1. Ys: The Ark of Napishtim (PS2)

Ys: The Ark of Napishtim (PS2)

Ys heeft een lange geschiedenis, dit is alweer de zesde game in de reeks. Maar pas de eerste die buiten Japan is uitgekomen. Hij kwam al eerder voor de psp uit en was op dat platform een goede rpg, maar dit kwam vooral door het magere roleplaying game aanbod op de psp. Op de Ps2 heeft het heel wat meer concurrentie en dat komt deze game niet ten goede.

De game begint met een prachtige FMV. Hierin zie je dat onze held Adol samen met zijn vrienden op een schip vlucht voor de Romun soldaten. Helaas wordt zijn schip aangevallen en valt Adol in de woeste zee. Gelukkig overleeft hij het ongeluk en spoelt aan op Quatera. Eén van de Canaan eilanden. Het begin van een avontuur wat niet helemaal duidelijk is. Je wordt gevonden door Olha die je meeneemt naar haar huis om je te verzorgen. Olha is een lid van de Rehda Tribe, een magische gemeenschap met puntige oren en wollige staartjes. Al gauw kom je erachter dat je niet gewenst bent want jij bent een Eresian, een mens, en de andere Eresians die op een ander eiland wonen hebben daar een dorp gesticht. Maar de Eresians op het eiland vernielen de Rehda Ruïnes om hun dorp groter te maken. De onderlinge relatie tussen de Rehda Tribe en de Eresians is niet zo goed. Je bent al snel beter en gaat op onderzoek uit. Het begin van een vreemd avontuur waar je in het begin vooral aan het zoeken bent naar kleine hints van de bevolking die je de weg wijzen naar een volgende bestemming. Pas nadat je na driekwart van de game je oude vrienden tegenkomt wordt het verhaal interessant en heb je een echt doel. Daarvoor word je van hot naar her gestuurd zonder dat je weet waarom en dat is jammer. Je bent onderweg om de simpele reden dat je een avonturier bent en graag wilt helpen en daar moet je als speler maar accepteren. Wat ook niet echt helpt is het feit dat er regelmatig wordt gerefereerd aan eerdere avonturen die ik niet heb gespeeld.

Dit is erg jammer omdat het een prachtige game is waarin een verhaal mooi weergegeven kan worden. Als er gesprekken worden gevoerd verschijnt een getekend figuur die het personage voorstelt. Met verschillende uitdrukkingen die duidelijk maken wat voor gevoel er achter een bepaalde zin zit. De getekende figuren zijn erg gedetailleerd en erg mooi. Ze creëren een sfeer die goed in de game past. De omgevingen zijn erg gedetailleerd en kleurrijk weergegeven. De kerkers waar je komt zijn wat minder en erg repetitief wat het vechten door de kerkers een beetje saai maakt. Alle stemmen van alle personages zijn ingesproken en dit is erg goed gedaan, er zit veel gevoel in en verschillende accenten om verschillen tussen volkeren aan te geven. Ook de achtergrondmuziek is erg mooi en draagt bij aan de sfeer en de beleving van de game.

De gevechten zijn realtime. Als je een kerker of gebied binnen gaat kom je vijanden tegen. Je kan deze verslaan of er simpelweg omheen lopen. De keus is aan jou. Maar vroeg of laat zal je een vijand tegenkomen die je wel moet verslaan en niet omheen kan, dus sterker worden is dan wel zo makkelijk. Het gevechtssysteem gaat niet erg diep. Het vierkantje is slaan, het kruisje is springen en het rondje laat een sterkere aanval van je zwaard los. Samen met het d-pad kan je combineren. Maar dit is eigenlijk niet nodig. Met simpelweg button bashen kom je een heel eind. Soms moet je springen en dan slaan maar meer variatie is er eigenlijk niet tegen. Erg simpel en vooral erg saai. De eindbazen zijn al wat moeilijker maar door simpelweg de aanvallen te ontwijken en dan als een gek op het vierkantje te drukken heb je ze na een tijdje wel verslagen. Op het veld zijn soms ook kleine vijanden deze zijn erg moeilijk te zien en moeilijk te raken en dat kan soms erg frustrerend zijn. Ook de variatie in vijanden is erg klein. Na een tijdje worden dezelfde vijanden herhaalt door ze groter te maken of een ander kleurtje te geven.

Na een tijdje heb je drie zwaarden die ieder voor een element staan. Vuur, wind en bliksem. Helaas wordt hier niks mee gedaan. Het maakt tot bijna het einde niks uit welk zwaard je gebruikt en dat is weer een element wat helaas niet genoeg is uitgediept. Met Emel een soort diamant die je krijgt als je vijanden verslaat kan je, je zwaard sterker maken. Ook kan je jezelf uitrusten met een armour een schild en verschillenden accessoires. Dit verkrijg je door het in de winkel te kopen of te vinden in 1 van de kerkers. Het klinkt allemaal erg simpel en dat is het ook. Dat is misschien wel 1 van de grootste pluspunten. De simpelheid. Geen moeilijk gedoen gewoon simpel. Het is dan ook een vermakelijk spel voor even tussendoor.

Conclusie en beoordeling

None

De mooie graphics en filmpjes kunnen niet verbloemen dat dit soms een saaie game is. Maar er is een sfeer die je door wilt laten spelen. Door alle pracht en praal hoop je telkens dat het toch beter wordt. En dat wordt het ook, als je op driekwart van de game zit wordt hij echt goed en dat is maar goed ook! Het zwakke verhaal van het begin slaat om in een spannend verhaal. Ook zijn de vijanden ineens een stuk moeilijker te verslaan. Jammer dat het pas bijna op het einde is. Maar zonder een grote opstapdrempel is dit een lekker tussendoortje.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • Graphics
  • FMV's
  • Diepte in verhaal na driekwart van de game.
  • Simpelheid
  • Minpunten
  • Soms saai en weinig uitgewerkt gevechtsysteem
  • Diepte in verhaal pas na driekwart van de game.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Natuurlijk zegt MS dat. anders wordt het personeel onrustig.



    We zullen wel zien hoeveel het er worden.

  • Alsof ze nu niet onrustig zijn … man man

  • Hopelijk valt de klap niet al té zwaar..

  • Daar gaan 15000 helpdesk telefonisten.

  • ze moeten altijd proberen om ontslagen te voorkomen.

  • 'Microsoft probeert ontslagen te voorkomen'



    Ooo.. die goeie ouwe microsoft! zie je nou wel ze hebben wel gevoel

    echt een bedrijf met gevoel :))


  • Ja die helpdesk telefonisten hebben ze wel nodig

  • Hopelijk zal het niet al te erg zijn…

  • Daar gaan 15000 helpdesk telefonisten.

    Ja die helpdesk telefonisten hebben ze wel nodig



    Wat zeuren jullie nou? Ik heb goede ervaringen met Microsofts Helpdesk..


  • hope voor die mensen dat dit ook klopt want 15.000 zijn er toch wel een hoop

  • Als ze maar de helpdesk mensen houden, want ik ben nu al 3 keer verbonden met Amerika na zon 10 minuten :p

    Ik geloof ze trouwens wel als ze er wat aan proberen te doen om banen te redden, maar toch niet alles.

  • @ Bleach Exille



    nou dan ben je en van 15000 die wel geluk hebben

  • ^Ik heb ook nooit problemen gehad met de helpdesk. Het probleem is er daarom moet ik naar die helpdesk bellen.

  • Ontslagen vallen er toch wel. De economische crisis is ook voor Microsoft van belang.

  • waarom gaat het nu opeens over helpdesk mensen:P alsof ze er daar 15000 van hebben

  • Geen ontslagen betekend alleen dat aflopende contracten niet worden verlengd en dat ingehuurd personeel ook vertrekt (externe bureaus en uitzendmedewerkers). Ook zal natuurlijk verloop dus pensioenen voor afvloeing zorgen.

  • Ben het met Skylight eens.

  • ik hoop het voor ze

  • ach ja

  • Best wel absurd dat de ontslagen gaan vallen in europe, midden-oosten en afrika, terwijl het een amerikaans bedrijf is.



    Amerika is de hele economische crisis gestart en wij hebben er uiteindelijk last van =/



    Rammstein - We're all living in America



Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren