1. Peter Jackson's King Kong (NGC)

Peter Jackson's King Kong (NGC)

Ik ben tot op zekere hoogte een normaal mens. Zoals wij allemaal tot op zekere hoogte normale mensen zijn. Ik sta op, kleed me aan, eet mijn ontbijt, poets mijn tanden, breng mijn haar in model om vervolgens naar school te gaan, net als jullie. Net zoals iedereen heb ik een heel normaal leven met bijbehorende ups en downs, en daar ben ik best tevreden mee. Mijn doodsimpele leventje heb ik net als jullie te danken aan de aap. De apen zijn onze voorouders en hebben ervoor gezorgd dat ik er zo knap uit zie. Welnu, apen hebben ook een andere functie in het verleden gehad. Zo speelde een aap de hoofdrol in een film (ik heb het nu niét over 50 Cent), deze film was zo succesvol dat er een game van gemaakt werd. En daar gaan wij het even over hebben.

Als je de film niet gezien hebt (of als je in slaap gevallen bent in de bioscoop) dan is het handig om te weten dat zowel de game als de film het verhaal van Carl Denham vertellen. Carl is een filmregisseur die niet getergd lijkt te worden door principes of iets dergelijks. Geld moet rollen, en wel zijn kant op. Dit probeert hij te bewerkstelligen met een actiefilm met een boel drama. Daarbij kan hij rekenen op Ann, de buitengewoon knappe hoofdfigurant, en op jou (enkele onbelangrijke anderen daargelaten). De film wordt opgenomen op een eiland met een naam waar je allesbehalve vrolijk van wordt: Skull Island. Als je op het eiland aankomt, realiseer je je hoe dit stuk grond aan haar naam gekomen is: het is er regenachtig, grauw en koud. Saillant detail: er lopen allemaal dinosauriërs rond! En die mag jij dood knallen ! Een perfecte setting voor een game dus!

Het is dan ook een behoorlijke anticlimax dat de setting zo weinig wordt benut. King Kong is namelijk een ontzettend lineaire shooter: nooit is er de mogelijkheid om 2 verschillende wegen te nemen. De levels zijn altijd erg afgebakend. Dat is niet alleen vervelend, het verlaagt de replaywaarde en ook de geloofwaardigheid. Ik reken King Kong ontzettend af op dit punt. De levelopbouw gooit dus behoorlijk roet in het eten, maar niet te veel roet. Want de game is in zekere mate origineel. Zo gaat het richten anders dan het gros van andere shooters. Zo pak je je geweer pas als je de linker trigger induwt, je haalt de trekker pas over als je ook de rechtertrigger beroerd hebt. Dat klinkt niet bijzonder, en eigenlijk is het dat ook niet, het is dan wel fijn dat als je geen wapen in de aanslag hebt, je sneller richt. Dat is handig als je je plotseling moet omdraaien. Dat hoeft niet vaak, door de lineaire opbouw komen al je vijanden toch al van voren, maar dat terzijde.

Wat King Kong ook onderscheidt van andere shooters, is het feit dat de game erg veel balkjes en metertjes bewust ontbeert. Zo heeft het overbekende levensbalkje plaats moeten maken voor niets. Als je een tijd lang geen kogels door je lichaam hebt gekregen, dan rehabiliteer je jezelf weer. Dat zie je ook terug in andere games die meer recent uitgekomen zijn. De ammometer is weg. Zo zal je alleen weten hoeveel kogels je nog in voorraad hebt, als je op de Y-knop drukt. Jack zal het je dan zeggen. Dit kan bij sommige mensen een behoorlijke frustratie opwekken, andere mensen – zoals ik – vinden het juist wel cool.

Maar dan heb je het ook wel gehad, voor de rest is King Kong gewoon een shooter volgens het boekje, het excelleert dan ook nergens. Je kan dan het voedselketensysteem – waar Ubisoft zo trots op is – als tegenargument noemen. Maar dat stelt weinig voor. Producer Michel Ancel beloofde ons een dynamisch systeem waarbij je de dino’s en consorten kan afleiden met een dier dat lager in de voedselketen staat. Deze belofte wordt echter verre van waargemaakt. Zo werkt dit systeem slechts op enkele voorgeprogrammeerde plekken. Het hele systeem voegt werkelijk niets, maar dan ook echt niets toe aan de gameplay. Nu ik toch bezig ben, je zal van de minpunten niet al te lang last hebben. Waarom je er geen last van zult hebben? Omdat je het spel niet lang zult spelen. Waarom je het niet lang zult spelen? Omdat de game heel kort is! Dat is misschien wel het grootste minpunt van deze game. Een game na 7 uur uitgespeeld hebben kán gewoon niet.

King Kong lijkt nu een uiterst middelmatige game te zijn die je gewoon links moet laten liggen. Wacht even met het trekken van conclusies. Er is namelijk een onderdeel waarvan deze game echt gaat schitteren. Welnu, er is namelijk ook de mogelijkheid om de grote aap waarvan wij allemaal afstammen, zelf te besturen! Nadat je eindeloos het kleine doelwit van vele dinosauriërs bent geweest, mag je nu eindelijk zelf eens met zo’n gevaarte aan de slag! Dat is op zich al heel wat, maar er komt nog eens bij dat het Kong-gedeelte erg goed is uitgewerkt. De simpele besturing waarmee je de tegenstanders om zeep helpt, is erg prettig. Je gaat weer vol frisse moed als Jack aan de slag. En dat doet een aantal minpunten toch vergeten.

Conclusie en beoordeling

None

King Kong is absoluut geen topper, maar toont wel aan dat van een filmgame niet per se een misbaksel gemaakt hoeft te worden. Helaas doet de game nog steeds heel veel verkeerd. De speelduur is ondermaats, en het feit dat de game zo lineair is, is echt tergend. Bovendien heeft King Kong de beloftes niet waar kunnen maken. Er is dus nog een hoop te doen.
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • Spelen met King Kong!
  • Redelijk origineel
  • Minimalistisch
  • Minpunten
  • Kort
  • Lineair
  • Weinig Replay

Dit artikel delen

Over de auteur

Payaso uhhhhhhhmmmmmm....... XboX 360 anyone?

Reacties

  • Ken ze beide niet…

  • Gen is die ouwe tog?

    En rose is die troelala met dat donker blauwe haar

  • @S_54



    o jammer????



    Waarom?



  • Waar blijft Goku en Picollo ?

  • ken ik niet…

  • @Ugurds



    is Picollo niet gewoon keihard een personage in Pokémon?



    Of ben ik in de war?



  • ik kan niet wachten

  • Picollo is de vierde evolutie van Rattata

  • ik ken ze ook ni

  • nooit van gehoord

  • Waren die 2 niet oorspronkelijk uit de Final Fight serie? Of vergis ik me hier?

  • Eindelijk bevestigd ookal wist ik het allang.

  • Leuk…

  • Boeit niet!

  • Gen is de Aartsrivaal van Akuma, Rose is een soort waarzegster die de lot van Ryu heeft voorspeld.

  • WTF? Piccolo was volgens mij van Dragonball Z.



    En deze gasten ken ik niet

  • Sarcasm is a bitch.

  • Ken ze niet en hoef ze ook niet te kennen.

  • Ik heb ze ook nooit gekend XD

    Ik ben niet zo voor vechtgames :P

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren