1. RuneScape (Web)

RuneScape (Web)

Je hebt goede games, je hebt slechte games. No shit. Maar je hebt ook games die “de x-factor” hebben: deze factor maakt het voor bepaalde mensen niet meer mogelijk de game objectief te beoordelen. Neem nu World of Warcraft: er zijn heuse afkickklinieken voor mensen die eraan verslaafd zijn geraakt. Een andere game uit dit rijtje heet Runescape: de een vindt het geweldig, de ander moet vechten tegen de verleiding het scherm onder te spugen. Zo was een goede vriend van mij compleet afgesloten van de buitenwereld. Als je tegen hem wilde praten, dan hijgde hij alleen maar “Rune…Scape”. Nieuwsgierig als altijd wilde ik ook weten waar deze totale verslaving vandaan kwam. Met gevaar voor eigen sociale leven maakte ik ook een account aan, geen flauw idee wat me te wachten stond.

Meteen al bij het begin stuitte ik op de grootste anticlimax waar ik ooit in mijn nog korte leventje mee te maken heb gehad. Na het aanmaken van mijn personage volgde ik namelijk de tutorial. Deze was nog trager dan een bejaarde naaktslak met Alzheimer. Eerst werd me uitgelegd hoe ik een deur open moest doen. Dat is absoluut niet moeilijk, een klik op de deur is al genoeg. Maar voordat ik de deur open mocht doen, moest ik eerst een lulverhaal van een half uur aanhoren. En dat voor het openen van een deur! Stel je dan eens voor dat je in de tutorial uitgelegd krijgt hoe je hout moet hakken, hoe je moet koken, vissen moet vangen, praten met andere spelers, vechten, én hoe je moet boogschieten. Voordat ik deze tergende tutorial – die ik niet kon overslaan – gehaald had was ik dus al weer een weekje verder.

Toen ik eindelijk klaar was kon ik volgens de vriend uit de inleiding eindelijk aan het echte werk beginnen. Alles wat ik in de tutorial geleerd had kon ik gaan toepassen om er vervolgens virtueel geld mee gaan verdienen, zo sprak hij. Ik besloot me te specialiseren in het vangen van vissen. Van het startkapitaal dat ik gekregen had kocht ik een net. Ik zocht een leuk stekje op, en ging wat vissen vangen. Zoals elke (MMO-)RPG betaamt, steeg daardoor mijn fishing level. Ik kon nieuwe vissen vangen, en sneller. Mijn gevangen vis kookte ik, en verkocht ik. Zo verdiende ik mijn zakcentjes. Maar ik begon al snel te peinzen of het vissen wel wat voor mij was, mijn fishing level was inmiddels 30, maar het vangen van deze beesten was zo ontzettend saai. Het enige wat ik hoefde te doen was klikken op het stekje en mijn virtuele personage deed de rest. Er kwam geen enkele vaardigheid bij kijken.

Toen ik mijn heil ergens anders ging zoeken bleek dat niet alleen het vissen slaapverwekkend was. Ook het mijnwerken, houthakken en het koken was verschrikkelijk. Ik hoefde slechts te klikken, en meer niet. Ik vroeg Sjon (de naam van mijn fictieve vriend) waarom hij Runescape nou zou geweldig vond. Hij mompelde iets over “pk’en”. Navraag leerde mij dat dat een afkorting van “People Killing” te zijn. Het houdt in dat je naar het gebied gaat waar het mogelijk is om andere spelers om zeep te helpen. Na de genadeklap uitgedeeld te hebben schijn je deze speler dan van zijn bezittingen te kunnen beroven. Dat leek me wel wat, dus ik ging mezelf trainen zodat ik een beter harnas kon dragen en hardere klappen uit kon delen. De tweede anticlimax was een feit: het vechten maakte me namelijk verdrietig. Ik had gehoopt op een dynamisch vechtsysteem, maar dat was kennelijk te veel gevraagd. Het enige wat ik kon doen was klikken op mijn beoogde slachtoffer en hopen dat ik als winnaar uit de strijd kwam.

Kijken hoe mijn personage alles deed was ook helemaal niet meeslepend. Straffer nog, het liefst keek ik helemáál niet naar het beeldscherm. Niet omdat afgang mij te groot was, maar omdat de audiovisuele presentatie net zo beroerd was als de smaak van een haring met hagelslag en een vleugje pindakaas (geloof me, ik spreek uit ervaring). Ik had het al aan moeten zien komen: waarom hoefde ik helemaal niets te downloaden? Welnu, omdat het detailgehalte van deze game werkelijk nul komma nul was. Het gras was een groen oppervlak, en de paden waren grijze oppervlakten. Ook de animaties waren niet om over naar huis te schrijven, voor elke handeling was precies één animatie die je na een week of twee spelen in je nachtmerries gaat achtervolgen. Niet om aan te zien. Als klap op de vuurpijl was ook de sound verschrikkelijk. Als ik bijvoorbeeld een varken met mijn zwaard een pak slaag wilde geven, werd deze actie geïllustreerd met een geluid dat je ook hoort wanneer je magnetronmaaltijd klaar is. Ongeacht hoe zwaar mijn wapentuig was, telkens hoorde ik dat geluidje weer.

Ik ging maar weer naar Sjon. Hoe kan hij deze game in hemelsnaam leuk vinden? Sjon was onbereikbaar. Hij zat via de telefoon een heel luidruchtig gesprek te voeren. Hij had het over een of andere quest. Quests doen is ook een mogelijkheid in Runescape. Ik moest enkele opdrachten uitvoeren, zoals altijd. Deze quests zijn nog wel het minst rampzalige aan deze game. Weliswaar krijg je een rotklusje van een bizar slecht uitgewerkt personage, maar sommige opdrachten vereisen – jazeker – wat denkwerk! Dat had ik niet aan zien komen. Ik zie dat als pluspunt van Runescape. Maar dat komt enkel en alleen omdat de rest zo veel erger is. In een spel dat wel goed is zouden de missies saai zijn geweest, maar omdat Runescape de saaiheid zelve is, valt dat niet zo op.

Conclusie en beoordeling

None

Mijn zoektocht naar het ultieme misbaksel is tot een einde gekomen dankzij Runescape. De game is namelijk verschrikkelijk. Het doet werkelijk niets goed. De x-factor uit de inleiding bleek nonsens: de game had voor mij nergens een verslavende werking. Het is dat Runescape niet in de winkels te koop is, want anders zou ik jullie aanraden deze game ritueel te verbranden of af te staan aan iemand wiens bloed je kan drinken. Dit wanproduct moet zover mogelijk uit je buurt blijven. De enige reden dat ik dit hoopje pixels langer dan een week gespeeld heb is namelijk het feit dat Runescape een MMORPG is. Het rondlopen tussen andere menselijke spelers heeft vaker wel dan niet een verslavende werking. Ondanks het feit dat Runescape ontzettend boring is.
1
Score
10
Score: 10
  • Pluspunten
  • De quests vereisen soms denkwerk
  • Minpunten
  • Tja, alles eigenlijk

Dit artikel delen

Over de auteur

Payaso uhhhhhhhmmmmmm....... XboX 360 anyone?

Reacties

  • NICE

  • Ik hoop de online problemen! Ik hoop niet al die level-upglitches… :P

  • waarom altijd problemen oplossen na 4 maanden, en niet meteen als het spel uitkomt lol je gaat toch geen spel uitgeven met fouten erin O_o

  • Deze game zou ook erg geschikt zijn voor de PSP, denk ik.

  • eindelijk! normaal online game met 4 man was bijna onmogelijk

  • Is dit een soort Tower Defense?

  • Eindelijk fatsoenlijk xbox live zonder DC en volle rooms

  • Sorry, voor mij al te laat :)



    @TomPsP



    Ook voor de DS, Wii,PS3 etc.



    Past bijna overal op, dat maakt het een goeie game





  • Als een spel bijna overal oppast dan is het nog niet meteen een goede game

  • Nee idd, ik zie niet in waarom het dan een betere game is.

  • hmm had net een update voor het eerst. maar er klopt niks van want het is nog steeds naar de klote online. soort van pre-update? :S

  • @ Sp0oky



    dat is echt vervelend. Hopelijk is het inderdaad een pre-update. Ik heb geen flauw idee. Het is ook onduidelijk welke problemen de patch zal verhelpen.

  • Echt spijtig dat hij niet voor de playstation store is! Hij ziet er mij echt vet uit!

  • goed goed

  • lol mooi mooi mooi

  • Mooi dan ga ik de game nu maar eens downloaden.

  • Some of the issues that we’ve addressed with this update are:



    # Saved data loss issues

    # Quick Match/Custom Match multiplayer games not working/displaying error messages

    # Xbox LIVE games dropping unexpectedly

    # Arena Master achievement will now unlock after any mixed arena matches.

    # Overall network performance improvements

    # A few crash bugs

    # NXE related issues

    # Boomerang exploit is now resolved

    # Alien Hominid can now drop the pitchfork!









  • Eindelijk… nu maar hopen dat het online goed werkt, dan ga ik weer helemaal los met deze gruwelijk leuke game :)

  • EINDELIJK

  • Verbeteringen zijn altijd goed. Maar ze hadden van mij beter in het begin gewoon wat meer fouten eruit gehaald.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren