1. Star Wars Rogue Squadron III: Rebel Strike (NGC)

Star Wars Rogue Squadron III: Rebel Strike (NGC)

Zo rond de overgang van 2003 naar 2004 waren het goede tijden voor Gamecubefans. Mijn Gamecube minnende vrienden van toen waren allemaal blij met de niet te grote, maar toch constante stroom van goede games verkrijgbaar voor de kubus. Verschillende toppers kwamen uit, en een launchgame kreeg in die tijd zelfs al een vervolg. Die launchgame is de 3rd person shooter Rogue Leader, de Star Wars game die anderhalf jaar daarvoor in de pers unaniem positief werd ontvangen en in de vorm van Rebel Strike een opvolger kreeg.

Mijn eerste indrukken met dit spel waren goed, want Rebel Strike doet alles goed wat zijn voorganger ook deed. De traditionele vliegmissies, die bestaan uit het tot een goed einde brengen van drie of meerdere zich chronologisch elkaar opvolgende doelen, zijn weer van een vertrouwd hoog niveau en hetzelfde geld voor het audiovisuele gedeelte. Vooral de missie in het Asteroidenveld blies mij weg qua Star Wars gevoel, de grote hoeveelheid vijanden en de daaruit onstaande chaos aan gevechten en geluid laten je je controller net even sterker vastgrijpen. Ook is je uit veel polygonen opgebouwde X-Wing een genot om te zien ,en denk je 'wow!' als de schaduw van een meteoriet zich over je schip beweegt.

Het contrasterende is, op het traditionele vliegvlak is Rebel Strike dus ontzettend spectaculair, terwijl een nieuw gameplay-onderdeel uitermate knullig en geforceerd aanvoelt. Developer Factor 5 leverde zijn laatste Gamecube game af met Rebel Strike, en ik vermoed dat ze dit project gerushed hebben afgaande op de onnodige toevoeging van zo'n 30% aan loopmissies. Deze missies leveren afwisseling van het vlieggedeelte, en heel af en toe pakt het ook best leuk uit, als je klassieke scenes naspeelt die op hun minst een lach op je gezicht laten verschijnen. Maar afgezien van het kunnen waarderen van het best aardige concept Luke Skywalkers' eerste beproevingen voor Yoda na te kunnen spelen, is dit veel te simpel uitgewerkt. In een minuut of vijf ren je door zo'n leveltje heen, repetitief de A-knop indrukkend en je ergerend aan de even simpele animaties die er voor zorgen dat je deze levels het liefst zo snel mogelijk weggespeeld wilt hebben.

Ook de mogelijkheid tot het besturen van een AT-ST levert weinig genot op, aangezien een AT-ST nou eenmaal irritant traag is en je daarom ter verdediging aangewezen bent op het constant wild afvuren van zoveel mogelijk raketten. Laat de Stormtroopers die krengen maar bemannen, in plaats van dat ik een AT-ST bestuur schiet ik hem liever kapot met mijn X-Wing! De stukken dat je je snelle Speeder kan besturen vond ik wel weer grappig, maar die zijn helaas veel te simpel en te kort om een sterke indruk achter te laten. Uiteindelijk had ik door het hele spel een terugkerend gevoel van verstoord spelplezier als ik me na een heerlijke vliegmissie me weer door een lomp grondlevel moest worstelen. Zo gebeurde het dus dat ik Rebel Strike nu en dan even weglegde, om een dag of wat later weer de wil te verzamelen om zo'n op de gronds level te voltooien.

Wel weer erg leuk van Factor 5 is het -net als in Rogue Leader- toevoegen van aardig wat unlockable materiaal, dat je verdient door voor alle levels medailles te verdienen en door het vinden van alternatieve routes in de verschillende levels. Ook moet ik opmerken dat ik dit spel voornamelijk alleen heb gespeeld, en ik zo de prachtige co-operative bijna buiten beschouwing laat. De makers hebben namelijk Rebel Strike's voorganger speelbaar als co-op in het spel bijgevoegd, een leuke extra . Verder heb ik dit spel weinig in multiplayer gespeeld voor een reden, ik vond het weinig opwindend en ging het liefste zo snel mogelijk weer bezig in mijn eentje. En dat terwijl ik dol ben op het tegen elkaar spelen en elkaar verslaan!

Conclusie en beoordeling

None

Zelf ben ik niet de grootste Star Wars fan, en als groot fan zou ik ongetwijfeld een half punt of meer bij de score optellen. Afgezien van dat dit spel hemels is voor de Star Wars fanaat , en nog steeds heerlijk is voor het wat minder devote in Star Wars geinteresseerde persoon, is het een feit dat dit spel qua kwaliteitsniveau erg grillig is. Het is gewoon jammer dat adrenaline-opwekkende hoogtepunten te vaak worden afgewisseld met suffige button-bash levels die simpelweg geestdodend zijn.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Speelt heerlijk simpel
  • Authentiek Star Wars gevoel
  • Scherpe, indrukwekkende graphics
  • Genoeg te voltooien en vrij te spelen
  • Minpunten
  • niet-vliegmissies verstoren spelritme

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren