1. NBA Street V3 (NGC)

NBA Street V3 (NGC)

NBA Street V3

"Oowh! Like a cleeeeeeeaaan kitchen!" roept commentator Bobito Garcia na een spectaculaire dunk. Terwijl ik me afvraag of iemand op deze aardbol ook maar iets begrijpt van wat hij zegt, laat ik mijn ballers even wat vette trucs doen om Bobito nog harder uit zijn dak te horen gaan. "Dunk-a-licious!" roept hij over het veld. "Up by the magic number three!" Nog 1 puntje en dan win ik, dus ik show mijn skills aan de medespelers, en met een schot van achter de driepuntlijn scoor ik. Gewonnen. "Ownage, people! Ownage!"

Herinner je je deze inleiding nog? Dit was van een oude recensie van mij die ooit beste inleiding van de maand werd. Ik pakte de recensie erbij omdat ik opeens een flashback kreeg naar over the top b’ballen, en dat was best een aangename flashback, laat me het je uitleggen.

Als je de game opstart word je meteen al getrakteerd op een mooie trailer, je ziet zeer overdreven bewegingen en je weet dat ondanks het hoge hiphopgehalte de game geen “neppe urban shit” is. Als je namelijk je eerste wedstrijdje opstart en je team uitkiest, heb je de grootste NBA ballers om uit te kiezen; niet namen als: “the helicopter” (And1 streetball, anyone?) maar gewoon Allen Iverson. Dat is cool, en de wedstrijd die je daarna gaat spelen bevestigt dat behoorlijk, want deze game speelt echt heerlijk. In mijn flashback dacht ik namelijk een zieke moves die je gemakkelijk uit je mouw schudt en overdreven geluidseffecten. En dat berust allemaal op waarheid, de tricks doe je namelijk erg makkelijk: waar je in NBA Street V2 niet te onthouden knoppencombinaties toe moest passen om een simpele lay-up te doen (nu overdrijf ik wel een beetje) daar kan je in deel 3 trucs doen door middel van de Trick Stick: je maakt namelijk je bewegingen door de 2e analoge stick in verschillende richtingen te duwen, een variatie daarop is; een van beide schouderknoppen indrukken terwijl je je pookje de kant naar keuze op duwt. Hoe meer schouderknoppen je indrukt, des te moeilijker en zieker de trucs worden die je maakt. Zo heb je zo’n 45 trucs om uit te voeren en dat worden er nog meer naarmate je vordert en je tricks gaat unlocken.

En ook dat unlocken is als een traktatie. EA heeft namelijk een toffe singleplayermodus om de wedstrijden heen geweven. In deze singleplayer (Street Challenge genaamd) maak je zelf je eigen speler met als doel om een gerespecteerde basketballer te worden. Dit doe je door elke avond wedstrijden te winnen, in je (fraaie-) menu krijg je een keuze uit een aantal wedstrijden . Hierbij moet je bijvoorbeeld als eerste 500.000 Trick Points verzamelen (voor als je in voorgaande delen niet opgelet hebt: dat zijn de punten die je met je moves verdient) of gewoon een partijtje basketball winnen. Als je een wedstrijd gewonnen hebt, mag je een speler uitkiezen van de tegenstander en zo bouw je langzaam maar zeker een topteam op. Je moet wel opletten dat je niet te veel vedetten in je team zet want het komt voor dat een speler mot heeft met een teamgenoot en dat hij eist dat een van beide weggaat, en dat wil je niet als je zoveel toppers bij elkaar gesprokkeld hebt. Ik heb het zo’n twee weken goed uit kunnen houden met de singleplayer, en dat is toch redelijk zeldzaam in een sportgame.

Ondanks het hiphopgehalte zal je geen pooier of hoer in deze game vinden, toch is deze game ook voor hoeren een goede aankoop. Graphicshoeren welteverstaan. Ik weet niet of je merkte dat het detailgehalte van de spelers hoog is, anders zeg ik het je bij deze: bijna alle spelers lijken ontzettend goed, en ook de animaties van deze game zijn – zeker voor de gamecube-standaards – erg goed. En over de spelers gesproken, buiten de NBA-sterren om heeft de Gamecube-versie van dit spel ook nog een extraatje op dit gebied: Mario, Luigi en Peach zijn speelbaar! In deze game hebben ze hun eigen basketbalveld en hebben eigen geluidseffecten, dit bevestigt nog maar eens dat dit geen neppe urban shit is, anders had je 50-cent wel als extra gezien. Wat ik toch ietwat jammer vind aan de animaties, is dat de actie soms onoverzichtelijk wordt. Jammer is het zeker, maar er is goed mee te leven. Een klein minpuntje dus.

NBA street V3 is dus, net zoals haar voorganger een goed spel. Maar, zo denken jullie: EA is EA en dus is het meer van hetzelfde. Het tegendeel is echter waar, voor de verandering heeft EA buiten de Trick Stick om, kleine maar essentiële dingen veranderd. De belangrijkste verandering is de vernieuwde gamebreaker. De spectaculaire dribbel of dunk verdien je nog steeds met veel trucs doen maar nu bestuur je hem zelf, dit heeft een hyperspectaculaire actie tot gevolg wat er ten eerste heel spectaculair is en ten tweede levert het veel punten op. Ik smul!

De Dunk contest is eigenlijk een groot gamebreakergala: de dunks die je hier doet bestuur je op dezelfde manier als de gamebreaker en hierbij krijg je er punten voor toegekend. Bobito Garcia voorziet ook deze wedstrijden weer van hilarische commentaren en de contests zijn leuk om de doen. Makkelijk worden ze op den duur wel, maar op de hoogste moeilijkheidsgraad blijft het uitdagend. Opnieuw een geslaagde toevoeging.

Conclusie en beoordeling

None

B’ball is leuk! Dat weten de mensen die de sport uit oefenen en mensen die dat niet doen dienen er met deze game kennis te maken. Waarom? Omdat het geheel er goed uitziet, omdat het goed klinkt, en omdat het lekker speelt. Het is leuk in je eentje en met meerdere, de bal door een hoepel gooien is leuker dan in een netje trappen, haal deze game en je zal merken waarom.
9
Score
90
Score: 90
  • Pluspunten
  • Graphics
  • Gameplay
  • Sound
  • Mario, Luigi, Peach!
  • Goede singleplayer
  • Geen "neppe urban shit"
  • Minpunten
  • Actie word soms onoverzichtelijk

Dit artikel delen

Over de auteur

Payaso uhhhhhhhmmmmmm....... XboX 360 anyone?

Reacties

  • ietwat tegenvallende verkoopcijfers …??? 1,5 miljoen vind ik toch aardig wat…

  • 1,5 miljoen klinkt als waarde wel veel, maar als je dat afzet tegen het aantal consoles. In dat geval is 1,5 miljoen niet heel erg veel.

  • Van mij mag Crystal Dynamics aan een nieuwe Legacy of Kain werken.

  • Tja, dat gebeurd tegenwoordig al snel wanneer er doelstellingen niet worden gehaald vliegen er mensen de deur uit.

  • Wel zonde, er vallen overal ontslagen in de game industrie..

  • Misschien hadden ze de nieuwe Tomb Raider op een andere datum moeten uitbrengen ipv in november 2008 . Dat zijn er al zoveel andere topgames op de markt gekomen.

  • Inderdaad, een Soul Reaver sequel/prequel zou niet zo gek zijn.

  • Ben het met Havelaar eens.

    Als Tomb Raider op een ander moment uitkwam, had het veel meer kans van slagen.

  • Ik moet het spel nog gaan halen, maar vanwege al die andere toppers is het er nog niet van gekomen.

    En een nieuwe legacy of kain vind ik een heel goed gedacht( Nostalgie).

  • Ik vind het gewoon diep triest gewoon om een spel medewerkers ontslaan iedereen maakt wel is fouten

  • ik zou ook veel liever een nieuw deel uit de \"legacy of kain\" serie zien, en niet steeds weer tomb raider ;)

  • Ze moeten wel belachelijke verwachtingen van dat spel hebben gehad als ze dachten dat ie veel beter dan 1,5 zou kunnen doen.

  • Zou zonde zijn als Tomb Raider niet meer gemaakt wordt.

  • Sorry voor dubbelpost..

  • 30 valt nog wel mee.

  • inderdaad Legacy of Kain zou wel eens leuk weze dat vehaal is nog steeds niet af

  • wat doen mensen dramatisch zeg .. Ze zien ontslag staan en Tomb Raider en denken gelijk dat er nooit meer een Tomb Raider gemaakt wordt. Precies wat broodje kroket zegt 30 valt nog wel mee (ik verwacht dat er wel een heel stuk meer aan TB werken). Je weet natuurlijk niet hoeveel mensen aan TB werken.

  • Volgensmij valt t ook wel mee Xd, wel kut voor ze natuurlijk ><\"!

  • EIDOS is gek geworden !



    1.5 miljoen is enorm veel tussen al die andere toppers in nov/dec !!



    Wat een sukkels



  • @Koppa



    Wat heeft fit met EA te maken? :S

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren