1. Killzone (PS2)

Killzone (PS2)

Videogames beoordelen doet iedereen op zijn eigen manier. Gelukkig maar. 1 Power Unlimited op deze aardbol is immers meer dan genoeg.

Ik ben van mening dat een recensie van een vriend, kennis of mede Insidegamer misschien nog wel veel meer zegt, dan die van een professioneel blad als de PU of als die van een redactielid van Insidegamer. Misschien heeft deze persoon wel een veel betere kijk op het hele gamewereldje. De reviewer kan in zo’n geval zich sowieso beter inleven in de situatie van de mede gamer. Ga maar na. Hoe kan iemand die dag en nacht (voor z’n werk) games speelt nou net zo beoordelen als iemand die maanden heeft gespaard voor die prachtige nieuwe console met bijbehorende spellen? Een gamejournalist wordt na verloop van tijd een soort van afgestompt en wil alleen maar revolutie en vernieuwing zien. Je speelt games voor je vermaak en niet voor je werk, zoals de “profs” doen. Daarom kan een persoon die zich en jouw zelfde situatie bevindt, misschien wel veel beter dingen beoordelen.

Dit werd extra duidelijk voor mij na het beëindigen van het laatste level van Killzone. De meningen over dit spel zijn nogal verdeeld en dat is op zich best begrijpelijk. Door de hele hype er omheen werd het haast onmogelijk aan de hoge verwachtingen te voldoen. Nog voordat de game überhaupt een naam had, keek de hele wereld al naar dit Hollandse kindje van Sony. En zoiets doet een game natuurlijk nooit goed, zo blijkt. Maar als je objectief, als gewone gamer en met een niet al te quasi professioneel blik naar Killzone gaat kijken, zie ik een ruwe diamant. Een ruwe diamant welke verre van perfect is, maar zeker de moeite van het spelen waard is. Ook voor mensen die wél zestig euries er voor moeten neertellen.

Killzone is, zoals je vermoedelijk wel bekend is, een First Person Shooter welke in onze hoogst eigen hoofdstad is ontwikkeld. In de nabije toekomst is het mensenras bezig zich te koloniseren in het zonnestelsel en daarbuiten. Het Helghast ras heeft zich afgezonderd en zich op een andere planeet ontwikkeld. Jij verdedigt het “gewone mensenras” op de planeet Vecta, een plek die de Helghast ook wel zien zitten. Zoals te verwachten; het draait uit op een Helghast invasie en een vierkoppig team, welke jij mag leiden, moet hier een stokje voor steken. Je begint als Jan Templar, de meest gewone van de vier. Later volgen Lugar (voor een meer stealthy aanpak), Rico (Bruut maar sloom) en Hakha. Die laatste is half Helghast, half mens. Rico vertrouwt hem niet helemaal en dat zorgt voor conflicten, maar eveneens voor hilarische momenten. Hakha heeft onder andere de mogelijkheid om zich op Helghast terrein te begeven, maar lijkt verder vrij veel op Templar. Na een uurtje spelen zijn alle vier de characters speelbaar en kun je aan het begin van elk level kiezen met welke held je de strijd aangaat.

Het avontuur komt een beetje langzaam op gang. Ik heb de game op normal gespeeld, maar had over het algemeen niet zoveel moeite met het bereiken van het volgende checkpunt en zeker de eerste paar uur liet ik gemiddeld niet meer dan 2 keer per level het leven. Een level bestaat meestal uit een stuk of 4 verschillende delen, welke op zich weer 10 tot 20 minuten in beslag nemen. Met een totaal van 11 levels zorgt dit voor een kleine 8 uur schietplezier. Dat dit wat aan de korte kant is mag duidelijk zijn, maar dan blijven er uiteraard nog de online- multiplayer mogelijkheden over. Er zijn 6 spelmodes welke zowel offline als online tegen elkaar gespeeld kunnen worden, maar eerlijk gezegd gaf de game mij echt het gevoel dat het allemaal om het singeplayer verhaal draait. Dat verhaal is meer dan degelijk, hoewel zeker niet origineel, en de ingesproken stemmen verdienen ook een pluim. Ook de filmpjes die de verschillende passages aan elkaar plakken, zijn zeer geslaagd.

Nadat alle personages beschikbaar zijn, kan het feest pas echt beginnen. Na het vervelende level in het park, wordt het eveneens allemaal wat pittiger. Gelukkig heb je (afgezien van het laatste deel) steeds 3 makkers aan je zijde. Je teammates voeren weldegelijk wat uit en als jij je even koest houdt, schieten ze soms zelfs een hele horde Helghast aan flarden. Het wordt nooit overdreven, maar je hebt wel echt het idee in een team te opereren. Het evenwicht zit dus goed, al is dat wat minder goed gesteld op het moment dat je zelf je personage moet kiezen. De keuze was voor mij altijd snel gemaakt, aangezien Rico een ongelooflijk sterk startwapen heeft. Zonder te herladen kan deze knakker 800 kogels in hoofdjes pompen. Dat hij niet over objecten kan springen of op ladders kan klimmen, irriteert op geen enkel moment. Het is nooit écht noodzakelijk en wanneer het toch een probleem wordt, lost een teamgenoot het allemaal met plezier op. Het bijna onbeperkt rondknallen geeft in het begin een soort gevoel van macht, maar later wordt toch snel duidelijk dat de krachten hier niet helemaal eerlijk zijn verdeeld.

Waarom Killzone me soms een “net niet gevoel” geeft, is omdat af en toe dingen goedkoop aanvoelen. Pop up, glitches en anderen onvolmaaktheden. Waarschijnlijk door de druk die Sony op Guerilla heeft uitgeoefend, maar daarom is het natuurlijk niet goed te praten. Overigens wil dat niet zeggen dat Killzone grafisch geen hoogvlieger is. De sfeer zit helemaal goed en ook de omgevingen zijn mooi vormgegeven. Van Jungles tot besneeuwde bergtoppen is het genieten geblazen. Regelmatig is het wel een beetje too obvious dat je eigenlijk door tunnels loopt, maar dat wordt goedgemaakt met open ruimtes waar meestal grote aantallen Helghast zich schuilhouden. Het knallen maakt zelden plaats voor andere activiteiten en dat is maar goed ook want de vuurgevechten zijn de troeven van Killzone. Het gebeurt maar al te vaak dat shooters de mist in gaan bij andere onderdelen terwijl de gevechten verder best te pruimen zijn. Killzone wijkt daar zoals gezegd niet vanaf en met een indrukwekkende wapenset is dat ook nergens voor nodig. Elk personage heeft een eigen wapen, naast een aantal standaard blaffers. Het geluid wil nog wel eens wegvallen bij het herladen. Ook dit is een bug die vooral door tijdsdruk lijkt te zijn veroorzaakt.

Conclusie en beoordeling

None

Toch weet dit allemaal niet het spelplezier te verzieken, op enkele frustrerende momenten na. Het is een dolle rit, zonder zijwegen. Het is iets dat je moet aanspreken, maar spreek Guerilla er in ieder geval niet op aan. Zij hebben gewoon prima werk geleverd. En als gewone gamer, die gewoon zijn centjes aan deze titel heeft moeten uitgeven, ben ik blij met deze ervaring.
8,3
Score
83
Score: 85
  • Pluspunten
  • sfeer
  • vette wapens
  • verhaal & graphics
  • Minpunten
  • bugs
  • redelijk kort

Dit artikel delen

Over de auteur

kuk

Reacties

  • ik geef de schuld aan LOTR Conquest

  • Misschien wilde EA LotR wel schrappen

  • Haha loopt EA straks veel geld mis als Battlefront 3 uitkomt. (ooit hopelijk)

  • \"Electronic Arts zal namelijk volgend jaar minder spellen uitbrengen\"



    Ik denk dat er bedoelt wordt dit jaar ;).

    Hmmz .. mischien wouden ze LOTR wel uitstellen maar EA wou geld zien ofzoo … bes jammer maar er werd al op gamekings gezegd dat de preview code niet al te best was …


  • Wtf, nog maar pas aangekocht en al van de hand gedaan. Beetje vreemd, Mercs 2 was niet zo'n goede game maar verkocht wel goed. Erg jammer als dit waar is maar volgens mij vinden ze wel vrij snel onderdak bij Activision of een andere grote speler.

  • Haha loopt EA straks veel geld mis als Battlefront 3 uitkomt. (ooit hopelijk)



    Is \"Pandemic Brisbane\" de ontwikkelaar van Star wars Battle front?

  • Die crisis ook.

  • Misschien wilde EA LotR wel schrappen



    Ea heeft zelf voorgesteld om Conquest te maken….

  • Jammer… :(

  • EA moet z'n handen gewoon thuishouden en kappen met dingen opkopen. Ze verneuken de hele gamesindustrie met dat gerush van spellen. Ik zie dit maar als iets positiefs, zonder EA misschien minder kapitaal maar wel meer kwaliteit.

  • spijtig…

  • ook spijtig

  • Misschien wilde EA LotR wel schrappen



    EA heeft zelf voorgesteld om Conquest te maken….



    Maar EA heeft tegenwoordig wel zown kwaliteits controle toch? Tiberium bv werd ook geschrapt omdat het niet aan de verwachtingen van EA voldeed.



  • Ik denk dat ze bang waren bij Tiberium dat het niet goed verkoopt. Bij lord of the rings + battlefront weet je zeker dat het goed verkoopt :P

  • Pandemic Brisbane is de ontwikkelaar van Destroy all humans en Army Men rts, de LA studio blijft gewoon onder EA (die is van SW:BF, LotR: Conquest, mercenaries)

  • ook spijtig

  • Electronic Arts zal namelijk volgend jaar minder spellen uitbrengen.

    NOOOOO… Why?

  • EA moet z'n handen gewoon thuishouden en kappen met dingen opkopen. Ze verneuken de hele gamesindustrie met dat gerush van spellen. Ik zie dit maar als iets positiefs, zonder EA misschien minder kapitaal maar wel meer kwaliteit.

    EA is al verbetert dan vroeger, hoor. En natuurlijk melken ze sommige series uit, wie zou dit niet doen bij een prachtserie die Fifa heet ?

  • Kom nou maar gewoon met Battlefront III… :(

  • Het gaat hier alleen om de studio die in Brisbane Australie is gepositioneerd.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren