1. Killzone (PS2)

Killzone (PS2)

Met de ontwikkelaars van games uit de lagere landen is het nooit goed gegaan. Door tekort aan de middelen die nodig zijn om een goede game te maken, hebben de Belgische en Nederlandse ontwikkelaars alleen maar slechte games tot de dag van vandaag kunnen uitbrengen. Zo denk ik bijvoorbeeld aan Gene Trooper, een oerslechte Space shooter met slechte bediening en geen enkel aspect wist terug een beetje kans op schijnen te geven. Toen kwam Guerilla, een Nederlandse ontwikkelaar met een visie. Het creëren van de eerste game met een kans op eer. Trek het strijdveld op en verpletter de Helghan. Dit is geen gewone veldslag, dit is Killzone!

We worden op een zeer mooie wijze onthaald in deze game. De openingsclip waarop werd getoond hoe je vijand, de Helghan, 10 jaar geleden zijn ontstaan na een mislukte exodus en sterker werden dan de normale mens is zeer indrukwekkend. Wanneer zij ten strijde trekken, barst er op de onbekende planeet waar jij je bevind de oorlog uit. Jij speelt als Jan Templar, een generaal van het menselijk leger. Hij raakte door de aanval van de Helghan alles kwijt en vecht sindsdien tegen deze paranormale soldaten, die de naam Helghast met zich meedragen. Je start in de loopgraven van een half verwoest dorpje, waar op dat moment een enorme golf van Helghast komt binnenstormen. Dit eerste level zal dan ook dienen als een tutorial en leert je om te gaan met de besturing, wapens en alle andere nodige dingen in de strijd. Je eerste missies die je krijgt opgelegd zijn dan ook meestal zeer makkelijk om door te komen en bestaan uit normale opdrachten zoals het helpen van een eenheid. De dreiging dat deze spelervaring meerdere keren terugkomt is zeker niet uitgesloten, maar deze zal dan weer opgefleurd worden met nieuwe vijanden of wapens. Naarmate je vordert met Templar, word hier een flinke draai aan gegeven en wordt het je missie om een spion samen met een vrouwelijke Schaduwmaarschalk genaamd Luger en een kleerkast van een kolonel die zichzelf Rico noemt terug te halen van de vijandelijke linies. Deze noemt generaal Hakha en is, hoe walgelijk het ook kan klinken, half Helghast en half mens. De weg die ze zullen zal zowel zwaar en moeilijk zijn, de weg die de ontwikkelaars van deze game ook hebben moeten afleggen.

Hoewel de spelervaring “help een eenheid van Helghast af en ga zo verder naar het einde van het level toe” toch best wel vaak terugkomt, wordt er voldoende variatie gebracht door de strijd samen met je teamleden aan te gaan of het in een ander strijdveld te droppen met de eventuele verrassingen die erbij horen. Het lijkt of ik de Helghast maar slapjes vind, maar dat is allesbehalve waar. Tegenover andere shooters beschikken de vijanden over een best goede AI en bestaan ze ook uit verschillende soorten. Zo zijn er de gewone soldaten die zich wel eens sneller laten afmaken of in een hinderlaag lopen. Dit gaat hogerop tot de Elitesolaten, die merendeels sneller reageren en betere overlevingsmiddelen zoals extra leven of zwaardere wapens met zich meedragen. Er is dus geen sprake van geluk op dit strijdveld, je wordt voor twee keuzes gelegd. Oftewel storm je als een hersenloze gek op de vijand af, wat meestal resulteert in een gewisse dood. De andere optie bestaat uit helder denken, tactiek en het beschermen van de eenheid die niet bij je eigenlijke team behoort. Deze is zoals vele kunnen raden meestal de beste, hoewel soms een directe aanval het gewenste effect kan opleveren. Het tijdig herladen van de wapens zal dan ook een grote rol spelen tijdens het spelverloop. Het is niet dat je met maar drie kogels een Helghast af kan maken, tenzij dit natuurlijk goed gericht is.

De wapens verschillen tegenover andere shooters wel degelijk en hebben allemaal wel een goede kant, neemt niet weg dat ze ook een slechte kant hebben. Een bazooka bijvoorbeeld, deze hanteert veel kracht en kan veel schade aanrichten. Deze heeft wel maar weinig munitie en het kan lang duren voordat dit wapen terug van raketten is voorzien. Een handig wapen is dan weer de Helghast Gun. Deze kom je continu tegen in de game en is veel sterker dan het normale wapen dat je eenheid hanteert, op Rico uitgezonderd aangezien deze een wapen met een capaciteit van 600 kogels meedraagt. Het richten wordt dan weer wat minder, maar is net als de rest van de besturing perfect uitgewerkt. Het uitbalanceren van je wapens is dus van groot belang. Met granaten en raketten alleen word het na een tijd onmogelijk nog te kunnen vechten tegen de Helghast en zal je moeten afhangen van directe aanvallen. Door middel van de X knop in te drukken kan je een paar klappen uitdelen met het wapen dat je hanteert, het horen kraken van de schedel is heerlijk na zo’n grote stoot adrenaline. Hoewel het bij andere Space games de gewoonte is, is hier een groot realismegehalte aanwezig. Dit wordt ook duidelijk door de geluidseffecten getoond. Het neervallen van een vijand, het schieten van een raket met de bazooka, alles klinkt zeer helder en realistisch. Het is dan ook aangeraden je boxen aan te sluiten op je TV voor optimaal genot van de game.

Iets dat Killzone wel zeer uniek maakt, zijn de vele plotwisselingen die de game met zich meedraagt. Zo duiken situaties als het onverwacht bijkomen van een soldaat van je eenheid op of het veranderen van zijde door een generaal die je altijd als een goed mens zag. Ook tijdens de vele gevechten die je doorgaat zullen er om de zoveel tijd wel eens wisselingen zijn in het eigenlijke plan dat je eerst kreeg voorgeschoteld. Tanks die uit het niets opduiken, een totaal onverwachte toestroom Helghast, je moet altijd voorbereid zijn op het onverwachte. Hoewel niet echt veel kapot gaat tijdens deze game buiten wat ramen, is het realismegehalte van graphics hier wederom zeer hoog, hoewel ik persoonlijk vond dat de gezichten voor een Playstation 2 game niet echt het niveau halen van de rest van het spel. Dit wordt echter niet gezien als een minpunt, aangezien je het hele spel door de ogen van je personage ziet. Tijdens de missies door zal je dus afhangend van de missie je personage kunnen wisselen. Een missie met veel vijanden? Rico heeft een wapen met een capaciteit van 600 kogels en kan snel vuren, zolang het wapen niet overhit raakt. Veel donkere gangetjes? Luger met haar nachtvisie is hier dan weer geschikt voor. Voor zowat elke missie is er dus wel een geschikt persoon. Rest ons alleen nog de Multiplayer. Hier kan je kiezen of je bij de Helghast of het ISA leger zit, waar jij bij het verhaal bij zit. Daarna kan je een aangepast level kiezen van een level uit het verhaal om uit te vechten welke kant het sterkste is. De eerste Nederlandse topper? Zeker wel!

Conclusie en beoordeling

Dat Nederlandse ontwikkelaars in de game industrie geen goede reputatie hebben, is geen van allen ontgaan. Guerilla is de eerste ontwikkelaar die hier verandering in kan maken. Door het perfect uitbalanceren van de verschillende aspecten die een game moet hebben om een topper te zijn, wisten ze van Killzone een prachtige game te maken. Buiten de wat slecht afgewerkte gezichten van het ISA leger is er niets op aan te merken. Wie deze game niet heeft, mist de grootste topper ooit gemaakt op Nederlandse bodem.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Verhaal
  • Plotwisselingen
  • Realisme ingame
  • Audiovisueel bijna perfect
  • Zeer goede besturing
  • Minpunten
  • Gezichten van het ISA leger

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • polygonwankers

  • gamers graag gewilde update komt waarin Lara helemaal geen kleren meer aan heeft.



    hmmm is de game 18+?

  • gamers graag gewilde update komt waarin Lara helemaal geen kleren meer aan heeft.

    Jij snapt m ;)

  • lol @ 10R-Ronaldinho-R10

  • nais

  • dat is ook de enige reden om dat spel te kopen

  • hmmmm Lara Croft is toch ook zo'n lekker wijf.. heerlijk, die polygon boobs. :9

  • Ook is het niet bekend of er ooit nog een door gamers graag gewilde update komt waarin Lara helemaal geen kleren meer aan heeft.

    Wishfull thinking ;)

  • Ook is het niet bekend of er ooit nog een door gamers graag gewilde update komt waarin Lara helemaal geen kleren meer aan heeft.

    PMSL

    Idd, maar laat jullie vriendin dat maar niet horen heren :P

  • Lolled.

  • Dan koop ik de game ook!

  • Geen bikini?…

    Damn…

  • Ook is het niet bekend of er ooit nog een door gamers graag gewilde update komt waarin Lara helemaal geen kleren meer aan heeft.

    Ook even quoten, want dit is vast het enige dat de mensen hier uit het bericht gelezen hebben.

  • Omg, dat jullie op nep babes vallen :')

  • Boeie, Microsoft moet hun geld besteden aan dedicated servers, niet aan domme gratis pakjes >.>



    En daar betaal je dan 60 euro per jaar voor…

  • @Ssupp,



    wees blij dat deze update überhaupt gratis is.

  • M'n huiswerk at mijn hond op !

  • Nice dat het gratis is.

  • leuk als je het spel hebt namelijk

  • @Ssup: ik denk niet dat Microsoft tijd gestoken heeft in pakjes maken voor Lara, ik denk dat Crystal Dynamics dat gedaan heeft.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren