1. Second Sight (PS2)

Second Sight (PS2)

Na bekende games als Timesplitters en de good old Goldeneye komen de jongens van Free Radical met Second Sight. Geen shooter dit maal, maar een ambitieus avontuur. Misschien wel een beetje té ambitieus voor een ontwikkelaar als deze.

Verwarring troef aan het begin van Second Sight. Als onbekende word je wakker in een bed van een soort ziekenhuis. Je weet niet wie je bent, wat je daar doet en hoe het tot dit heeft kunnen komen. Het ronddolen begint. Na een paar minuten ontdek je een armbandje met de naam John Vattic. Aannemend dat jij deze naam draagt, wordt het interessant. De eerste guard kom je tegen en de actie begint. Je ontdekt dat je veel meer bent dan je ooit voor mogelijk had gehouden. Zonder het bewust te doen, wordt de guard uitgeschakeld door een psi attack. Langzamerhand wordt het John duidelijk waarom hij zo gevreesd is en hij was opgesloten op deze plek. Zijn gevaarlijke psychische krachten zorgen ervoor dat iedereen als de dood voor hem is. Toch is Vattic niet op dood en verderf zaaien uit.

Het wordt na een kleine research op de lokale computers duidelijk dat je ooit deelnam aan missie in het koude Siberië, genaamd WinterIce. John herinnert zich steeds meer en elke flashback, waar een stukje van het verhaal wordt onthuld, is een speelbaar level. Te beginnen met de oefeningen en voorbereidingen voor de WinterIce operatie. Dat is gelijk een soort tutorial. Het schieten werkt aardig, al is het schuilen en duiken in de rest van het spel vrij zinloos aangezien de meeste levels niet al te ingewikkeld zijn. Sowieso speel je dit spel niet voor de wapens. Het gaat om alle bovennatuurlijke krachten van John die Second Sight interessant maken. Want de eerder genoemde Psi attack is nog maar het begin. Uit je lichaam treden, onzichtbaar worden, mensen optillen en hun nek breken, het behoort allemaal tot de mogelijkheden. Het spelen met al deze dingen zorgt voor hilarische momenten. De projection bijvoorbeeld. Hiermee treed je als een schim uit je lichaam. Dit eenmaal gedaan, kan het feest beginnen. Je loopt naar een guard in de buurt en drukt op de X-knop wanneer dit staat aangegeven. Dat staat voor possesion; het besturen van iemand anders. Hierdoor kan je hele vuurgevechten uitlokken waarbij je zelf niet eens bent betrokken. Het wordt een soort vijand tegen vijand gevecht waar jij toeschouwer van bent. Scheelt niet alleen een zooi kogels, maar zorgt ook voor een grote glimlach op je smoeltje.

Healen is ook één van Vattics mogelijkheden, ware het niet dat dit veel tijd kost. Wegrennen middenin een vuurgevecht is dan soms ook wel de verstandigste oplossing. De damesplee bezoeken totdat de vijand je kwijt is; er zijn ergere dingen op deze wereld. In het begin beschik je nog niet over al je Psy mogelijkheden als je een flashback speelt en daar zijn dan een soort healpunten. Niet dat deze zeer noodzakelijk zijn, want over het algemeen zijn de levels niet zo pittig. Beter gezegd, het tempo ligt vrij laag. Hierdoor word je nooit snel overhoop geknald en heb je altijd wel weer een punt om te healen. Toch is dit geen slecht punt. De game dwingt je ook rustig aan te spelen en dat zorgt voor een bepaalt soort spanning. Ook de muziek draagt aan dit gevoel bij. De opzwepende muziek bij de actie zorgt voor een ongemakkelijke feel. Wel begint deze enig te irriteren na 5 uur. Veel afwisseling is er namelijk niet op dit gebied.

Alle andere personages die voorbijkomen naarmate de game vordert zijn over het algemeen niet echt boeiend. Het gehele verhaal is daarentegen een stuk interessanter. Het blijft tot het einde vaag, maar in de laatste minuten vallen alle puzzelstukjes op hun plaats. Grafisch blijft Free Radical de Timesplitter stijl trouw. Cartoony en degelijk dus. Er is niet super veel detail, maar de personages zien er geloofwaardig uit en de game kan redelijk meekomen met andere PS2 toptitels. Wel kunnen vijanden wel eens een erg onaardse houding aannemen wanneer deze bewerkt zijn met één van jouw schietijzers. Ook wil de camera nog wel eens in een muur blijven steken. Kleine bugs die waarschijnlijk vooral met het budget te maken hebben. En daar steekt het grootste knelpunt de kop op. Second Sight is gewoon met veel passie gemaakt; alles is goed uitgewerkt, alleen is het overal tegelijk nét geen top. Daarvoor is de muziek uiteindelijk toch niet afwisselend genoeg en ook de graphics en bugs tonen aan dat er met dit budget gewoon niet meer in had gezeten. Het verhaal, de stemmen en het leveldesign zijn van topniveau. Maar ook de totale speelduur is veel te kort om het uit te roepen tot toptitel. Met nog geen 7 uur lijkt ook hier het budgetprobleem te knagen. Het talent is duidelijk wel aanwezig bij Free Radical, nu het geld nog. Ik zou dus zeggen, met z’n allen kopen dit spel en dan hebben we Second Sight 2 met een EA-budget. Droom eens weg wat dat zou kunnen betekenen…

Conclusie en beoordeling

None

De ontwikkelaar was iets te ambitieus aan het begin van dit spel. Het zag een groot, meeslepend avontuur voor zich dat op alle punten perfect in elkaar steekt. Dat is het niet geworden, maar dat hoeft het ook helemaal niet te zijn. Second Sight is nu gewoon een interessante titel met een boeiend verhaal. Hopelijk kunnen ze er de volgende keer meer geld insteken en dan kan het helemaal niet meer fout gaan.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • sfeervol
  • boeiend verhaal
  • psy powers
  • Minpunten
  • amper 7 uur spelen
  • bugs en foutjes

Dit artikel delen

Over de auteur

kuk

Reacties

  • Goed bezig

  • 300.000 alweer poehe dat gaat snel, wel jammer dat je steeds dezelfde levels op de eerste pagina ziet staan, daardoor worden er maar een stuk of 100 echt veel gespeeld (sommige over de 100000x) terwijl de meeste andere niet boven de 10 komen

  • Zo nice 300.000 levels die door spelers zijn gemaakt.

  • Dat, is, veel!

  • en laatst was er nog een bericht dat het zo slecht ging met de verkoop, is nog wel te overzien dan toch.. ?

  • mooie cijfers, het is ook een goede game.

  • Is niet veel toch op 20 miljoen consoles………….??

  • Waar heb jij het over?

  • Steintie, waar reageer jij op?

  • Ter vergelijking:

    - Metal gear 3.8M

    - Resistance2 1.2M

    - Gears of war 2 4.2M

    - Call of duty 5 (PS3) 2.5M

    - GT5 prologue 2.8M

    - Littlebigplanet 1.3M





  • Dit spel verdient veel meer. Hoop ook echt dat het een Goldeneye kleef effect heeft in de charts.

  • netjes hoor

  • Still, Hirai said it has added 2.1 million accounts in the last couple of months. He’s showing off a PS 3 exclusive game from November, LittleBigPlanet, and is praising its appeal to the mass market. It’s being played online now by 1.3 million people. There are now 300,000 levels available, thanks to user-generated content for this game. That’s pretty impressive



    —–

    uh?


  • vee lt eweinig verkocht gezien de hype en systemseller die het zou moeten zijn.

  • Goed hoor, het spel verkoopt dan toch goed en dat verdient het!

  • Leuke game maar on-line multiplayer is vaak een drama, zoals zoveel games op PSN !!

  • Ik dacht dat LBP slecht verkocht. Maar 1,3mln is wel veel. Nuja dat spel verdient het ook wel.

  • Netjes! Het valt dan toch niet echt tegen met het succes van LittleBigPlanet?

  • Ze zijn lekker bezig, als ze zo doorgaan krijgt het toch nog de verkoopcijfers die de game verdiend!!!

  • Een tijdje geleden waren de verkoopcijfers ng barslecht :D

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren