1. Super Mario Sunshine (NGC)

Super Mario Sunshine (NGC)

Een flink aantal jaren geleden kwam Mario 64 uit. Het spel dat het begin van een nieuw genre zou zijn, namelijk die van 3D platforms. Persoonlijk vind ik dit spel een van de beste ooit uitgebracht. Waarom? Nou omdat dit spel je uren achter de console kluisterde. Het spel zat goed in elkaar en de levels kwamen echt tot leven. En nu is er dan eindelijk een vervolg op deze oude klassieker. Namelijk Super Mario Sunshine en wel voor de de GameCube. Dat klinkt veelbelovend, alleen of het zijn voorganger zal evenaren is de vraag...

Geen zin om te lezen? Bekijk de trailer

Mario is moe van al zijn avonturen en besluit de prinses mee te nemen naar een welverdiende vakantie. Tijdens hun vliegreis stuiten ze op een eiland genaamd Delfino Island, waar de luxe en ontspanning aanwezig zijn. Eenmaal geland op het eiland komen ze erachter dat het eiland niet zo vredig is als men gedacht had. Er is namelijk een onrust stoker die het hele eiland vandaliseert met graffiti en modder. De veroorzaker hiervan is een transparante Mario die overal zijn handtekening 'M' achter laat. Geen wonder dat de eilandbewoners Mario aanklagen wanneer ze hem treffen op het eiland. Mario krijgt een rechtzaak en wordt schuldig bevonden. Zijn straf is het opruimen van het hele eiland! En hier begint Mario's nieuwe avontuur tegen vandalisme!

Toen ik 10 minuten met het spel bezig was ontstond er in mijn achterhoofd het antwoord: Nee, dit komt niet in de buurt van Mario 64. Maar misschien was ik iets te voorbarig. Het begin van de game is namelijk een beetje rommelig, er komt zoveel op je af dat je je er niet helemaal lekker bij voelt.

In het begin van de game ben je aangekomen op Airtrip Delfino, daar moet je beest verslaan en dan krijg je je eerste Shine. Als je de Shine gepakt hebt kom je voor het eerst bij de thuisbasis.

De thuis basis zoals je bij Mario 64 het kasteel had is bij deze game het eiland (Delfino Plaza), dit eiland is vrij groot en in het begin zie je de bomen in het bos niet staan. Daarbij komt ook nog eens dat je een nieuwe gadget ontvangt waarmee je nieuwe moves en opties hebt. En met deze gegevens val je direct in een missie waardoor het even kniezen is voordat je helemaal door hebt wat je nu eigenlijk aan het doen bent. Maar na een aantal uurtjes trok ik mijn snelle conclusie weer terug want als je eenmaal in de game zit voel je je weer helemaal beter.

Zoals ik al vermeldde krijg je in deze game met een nieuwe gadget te maken. Mario krijgt een maatje aangeboden genaamd Fludd. Met behulp van Fludd kan Mario water stralen in elke richting spuiten. Dit komt goed van pas om de smurrie en graffiti te verwijderen, maar je kunt er ook planten mee laten groeien, voorwerpen aandrijven, en vijanden verslaan. Kortom een multifunctioneel apparaat en dat is het zeker want Fludd bezit ook nog een aantal andere opties zoals de hover-stand. Hiermee kan Mario voor een bepaalde tijd boven de grond hoveren, doordat Fludd water met flinke kracht naar de grond spuit. Hoe verder je in de game komt hoe meer opties je krijgt voor Fludd.

De levels zijn veel te vergelijken met die van Mario 64, alleen praten we hier over iets wat grotere en uitgebreide levels. Elk level heeft weer een waslijst aan opdrachten waarmee je shines kunt verdienen. Deze shines staan gelijk aan de sterren van Mario 64! Wat mij wel opviel is dat er een aantal aspecten regelrecht gekopieerd zijn uit de 64 versie. Dan sta je bijvoorbeeld op een ronde die felle lichtstralen afgeeft, en dan vraag je je af of je hier net als bij de andere versie naar boven moet kijken. En inderdaad dat is dan ook de bedoeling. En dat had dan toch wel even anders gemogen, of was de creativiteit van Nintendo even op een laag niveau? Visueel zien de levels er wel goed uit, maar niet uitmuntend. Sommige textures zijn namelijk nog wat van laag niveau, maar het geeft je wel het gevoel dat je deel uitmaakt van een digitale leefomgeving. Overal waar je kijkt zie je wezens die allemaal een eigen leven leiden. En de kleine details zoals een groep vogels die op een touw gaan zitten en wegvliegen zodra je te dicht in de buurt komt. Het is allemaal prachtig uitgewerkt.

De missies bestaan uit allerlei gevarieerde opdrachten en dat maakt deze game ook zo verslavend. Zo krijg je opdrachtjes van eilandbewoners waarmee je weer extra bonus muntjes kunt verdienen. De game telt ook de nodige aantal tussenbazen die je moet verslaan. Verder zit je het ene moment in een pretpark terwijl je in het volgende level aan het surfen bent op kleurrijke zeebeesten. Kortom er valt genoeg te beleven! Mijn persoonlijke favoriete zijn de bonus levels, waarin je old school Mario hindernissen krijgt. Van het ene draaiende platform naar de andere schuivende balk springen en meer van dat soort ongein.

Naast onze goede vriend Fludd komen we ook een andere oude bekende tegen, namelijk het vrolijke beest Yoshi. Ik baalde al dat je in Mario 64 niet op zijn rug kon springen, maar in deze versie is het dan eindelijk zover. Yoshi komt in verschillende kleuren en vormen. En hij heeft altijd wel trek in een lekker hapje, dat komt goed uit want in de levels liggen ook verschillende soorten lekkernijen zoals vers fruit. Daar kan onze groene vriend sap van maken en daarmee kan hij vijanden mee onder spuiten.

Het geluid is van ouds, zo komen er veel bekende deuntjes in voor. Elk level kent zijn eigen toontjes die de fijne sfeer alleen maar beter maakt. Verder kent de game ook weer zijn bekende stemtonen en kreten. Zo gooit onze Mario er met gemak weer een "Yahoe" of een "Mamamia" uit. En het mooiste is nog wel de eerste zin die hij er uitflapt; namelijk de titel "Super Mario Sunshine". Toen voelde ik de rillingen weer opkomen. Ook Fludd heeft een eigen stem, nou ja of het een stem is te noemen... Het lijkt meer op een vervormde E.T. toon. Maar hij heeft tenminste wel iets te melden en daar kunnen we wat mee!

Conclusie en beoordeling

None

Ik kan nog wel uren doorpraten over deze game, omdat het gewoon een ontzettend goede opvolger is. Je moet er wel even inkomen maar als je het onder de knie hebt dan zullen ze jou achter dat kastje vandaan moeten slaan. Het spel heeft alle elementen die je van een topper kunt verwachten, en mijn conclusie is dan ook dat deze versie zeker niet onder doet aan zijn voorganger. Ik vind hem nog een graadje beter!
9,3
Score
93
Score: 95
  • Pluspunten
  • Ontzettend groot en vrolijk spel
  • Graphics
  • Gameplay
  • Geluid
  • Gevarieerd
  • Hindernisbanen
  • Minpunten
  • Als je achter een gebouw staat doet de camera een beetje irritant
  • Soms onduidelijk wat je in levels moet doen
  • Je kan niet me Yoshi in een level, je moet eerst weer het ei vinden

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Zeker.

  • 3th-person van 8ter de sackboy zal ook leuke zijn.

  • Dat zou wel heeeeeeeeeeeel vet zijn zeg. Geweldig, maar hoe hou je dan het overzicht. Zeker de laatste levels in LBP zijn hartstikke kut, waarschijnlijk nog veel kutter in FP.

  • Ik denk dat het niet goed zou werken bij dit spel.

  • Mij lijkt dat juist irritant! Hoe kun je zo nog normaal overzicht houden?

  • het valt te proberen…

  • Nice :)



  • Dubbelpost -_-

  • lolz zal wel leuk zijn

  • misschien handig om erbij te vermelden dat het ook gaat om Third Person mogelijkheden

  • Mirrors Edge met je sackboys!! :P

  • Lijkt me gaaf, maar (zoals Calculator al zegt) raak je dan niet het overzicht kwijt?

  • Dat is tof

  • Hoe wil je dat ooit gaan doen in een 2D spelwereld? =S

    Lijkt me echt voor geen meter werken.

  • nou simpel… alleen vooruit en achteruit lopen xD

  • Zou leuk zijn :P

  • lol, hoe zit dat dan met voorwerpen die maar \"1 laag dik zijn\" ?

    daar kijk je dan toch zo doorheen, of niet? ( in FP )

  • ik zie liever een 3rd person van achter

  • Verandert de hele game..

  • beetje dungeon keeper idee:P lijkt me leuk

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren