1. Spy Hunter: Nowhere to Run (PS2)

Spy Hunter: Nowhere to Run (PS2)

Vroeger, vroeger, vroeger. De tijd dat bierkratjes nog van hout waren en je moest doorzuipen om de kachel aan te houden. En zo heb ik nog wel meer geintjes over vroeger. Maar dan nu eens even serieus. Vroeger, toen ikzelf nog een klein jochie was en nog met Transformers en Hotweels speelde, ja, ontken het maar niet, jij kent ze ook nog wel, toen was de tijd dat ik onbewust schreeuwde om een game als Spy Hunter. Lekker achteruit gezakt in de bank ben jij de superheld die met zijn auto/boot/motor de hele wereld eens eventjes redden gaat. Nu, een kleine 10 jaar later heb ik die speeltjes ingeruild voor een Playstation 2 en ben ik begonnen met mijn jeugddroom.

Op het moment dat je de game begint word je meteen in een actievolle scene geworpen. In je mooie zilvere bolide genaamd Interceptor scheur je over de straten, maar zoals het een actiegame betaamd ga je niet naar de supermarkt om twee pakken halfvolle melk voor je moeder te halen. Nee, ditmaal word je achtervolgdt door een zwerm van vijandelijke wagens die jou raar genoeg ten koste wat kost de vangrail een bezoekje willen doen brengen. Maar goed dat er dan een stem over de intercom aan je vertelt hoe je de verschillende wapens in je auto gebruiken kan. Vlijmscherpe messen die uit je wielen steken en de banden van je vijanden lekprikken, raketten, machineguns en meer moeten ervoor zorgen dat jij weer veilig thuis aankomt, al dan niet met de boodschappen waarvoor je moeder je op stap heeft gezet, want zeg nou eerlijk, de wereld redden is een hoger doel.

Al die wapens klinken zo misschien wel vet maar al kleed je dat opgefokte skeltertje zo mooi aan, met een vastgeroeste ketting kom je nergens. En daar ligt dan ons eerste probleem, de controls. Tja, alles heeft zijn plekje op de controller gekregen maar daar houd het eigenlijk wel op. Waar tijdens de rij-passages de wagen reageerd alsof ik er met een brandijzer op druk is mijn grootste wens bij de passages te voet om een brandijzer te kunnen gebruiken om The Rock eens aan het bewegen te zetten. Kreten van frustratie galmden dan ook de straat door als ik weer eens stierf omdat die luie donder geen zin had om eens even te mikken op het hoofd van die idioot die me neer probeert te schieten.

Maar wie ben ik? Je speelt met het personage genaamd Alex Decker vertolkt door de WWF worstelaar Dwayne ,The Rock, Johnson (die in de bijbehorende film ook Alex Decker speelt). Deze werkt bij een spionnen organisatie genaamd IES, International Espionage Services. Het doel van deze organistatie in deze game is het stoppen van een terroristen organisatie genaamd NOSTRA. Deze zijn van plan de nieuwste technologieën van de regering te stelen waaronder de ontwerpen van de Interceptor. Nu dan kun je waarschijnlijk al wel raden wie dit zooitje losgeslagen bandieten mag stoppen. Inderdaad, jij, Alex Decker, moet de wereld behoeden van zijn ondergang, alweer. Een flinterdun verhaaltje waarvoor de meeste mensen niet bepaald warmlopen. Maar het is bewezen dat een verhaal niet altijd een sterke aanwezigheid hoeft te zijn om een goede game te maken. Hetgeen wat de game kan laten schijnen of breken is de gameplay. En de game verlicht nu nog minder dan een van die groene ik-doe-het-net-zo-goed-als-de-standaard gloeilampjes.

Ook de moeilijkheidsgraad is erg ongebalanceerd. De ene keer werk je jezelf zonder enige moeite een level door waar je in de volgende overladen wordt met vijanden, machines en weet ik veel wat voor een digitale stukken frustratie die het je moeilijk maken. Ohja, en dan nog iets, de AI van de vijanden, deze is zeker om over naar huis te schrijven. Om te vertellen dat je nog nooit gespeeld hebt tegen bezeten vogelverschrikkers! Je kunt naast de vijanden gaan staan en ze doen niks, gewoon totaal niks. Ze blijven gewoon een paar seconden rustig staan, leunend tegen hun cover die dus niet bepaald tussen mij en die vijand in staat wachtend totdat jij ze even een paar keer in de noten schiet.

Het klinkt nu waarschijnlijk al niet zo leuk meer. Maar ik moet je waarschuwen, het ergste moet nog komen. Het spel wat ik speelde zat zo ongelofelijk vol met bugs en grafische foutjes dat ik er soms gewoon gestoord van werd. Of het was de bedoeling van de makers dat je vijanden door de muren heen kan gooien en granaten door ramen gooien kan zonder dat ze breken om die ramen vervolgens kapot kan schieten met je wapen. Ik was er in ieder geval niet helemaal kapot van. Ook het grafische aspect van de game is redelijk treurig als je ziet wat er vandaag de dag mogelijk is op de huidige consoles. Je bolide glimt leuk, de ontploffingen zijn wel geinig maar voor de rest is het huilen met de pet op. Dingen die 3 jaar terug nog wel door de beugel gingen zijn de orde van de dag bij Spy Hunter: Nowhere to run. Maar deze beugel is vandaag de dag een stuk strakker getrokken en wat ik hier zag was gewoonweg erg matig. Qua geluid is de game wel oké, geen irritante geluiden die duizend keer herhaald worden en je regelrecht het gekkenhuis insturen dus. De ontploffingen klinken goed, de vijanden idem en ook de geluiden van de wapens zijn prima.

Conclusie en beoordeling

None

Opzich heeft deze game, zelfs met zijn flinterdunne verhaallijn, toch nog best veel potentie. Het idee achter een wagen die veranderd in zowel een boot als een motor kan erg leuk zijn en ik had dan ook in het begin nog hoop. Van deze hoop is weinig meer overgelaten na enkele speelsessies met deze game. Bugs, grafische foutjes, en de of te snelle of te slome gameplay maken deze game tot wat hij is. En dat is een middelmatige game die zeker niet aan te raden is voor de volle mep. Echter het concept je wel aanspreekt én je daarbij beschikt over ,het belangrijkste van alles, een flinke dosis geduld zou je nog wel een aanschaf kunnen overwegen (voor een bugdetprijs). Maar in mijn geval was er van mijn jeugd droom na het spelen van deze game weinig meer over en denk ik maar weer terug naar de good old days met de wat leukere plastic tegenhangers van de Interceptor in de hoop mijn nieuwe ervaring te verdringen.
4,3
Score
43
Score: 45
  • Pluspunten
  • The Interceptor
  • Ook uit je wagen
  • Minpunten
  • Ongebalanceerd
  • Grafisch onder de maat
  • Vogelverschrikker AI
  • Tempo
  • De verneuking van een leuk concept

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ah nee.

  • Hieruit blijkt maar dat het niet goed gaat met Sony in de gamingindustrie. De PS3 loopt blijkbaar niet goed genoeg.

  • PS3 Liep sowieso niet zo goed, vond ik zelf.

  • Autsj… die rotcrisis ook. Als Sony nu al in moet gaan korten, zullen de anderen niet zo lang op laten wachten.

  • OH NOES!!!!

  • Nogal pijnlijk, bij Microsoft gaat het ook het ook niet echt goed…

  • Is zeker niet te hopen. Zou toch zonde zijn als de Playstation divisie van Sony opgedoekt wordt. Ik denk toch dat er een prijsverlaging van de ps3 moet komen om dit nog een beetje recht te trekken.

  • Als Playstation dood gaat, betekend dat de dood voor de game markt voor zover WIJ hem kennen.

  • :( pff stomme crisis ook, slaat nergens op. Probleem is dat het op bijna alle vlakken waar sony opereert klappen vallen. Consumenten elektronica (tv's, camcorders etc) en ook bij Playstation. De ps3 is best prijzig en verkoopt nou niet als een tiet.

  • Dat EU op cultureel vlak met Japan botst boeit niets, PlayStation doet het zoals altijd in Europa erg goed. Kan me niet voorstellen dat Sony zich volledig terugtrekt.

  • Mwah, de gaming divisie zal qua model worden veranderd. Dat betekent, een winstgevend model.

  • ik hoop egt dat ze niet teveel hoeven te bezuinigen. in EU gaat het d8 ik tog wel goed met sony. dan zal het wel aan de rest van de wereld liggen.

  • Die crisis neemt echt de overhand.. :(

  • Ohoh jongens waar gaat het heen met de gamewereld, ook hier crisis.

  • Wow dat is heftig! Qua games zal dit wel een storm in een glas water zijn.

  • \"PS3 Liep sowieso niet zo goed, vond ik zelf. \"



    zoiets kun je niet zelf vinden, dat basseer je op feiten/cijfers. Stomme opmekring.



    Er staat gerucht. 2009 wordt een goed jaar voor Sony, dus dit bericht zal vast onzin zijn



  • Sony boeit me toch geen fluit. Zolang Nintendo en Xbox maar blijven (a)

  • @ ries93



    Dat is dus het probleem, de kosten die worden gemaakt bij het maken van de console zijn te groot, waardoor ze nu al verlies lijden op elke verkochte ps3, nog lagere prijzen zouden ze niet aankunnen volgens mij.

  • Als Playstation dood gaat, betekend dat de dood voor de game markt voor zover WIJ hem kennen.



    Praat geen onzin, alsof Sony de markt in handen heeft…

  • Volgens mij is dit een beetje erg overdreven. Veel bedrijven lijden onder de kredietcrisis, maar dat Sony haar gamedivisie opdoekt gaat een beetje erg ver.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren