1. Medal of Honor: Frontline (NGC)

Medal of Honor: Frontline (NGC)

Als er een gebeurtenis niet mag vergeten worden tussen 1900 en nu, is het antwoord Wereldoorlog 2. Hitler die de Belgen en veel andere landen onderdruktte, de Japanners die een aanslag pleegden op Pearl Harbor door middel van een luchtinvasie en de Amerikanen die de Duitsers Ohama Beach terug willen ontnemen. De oorlog wist veel mooie doch droevige taferelen met zich mee te brengen, dit was dan ook de zoveelste inspiratiebron voor game-ontwikkelaars. Genoeg van die gesnorde loodgieters en ruimtepremiejagers! Duik in de huid van Luitenant Patterson en stop die Duitsers!

Je missie start op één van de belangrijkste strijdvelden waar jij als Amerikaans luitenant hebt gezegevierd, directer gezegd Ohama Beach. Met gepantserde sloepen wordt je op het strand gedropt met een honderdtal andere soldaten en is het aan jou je troepen die zich hebben verscholen op het strand te verzamelen voor een frontale aanval. Deze moeten door middel van het afleiden van mitrailleurs in strandtorens naar de prikkelheg toe, die je misschien bekend voorkomt uit films zoals Saving Private Ryan. Eenmaal dat je hierdoor bent staat er je nog een boel obstakels te wachten. Zo moet je loopgraven in en doordringen in de mitrailleurtorens, wat met de Duitse verdediging allesbehalve een eitje is. Althans, dat liet het eerste zicht zo lijken.

In het echte leven verloren de Amerikanen tijdens de aanval tegen de Duitsers op Ohama Beach veel manschappen, het merendeel toen ze de loopgraven ingingen of door het mijnenveld gingen. Medal of Honor geeft hier echter een kleine draai aan, dit door de ogen van hoofdfiguur Luitenant Patterson. Zij laten ons geloven dat hij door het mijnenveld was gegaan, wat in werkelijkheid voor veel verlies van Amerikaanse manschappen heeft gekost. Daarna zou Patterson op eigen houtje, gewapend met maar twee wapens en wat granaten de loopgraven zijn ingegaan. Iets dat aan deze wapens opvalt, is dat ze ook echt bestaan en niet een slap verzinsel zijn uit het brein van een overwerkte ontwikkelaar. Hier is veel werk ingestoken, aangezien ze alles zelf moesten testen om er achter te komen hoe het schoot, herlaadde en alle andere nodige dingen bij een wapen. Dus je moet niet verwachtten dat Patterson direct na het leegschieten van zijn eerste magazijn direct een andere erbij stopt. Het beste is gewoon achter een hoekje te schuilen, in geval van vijanden een granaat te gooien en rustig je wapen te herladen. Het ene is weer wat sneller herlaadbaar dan het andere, maar dit leer je alleen door eigen ervaring.

Een ding dat je leert gedurende je tijd die je doorbrengt in deze game, laat direct merken dat ze voor een groot deel de sfeer heeft van die tijd. Dronken Duitsers, een Amerikaanse held en natuurlijk een kwaadaardige Sturmführer, een hooggeplaatste Duitser of zoals ze in die tijd heette een Nazi. Deze rol wordt gespeeld door Herr Sturmgeist, die je hoofddoelwit zal worden doorheen al je missies. Hoewel deze game de oorlogsgeschiedenis voor het grootste deel volgt, is er noch in boeken of webpagina's iets te vinden over deze Sturmführer. Deze is dan ook waarschijnlijk verzonnen tot het tegendeel wordt bewezen. Dat er veel diepgang in elke missie zit kan niet worden genegeerd, elk moment kan er iets veranderen. Denk maar aan een aanval van de Luftwaffe of plotse versterkingen van het Duitse front, allemaal dingen die je het wat moeilijker kan maken als je denkt goed op dreef te zijn na het doodschieten van een zoveelste digitale Duitser op rij. De missies kunnen dan ook zeer diepgaand zijn en vereisen om de zoveel tijd wel eens wat denkwerk. Vuur nodig om iets in brand te steken? Zoek benzine! Laat een duikboot kort na aankomst bij de baai zinken? Infiltreer en plaats explosieven, met eventueel de nodige doden op je geweten.

Nog iets anders dat opvalt, is hoe sterk Medal of Honor: Frontline is, ondanks het gebruik van wat oudere graphics. Het merendeel van de game is namelijk gebaseerd op echte straatjes en getuigenissen van overlevenden. Duitsers die je huis komen binnenvallen, het luchtalarm in geval van een luchtinvasie, alles wat je zelf maar kan indenken van Wereldoorlog 2 is er. De ontwikkelaars zijn zelf naar de oude straatjes van toen geweest en het zal dus geen verrassing wezen mocht je een Nederlands straatje herkennen, aangezien een missie zich afspeelt in Nederland. Het komt erop neer dat de graphics die voor deze game zijn gebruikt het oorlogssfeertje extra pit geven en perfect past bij de tijd van toen. Sterk dat nog eens aan met heerlijke geluidseffecten zoals het vallen van kogels, het droppen van bommen en het ontploffen van een granaat in een Duitse rusthut. Het is heerlijk om de schreeuwen van gevallen vijandelijke soldaten na een goedgemikt schot te horen om zo je missie tot een goed einde te brengen. Helaas kan het richten van sommige wapens soms wat tegenwerken en schiet je hierdoor net langs het hoofd van een Duitser die je al de hele tijd volschiet met kogels.

Hoewel Medal of Honor: Frontline een ware lust voor het oog is, blijkt deze veel te kort. Geoefende gamers kunnen deze in vijf uur of minder uitkrijgen, het enige waar ze voor kunnen terugkomen zijn de onderscheidingen die je kunt verdienen. Deze zijn allemaal verschillend en hebben een andere manier om vrijgespeeld te worden. Zo kan je proberen zonder schade een missie te voltooien of maar één bepaald wapen gebruiken tijdens een missie voor een onderscheiding. De korte duur is helaas te danken aan de extreem lage AI van je vijanden, die af en toe eens een hoogtepunt kan bereiken. De Multiplayer die de game met zich meebrengt is niet echt wereldschokkend en is zoals elke Multiplayer dezer dagen. Je hebt zoals gewoonlijk deathmatch en de andere soorten Multiplayer die bij Shooters worden meegeleverd. Om met twee het verhaal te spelen zou de game een flinke oppepper geven, maar het verhaal is zowat gemaakt om in je eentje te spelen en bevat niet de missies die hiervoor geschikt zouden zijn.

Conclusie en beoordeling

None

Medal of Honor: Frontline weet de oorlog in vele details terug te brengen, maar omdat ze er veel moeite hebben gestoken achter de omgevingen en de wapens, zijn ze vergeten verschillende dingen bij te passen bij de gameplay zelf. Zo zal de game qua verhaal maar 5 uur of zelfs minder kunnen boeien en dit hebben we te danken aan de extreem lage AI van de Duitsers. Enkel oponthoud zal zijn door het wat ergerlijk richten van sommige wapens en de Multiplayer maakt ook niet veel goed. Toch weet deze game alle gruwel en heldhaftigheid van tijdens de tweede wereldoorlog terug te brengen, wat hem toch nog een goed cijfer oplevert.
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • Echte WO 2 wapens
  • Volgt de oorlogsgeschiedenis
  • Zeer diepgaande missies
  • Enig denkwerk vereist
  • Echte straatjes van vroeger
  • Zeer realistische geluidseffecten
  • Minpunten
  • Richten van sommige wapens
  • Te kort voor ervaren gamers
  • Duitse vijanden hebben lage AI
  • Multiplayer

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • nou ik waardeer dit toffe spel:D

    zo erg dat ik em al op 1000/1000 heb :p

  • ja dit is jammer inderdaad. ik vindt het een heel tof spel. er zijn niet heel veel gevechten, maar dat maakt het juist kick dat het wel hele toffe gevechten zijn. De omgevingen zijn ook echt uniek.

  • De game is erg cool. Jammer dat leuke orginele zoals PoP en LBP niet worden beloond… :(

  • gewaardaard?

  • ze hebben wel gelijk



    ik waardeer de game ook niet echt

  • Goed spel maar wel dom kunnen toch altijd mensen zijn die iets achterlaten in een recensie of het spel gewoon bagger vinden?

  • ze hebben wel een beetje gelijk.

    Zo n goede game wordt waarschijnlijk evenveel verkocht als een partygame voor de wii.

  • Tja toen het bekend werd dat het zo cell shaded graphics had, las ik dat vele fans er niet mee gediend waren. Mss waren vele critici ook zo van mening?



    Ik vind die graphics in ieder geval zeer uitnodigd om te spelen. Vooral die Altaïr costuum boeit me wel :)

  • ik dacht dat ik de engts was online maar nee .. gooei morgen

  • Volgens mij is dit al het geval sinds Sands of Time.

  • Je moet er ook maar van houden.

    Zelf vind ik de graphics super cool!

  • ow woer wat een zeikerds. Dat ze innovatief wilde zijn met de graphics wil nog niet zeggen dat alles meteen koek en ei is. Ik vind het zelf bijvoorbeeld jammer dat het zo platvormig aanvoelt. Geef mij maar een prince of persia 3D met een wat strakker leveldesign.

  • Ik vind er helemaal niks aan, vreselijk dat ik hem gekocht heb!

  • Ik vond het een goede game, alleen een te kort verhaal…

  • @Jenthe Gewaardaard is het Engelse woord voor gewaardeerd…



    Ik heb Prince of Persia altijd wel leuk gevonden. Jammer dat er geen Chariot races meer zijn, die zijn zo tof en verslavend ^^.

  • Lijkt me helemaal niks… Niet dood kunnen gaan? Dat is geen risico. Dat is gewoon fucking dom

  • ik vind het echt een topgame

  • @Genius.



    Maar kun je in call of duty multiplayer eigenlijk ook wel dood gaan,neen toch want een 1 min later sta je er weer te shieten.



    tis maar hoe je het bekijkt.



    Persoonlijk ik vind dat ze het wel goed opgelost hebben want dat dood gaan vind ik super vervellend.





  • Ik vond het spel super, en helemaal toen ik het einde zag

    nu moet ik het vervolg kopen

  • Dat je niet dood kan gaan is wel ieritant maar als je wel dood zou kunnen gaan dan zou ik me mateloos ieriteeren.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren