1. The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth II - The Rise of the Witch-King (PC)

The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth II - The Rise of the Witch-King (PC)

Terwijl de dunedain van Arnor lekker onder elkaar oorlog voeren en alle samenhorigheid zoek is smeed de luitenant van Sauron een snode plannen om de dunedain uit te roeien.

Zie daar het verhaal van The Lord of the Rings: The Battle for Middle Earth 2: The Rise of the Witch-King in een notendop.

Voor alle duidelijkheid BFME 2: RWK is geen stand alone uitbreiding. Maar als je onmiddellijk met RWK wilt beginnen en het origineel wilt overslaan is dit geen probleem.

BFME 2 ligt inmiddels voor ongeveer 15 € in de budgetbak.

De campagne: We gaan terug in de tijd en we kijken door de palantir naar het verhaal van de regio van Arnor ten tijde van de invasie van de Witch-King.

In een 8 tal missies moet je de dunedain uit Arnor zien te vernietigen.

De eerste vraag die je krijgt is op welke moeilijkheidsgraad je wilt spelen. Klik op hard, dit is de enige modus die toch nog enige uitdaging geeft. Op hard moest ik maar één missie herstarten, dit betekent dat het zeker niet te moeilijk is en aangezien de campagne maar een 8 tal uren duurt, wil je er toch wel alles uithalen.

Verassend genoeg is het verhaal van de campagne beter uitgewerkt dan in BFME 2. Maar ik ga hier niet teveel over vertellen want dat verpest de fun. Scherp je zwaard maar vast al want je zal hobbits, mensen en elven moeten afslachten. Ook is er een epiloog waarin je de rollen kunt omdraaien en met de elven de witch king een stokje in de wielen kunt steken.

De herspeelbaarheid van de campagne is laag. Misschien nog een 2e keer maar daar zal het bij de meesten wel bij blijven.

Wat is er nieuw???

Het belangrijkste is uiteraard de nieuwe factie namelijk Angmar. Het leger van Angmar bestaat in het begin uit Thrall masters, deze zijn zwak maar kunnen snel een troep oproepen, hierbij heb je keuze uit wolven, throwing axemen, infantry en spearmen. Als je een maal je economie op gang krijgt kun je de dark rangers maken (het equivalent van de dunedain bij de men). De betere cavalerie van Angmar bestaat uit sneeuw trollen en de betere spearmens zijn hill trolls. Een wat vreemde unit is de sorcerer, je maakt hem uit een apart gebouw en naar gelang je dat gebouw upgradet kun je voor je sorcerer een betere kracht kopen.

Angmar heeft 5 heroes waaronder de Witch- King en de reusachtige troll Rogash.

De units, gebouwen en krachten van Angmar zijn echt cool, neem nu de ultieme kracht van Angmar; een reusachtige wolf (equivalent van de Balrog) die razendsnel over de map loopt en alles in elkaar ramt.

De andere facties?

Ik zie je al denken maar een nieuwe factie , wat is dat nou. EA heeft er weer zen voeten aangeveegd.

Het antwoord is neen. Elke factie heeft er nieuwe units bijgekregen. Zo heeft elke factie nu een superunit waarvan er maar 3 troepen tegelijkertijd op de map kunnen lopen. Bij de mensen zijn dit 5 ridders van Dol Amroth. Bij de Elven 4 Noldor-strijders die zowel met boog als met zwaard om kunnen. De dwergen, de goblins en Isengard hebben ook hun “superunits “.Bij mordor is het een ander verhaal zij kunnen een troep van 6 Nazguls maken en Angmar heeft helemaal geen “superunit”.

Vergeet ook niet dat er ook nog normale units bijgekomen zijn zoals de boogschutters te paard van de elven, wildeman bijlewerpers, zwarte orks en nog enkele anderen.

Er zijn ook enkele nieuwe heroes zoals Bergren kapitein van dal die de lezers van de Hobbit maar al te goed zullen kennen en Gothmog de kapitein van Mordor bij de siege op Minas Tirith ( ja inderdaad dat mormel dat verdacht veel op een varken lijkt).

WOTR

War of the Ring: Hier ga ik kort over zijn, enkele nieuwe speelmodi maar het concept blijft hetzelfde. Ik vind het niet zo goed uitgewerkt, als je hier van houdt koop dan Total war, zelfde concept maar 10X beter.

Veranderingen in create a hero

Grote veranderingen heeft EA hier aangebracht om het online spelen met customs wat eerlijker te maken.

Als je je hero maakt kan je zien hoeveel hij ingame gaat kosten, elke kracht die je voor je hero koopt heeft zijn eigen waarde, hoe sterker de kracht hoe duurder je hero kost. Zo kan een echt sterke hero wel 5000 kosten. Je kunt nu ook 2 nieuwe soorten trollen customizen, de sneeuw en hill troll. Er zijn ook enkele nieuwe armors en meer opties om je hero mee uit te rusten.

Geluid

De voicing is uitstekend, de tekstjes en de stemmen van je mannetjes zijn echt goed.

AUTHENTICITEIT!!!

Mensen die de geschreven teksten van Tolkien heilig vinden spelen dit spel beter niet want ze zouden wel eens spontaan moordneigingen kunnen krijgen. EA zal het zwaar moeten ontgelden want sommige dingen zijn echt bij de haren getrokken en de Tolkien fan zal spreken van gebrek aan respect van EA. Wel het is zo dat EA ook een licentie heeft op de denkwereld van Lotr. Langs de ene kant jammer langs de andere kant hebben ze wel wat originele dingen verzonnen. Weet je nog die hillmen die in Isengard in zen hand snijdt en zegt “we fight for saruman”; EA speelt hier op in en maakt hem onmiddellijk de hero “Hwaldar”, dit is maar een van de vele voorbeelden.

De mappen

Er zijn een hele hoop nieuwe mappen bijgekomen.

De mappen zijn mooi, origineel en bieden zeker een meerwaarde.

Er zijn nieuwe siege mappen bijgekomen zoals Amon Sul.

MULITPLAYER

Na het spelen van de campagne, wotr en enkele skirmishes ben je klaar voor het echte werk. De multiplayer is uiteraard het belangrijkste onderdeel van dit spel. Je kan kiezen tussen BFME 2 mappen of RWK mappen die in het paars zijn aangeduid. Met de nieuwe factie en al die nieuwe units is het er niet makkelijker op geworden. De voornaamste kritiek op de multiplayer was het ongebalanceerd zijn van de facties en de customs die te machtig waren.

Wel de customs zijn nog steeds machtig maar zoals eerder vermeld duurder. Aan de speelstijl is niet veranderd en jammer genoeg ook niet aan de mensen die dit spel spelen. Het disconnecten is nog steeds frequent aanwezig en het gebeurt zelden dat gevechten uitgevochten worden tot het einde. Als iemand denkt dat hij een beetje aan het verliezen is zal hij vaak gewoon disconnecten, je wint dan wel de game, maar na een tijdje is het frustrerend. Een andere ongeschreven wet in dit spel als je verliest scheld je tegenstander verrot. Multiplayer is echt leuk maar het leaven en schelden moet je er wel bijnemen.

Conclusie en beoordeling

None

BFME 2: the rise of the witch-king is een uitstekende uitbreiding en een echte aanrader voor de multiplayer fans van BFME 2. De campagne duurt maximaal 8 uur en single player ben je snel beu. Dit spel koop je om online te spelen.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Goede campagne
  • Nieuwe units, mappen
  • custom hero systeem verbeterd
  • Minpunten
  • Campagne duurt maar 8 uur
  • Disconnecters bij multiplayer.
  • Authenticiteit!!!

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Nooit van deze schrijfer gehoord.

    Doom is ook niet echt mijn game maar wel vet dat ze een goede verkopenden schrijver ervoor hebben genomen.



    Of gebeurt dit vaker bij games?

  • cool deze game word hopelijk net zo goed als de vorige delen

  • Hmm, ik ken 'm niet maar zal wel goed zijn =D

    Ik heb doom niet egt gespeeld, dus miss word dit de eerste keer

  • De framerate van Doom 4 ligt op dertig frames per seconde, terwijl de andere game van id Software, Rage op zestig frames per seconde loopt.



    Ik dacht altijd juist hoe meer frames per seconde hoe beter.



    De game zelf spreekt mij eigenlijk niet echt aan.


  • @ Shankdown

    De dochter van de bekende schrijver Terry Pratchett heeft ook meegewerkt aan de Nederlandse game Overlord bijvoorbeeld. En zij heeft dacht ik ook een aantal boeken geschreven (of schreef ze nou in bladen?).



    Daarnaast zijn er natuurlijk een hoop (tekst)schrijvers die vanuit Hollywood voor de game-business werken…



    Maar ok, leuk dat Doom 4 eraan komt. Doom 1 en 2 zijn me altijd positief bijgebleven.



  • 30 fps is niet echt veel. Het zal wel primair voor de consoles gemaakt worden en dan een port naar de pc.

  • k dacht altijd juist hoe meer frames per seconde hoe beter.

    Ja dat klopt ook over het algemeen, maar des te mooier een game des te meer frames het gebruikt. 30 frames is nog steeds goed genoeg om hem soepel te laten spelen.

  • dus ze hebben al een spel gemaakt ( Eerder meldde John Carmack hier al dat de game er erg goed uitziet) en dan gaat een Engelse schrijver nu pas het script schrijven??

    weird

  • Hopelijk wordt het verhaal hierdoor sterker. :)

  • als die gast meer dan 34 dingen heeft geschreven zal die het wel kunnen

  • des te beter hebben we een goede verhaal voorgeschoteld in Doom 4

  • oo dacht Jk Rowling LMAO

  • Een goed verhaal is altijd een pre.

  • Uhm.. Een roman schrijver gaat het verhaal verzinnen voor een moordlustige zombie achtige shooter??

  • Roman schrijvers zijn uitermate geschikt daarvoor. Zij weten iets van plotontwikkeling, karaktervorming, dialogen. De achterlijke verhaaltjes die doorgaans nu in games zitten zijn vaak om te huilen. Neem Devil May Cry 4, het ziet er stylish uit allemaal maar de dialogen zijn om te janken zo slecht.

  • valt nog af te wachten…

  • Doom heeft me nooit geboeid.

  • ik speel vroeger basis school deel 1 of zo wel leuk

  • Met 30 frames per seconde mag je zeker hopen dat er geen framedrops zullen komen.

  • ze hadden misschien dan beter Tom Clancy kunnen nemen.

    die heeft ook al wel ervaring met verhalen voor games.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren