1. Tom Clancy's Splinter Cell: Chaos Theory (PS2)

Tom Clancy's Splinter Cell: Chaos Theory (PS2)

Onwetend naar wat 2007 werkelijk zal brengen, gaan ‘de beste wensen’ over en weer. Echter, een kleine twee jaar geleden werd de toekomst van het aankomende jaar al vastgesteld: Vele spanningen tussen de verschillende machtsblokken zou zomaar een derde Wereldoorlog kunnen veroorzaken. Opnieuw ligt het lot van de wereld in handen van een bekende Splinter Cell, namelijk Sam Fisher.

Ubisoft laat er geen gras over groeien; een klein jaar na Pandora Tomorrow kwam er opnieuw een Splinter Cell uit: Chaos Theory genaamd. Vandaar mijn veronderstelling dat deze game té weinig vernieuwing zou brengen en ik had zo mijn twijfels. Toch, dankzij nieuwsgierigheid en de kennis uit Pandora Tomorrow in mijn achterhoofd houdend, moest ik deze game toch maar eens binnenloodsen.

Opnieuw is er geprobeerd een goed uitgewerkt verhaal te bedenken. Ik vind het redelijk gelukt, al is het niet bijster origineel te noemen: problemen in Azië in het jaar 2007 zorgen voor vele spanningen tussen verschillende landen. Amerika zou Amerika niet zijn wanneer men zich er niet mee zouden bemoeien, wat uiteraard dus gebeurt. De landen buiten elkaar uit en spelen andere landen tegen elkaar op om onrust te stoken. Aan jou de taak deze misverstanden recht te trekken en zo de rust te behouden. Om dit te bewerkstelligen zul je niet alleen informatie via je oortje binnenkrijgen, maar kun je ook weer mensen ondervragen. Echter is het niet altijd zo dat deze mensen per se in leven moeten blijven, wat in Pandora Tomorrow nog wel eens voor wat frustratie zorgde. Met de alarmuitbraken is dit eveneens zo; alarmen mogen oneindig keer afgaan, echter zal het wel steeds moeilijker worden je eindmissie te voltooien en zijn sommige submissies onhaalbaar verklaard.

Bij deze kleine verschillen met zijn voorganger blijft het niet. Zo is de moeilijkheidsgraad flink opgeschroefd maar eveneens simpeler geworden. De A.I. is verbeterd; vijanden zullen niet alsmaar één richting opkijken maar durven initiatief te tonen. Je zult dus nog meer moeten letten op je balkjes; eentje voor de hoeveelheid geluid die is toegestaan totdat je gesnapt wordt en eentje voor het aangeven van licht en schaduwen en of je gezien kunt worden. Met het vereenvoudigen van de moeilijkheidsgraad doel ik op de mogelijkheid dat er overal en op elk moment gesaved kan worden. Frustrerende momenten bleven me hierdoor gespaard en wat mij betreft doen die simpele toevoegingen het in zijn geheel.

Die simpele toevoegingen gaan verder bij Sam zelf. Ook al is Sam de 40 ruimschoots gepasseerd, aan conditie en staat is niks aan te merken. Sam springt, rolt en vecht als een getrainde sporter en er zijn een aantal nieuwe moves bij gekomen. Ubisoft heeft namelijk de zogenaamde close combat toegevoegd. Hierdoor heb je ook nog eens beschikking tot een mes, die goed van te pas komt tijdens ondervragingen ed. Bovendien hoef je op deze manier niet voortdurend de vijand van achteren te besluipen en kun je ook hard uithalen met de vuist. En ik kan je verzekeren dat die klappen hard aan komen. Enige kanttekening die ik hierbij wil plaatsen, is dat je je wapens nog minder nodig hebt dan in Pandora Tomorrow. Voor de oude rotten geen probleem, alleen moeten nieuwkomers zich even twee maal bedenken of ze wel genoeg geduld hebben voor Chaos Theory. Ook de gadgets zijn ietwat onderverdeeld, het aantal is beperkt maar voor de afwisseling blijven ze leuk.

Meerdere wegen leiden naar Rome, zo ook in Chaos Theory. Het lineaire karakter is deels aangepast, zo zul je meer mogelijkheden hebben je einddoel te bereiken. Een volledig vrije wereld moet je echter niet verwachten; de opties zijn beperkt, maar daardoor niet minder goed te noemen. Missiedoelen zijn verdeeld in hoofd- en bijdoelen; de hoofddoelen zul je af moeten handelen maar de bijdoelen daarentegen geven je de keuze om missies op meerdere manieren tot een goed einde te brengen. Bijdoelen zijn over het algemeen moeilijker en voor de ervaren spelers; een foutje kun je je dan ook niet permitteren (bijvoorbeeld ervoor zorgen dat alarmen niet afgaan). Uitdagend genoeg en de replay waarde zal erdoor stijgen. Voor mij een gouden zet.

Tevens een gouden zet is het overhoop halen van de multiplayer. Want hoe je het ook wendt of keert, die multiplayer is ronduit voortreffelijk. Een geheel nieuwe coöperatieve mode geeft je de kans met een vriend rond te sluipen. Help elkaar met verschillende bewegingen, geef elkaar dekking en maak afspraken wie welke vijand neemt. En alsof het nog niet genoeg is; de verhaallijn en de verschillende missies wijken volledig af van de singleplayer ervaring. Wel zijn deze missies iets minder uitgebreid maar daar mag ik Ubisoft niet op afrekenen. Het feit dat er een compleet nieuw avontuur ontstaan is, is voor mij genoeg.

Bovendien wordt het geheel afgestaan in een mooi jasje. Omgevingen zijn ‘echter’, water is op een zeer realistische manier weergegeven en de animaties lopen stukken soepeler. Ook de lichteffecten zijn stukken verbeterd en dat voor een game op de PlayStation 2. Toch zul je veel detail van de omgevingen missen, simpel om het feit dat de game zich ’s nachts afspeelt en je moet vertrouwen op je ‘nightvision’. Echter mag dit de pret niet drukken want deze grafische pracht wordt bijgestaan door een goedklinkende sound, waarin spanningsmomenten goed worden aangezet en even later de rust weer volledig terugkeert en je mag genieten van fluitende vogels of het regengekletter op de daken.

Splinter Cell: Chaos Theory was zeker op weg een grote topper te worden. In mijn ogen grotendeels gelukt, helaas zitten er een paar kleine puntjes in die ik net iets te zwaar vond tellen. Sowieso is het jammer dat de hele game zich ’s nachts afspeelt. Met name omdat je nu veel met je ‘Nightvision’ moet doen, wat ervoor zorgt dat het grafische aspect iets te weinig eruit springt en dat is jammer. Bovendien kan het na een tijdje eentonig worden. Hiermee doel ik niet op de gameplay want hier mag je de game uiteraard niet op afrekenen. Ik bedoel hiermee dat sommige levels na verloop van tijd saai beginnen te worden. Vooral de missies die nog nét iets teveel eenrichtingsverkeer hebben. Maar om toch positief te eindigen, hebben de verschillende missies wel genoeg variatie en diversiteit om op de lange termijn te blijven boeien. Vandaar dat het bij die enkele saaie missie blijft en ik over het algemeen heel erg positief te spreken ben over dit derde deel uit de reeks.

Conclusie en beoordeling

None

Waar ik bang was dat dit derde deel niet kon brengen wat de eerste twee wel deden, heeft Ubisoft het toch opnieuw geflikt. Chaos Theory biedt genoeg verfrissende elementen en de co-op mode is ronduit voortreffelijk. Want zeg nu zelf; rondsluipen, afleidmanoeuvres maken en af en toe iemand volledig volpompen met lood, en dit alles met zijn tweeën, wat wil een mens nog meer. Oliebollen en champagne misschien?
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • Ijzersterke gameplay;
  • Grafisch hoogstaand;
  • Co-op mode;
  • Meer bewegingen, close combat.
  • Minpunten
  • Sommige levels eentonig;
  • Veel gebruik van de nightvision begint te vervelen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ben benieuwd kan best een aardige game worden iig.

  • RTS op een console zal er bij mij echt nooooit inkomen. Vind dat echt compleet gaar werken.

  • lijkt me niks deze game

  • Ik hou niet van RTS en al helemaal niet van die futuristische shit.

  • Bah, stomme futuristische wezens :@

  • Een RTS met zulke monsters vind ik niks aan. Gelukkig worden er wel van deze games gemaakt voor de mensen die het wel leuk vinden :)

  • Ik speel RTS-games toch liever op de PC dan op de console.

  • Verhaal klinkt nog best wel grappig, maar ik heb totaal niks met RTS-games.

  • Ik ben benieuwd. Ik heb hun eerdere games Spartan en Viking (die in de recensie al genoemd waren) en ik vond ze beide fantastisch! Hopelijk komt het met deze game goed, want ze verdienen van wel!

  • Gears of War voor de PC was leuk, dit ziet er ook goed uit…



    Toen de sniper met de modernere \"Barrett M82\" die Alien uit de lucht schoot zei ik zelfs \"Niiiice.\"… echter, in het begin lopen de mannetjes smerig synchroon.

  • Niet voor mij. Strategiespellen moet iets héél speciaals hebben om mij over te halen.

  • Ik weet het niet.

    Lijkt mij momenteel geen topper te gaan worden.

  • Ik denk dat hij wel goed wordt, Viking schijnt echt goed te zijn, en daar werd in het begin ook niet van verwacht. De verassing van 2009 is nog wat voorbarig, maar het zou zeker kunnen.

  • ziet er goed uit

    moet hem in de gaten houden

  • Creative Assembly heeft me nog nooit echt teleurgesteld, dus het zal wel goedkomen met deze game.

  • Lijkt me niet echt iets worden eigenijk…

  • Niks voor mij

  • Dit lijkt me niks alweer zo'n futuristische game, ik wacht wel weer op een leuke shooter (niet met toekomst)

  • Ziet er aardig goed uit, eventjes afwachten hoe dit gaat uitpakken. :)

  • Ik weet niet of hij goed zal zijn. Ik vind het een beetje lelijk…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren