Ride mode) maar dat heeft totaal geen meerwaarde. Maar ben je daar wel blij mee? De steden zien er verschrikkelijk eentonig uit en het lijkt erop dat de makers maar vier verschillende texturen hebben gebruikt. Wel heb je nog een aantal Driving Games zoals Checkpoint en Survival waarin je respectievelijk een aantal punten binnen een bepaalde tijd moet aandoen en de politie moet overleven. Het enigste wat nog een beetje meerwaarde heeft is 10 Timmy Vermicelli’s neer te schieten. Deze “Timmies” hebben erg veel weg van Tommy Vercetti uit Grand Theft Auto Vice City. Hiermee kun je dan speciale auto’s unlocken. Nieuw in Driv3r is dat je nu ook de auto uitkan en stukje kan gaan lopen. Deze vernieuwing draait de game echter finaal de nek om. Ik weet niet hoe Tanner zich voortbeweegt maar hij lijkt over de grond te glijden als een Hovercraft. Tanner heeft naast zweven ook nog een geweldig talent voor buikspreken en doet dus nooit zijn mond open tijden conversaties. Ik weet niet wat Atari bezielde om de stap naar on-foot missies te zetten maar hij pakt in ieder geval flink verkeerd uit.

Dat je eigen personage slecht loopt valt eigelijk nog wel mee met wat de NPC's (Non Playable Characters) allemaal uitvoeren. De AI van de andere characters is zo slecht dat ik er bijna geen worden voor heb. Ze komen in ware Serious Sam stijl op je afrennen en laten zich met één schot op het hoofd neerleggen. Het lopen van hen kan je het beste beschouwen als een soort Hitler walk maar dan met de benen naar achteren gestrekt. Het word al helemaal komisch als je met de zogenaamde “stealth” missies bezig bent. Volgens Tanner lukt een “stealthy entrance” het beste als je eerste alle vijanden heb neergeschoten. Helaas zijn de vijanden langs geweest bij Bep en Char het medium en weten ze waneer je iemand dood schiet. Dit levert ronduit hilarische scenes op waneer je een vijand stil in een verlaten kamer neerknalt. Alle vijanden in een straal van 50 meter weten onmiddellijk waar je ben en proberen allemaal door één deur naar binnen te komen. Dit is voor hun IQ (vergelijkbaar met dat van Bonny Sint Claire) teveel gevraagd en ze gaan dan ook massaal tegen de muur lopen. Deze verschijnselen komen niet alleen voor op de on-foot missies maar ook tijdens de rij missies. Hier ontstaan nog meer bizarre situaties zoals politiewagens die volgas tegen een paal aan crashen.

Heeft Driv3r dan helemaal geen pluspunten? Natuurlijk wel maar die zijn wel heel erg miniem. Zo is het rijgedrag best goed gelukt. De auto’s scheuren lekker rond de bochten en de modellen die rond rijden doen denken aan oude achtervolgingen uit films zoals Bullit. Daarnaast is de muziek ook best wel goed. Verwacht geen topbands maar de muziek is precies het soort wat je in dit soort games wilt zien, lekker hard en veel rock. Zoals al eerder vermeld zijn de FMV filmpjes de moeite waard. Maar het beste van Driv3r is toch wel dat het ideaal is als frisbee of als krokant korstje voor je Piranha…

Conclusie en beoordeling

None

Driv3r is één van de slechtste spellen die ik ooit heb gespeeld. Het doet bijna niks goed en wat het dan al goed doet is veels te weinig om dit spel met een voldoende te belonen. Heb je dringend een Frisbee nodig? Koop dan Driv3r. Wil je een echte game? Laat Driv3r dan in het gamevak wegrotten. Mijn Driv3r exemplaar zal in ieder geval opgegeten worden door de vissen. Eet Betsy!
3,3
Score
33
Score: 35
  • Pluspunten
  • Handig als Frisbee
  • FMV filmpjes
  • Voice Acting
  • Rijgedrag
  • Lichteffecten
  • Minpunten
  • Graphics
  • On-foot missies
  • Veels te kort
  • Niks te doen naast Storyline
  • AI
  • Steden erg eentonig

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Mooi, maar niet meer dan dat vind ik.

  • Wolfmother _O_



    Brad Paisley

    :')


  • Alleen wolfmother komt er bovenuit

  • Nickelback… *kots*

  • Het is Brooks & Dunn niet Brooks & Dunns ;).

    Dat Country pack lijkt me wel grappig :P.

  • was het niet nickelback dat zei: guitar hero verpest de jeugd o.i.d.

  • @ Michel tja



    LOL



    Ik zat er al op te wachten.



  • Hm, zit voor mij niets boeiends bij. Ook een beetje raar dat Neversoft een hele maand DLC gelijk bekend maakt, waarom niet week voor week zoals Harmonix?

  • Wolfmoeder :D

  • Hm, zit voor mij niets boeiends bij. Ook een beetje raar dat Neversoft een hele maand DLC gelijk bekend maakt, waarom niet week voor week zoals Harmonix?

  • Ook een beetje raar dat Neversoft een hele maand DLC gelijk bekend maakt, waarom niet week voor week zoals Harmonix?



    Hoezo is dat raar?



    @ DLC



    Oasis en Wolfmother, YEAH. De rest(op Nickelback na) ff op youtube checken…





  • Er zitten wel een paar aardige nummers bij…

  • Travis Barker!!!:D:D

  • Hoezo is dat raar?



    Als het per week bekend zou worden gemaakt, blijft het spannend. Nu is gelijk alle verrassing eraf, zeker voor degene die weinig tot niets van de DLC gaan aanschaffen (waaronder ik).

  • Nice.

  • Is ''What's my age again?'' niet gewoon van Blink182?

  • Krijgt die Wii-versie deze DLC niet?

  • @Cas: Lern2read



    Bah geen leuke bands. : - (

  • vind het eerlijk gezegd gene vette

  • 2 euro is ook gewoon te duur voor 1 nummer.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren