1. Tetris DS (NDS)

Tetris DS (NDS)

De meeste games van nu verschillen nogal in kwaliteit. Als ze goed zijn, boeien ze een maand of twee. Als je 20 jaar geleden een concept bedacht dat vandaag de dag nog leuk is, dan ben je een genie. Alexey Pajtinov was zo’n genie. Zijn meesterwerkje: Tetris.

Alexey speelde Pentomino, dat is een soort legpuzzel met stukken die elk uit 5 blokken zijn opgebouwd. Alexey hoorde van een nieuw aanstormend medium: games. Daarom besloot hij Pentomino aan te passen, en te vertalen naar de o zo hippe pixels. Hij nam inplaats van figuren uit 5 blokken, figuren bestaande uit vier blokken. Deze blokken hadden de vorm van de hoofdletters I, T, O, L, J, S en Z. Hij nam een verticaal speelveld welke een soort put is met een bodem en een open bovenkant. Vanuit die bovenkant komen de blokken omlaag vallen. Totdat ze de hele put gevuld hebben. Als speler mocht je dát zien te voorkomen: door de blokken te laten draaien en te bewegen, moest je de figuren zo laten vallen dat ze de put in de volle breedte vullen, dan verdwijnt dat gedeelte. Het resultaat was een simpel concept dat werkelijk briljant was, nog steeds komen er nieuwe varianten van Tetris op de markt.

In Tetris DS heeft Nintendo Alexey’s geesteskindje erbij gehaald om deze in een Nintendojasje uit te dossen: in het hele spel zie je Mario, Zelda, Yoshi en Metroid terug. En dat is erg goed: want het grauwe Tetris is nu een stuk kleurrijker en vrolijker geworden. Met de goede sound in het achterhoofd lijkt een gelikte presentatie mij een feit. En vrolijk blijf je ook wel, want Nintendo heeft een boel nieuwe modi toegevoegd aan het o zo briljante concept. Allereerst de touch mode: hier heb je een gigantische stapel blokken en bovenop die stapel ligt een kooi gevuld met balonnen, deze ballonnen dien je op de bodem van de put te laten vallen en dat doe je door met het touchscreen de blokken te verschijnen en zo rijen te vormen. De besturing gaat hier fijn met de stylus en ook het puzzelelement zal van de goedkeur van veel mensen genieten. Als puzzelnoob is het mij nog echter niet gelukt de ballonnen op de grond te krijgen. Je zal dus wel moeten kunnen puzzelen.

Een puzzelliefhebber zal zijn geluk zeker niet op kunnen als hij de puzzle mode te zien krijgt: hierbij dien je met een beperkt aantal blokken, een opdracht uit te voeren. Zo krijg je bijvoorbeeld beschikking over 3 S-vormige blokken en moet je dan 3 lijnen laten verdwijnen. Dan moet jij van tevoren bepalen hoe je ze laat vallen, waar je ze laat vallen. Persoonlijk vind ik dit een hele leuke modus, het puzzelen gaat erg lekker en er is een boel variatie. Een heel leuke variatie op het Tetris dus. In Touch Puzzle moet je opdrachten uitvoeren door de blokken te verplaatsen met je stylus. Het wijkt allemaal niet veel af van puzzle, maar leuk is het zeker.

Tetris DS zit vol met variaties. Mijn favoriet hiervan is de push mode: hierbij werken zowel jij als je tegenstander in dezelfde put en dien je elkaar uit de put te spelen. Dit doe je door lijnen weg te halen: telkens als je twee lijnen hebt verwijdert verplaatst en speelveld zich omhoog of omlaag. Omdat dat beide teams van onder of naar boven naar het midden toe werken betekent dat dat je op die manier minder ruimte hebt om je blokken te laten vallen. Dit is heel tof want het is hectisch, snel en is vooral leuk in de multiplayer.

Over multiplayer gesproken, Tetris DS kent een geweldige multiplayer. Een multiplayer is sowieso al knap in een spel als deze, maar dat hij zó goed zijn had ik niet aan zien komen. Offline is de multiplayer al mogelijk met 10 spelers op 1 gamecard. Maar online multiplayer was voor mij echt een klap in het gezicht. Maar wel op een goede manier! In deze multiplayer kan je verschillende modi doen, maar het normale Tetris zou ik hier toch iedereen aanraden: je speelt gewoon het standaard spelletje zoals Alexey het bedacht heeft, met een kleine aanpassing in de vorm van de items. Deze items kennen we nog wel uit de Mariokartgames en verhogen de meligheidsfactor aanzienlijk, een leuk puzzelspel als deze kent dus een sublieme meerspelermodus.

Maar als je deze onderdelen gehad hebt word Tetris DS wel wat saai; de bovengenoemde modi blijven lang leuk maar bijvoorbeeld de overgebleven Catchmode laat te wensen over. Het idee – waar je in plaats van de blokken een zwevend blok bestuurt waar je de figuren op slimme manier op dient te vangen – is in principe leuk, maar het resultaat komt neer op een saaie modus die ongeveer 5 minuten leuk blijft.

Het feit dat ik nu pas op het eerste minpunt kom zegt toch behoorlijk wat over het spel, toch beloon ik deze game niet met een 9 of hoger. Waarom? Welnu een cruciale fout die deze game maakt is het feit dat er bij de gehaalde highscores geen namen in kunnen worden ingevoerd. Dat is echt een must bij een highscorespelletje als dit en dan kost deze game dan ook een volle punt. Slordig.

Conclusie en beoordeling

None

Daarom kom ik op een cijfer van een 8+, het is Tetris; en daarom alleen al is het een goed spel. Toch vind ik het knap van Nintendo dat ze het briljante concept op goede wijze vernieuwd hebben met enkele leuke modi en een uitmuntende multiplayer. Een 9 krijgt deze game niet, simpelweg omdat de catchmode en de highscores ontzettend afbreuk doen aan dit product. Desalniettemin zal je niet van een koude kermis thuiskomen met deze game. Tetris is en blijft namelijk briljant.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • Tetris is nog steeds geweldig
  • Nintendosausje
  • Veel leuke modi...
  • Goede presentatie
  • Minpunten
  • Behalve catch mode
  • Geen namen bij de highscores!

Dit artikel delen

Over de auteur

Payaso uhhhhhhhmmmmmm....... XboX 360 anyone?

Reacties

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren