1. The Legend of Zelda: Twilight Princess (Wii)

The Legend of Zelda: Twilight Princess (Wii)

NOTE: Deze “pre-review” heb ik geschreven na 33 uur spelen, er zijn dus mogelijk zaken die ik in deze pre-review nog niet mee heb geteld, HOUDT DIT TOPIC SPOILER VRIJ!

The Legend of Zelda is altijd een geweldige serie geweest, vrijwel elk deel stond garant voor een geweldig avontuur. Nu is er eindelijk het nieuwste deel in de reeks, "The Legend of Zelda: Twilight Princess". Dit deel is eindelijk weer in de geliefde realistische stijl van Ocarina of Time. Vele fans waren enigszins teleurgesteld toen ze de eerste beelden van The Wind Waker zagen, want iedereen verheugde zich op een realistische Zelda. Vooral nadat we de tech-demo van spaceworld 2000 hadden gezien, verheugden we ons enorm op de Next Gen Zelda met nog realistischere graphics.

SPACEWORLD 2000 TECH DEMO STIJL

WIND WAKER STIJL

Toen we de beelden zagen van de nieuwe Zelda, Twilight princess, waren we allemaal enorm enthousiast. Eindelijk weer de realistische graphics stijl van OoT. En daarbij ook nog eens eindelijk in de Next Gen Graphics, Gamecube graphics destijds. Wat ons voornamelijk ook zo deed verheugen op deze nieuwe Zelda waren de realistische Ocarina of Time stijl, maar dan met next-gen graphics die we gewend waren van de Gamecube.

EERSTE BEELDEN TWILIGHT PRINCESS

Tragisch genoeg komt deze Zelda niet in hetzelfde jaar als we het filmpje hadden gezien. Zelda komt begin 2005 ging het gerucht, maar dit bleek achteraf niet waar te zijn. Nintendo heeft nooit iets bevestigd en iedereen wachtte nog geduldig af totdat ze deze potentiële OoT beater zouden kunnen spelen. Na een tijdje wachten was het eindelijk zo ver, Nintendo maakte bekend dat Zelda November 2005 zou komen. Eindelijk hadden we een datum om naar uit te kijken, Zelda konden we eind dit jaar spelen! Jammer genoeg was dit ook niet het geval, Zelda kwam niet in November maar in het voorjaar van 2006. Ook dit ging uiteindelijk niet door, en op de E3 2 jaar later na de eerste trailer werd de datum eindelijk bekend gemaakt, daarbij kwam hij ook op de Nintendo Wii!

Wel is het jammer dat Zelda eigenlijk zo laat kwam, namelijk pas eind 2006. Ondertussen waren veel mensen al veel betere graphics gewend. Ik zelf heb al een jaar een Xbox 360 en heb al kunnen genieten van games als Kameo, Oblivion zelfs Gears of War. Mensen waren voornamelijk zo enthousiast over Zelda door de nieuwe graphics die eindelijk weer in de vertrouwde stijl waren zoals we die kende van OoT. Maar helaas kunnen we niet genieten van next gen graphics met deze Zelda, als Zelda in 2005 was uitgekomen zou ik de graphics een stuk vetter vinden. Maar ik heb al zo veel betere graphics gezien. Nu vallen de oneffenheden toch net iets meer op. Je ziet bijvoorbeeld dat er erg veel alliasing is in de game, ook de lichteffecten zijn niet zo geweldig meer voor haar tijd. Dus het is jammer dat dit aspect ons niet meer met open mond kan laten gamen.

Tot zover komt alles eigenlijk behoorlijk negatief over, maar ik wil wel gewoon eerlijk en kritisch zijn. Maar gelukkig vallen de minpunten in het niets als je de game een tijdje gespeeld hebt. De goede punten in deze game zijn zo overweldigend dat je echt niet meer gaat letten op “verouderde graphics”. Want je merkt gewoon al meteen dat de graphics, ook al niet next gen zijn, toch heel erg mooi zijn. Je kunt gewoon zien dat er heel veel energie in is gestoken. Het spel kent enorm veel detail. Als je bijvoorbeeld dit keer naar Link zijn outfit kijkt, zie je gewoon de naden lopen en zelfs zie je een soort van armor onder zijn groene outfit. Ook alle andere personages in het spel zien er gedetailleerd en netjes afgewerkt uit, dus ook als zijn de graphics niet next gen, het oogt gewoon ontzettend mooi, dit ook door de artistieke stijl. Ook moet ik zeggen dat ik de animaties erg goed vind, iedereen beweegt heel realistisch met veel frames per seconde. Kijk bijvoorbeeld hoe realistisch en vloeiend Link en Epona bewegen.

De muziek in deze game is net zoals altijd bij alle andere Zelda games ook prima in orde. De muziek is altijd erg sfeervol en altijd passend bij het desbetreffende scenario. Ook is het natuurlijk een vereiste dat de klassieke oude zelda muziekjes en geluidseffecten behouden blijven, zoals het kijgen van items en openen van kistjes etc. Puntjes van kritiek zijn er helaas wel. Waarom blijft de muziek altijd zo simpel en van relatief lage kwaliteit? Waarom kiezen ze niet voor mooie orchestrated muziek zoals we die kennen van de Hyrule Symphony OST?

Dit zou mogelijk de Zelda sfeer versterken en het allemaal nog net iets meeslepender maken. Het tweede kritiekpunt is dat het geluid uit de Wii-mote niet van al te goede kwaliteit is. Maar goed dit is niet zo heel erg want het idee op zich vind ik wel erg leuk.

Het verhaal zit ook wel goed in elkaar, het is een redelijk simpel verhaal met enige plotwendingen. De verhaal lijn is niet erg ingewikkeld en is gewoon door iedereen gemakkelijk te volgens, misschien wel jammer maar tegelijkertijd hierdoor wel toegankelijker voor een groot publiek. Zelda speel je eigenlijk ook niet echt om het verhaal, de verhalen zijn vaak wel leuk dat wel, maar je speelt het meestal om de gameplay en de sfeer van het spel. Het verhaal is wel interessant genoeg dat het je eigenlijk meesleept. Hiermee bedoel ik dus dat het je wel nieuwsgierig houdt waardoor je graag verder wilt komen in het spel.

De gameplay is ook weer zoals elke Zelda erg goed, het speelt gewoon zoals je het verwacht van een Zelda game, vloeiend en vermakelijk. De gameplay met de Wii-mote is over het algemeen erg leuk. Het voelt heel natuurlijk en fijn aan als je begint met spelen. Het is eigenlijk wel fijn dat je controller nu in 2 delen is, hierdoor zit je niet zo met je handen bij elkaar gekropen. Dit voelt eigenlijk wel “relaxed”. Het schieten met je Bow en dergelijke is ook erg leuk, het mikken op het scherm werkt heel fijn en is gewoon erg leuk om te doen. Je voelt je echt een Sharpshooter als je een vijand van een afstandje netjes bewerkt met een vlijmscherpe pijl. Het slaan met de Wii-moet kan soms ook erg leuk zijn soms, helaas gaat het speciale hier na enige tijd vanaf. Dit is omdat het slaan niet real-time is, het klinkt vreemd maar ik zal even toelichten wat ik bedoel. Met de Wii-mote moet je sla bewegingen maken om Link te laten slaan, als je dat hoort klinkt het heel erg bruut, maar jammer genoeg is dit helemaal niet zo geweldig. Het is namelijk zo dat het niet uit maakt hoe je je wii-mote beweegt, Link zal altijd hetzelfde doen. Je bewegingen zijn dus niet “real-time”. Link kent enkel een aantal voor geprogrammeerde slagtechnieken en het maakt niet uit hoe je de wii-mote daar voor beweegt. Hier door zit je na een tijdje dus alleen nog maar korte bewegingen te maken om te slaan en is het dus niet echt meer van toevoegende waarde voor de ervaring. Ik vind dit echt erg jammer, het is gewoon een enorm gemis voor de game.

Waarom de wii versie?

Het is nu dus wel kiezen tussen de Wii versie of de Cube versie. Ik zelf heb gekozen voor de Nintendo Wii versie, dit is voornamelijk omdat ik zelf een HDTV heb en de Wii versie draait als enige (in Europa) in 480p. Dit betekend dus dat je op een HDTV erg scherp en helder beeld hebt en met de cube versie op een HDTV gewoon enorm blurry en vaag beeld hebt. Ook vind ik de wii controls erg leuk en gemakkelijk. Het schieten bijvoorbeeld is gewoon veel leuker om te doen met de wii-mote dan met de cube controller. Ook is het handig dat de Wii versie 16:9 ondersteund dus heb je eigenlijk meer beeld dan de cube versie, dit verschil is wel te merken als je ze allebei eens hebt gezien. Maar goed afgezien van mijn argumenten kan ik me het ook voorstellen dat mensen de cube versie prefereren, maar goed dit is gewoon een kwestie van mening.

Is “Twilight Princess” beter dan “Ocarina of Time”?

Vrijwel iedereen was het er wel mee eens, deze Zelda heeft absoluut de potentie om Ocarina of Time van haar troon te stoten. Nu Twilight Princess er is blijven de meningen alsnog verdeeld. Ik kan hier nu enkel mijn mening geven.

In theorie is Twilight Princess inhoudelijk gewoon beter dan Ocarina of Time, de wereld van Twilight Princess is veel groter, veel dungeons zijn wat uitgebreider dan bij OoT etc. Bij Twilight Princess heb je ook veel meer items dan bij Ocarina of Time. Er zijn veel nieuwe items bij gekomen bij Twilight Princess, ik heb een paar nieuwe gezien en er zitten zeker leuke dingen bij. Ook heb je nu andere nieuwe dingen die OoT niet had, je hebt bij Twilight Princess ook “Hidden skills” Hierdoor heb je gewoon meer soorten “special moves”. Dit is dus ook beter dan Ocarina of Time. Wat ik wel mis in Twilight Princess zijn de leuke sfeervolle dorpjes en plekken die je bij Ocarina of Time wel had. Bij Ocarina of Time had je bijvoorbeeld; Kakariko Village, Goron Village, Zora Village en Lon Lon Ranch etc. Het valt me op dat Twilight Princess dit veel minder heeft. Er is eigenlijk niet echt een Goron village en Kakariko is ook lang niet zo leuk en sfeervol als in OoT. Erg jammer dat dit bij Twilight Princess minder is, want dit is vaak wel een pluspunt bij Zelda games. Bij Ocarina of Time kon ik altijd erg vaak lang rondhangen in deze dorpjes.

Wat veel mensen vergeten is dat ze Ocarina of Time in een hele andere levensfase hebben gespeeld en dit is ook zeker van invloed. Je belevingswereld is heel anders als je jonger bent, de manier waarop is destijds OoT speelde, zo kan ik Twilight Princess niet spelen. Ik zat lekker hele dagen op mijn kamer Zelda te spelen zonder ook maar iets anders aan mijn hoofd. Nu ik ouder ben kan dat simpelweg niet meer, ik kijk heel anders tegen gamen aan nu. Dit is gewoon omdat naarmate je ouder word je steeds meer andere dingen krijgt waar je je mee bezig houdt of mee bezig moet houden.

Ook stellen we nu hele andere eisen aan videogames. Doordat de markt veel groter en populairder is geworden zijn de eisen voor videogames ook veel hoger. Het is gewoon erg lastig om te zeggen welke Zelda beter is, OoT of TP. Dit is gewoon omdat de hele manier van beoordelen in de tussentijd enorm veranderd is. En bij OoT hecht je ook waarde aan de herinneringen, “jeugdsentiment”

Conclusie en beoordeling

None

Twilight Princess is absoluut die game die het tegen Ocarina of Time kan opnemen. Als er een Zelda is die beter is, dan is het deze wel. Maar het is gewoon erg lastig om te vergelijken. Want 2 toppers oud verschillende tijden kunnen het niet tegen elkaar opnemen. Door de enorme wereld met veel mogelijkheden, dungeons, items etc, mooie grafische stijl, perfecte gameplay en een leuk verhaal is The Legend of Zelda: Twilight Princess gewoon eén van de beste games ooit.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Inhoudelijk erg groot
  • Graphics stijl is geweldig
  • Gameplay is weer perfect
  • Minpunten
  • Toch iets minder sfeervol dan voorgaande delen
  • Graphics zijn previous gen

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Begrijpen wie het kan, wat zegt hij nu toch dat er nauwelijks toppers komen in 2009, als hij nu op de 360 exclusives zou wijzen dan kan ik het nog begrijpen. Maar qua toppers in het algemeen ziet het er toch weer erg goed uit qua aanbod van toppers in 2009.

  • Ik vind het ook geen huiverend aanbod om heel eerlijk te zijn voor 09, maar ik vind het zeker toch wel interessant.

  • Helemaal met Dhr. Molyneux eens en totaal oneens met Inside Gamer. Op de lijst 2009 staat niet één interessant spel (voor mij).

  • Er zijn alleszins al een paar leuke potentiële toppers aangekondigd, en ik stel sowieso ook voor om te wachten tot GDC geweest is voor we gaan depri doen over gamejaar 2009 -_-'

  • Scheelt dat smaken verschillen. Voor de één is een game wel een topper en voor de ander niet. Maar goed, je weet maar nooit he. ^^

  • Wat n gelul ook weer van die molyneux fag.

  • Er zit wat in. Veel grote namen kwamen er uit in 2008. Maar Insidegamer bewijst het tegendeel met hun 'toppers van' rubriek. Killzone 2, Halo wars, Mafia II. Er zullen er ongetwijfeld nog veel meer zijn, maar ik ben moe en kan er niet opkomen…. xD

  • Ach ja gewoon lekker wachten tot de juiste spellen zich voordoen en ondertussen je still to play list afwerken tot dan.

  • Final Fantasy XIII, Final Fantasy Versus XIII, God of War III, Heavy Rain, White Knight Chronicles, Uncharted 2: Among Thieves, WET, Killzone 2, Mafia II, Call of Duty: Modern Warfare 2, Dissidia: Final Fantasy, Final Fantasy Agito XIII, Kingdom Hearts: Birth by Sleep, Fat Princess, Beyond Good & Evil 2, Zone of the Enders 3, Kingdom Hearts III, L.A. Noire, Assassin's Creed 2, Halo Wars, Tekken 6, Street Fighter IV etc. etc.



    Ze zijn niet misschien niet voor iedereen toppers (of gewoon goede games), maar mijn lijstje staat al aardig gevuld dit jaar!!



    Die man moet gewoon games maken en nooit meer opmerkingen naar de pers. Wat een onzin verteld die altijd!!



  • Komt genoeg aan volgend jaar. Daarbij wordt in de eerste helft van het jaar ook altijd nogal wat nieuwe aankondigingen gedaan.

  • Ik zie al uit naar vele toffe spellen, echter kan ik me nog prima vermaken met CoD5, Fable 2 en de aankomende Operation Flashpoint 2.

  • 2008 was dan ook wel een topjaar.

  • Interessant dat hij zegt dat er geen toppers komen, ben het daar absoluut niet mee eens!

  • ik denkt niet dat 2009 vorig jaar zal overtreffen

  • Hij bedoelt waarschijnlijk dat de xbox 360 er dit jaar een beetje magertjes bijstaat en nog niks is aangekondigd, maar voor de rest komen er wel top titels op andere platformen.

  • En tóch wil ik nogsteeds dat er een Black & White 3 komt! :(

  • Moah, hij heeft wel gedeeltelijk gelijk, maar toch zijn er wel al een aantal die ik sowieso moet kopen en we hebben natuurlijk de beursen nog.

  • Peter Molyneux heeft gelijk, 2010 lijkt me inderdaad wat interessanter. :-)

  • Uhh… er is weinig tot niks bekend over het einde van 2009.

  • @ Easy Roy,



    Halo: ODST niet? Het wordt wel een budgettitel maar is zeker een goeie! Wie nu gaat zeggen dat ik een fanboy ben, heeft gelijk :D

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren