1. Final Fantasy V Advance (GBA)

Final Fantasy V Advance (GBA)

Ka-ching! Een veel gehoord geluid bij het departement van Square Enix. Ooit waarschijnlijk de beste Japanse RPG-producent, nu veelal bestempeld als uitmelkers en geldkloppers. Square Enix probeert nu namelijk wat geld op te krikken door al hun oude klassiekers op de GameBoy Advance uit te brengen. Eerst vonden Final Fantasy I & II het licht in een samengebundeld spel, later was het de beurt van Final Fantasy IV om geld in het laatje te brengen. De laatsgenoemde werd geteisterd door bugs en ander gespuis, waardoor fans (waaronder ik) de moed verloren in Final Fantasy V, nog een oude klassieker die zijn weg naar de GBA ietwat makkelijk vindt.

‘4 Kristallen en een donkere kracht’

‘Een Knight met Summon-technieken en White Magic?!?’[p][screen id=81854]Vóór Final Fantasy V, was er nog geen sprake van een acceptabel ‘Job’-systeem in Final Fantasy’s. Oke, je kon wel bij FFI kiezen wat voor karakters je op het begin wou, maar je kon, eenmaal het avontuur hebben gestart, niet switchen van karakters en klasses. Final Fantasy V bracht daar verandering in, en is toch wel een van de sterkste punten van deze game. Je kan in het avontuur namelijk zelf bepalen wat voor klasses je wilt. Door middel van ABP (Ability Points) punten kan je de meest fantasierijke karakters maken. Wil je bijvoorbeeld een Knight die gewoon zijn zwaarden kon gebruiken en ook nog eens een Bahamut kon summonen, kon dat gewoon! Je vecht een paar (oke, in het geval om Bahamut te kunnen summonen moet je wel meer dan een ‘paar’) battles als een Summoner, waardoor je ABP punten krijgt om je nodige Summon-level te verhogen. Daarna switch je gemakkelijk terug naar Knight, en geef je de geleerde ability om te Summonen aan de Knight! Dit is werkelijk waar een ingenieus klasse-systeem, wat nu waarschijnlijk nog steeds mee kan draaien met de grotere toppers![p]‘Your party gained 45 EXP.’[p][screen id=81859]Gameplay is goed, niet perfect, maar acceptabel. Het battlesysteem is goed uitgewerkt, evenals de menu’s. Heel simpel allemaal, maar simpel kan ook fijn zijn. Random encouters zijn soms wel irritant, doordat je best vaak door de 180+ verschillende monsters inn de game wordt belaagd. Soms irritant, soms niet. Het is maar waar je zin in hebt. Meestal had ik wel het gevoel dat er teveel encounters waren, vooral als ik er genoeg van had en met verhaal verder wou. Graphics zijn bijna onaangetast. Natuurlijk zijn er wel hier en daar veranderingen om het er mooier uit te laten zien op het kleine GBA-schermpje. Zoals de achtergronden, die waarschijnlijk al sinds de eerste Final Fantasy (Iⅈ) op de GBA in de kast liggen, klaar om hergebruikt te worden! De graphics zijn niet super mooi, maar het geven je wel een echt Final Fantasy gevoel (tenminste, als je niet verder bent gekomen dan de SNES spellen) en er zijn van die primitieve tiles, die zo makkelijk zijn en erop lijken alsof ze met standaard MS Paint zijn gemaakt, die toch wel goed bij het beeld passen. Muziek is precies hetzelfde als de SNES versie, met uitzondering van de nodige deuntjes en openingseffecten die ze waarschijnlijk ook ergens uit het archief hebben gehaald. Met de muziek is er opzich niet veel mis, alhoewel het natuurlijk wel wat ‘cheapy’ uitvoelt. In het geheel (kwa muziek en graphics) is het acceptabel, alhoewel je weer als je een wat jongere gamer bent met Golden Sun in je achterhoofd hebt kan je het nogal kan tegenvallen.[p]‘Sealed Temple, prepare’[p][screen id=81857]Geen remake zonder extra’s! Om de sales toch nog een beetje op te laten krikken voegen veel developers extra’s toe bij remake games. Zo ook Square Enix. In FFIⅈ had je 4 extra kerkers en een compleet nieuw verhaal omtrent de gebeurtenissen in II en bij de FFIV game kreeg je een extra kerker in je cartridge geplaatst. Zo ook bij FFV. Weer kan je na het uitspelen van het originele avontuur je skills gaan testen in een levensgevaarlijke kerker met overvloed aan machtige bazen. Ach, de kerker in FFV is tenminste stukken moeilijker dan die in FFIV. [p]">‘Een Knight met Summon-technieken en White Magic?!?’[p][screen id=81854]Vóór Final Fantasy V, was er nog geen sprake van een acceptabel ‘Job’-systeem in Final Fantasy’s. Oke, je kon wel bij FFI kiezen wat voor karakters je op het begin wou, maar je kon, eenmaal het avontuur hebben gestart, niet switchen van karakters en klasses. Final Fantasy V bracht daar verandering in, en is toch wel een van de sterkste punten van deze game. Je kan in het avontuur namelijk zelf bepalen wat voor klasses je wilt. Door middel van ABP (Ability Points) punten kan je de meest fantasierijke karakters maken. Wil je bijvoorbeeld een Knight die gewoon zijn zwaarden kon gebruiken en ook nog eens een Bahamut kon summonen, kon dat gewoon! Je vecht een paar (oke, in het geval om Bahamut te kunnen summonen moet je wel meer dan een ‘paar’) battles als een Summoner, waardoor je ABP punten krijgt om je nodige Summon-level te verhogen. Daarna switch je gemakkelijk terug naar Knight, en geef je de geleerde ability om te Summonen aan de Knight! Dit is werkelijk waar een ingenieus klasse-systeem, wat nu waarschijnlijk nog steeds mee kan draaien met de grotere toppers![p]‘Your party gained 45 EXP.’[p][screen id=81859]Gameplay is goed, niet perfect, maar acceptabel. Het battlesysteem is goed uitgewerkt, evenals de menu’s. Heel simpel allemaal, maar simpel kan ook fijn zijn. Random encouters zijn soms wel irritant, doordat je best vaak door de 180+ verschillende monsters inn de game wordt belaagd. Soms irritant, soms niet. Het is maar waar je zin in hebt. Meestal had ik wel het gevoel dat er teveel encounters waren, vooral als ik er genoeg van had en met verhaal verder wou. Graphics zijn bijna onaangetast. Natuurlijk zijn er wel hier en daar veranderingen om het er mooier uit te laten zien op het kleine GBA-schermpje. Zoals de achtergronden, die waarschijnlijk al sinds de eerste Final Fantasy (Iⅈ) op de GBA in de kast liggen, klaar om hergebruikt te worden! De graphics zijn niet super mooi, maar het geven je wel een echt Final Fantasy gevoel (tenminste, als je niet verder bent gekomen dan de SNES spellen) en er zijn van die primitieve tiles, die zo makkelijk zijn en erop lijken alsof ze met standaard MS Paint zijn gemaakt, die toch wel goed bij het beeld passen. Muziek is precies hetzelfde als de SNES versie, met uitzondering van de nodige deuntjes en openingseffecten die ze waarschijnlijk ook ergens uit het archief hebben gehaald. Met de muziek is er opzich niet veel mis, alhoewel het natuurlijk wel wat ‘cheapy’ uitvoelt. In het geheel (kwa muziek en graphics) is het acceptabel, alhoewel je weer als je een wat jongere gamer bent met Golden Sun in je achterhoofd hebt kan je het nogal kan tegenvallen.[p]‘Sealed Temple, prepare’[p][screen id=81857]Geen remake zonder extra’s! Om de sales toch nog een beetje op te laten krikken voegen veel developers extra’s toe bij remake games. Zo ook Square Enix. In FFIⅈ had je 4 extra kerkers en een compleet nieuw verhaal omtrent de gebeurtenissen in II en bij de FFIV game kreeg je een extra kerker in je cartridge geplaatst. Zo ook bij FFV. Weer kan je na het uitspelen van het originele avontuur je skills gaan testen in een levensgevaarlijke kerker met overvloed aan machtige bazen. Ach, de kerker in FFV is tenminste stukken moeilijker dan die in FFIV. [p]">

Conclusie en beoordeling

None

Met Final Fantasy V brengt Square weer eens een oude klassieker op de markt. Oude gamers die niet teveel op de details letten en gewoon een old-skool RPG game willen spelen kunnen dit spel gerust kopen. Mensen met een streng verlangen naar een diep verhaallijn en mooie graphics kunnen dit beter overslaan, en beter wachten op de nieuwe Final Fantasy’s voor de DS en PS3.
6,7
Score
67
Score: 65
  • Pluspunten
  • Het job-systeem
  • Heerlijke old-school RPG
  • Minpunten
  • Outdated en veelal opnieuwgebruikte gfx/muziek
  • Soms irritante encounters

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • nee logische hè als je hem gratis bij de wii krijgt

  • guddammit

  • Jammer dat er zoveel ongelukken en verwondingen zijn met dat soort spellen voor de Wii …

  • tja who cares !

  • Toch wel ziek.. mario bros. heeft 20 jaar boven aan het lijstje gestaan

  • logisch .. als je het gratis erbij krijgt :p

  • Ik dacht dat WoW bovenaan stond

  • mario bros was ook gebundeld met de nes (vaak samen met duck hunt).



    wii sports is ook een system seller dus is het juist knap dat die bundel zo lang zo goed verkoopt.



    grappig om te zien is dat de hele top 10 van nintendo is



  • vindt je het gek?! ik heb 30 miljoen exemplaren uit medelijden gekocht… :3

  • Respect!

  • Samen met een wii ja >,>

    Zo kan iedereen het wel, één pakket uitbrengen waar je het maar mee moet doen

  • Is Wii Sports de enigste game waarmee de Wii wordt verkocht?

  • Tof zo'n pack-in.



    Maar niet geheel onterecht, is nog steeds zowat de enige \"game\" die wel goed gebruikt maakt van de mote. Geen irritant en overbodig gezwiep hier. Toffe instap voor de wii-mote, helaas is het nooit veel verder gekomen dan dat. :)



    Geen goede tennis/golf/bowling games uitgekomen op dat apparaat, terwijl nu net daar de kracht zit imo.



  • Nogal fake cijfer, maar zo zijn er nog een aantal games die op die manier veel meer \"verkochten\" dan wat ze normaal zouden gedaan hebben.

  • @Shenmue3: Maar heb je wel eens verder gekeken dan je neus lang is? We Love Golf! en Fun!Fun!Minigolf (die er ook nog eens heel aardig uitziet op grafisch gebied voor een downloadbare titel) maken volgens mij ook goed gebruik van de remote. En je hebt Mario Kart Wii met het stuur. Sonic & the Secret Rings laat zich ook redelijk tof besturen met de remote op z'n kant. Volgens mij heeft Hudson ook een bowling spel op WiiWare gezet, maar ik weet niet hoe goed de besturing werkt… Even een paar voorbeeldjes zomaar.

  • Ja haha iedereen krijgt hem zowat gratis bij de wii :(

  • Gek he dat een gratis game bij een console het meest wordt verkocht?

  • dat is toch zo logisch???

    best wel nep als je na gaat dat je gratis dat spel krijgt bij een wii



    En het is ook nog wel een kut spel.

    leuk voor eventjes.



  • Triest hoe een baggergame zo'n succes kan worden.



    Weer slecht nieuws voor de hardcore gamer :-(

  • @ Koppa : je kan een gratis game moeilijk een succes noemen vind 'k.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren