1. New Super Mario Bros. (NDS)

New Super Mario Bros. (NDS)

Vele fans smeekten Nintendo al jaren om een waardig vervolg te maken op Super Mario World, een van de beste games op de SNES. Onze besnorde vriend, die vrijwel in zijn eentje de game-industrie in 1985 redde van een vroegtijdige dood en sindsdien hét icoon van Nintendo is, keert terug om ons op een nieuw 2D-avontuur te trakteren. Heeft deze game een even grote impact op de industrie als dat fantastische Super Mario Brothers?

Nintendo wil met deze New Super Mario Bros. terugkeren naar de roots van de serie, wat natuurlijk kleurrijke omgevingen, leuke deuntjes, ingenieus leveldesign en een rondspringende Mario betekent. Dit wil echter niet zeggen dat we hier met een slappe remake te maken hebben, want deze New Super Mario Bros. biedt voldoende vernieuwing. Meteen als je het eerste level begint, bemerk je al een merkwaardig verschil. Mario en zijn vele vijanden zien er 3D uit, terwijl de omgevingen 2D zijn vormgegeven. Dit leidt tot een erg leuke en unieke grafische stijl, aangevuld met de overbekende vrolijke dosis kleur. De achtergrondmuziek is wederom erg verzorgd en ik betrapte me er op vaak mee te neuriën met de speelse muziekjes. Wat de sfeer betreft zit het dus wel snor met New Super Mario Bros. Mario heeft in dit deel enkele nieuwe bewegingen geleerd die er voor zorgen dat hij zijn geliefde Princess Peach uit de klauwen van Bowser en Bowser Junior kan redden. Zo kan hij nu ook muursprongen maken, die hem hogerop helpen. De tweede belangrijke beweging is de zogenaamde buttstomp. Hiermee kan Mario kleine vijanden pletten onder zijn achterwerk en hij kan ook bovenop vraagtekenblokjes springen zodat de inhoud er langs beneden uitvalt.

Naast nieuwe bewegingen, beschikt Mario ook over nieuwe power-ups. Met behulp van het blauwe Koopa-schild kan je, door snel te lopen, rondtollen en zo verscheidene vijanden omver kegelen. Ook kan je jezelf beschermen tegen aanvallen, door je erin te verstoppen. Naast het Koopa-schild maken er ook twee nieuwe soorten Mushrooms hun intrede. De Mega Mushroom zorgt ervoor dat Mario tijdelijk het hele scherm in beslag neemt. Tijdens deze periode kan hij zowat alles in de vernieling lopen en is hij onsterfelijk. De Mini Mushroom daarentegen maakt Mario erg klein, zodat hij in smalle buizen past waar hij normaal nooit in zou kunnen. Als hij in deze toestand verkeert is Mario erg licht, waardoor hij lange tijd in de lucht zweeft als hij springt. Eigenlijk voegen deze nieuwe power-ups weinig toe aan de gameplay voor de casual-gamer, omdat Nintendo gewoonweg te weinig van deze paddenstoelen en schilden in de game verwerkt heeft. Voor de hardcore-gamers onder ons zijn ze echter wel belangrijk, want ze kunnen erg veel helpen (vooral de Mini Mushroom) om alle Star Coins te krijgen, maar naar mijn mening had Nintendo er veel meer mee kunnen aanvangen. In elk level zijn er namelijk drie goed verstopte Star Coins te vinden, die op de meest uiteenlopende locaties liggen.

Van verschillende locaties gesproken, New Super Mario Bros. bevat acht werelden, waarvan er twee optioneel zijn. Elke wereld heeft natuurlijk een eigen thema en bevat verschillende soorten vijanden. Halverwege elke wereld zal je het trouwens moeten opnemen tegen Bowser Junior, die zich met Princess Peach verstopt heeft in een toren. Eenmaal je hem verslagen hebt, wat overigens wel erg gemakkelijk is, trekt hij zich met haar terug naar het kasteel van die wereld. In elk kasteel op het einde van een wereld zal je een eindbaas op zijn knieën moeten krijgen, wat wederom echt niet moeilijk is. Dit is de game eigenlijk over de hele lijn gezien: te makkelijk. De echte Mario-veteranen zullen geen enkele moeite ondervinden met het uitspelen van de game. Dit is wel erg jammer, maar neemt niet weg dat je jezelf zeker zal vermaken met deze game. Ook is de game wel erg kort, waardoor je op een dag al het einde te zien kan krijgen. Gelukkig wordt de speelduur aanzienlijk verlengd door het verzamelen van alle Star Coins, die soms wel erg moeilijk te vinden zijn en een gevoel van frustratie kunnen opwekken als je die ene verdomde Star Coin maar niet vindt, en de vele minigames die de game rijk is.

Veel van deze minigames heeft Nintendo spijtig genoeg geïmporteerd uit Super Mario 64 DS, maar gelukkig zijn er ook enkele nieuwe minigames te bespeuren. Naast deze minigames, die in multiplayer gespeeld kunnen worden, bevat de game ook nog een echte multiplayer-modus. Hierin nemen twee spelers het tegen elkaar op als Mario en Luigi. Het is de bedoeling om het eerst een bepaald aantal sterren te verzamelen. Het klinkt misschien simpel, maar niets is minder waar; in realiteit is het erg uitdagend en verslavend. Je kan je reeds verzamelde sterren ook verliezen als je geraakt wordt door een vuurbal van je tegenstander, in een afgrond valt of geplet wordt tussen twee muren. Als de ene speler een ster verliest, kan de andere vlug proberen de ster in zijn bezit te krijgen. De multiplayer is dus erg intens en meer dan een leuke extra. Het beste heb ik voor het laatst bewaard: het leveldesign. Zoals eerder gezegd heeft iedere wereld een bepaald thema, zoals sneeuw, lava, water en het bos. De omgevingen hebben allemaal uiteenlopende unieke eigenschappen en details, zoals sneeuwmannen, kolkende lava, hongerige piranha’s en spinnen. De vele levels hebben allemaal wel ergens een geheim gebied die je op ingenieuze wijze kan bereiken. De vele platformen die je moet bespringen en de gekende buizen doen je vaak terugdenken aan die goede oude tijd van Super Mario Brothers en de vele andere 2D-avonturen van Mario, en dat is precies wat Nintendo met deze New Super Mario Bros. wou bereiken.

Conclusie en beoordeling

None

Met deze game hebben Mario-fans gekregen waar ze al jaren naar verlangden: een nieuw en leuk Mario-avontuur dat terugkeert naar de roots van de reeks. De bekende oude gameplay overgoten met een leuke grafische stijl, dito muziek en het ingenieus leveldesign zorgen ervoor dat dit spel de beste platformgame voor de DS is. Spijtig genoeg beletten de minpuntjes de game in de annalen van het platformgenre te komen. Toch is deze game een verplichte aankoop voor iedereen die van de oude 2D-Mario’s hield. Driewerf hoera voor onze loodgieter!
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Nostalgie!
  • Leveldesign van hoge kwaliteit
  • Unieke grafische stijl
  • Veel te ontdekken
  • Multiplayer meer dan een extra
  • Minpunten
  • Te kort en te makkelijk
  • Nieuwe power-ups niet altijd even goed in de game verwerkt

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Dat is niet niks! Nu zorgen dat ze het actueel houden en blijven updaten en verbeteren!

  • Moet dat \"verkocht\" niet veranderd worden?

  • En wordt er ook gebruik van gemaakt……?????

    Ik heb er ook effe naar gekeken maar is niet mijn ding…..kunnen beter tijd steken in topgames !!

  • 3,4… Best netjes voor de 2de secondlife op next-gen console…

  • Als je kickt op cyberpoppetjes die je proberen te versieren en herhalende trailers in de 'bioscoop', dan is Home het helemaal! :')

  • jammer dat ik geen ps3 heb xD

  • Home is toch gratis? … of hebben ze zich nou bedacht.

  • Gekocht? Het is eerder 'downloaden' dat geeft Sander Stricker ook aan in dit nieuwsbericht. :)

    Maarja, 3.4 miljoen is toch aardig veel. :)

  • Gekocht? lol :P

  • Ik heb t gedownload, maar t is super saai. Ik doe toch liever fallout3 of CoD

  • valt niet echt ´verkopen ´te noemen, maar het zijn toch mooie getallen.

  • jah mooit tog

  • Fijn voor Sony xD

  • Ja bijna iedereen heeft het gedownload en daarna nooit meer naar gekeken(of ben ik de enige) wat is dat saai zeg. Gooi er wel een spel in en ga lekker spelen want daar heb ik mijn ps3 toch voor gekocht.

  • I wouldn´t pay for Home..

  • best weinig van de 14 miljoen gebruikers XD

  • borink!

  • Verkocht? Het is gratis te downloaden…

  • Dat valt even tegen

  • hoe saai is home zeg !!!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren