1. Gears of War (X360)

Gears of War (X360)

Ik zit te peinzen, urenlang. Eigenlijk al dagen, wat zeg ik, maandenlang. Hier zit ik dan, helemaal alleen. Opgesloten in een donkere, koude cel. Het is 17 november 2006 en ik kan geen kant op. De oppervlakte van Sera, mijn planeet, is voor 90 procent verwoest. Al 79 jaar is er een oorlog gaande op deze voorheen zo prachtige planeet. En dat allemaal om die stomme stof die onze ‘geleerden’ hebben ontdekt. De stof die een einde had moeten maken aan het brandstof probleem dat al jaren een issue is. 'Imulsion' heet het. Ik zou wensen dat het nooit gevonden was.

Opeens hoor ik een hoop lawaai. Ik schrik ervan, wie zou dat nou kunnen zijn?! Een hoop kabaal later verschijnt er een gedaante voor mijn cel. Vol argwaan kijk ik de gedaante aan. Hij bevrijdt me en geeft mij de opdracht mee te komen en vooral te luisteren naar wat hij zegt. Vol verbazing stap ik uit mijn cel en legt Dominic Santiago (de gedaante), uit wat er aan de hand is. “De Locust!”, zegt hij. “Het zijn de Locust, ze zijn overal! Iedereen die nog in leven is kunnen, nee, moeten we gebruiken. Schiet op en trek dit aan!”, wordt mij haastig verteld. Verward door allerlei emoties die zich in mijn grijze massa afspelen, volg ik de orders op.

Plotseling is de Pendulum-oorlog niet meer het belangrijkste voor ons als mensen. Als een derde hond die er met het bot vandoor gaat hebben de Locust het op de Imulsion gemunt. Ze hebben zich geruime tijd onder de aardkorst verborgen, waarvandaan zij nu een verrassingsaanval hebben georganiseerd. Met vier man, te weten Dominic Santiago, Damon Baird, Augustus Cole en uiteraard ikzelf, vormen wij ‘The Coalition of Ordered Governments’. Wij worden geleid door Colonel Victor Hoffman en geïnformeerd door de lieftallige mevrouw Anya Stroud. In deze formatie starten wij onze missie en dit is er maar één: de Locust vernietigen voordat zij dit met ons doen.

We zijn nog maar kort op weg maar bij bijna iedere vierkante meter die ik van onze aardbol zie, besef ik wat voor een mooi werk onze Epic goden hebben afgeleverd. Ondanks alle verwoestingen en al het puin dat er op de straten ligt, sta ik met open mond te kijken. Wat een prachtige planeet, of eigenlijk: wat een prachtig Unreal 3 universum! Toch heb ik weinig tijd om hiervan te genieten. Dominic heeft geen woord teveel gezegd, de Locust zijn overal. Achter ieder hoekje, onder ieder stukje zwakke grond, vanuit ieder stukje open lucht. Met zijn vieren moeten we zo tactisch mogelijk te werk gaan. Samen zijn we immers sterk. Ik geef dan ook de orders tot dan wel agressief aan te vallen, of voorzichtig proberen niet te veel over onze positie vrij te geven. Dit is vrij handig, al is met name ‘Dom’ zoals wij Dominic toepasselijk noemen, soms wel heel erg dom.

Conclusie en beoordeling

None

Gears of War is een hele sterke Third Person Shooter die gedurende 10 uur keiharde actie laat zien. Het spel sleurt je mee, houdt je constant scherp en spuugt je helemaal verdwaasd weer uit. Het spel is kort, te kort. Maar heftig, héél heftig. Het verhaal wordt jammer genoeg slap behandeld, wat zeker afdoet aan de sublieme afwerking van zowel besturing als gameplay.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Actie
  • Geluid
  • Filmische ervaring
  • Kettingzaag
  • Minpunten
  • A.I.
  • Verhaal wordt slap behandeld
  • Single-player toch echt te kort

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Twaalf jarig hoogbegaafd, vooraf geinstrueerd poepkind!



    LittleBigJatwerk

  • In een rap tempo zette de 12-jarige een volledig level in mekaar, om maar even aan te geven dat het heel gebruiksvriendelijk moet worden.

    Joh, die heeft van te voren al een enorme cursus gekregen hoe het programma gebruikt moet worden! Gebruiksvriendelijkheid is pas te testen als je het zelf mag proberen, want dan weet je zeker dat je niet bedonderd wordt waar je bij staat.

  • zeker een neefje van big Bill.

  • noobs.



    en slechte lezers kijk nog is goed naar het xna shizzel kijk even hoelang t bestaat en zeg dan nog jatwerk. .

  • Ok, gekeken.



    Jatwerk.

  • Naah niets voor mij. Ik speel liever games.

  • @ AzriaX



    wow, je hebt geen idee waar je het over hebt he?

    XNA is een platform om games mee te maken.

    LBP is een game met een leuke leveleditor.

    Zoek ff dingen uit voordat je wat roept anders kom je zo dom over.




  • @Ocmerius



    Tja er zit iig een groot verschil in ja, maar ja het idee kan natuurlijk ontstaan zijn door LBP.



    Ik vind het alleen maar goed als het ene platform er voor zorgt dat mensen op het andere platform weer iets bedenken om iets leuks met hun eigen techniek te doen. En daar is dan deze simplistische XNA uitgekomen, mooi toch.



  • @Ocmerius



    boeie :P LBP pwnd dit :P

  • Gruwelijk je eigen kleine game maken :)

  • Kan leuk worden :)

  • MAAR?

    is het dan echt tien verschillende levels met 10 characters of een simpele sidescroller met 1 vijand…



    In hoeverre kun je hier iets vets mee maken?


  • Voordat je iets post wat dit afkraakt lees eerst wat XNA is. LBP heeft niks met dit te maken…

  • AzriaX ….



    Je hebt het spel nog niet gezien, dus laat die fanboys reacties :S

  • Ik heb gameplay gezien op GT en het zag er erg makkelijk uit. Ik hoop dat het erg uitgebreid is want nu zag ik alleen lichtgevende dingentjes hopelijk kan je ook nog zelf mannetjes maken en bijvoorbeeld een vechtgame maken ofzo.

  • LBP is iets heel anders…. Een game. NXE is een speciaal programma om ''games'' mee te maken. (programmeren?)

  • @ Sneaker; dat bestaat ook al erg lang, kijk naar RPG Maker en dergelijke, en daarnaast is een toegankelijke gamemaker praktisch onmogelijk. Echt iets moois maken is nou eenmaal ingewikkeld, en je zult sowieso aan het scripten moeten daarvoor.

  • lijkt mij wel vet

  • Ach, Microsoft kijkt af bij Sony, en Sony kijkt weer bij Microsoft, zo gaat het toch al járen?

  • zal wel lol zijn als je dan 'GRATIS' die zelfgemaakte levels kon downloaden :D

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren