1. Age of Mythology (PC)

Age of Mythology (PC)

Age of Mythology

Het is al weer een hele tijd geleden dat Age of Empires 2 uitkwam. En wat werd hij warm ontvangen in de wereld. De game werd uitgeroepen tot beste RTS-game van 1999 en werd wereld wijd meer dan 15 miljoen keer verkocht. Na een paar jaar van stilte kwam Esemble Studios met een nieuwe game. Niet Age of Empires 3, maar Age of Mythology. Deze game zou geen vervolg worden van Age of Empires 2, maar zou een totaal nieuwe richting in gaan, wat nog niet vaak met een RTS-game was gedaan. Age of Mythology zou zich gaan afspelen in de mythische wereld van de Grieken, dat de titel voor het grootste deel al duidelijk maakt.

Net zoals in Age of Empires 2 moet je grondstoffen verzamelen, een goede economie opbouwen en de vijand zo snel mogelijk afslachten, voordat hij dat met jou doet. Toch gaat het net wat anders in Age of Mythology. Zoals de titel al zei speelt deze game zich af in de mythische wereld van de Grieken. Een van de nieuwe elementen in de game is dat de goden van boven mee kijken en je af en toe een handje helpen. Dit doen ze door goddelijke krachten los te laten op de vijand of door het zenden van een Mythische wezens zoals een Cyclops (een ogige trol). Deze mythische wezens komen uit oude boeken en (muur)tekeningen die volgens de oude Grieken echt bestaan hebben in het verleden. Je kunt ze kopen in een tempel met een nieuwe grondstof Fevar. Deze grondstof krijg je door je goden te aanbeden, dit doet elke cultuur op een andere manier. De Grieken bijvoorbeeld moeten bidden bij de tempel.

Natuurlijk heb je keuze uit verschillende culturen waar je mee kan spelen, in deze game is dit teruggebracht tot 3 culturen. De Grieken, Egyptenaren en de Noren. Als je een cultuur hebt gekozen moet je een keuze maken uit de 3 oppergoden, zoals voor de Grieken: Zeus, Hades en Poseidon. Elk van deze goden heeft zijn eigen goddelijke kracht, mythisch wezen en speciale upgrades. Als je eenmaal met een game bezig bent en je gaat naar de volgende age, moet je een keuzen maken uit 2 ondergeschikte goden. Ook die hebben bijna allemaal hun eigen kracht, mythisch(e) wezen(s) en speciale upgrades. Hoe verder je in de ages komt hoe krachtiger de goddelijke krachten en mythische wezens worden die de goden je aanbieden.

Het kiezen tussen verschillende goden kan een game flink beïnvloeden, elke god biedt een ander soort combinatie van een goddelijke kracht, mythisch(e) wezen(s) en speciale upgrades aan. Hierdoor ontstaat een flinke combinatie van verschillende dingen die elke game anders kan zijn, wat de game extra leuk maakt.

Met alleen maar wat mythische wezens en wat goddelijke krachten kom je niet ver in een game. Je hebt voor elke cultuur een ruime keuze uit verschillende units, gebouwen en upgrades. Ook is er een nieuw soort unit toegevoegd: de heros (helden). Deze helden zijn niet alleen opgevoerde krijgers, ook beschikt bijna elke held over een eigenkracht, waarmee hij een extra harde klap kan uitdelen of zijn mede soldaten mee versterkt. De helden verschillen per cultuur. Ook hebben ze bij elke cultuur een ander doel. Bij de Egyptenaren treden de heros niet op als krijgers, maar zorgen ze ervoor dat de economie versneld draait.

De goddelijke krachten waar ik het al eerder even over had, is een van de grootste vernieuwingen in de game. De goddelijke krachten zijn krachten die je krijgt bij elke gekozen god. In de eerste age stellen deze goddelijke krachten niet veel voor, maar hoe verder je komt in de ages hoe sterker de goddelijke krachten worden die de goden je geven. De goddelijke krachten die je in de laatste ages krijgt, zijn zo krachtig dat ze een hele stad kunnen verwoesten, zoals een tornado of een regen van meteorieten. Deze goddelijke krachten kun je gelukkig maar één keer gebruiken, anders zou het veel te makkelijk zijn om te kunnen winnen, of juist moeilijker, want de computer beschikt namelijk ook over deze goddelijke krachten.

In Age of Mythology is een zeer uitgebreide campagne te spelen, die behoorlijk lang is. In de campagne moet je Arkantos een van de Griekse helden, helpen met het sluiten van zeven poorten naar de hel. En Kronos tegenhouden, die uit de hel wil ontsnappen om huis te gaan houden op aarde, geholpen door de god Hades en enkele wrede wezens. Jij moet Arkantos helpen door een lange weg van 32 levels, die zich afspelen van Griekeland tot Noorwegen en van Egypte tot Atlantis. Verder heb je nog 4 andere manieren van spelen. Supremacy, Conquest, Deathmatch en Lightning. De laatste is nieuw, in deze stand speel je het spel op een heel hoge snelheid. Hierbij zul je niet hoeve wachten totdat het maken ervan voltooid is.

De Grapics van de game zijn verbluffend. Zeker omdat het een van de eerste RTS-games is die in 3D is gemaakt. Dit maakt het mogelijk rond te draaien en in te zoomen op de map, dat er van dichtbij ook allemaal netjes uit ziet. Verder is het verschil van gebouwen en units tussen verschillende culturen ook flink omhoog gegaan. In Age of Empires 2 zagen gebouwen van verschillende culturen er in de eerste age er hetzelfde uit. Dit is totaal verdwenen. Elk gebouw van elke cultuur ziet er in Age of Mythology anders uit. Ook kom je in verschillende culturen niet hetzelfde uitziende units tegen. Het geluid is ook tip top in orde, de muziek is mooi en de geluiden van de zee en kletterende wapens klinken allemaal erg realistisch.

Wat is er nou slecht aan de game? Er zijn redelijk veel nieuwe elementen en alles ziet er goed uit. Nou, er is wel het een en ander wat er aan de game beter had gekund. De strategische diepgang mist er voor mij een beetje. De AI is niet al te hoog van de tegenstander, hierdoor is het erg makkelijk om de aanvallende vijand uit te schakelen. (Ze vallen bijna altijd op de zelfde plek aan, je hoeft dus alleen een muurtje en wat torens neer te zetten en de vijand zal snel dood zijn) En de verdediging is bijna in elke game hetzelfde. Hierdoor hoef je zelf niet echt veel strategie meer te gebruiken na de eerste game. Je kunt gewoon met zoveel mogelijk man de vesting van de tegenstander binnen stormen en alles slopen, en als je het niet overleeft, gewoon nog een keer proberen. Veel zullen ze niet herbouwen, merkte ik. Alleen de eccenciële dingen om een leger te kunnen bouwen. Hierdoor ging de lol er voor mij snel af, om tegen de computer te spelen. Gelukkig is er voor de genen die uitgespeeld zijn tegen de computer, de online-modus. Hierbij is het mogelijk om tegen 1 of meer mensen te spelen. Nog een groot minpunt is dat de population limite nog steeds erg laag ligt. Dit maakt het net als in Age of Empires 2 niet mogelijk om heel grote legers te bouwen.

Conclusie en beoordeling

None

Ik vind de game er nog heel goed uit zien, als je na gaat dat de game ruim 4 jaar oud is. Zeker de moeite waard om nog een keer te kopen als je, je verveelt. De nieuwe richting waar ze met Age of Mythology mee in zijn geslagen was zeker geen verkeerd idee. Dit zorgde er voor dat er een originele gameplay ontstond, al bleef het Age of Empires gevoel gewoon bestaan, dat ik als een pluspunt zie. Helaas was deze game niet helemaal perfect, door de missende strategische diepgang en het popolation limite. Dit maakte de game minder leuk om te spelen en zorgde er bij mij voor dat hij al na een niet heel lange tijd in de kast verdween.
8,7
Score
87
Score: 85
  • Pluspunten
  • D Grapics
  • Keuzen uit verschillende goden
  • Goddelijke krachten
  • Lange campagne
  • Minpunten
  • Geen strategische diepgang
  • Population limite

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Ouch.. Als dat maar goed komt.

  • was er niet laatst al een nieuwsbericht dat ze ontkenden dat er grote ontslagen zouden komen? 16.000 bontslagen is in ieder geval niet niks ;/

  • Dat zijn veel personeelsleden :S

  • We gaan wel zien of het daadwerkelijk verlies wordt, die analisten zijn niet altijd juist.



    Ik zou het wel spijtig vinden, ze maken echt heel goede hardware: tv's, muziek, laptops, consoles, camera's (professioneel in de filmmarkt bvb star wars is digitaal helemaal met sony camera's gefilmd) enz.

  • Ouch, hopelijk heeft dit niet al te veel invloed op de Playstation brand.

  • emm…



    Eerst in veertien jaar… en niet sinds 1958? Da's 51 jaar :P

  • hehe idd klopt niet:



    \"Sony lijdt voor het eerst in veertien jaar verlies \"



    \"Sinds de oprichting van Sony in 1958 is dit niet voorgekomen.\"



  • SONY heeft al vaker verlies geleden…………



    Artikel is ook weer dubieus, er staat sinds 14 jaar en 1958……das geen 14 jaar……………



    Bronvermelding is ook wel handig overigens.



    Daarnaast hebben analisten bijna nooit gelijk.





  • Ehh Beserk, de analisten zijn vaak in de goede hoek als het om winstverwachtingen gaat, aangezien ze meestal de richting krijgen van het bedrijf zelf. Gedurende de kwartaal statements geven de bedrijven hun verwachtingen aan voor de komende periode en als er nu een verlies van 830 miljoen verwacht wordt kan dat nog 750 verlies worden evt, maar ook nog 950m, maar zeker geen winst of klein verlies.



    Het verschil is bijna 2miljard euro in winst echt heel erg veel en dus harde klappen voor Sony nu.

  • Sony komt er wel weer bovenop.

  • Voelen wij als gamer niets van (deze gen toch niet), de aandeelhouders daarentegen zullen er minder vrolijk van worden.

  • Ze hebben dan (volgens het bericht) 14 jaar winst gemaakt, nou dan zouden ze eens 1 a 2 jaar verlies draaien………………is er nog nix aan de hand

  • @KOPPA



    Zeg dat maar tegen die 16000!!!!!!!!!

  • Ik blijf er bij, Isidegamer, jullie kunnen beter kappen met \"nieuws\" berichten. Doe het goed, of doe het helemaal niet. Heel de tijd van die ongefundeerde berichtjes, of nieuwsberichtjes bol met meningen zit niemand (behalve 10 jarige fanboys wellicht) op te wachten!



    Reviews doen jullie goed, stick to that!

  • Ik krijg echt een soort SEGA dejavu.

  • Even me eigen als Fanboy gedragen…



    En wat doet Microsoft?? :P

  • Voelen wij als gamer niets van (deze gen toch niet), de aandeelhouders daarentegen zullen er minder vrolijk van worden.



    Juist, de gamers gaan er wat van merken. Sony is o.a. ook een grote uitgever qua games.



    Ze hebben dan (volgens het bericht) 14 jaar winst gemaakt, nou dan zouden ze eens 1 a 2 jaar verlies draaien………………is er nog nix aan de hand



    Ik nomineer deze post als meest onwetende post van 2009. Verdiep je eens een beetje hoe een bedrijf werkt (met name globale bedrijven zoals Sony). Het gaat niet zo van van als ik in jaar X 2miljard winst maak dat je dan in jaar Y 2 miljard verlies kan maken.





  • @japie



    das ook weer waar :-(



    @easly



    Nee, daar gaan de gamers niets van merken, PS3 games maakt men winst op, dus hoe meer (en betere) games worden er gemaakt.



    Als we er al iets van merken, dan zijn dat dus meer games.







  • gaste lezen is een moeilijke zaak he het is sinds 1958 de tweede keer dat ze verlies maken.14 jaar geleden was de andere keer.



    @Easly jij begrijpt het tenminste

  • @ Dryphus : begrijpend lezen is moeilijk voor sommige mensen, je moet daar begrip voor opbrengen ;-)



    o.t. hopelijk voor de mensen bij Sony hebben die analisten ongelijk.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren