1. Brothers in Arms: Earned in Blood (PC)

Brothers in Arms: Earned in Blood (PC)

We lopen richting een open veld. We houden ons gebukt en proberen niet teveel op een schietschijf te lijken. Ik denk na, is het hier niet wat te rustig. Een paar minuten geleden vochten we nog met een Duitse patrouille. En nu, nu is het stil. Ik hoor een luide knal, gevolgd door een nog veel luidere knal. Voor me knakt een boom in tweeën. We worden beschoten met een duits kanon type 88 millimeter. We zoeken dekking. Ondertussen dekt het kanon de aanval van een aantal Duitse infanteristen. We rennen langs een aarden wal op zoek naar een plek om een aanval te kunnen ondernemen. Er klinkt nog een knal en ik wordt omver geblazen, mijn oren piepen, vervaagd hoor ik schieten en geschreeuw en ik vraag me af hoe ik hier in hemelsnaam te lande ben gekomen.

Brothers in Arms earned in blood is het vervolg op het succesvolle road to hill 30. Dit vervolg is in een zeer korte tijd gemaakt, de vraag is: is het een snel vervolg om in te cashen of is het ook daadwerkelijk een hele goeie game die zijn voorganger perfectioneert? Om dat te kunnen bekijken moeten we een aantal aspecten van de game goed belichten. Road to hill 30 draaide op een aantal sterke punten, maar 2 ervan maakten de game ook echt anders dan andere oorlogs shooters namelijk het ijzersterke en emotionele verhaal en de intense tactische gevechten met Duitse eenheden.

Helmpje af.

Wat betreft de gevechten is gearbox er echt in geslaagd een hele realistische intense ervaring af te leveren. Duitsers en geallieerden schreeuwen heen en weer, wapens klinken erg realistisch en de omgevingen geven een benauwde en spannende sfeer mee. De AI van je tegenstander is veel beter dan in z'n voorganger. Je tegenstanders zoeken nu beter dekking als je ze van achter aanvalt. En ze reageren vooral ook veel agressiever op jouw acties. Waar in de vorige bia de Duitsers rustig stonden te wachten tot jij ze in de rug aanvalt proberen ze nu zelf aanvallen te ondernemen en zoeken ze vaak voor betere dekking. Maar wat ik vooral erg knap vond is de kracht van verschillende wapens. Als de Duitsers een MG 42 tegen je inzetten heb je een probleem. Als de Duitsers een 88 mm kanon tegen je inzetten, dan zit je echt heel erg diep in de nesten. Waar een gewone kleine PAK (panzer abwehr kanonne) nog wel onder vuur kan worden genomen zodat jij erom heen kan sneaken, daar heb je bij een 88 mm kanon echt een probleem. In dekking blijven is het advies en dat geld ook voor je squads/tanks. Helmpje af dus voor de gevechten.

Unreal maar dan een klein beetje beter

De game draait op een verbeterde unreal 2 engine. Deze engine is ondertussen al een paar jaar oud en zelfs de aanpassingen van gearbox kunnen niet verhinderen dat earned in blood gewoon net niet zo vet uitziet als bijvoorbeeld call of duty 2. Wel ogen de gevechten in bia erg realistisch, explosies worden niet gepresenteerd met vette vuur en explosie effecten. Nee als je iets opblaast dan voel je de aarde even trillen en spat er een hoop modder op. Ook kun je duidelijk verschil merken in verschillende kalibers. Ik kan het mis hebben maar ik vind de klap van een 88 millimeter granaat toch echt even iets krachtiger dan die van een gewone PAK granaat. De wapens ogen realistisch maar er zitten toch nog enkele fouten in. De thompson heeft vanuit first person view een veel te korte loop, en de bar (browning automatic rifle) mist zijn uitklapbare ondersteuning. Het zijn maar details, maar toch. De maps zijn dan weer erg mooi vormgegeven en dagen je echt uit op tactisch gebied. De graphics hadden dus iets mooier gekund, het doet zijn ding en brengt zeker de goeie sfeer mee.

Korte ontwikkelingstijd

De gevechten zijn dus erg goed gedaan. Toch kun je aan het spel zien dat het maar een erg korte ontwikkelingstijd heeft gehad. Het verhaal haalt bijvoorbeeld echt alle cliche's uit de kast. Het begint goed, en het eindigt ook best wel goed. Maar daar tussenin gebeurt gewoon te weinig. In het originele bia werd Baker constant geconfronteerd met de bizarre en gruwelijke werkelijkheid van oorlog. Als Joe “red” Hartsock lever je gewoon intense gevechten met je vijand, maar het gevoel dat ik had bij road to hill 30 komt nergens terug. Ook vond ik de extra's wat kort door de bocht, maar het kan zijn dat ik op dat gedeelte gewoon spoken zie.

Multiplayer

De multiplayer bestaat uit verschillende gedeelten, er is een online deathmatch met opdrachten en een online/offline skirmish mode. Bij de deatmatch zijn er vier spelers die elk een team onder hun commando hebben, 2 spelers spelen als Amerikaan en 2 als Duitser. Je speelt dus als sergeant met bots onder je commando. Je zult als aanvaller verschillende doelen moeten halen terwijl de verdediger dit probeert te verhinderen. Je zou dus je bots kunnen gebruiken om je tegenstander te “surpressen” en dan zou je dus zelf je tegenstander kunnen flanken. Natuurlijk doet je tegenstander hetzelfde dus een online kat en muis spel leek geboren. Maar jammer genoeg werkt dit alles niet helemaal goed. Er ontstaat al vrij snel chaos online, de aanvallers weten niet precies wat ze moeten doen terwijl de verdedigers rustig blijven zitten totdat er iemand voor de loop van hun geweer verschijnt. Hierdoor maken aanvallers vaak geen schijn van kans, zodat verveling al vrij snel toeslaat. De skirmish is dan weer goed gedaan. Je kiest een map, een team en je stelt de moeilijkheidsgraad in en je kan los. De moeilijkheidsgraad ligt erg hoog, maar het is erg vermakelijk en leuk om een paar keer achter elkaar te spelen. Je kan dit speltype ook online spelen, ik moet echter bekennen dat ik dit niet geprobeerd heb. Het lijkt mij dat de spelers goed op elkaar ingespeeld moeten zijn, anders maken ze geen kans. Ook dit speltype zal dus online waarschijnlijk niet zo goed uit de verf komen.

Conclusie en beoordeling

Dit spel heeft dus twee gezichten. Aan de ene kant zijn er de fantastische en pittige gevechten die door het hele spel heen uitdagend blijven. Aan de andere kant is het spel qua verhaal en authenticiteit niet zo goed uitgewerkt als zijn voorganger. Het is dus maar net wat voor speler je bent. Als je net als ik alle filmpjes volgt en je jezelf graag mee laat slepen door een mooi verhaal, dan kan dit spel op dat vlak teleurstellen. Klik je echter alle filmpjes altijd weg en speel je spellen altijd op hard, dan zal je dit spel geweldig vinden. Een oordeel over dit spel geven is dus wat moeilijk maar omdat games geen boeken zijn vergeef ik gearbox het middelmatige verhaal.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Pittige gevechten
  • Sublieme sfeer tijdens de gevechten
  • AI is van een zeer hoog niveau
  • Offline skirmish
  • Minpunten
  • Verhaal stelt teleur
  • Multiplayer komt niet goed uit de verf
  • Graphics komen wat gedateerd over.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Geen game voor Shankdown

  • Wel een game voor BobaFret :) En ik heb Soulstorm! YES!

  • heb alle DoW games en deze gaat er ook echt komen! Wil wel mee doen met de beta.

  • Waarom Games for Windows Live ???!!! Ik zou me GTAIV voor PC gekocht hebben moest het niet voor live gedoe geweest zijn.

  • Dit is mooi kan ik hem eerst uitproberen :)

  • Ik wil wel ook eens de game proberen, goed moment om de beta te proberen.

  • ik kijk wel

  • Leuk voor de fans maar niet voor mij wil het wel maar moet sparen.

  • Beta zijn altijd leuk, maar voor deze game hoef ik hem niet.

  • Eind januarie zo snel al!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren