1. Mario & Luigi: Partners in Time (NDS)

Mario & Luigi: Partners in Time (NDS)

Als er één ding is dat wetenschappers boeit afgezien van eventueel buitenaards leven, is het wel de mogelijkheid om door de tijd te reizen. Helaas staat de wetenschap nog niet zover en blijft het wachten op een wetenschappelijk wonder. Als doodgewoon mens vraag je wel af hoe het zou zijn om naar het verleden te reizen, eeuwenoude mysteries ontraadselen en fouten van het verleden rechtzetten. Dit is precies de setting waarin volgende game zich afspeelt of toch ongeveer, namelijk in Mario & Luigi: Partners in Time. Zij gaan terug in de tijd, niet wetend wat voor hun licht en met een doel voor ogen. Peach, we komen eraan!

Eigenlijk is het verhaal zowat standaard bij elke Mariogame, namelijk het redden van de knalroos geklede prinses. Zij is deze keer niet gevangen genomen door Bowser, maar is tijdens een tijdreis met E. Gadd zijn tijdmachine gevangen genomen door paarse paddenstoelen. Deze paarse paddenstoelen, de Shroobs genaamd, hebben op een onverklaarbare wijze in het verleden van het Mushroom Kingdom kunnen doordringen en hebben Peach direct na aankomst gevangen genomen. Intussen, terug in het heden. Terwijl het ongeduldig wachten is op de terugkomst van Peach, krijgt Toadsworth het hard te verduren en valt flauw van emotie. Op dit moment krijg je controle over Mario, waarmee het avontuur van start gaat.

Mario zal in het begin alleen te werk gaan, wat later gevolgd door Luigi na het arriveren van een compleet verwoeste tijdmachine en deze heeft een ongewenste bezoeker aan boord. Mario zal deze met de uitleg van Toadsworth verslaan, zodat je je al een beetje kan inleven in de gameplay. Door het arriveren van de tijdmachine is er een tijdgat ontstaan tussen het heden en het verleden, waar Luigi door de stommiteit van Toadsworth in valt. Mario, zo bezorgd als hij is, gaat hem achterna. Zij krijgen niet wat later het gezelschap van een pratende aktetas, alweer zo'n praatgrage uitvinding van E. Gadd, die ook FLUDD heeft gemaakt. Deze aktetas zal hun leren om over gaten in de weg te springen, dus in het begin valt er niet echt uitdaging te verwachten van deze game. Na een verloren wedstrijd in het dorp zal je worden gered van de Shroobs door Mario en Luigi hun babyvorm, die gebruik maken van de Bros items van een jongere Toadsworth. Vanaf dat moment zal je samen met de baby's op avontuur gaan, die je een compleet andere ervaring geeft bij de gevechten en dit komt doordat je nu op vier mensjes moet letten op je touchscreen. Buiten de normale sprongaanval die weinig tot geen schade doen, zal licht verbeterd worden doordat je twee maal op je vijand zijn hoofd kan springen met de volwassen en babyvorm van de loodgieters. Je zal het vooral moeten hebben van de Bros Items, die verschillen van schilden tot vuurbloemen. Variatie bij de gevechten is dus ver te zoeken, buiten dat de baby’s later in de game een extra krijgen om vijanden waar je niet op kan springen kan aanvallen. Het gevechtssysteem werkt echter zeer goed, hoewel ik misschien wat negatief hierboven klink en het timen van vijanden van hun aanval is van groot belang. Ook heeft elke vijand zijn zwakte en moet je deze zien te vinden door meerdere Bros Items op hun af te sturen, hun zwakte zal dan worden ontraadseld. Maar is de game ten dode opgeschreven met het cliche verhaal en de weinige variatie bij gevechten? Dat dacht ik dus niet!

Wat me meermaals opviel is dat er eindelijk bepaalde woorden herkenbaar zijn en ze allemaal tot Mario zijn woordenschat toebehoren. Zo zal hij meermaals “Mamma mia!” of “Oh no!” zeggen, wat zeer goed wordt uitgedrukt met het gezicht van Mario. Mario en Luigi zullen als 3D figuren door een prachtig 2D landschap rondlopen met de baby’s op hun rug en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van deze omgevingen! Deze worden zeer goed weergegeven en je hebt dankzij de map op het bovenste scherm een goed overzicht. Het typische element dat in elke RPG wordt teruggevonden, is hier zeer goed ingebracht, namelijk dat je een map hebt en je vijanden er niet op ziet. Iets waar ik minder tevreden over was, is dat de game zich op een zeer gemakkelijk tempo laat uitspelen en zo kan je in ongeveer 8 uur of minder het einde bereiken. Iets dat het goed maakt zijn de vele raadsels die elk land met zich meebrengt, deze moet je volbrengen als je de eindbaas van het bepaalde land wil bereiken. Deze verschillen van het leiden van de baby’s door een donkere tunnel tot het verbinden van stralen met dezelfde kleur, maar dit lijkt niet gemakkelijk als het allemaal lijkt. De baby’s zullen net als Mario en Luigi trucjes moeten leren die de verleden en heden Toadsworth doen om Baby Peach tevreden te stellen, dit opent na volbrenging van de training meestal een extra Time Hole of een speciale gang in het kasteel. Voldoet deze game nu aan de waarden van de doorsnee gamer?

Conclusie en beoordeling

None

Hoewel ik het verhaal cliche vindt worden, er weinig variatie is bij gevechten en het veel te snel uit is wordt merendeels goedgemaakt door het sterke audiovisueele gedeelte aan deze game. Mario heeft buiten Superstar Saga nog nooit een RPG gehad op een handheld en hier weet hij het succes van het vorige deel op de Gameboy Advance te evenaren. Het is zeker een goede aanwinst voor je collectie en een musthave voor elke Mario fan!
6,7
Score
67
Score: 65
  • Pluspunten
  • RPG element
  • Audiovisueel
  • Goede besturing
  • Zeer leuke raadsels
  • Teamwork cruciaal
  • Minpunten
  • Weinig variatie bij gevechten
  • Cliche verhaal
  • Te snel uit

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Dus voor 'onbekende' nummers hoef je niet te betalen? Hmmm, raar maar wel beter dat je ook gratis nummers kunt downloaden!

  • Between the buried and me!! gaaf :D

  • Hey, dit is best cool opgelost.

  • Staan leuke nummers bij, beter als de tracklist van GH: world tour

  • Die gratis nummers waren een bonus :)



    Cool dat Muse bij de eerste batch zit voor de Wii..

  • Idd, beter dan die van GH, want die valt me toch best tegen!

  • Die waar je voor moet betalen zijn wel beduidend leuker dan de gratis nummers. Logisch eigenlijk.

  • Kutless :']



    OT:Ik heb de PS3 versie, de leukste nummers moeten nog komen, Ik heb er veel gekocht van RHCP en de Foo Fighters, echte aanraders :d

  • goed new voor lief hebers

  • Als ik zeg dat de gameplay van GH beter is, maar de nummer van RB beter zijn, dan zijn denk ik de helft van alle gamers het met me eens..

  • @VAQUING:



    Ik ben het met je eens, haha!!

  • 200 is best veel voor een liedje vind ik

  • Dus voor 'onbekende' nummers hoef je niet te betalen?

    Nee, voor de tracks die je gratis kreeg bij RB2 hoef je niet te betalen. Logisch toch? :P

  • Best geinig!

  • Nice hoor!

    Al is het natuurlijk wel een beetje mosterd na de maaltijd…

    Maar toch zeer tof voor de mensen die het spel op de Wii hebben gekocht.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren